100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce

archiwum prywatne

Już po raz drugi portal branżowy WaszaTurystyka.pl przestawia ranking najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce w 2017 roku. W zeszłym roku, jako pierwsi w Polsce, przedstawiliśmy 50, w tym pokusiliśmy się o 100.

Podobnie jak w ubiegłym roku, celem naszego rankingu jest wskazanie osób, które wywierają największy wpływ na polski rynek turystyczny i rozwój polskiej turystyki. Są to osoby, które dzięki swoim dokonaniom zawodowym i podejmowanym decyzjom biznesowym lub politycznym przyczyniają się do zmian w szeroko rozumianej branży turystycznej. 

Jak dokonaliśmy wyboru?

W pierwszym etapie w gronie ekspertów tworzących tegoroczne jury, wybraliśmy 232 nazwiska ze świata biur podróży, hotelarzy, branży MICE, przewoźników, ubezpieczycieli, działaczy turystycznego samorządu, urzędników samorządowych i państwowych, naukowców. 

Eksperci otrzymali zadanie wybrania trzydziestu – w ich opinii – najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce. Braliśmy pod uwagę: wpływ na kształtowanie procesów i struktur polskiej turystyki, przyczynianie się do osiągania sukcesu przez polską turystykę, posiadane zasoby finansowe (własne lub organizacji, firmy przez daną osobę zarządzanej), wpływ na zatrudnienie ludzi, medialność, wiarygodność, popularność i wizerunek. Eksperci wybrali 115 osób, a z tych wybraliśmy ostateczną 100.

Podobnie jak to było w roku ubiegłym, wielu czytających naszą listę będzie miało do niej uwagi, każdemu brakowało będzie kilku osób, jego zdaniem bardzo ważnych dla polskiej turystyki. 

Zdajemy sobie sprawę z tego, że publikacja ta wzbudzi kontrowersje, ale według nas, mimo, że wiele wartościowych, ważnych i wpływowych w polskiej turystyce osób znalazło się poza setką, odzwierciedla ona sytuację w szeroko pojmowanej polskiej turystyce. Taki jest wybór naszego zespołu ekspertów. 

Zapraszamy do zapoznania się z tegoroczną pięćdziesiątką. Znalazło się w niej m.in.: 15 przedstawicieli touroperatorów, 15 samorządowców, 8 hotelarzy, 7 przedstawicieli izb turystycznych, 6 przedstawicieli linii lotniczych, 6 agentów, 6 przedstawicieli branży MICE, 5 urzędników, 5 przedstawicieli targów, 5 akademików, 4 przedstawicieli ubezpieczycieli, 3 polityków.

Grupę ekspertów stanowili:

Marcin Chiliński – członek zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych

Wojciech Fedyk – ekspert firmy Tourist Consulting, były prezes POT

Krzysztof Góralczyk – były prezes biura turystycznego Sports Tourist, przewodniczący Rady Nadzorczej Sports-Tourist, członek Rady Naczelnej PIT

Jarosław Kałucki – rzecznik prasowy Travelplanet.pl

Maria Krzos – redaktor naczelna magazynu Think MICE

Marzena Markowska – zastępca redaktora naczelnego portalu WaszaTurystyka.pl

Marcin Mączyński, sekretarz generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego

Danuta Skalska – członek Naczelnej Komisji Rewizyjnej Polskiej izby Turystyki

Jerzy Szegidewicz – Instytut Gospodarki Turystycznej

Bartłomiej Walas – dziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji WSTiE, były wiceprezes POT

Katarzyna Wełpa – była rzecznik prasowy Polskiej Organizacji Turystycznej

Adam Gąsior – redaktor naczelny portalu WaszaTurystyka.pl

 

100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce w 2017 roku

/określenia w opisach osób są cytatami z opinii ekspertów/

 

1. Jańczuk Mariusz, prezes Itaki

Itaka i długo, długo nic. Prezes największego polskiego biura podróży, kształtującego nowe trendy touroperatora. Obroty Itaki za 2016 rok przekroczyły 1,7 mld zł. W 2017 roku Itaka była też nagradzana za „najbardziej innowacyjne transformacje cyfrowe na przestrzeni ostatnich lat”, czy wprowadzone przez siebie rozwiązania w kanale e-commerce. Itaka zmierza w kierunku touroperatora regionalnego w Europie Wschodniej.

 

2. Bańka Witold, Minister Sportu i Turystyki 

Podejmowane przez niego decyzje tak czy inaczej wpływają na branżę. Konsekwentnie pilnował projektu „Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny” oraz końcowych prac przy ustawie o usługach turystycznych. Wywalczył dodatkowe pieniądze dla POT. Fatalne decyzje kadrowe spowodowały rozchwianie w POT i w departamencie turystyki w MSiT (powołanie 2 prezesów POT, odwołanie jednego; odwołanie wiceministra, powołanie nowego…).

 

3. Baszczyński Grzegorz, prezes Rainbow 

Od lat kieruje renomowanym biurem podróży – czołowym touroperatorem. Wprowadza nowości – vide polskie ośrodki w zagranicznych kurortach, dobrze wchodzi w egzotykę. Umocnił firmę na pozycji wicelidera rynku. Rainbow to touroperator, który w 2016 roku jako drugi w historii przekroczył 1 mld zł obrotów.

 

4. Piątek Krzysztof, prezes Neckermann Podróże, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki 

To był bardzo dobry rok dla touroperatorów polskich a także dla Neckermann Podróże. Po  nieznacznym spadku sprzedaży w 2016 roku, w 2017 nastąpiło odbicie, a rok 2018 zapowiada się równie udanie. Krzysztof Piątek od lat łączy kierowanie dużą firmą z działalnością społeczną. Jako prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki dostarcza regularnie wiedzy o rynku w postaci cotygodniowych raportów.

 

5. Henicz Piotr, wiceprezes Itaki

Medialna twarz, „frontman” największego polskiego touroperatora. Jego działalność ma duży wpływ na to, jak biura podróży postrzegane są przez „zwykłego Kowalskiego”. Cieszy się niezmiennie szacunkiem w branży, zabiera głos w ważnych dla biznesu sprawach. Jego siła spokoju pomogła uspokoić nastroje w niejednej kryzysowej sytuacji.

 

6. O’Leary Michael, prezes linii lotniczych Ryanair 

Jego linie otworzyły świat dla masowych podroży Polaków. Ryanair udostępnił w niskiej cenie południowe kierunki. Systematycznie rozszerza siatkę połączeń z Polski i w ślad za tym zwiększa liczbę pasażerów.Jesienią tego roku pojawiła się zapowiedź o stworzeniu nowej linii czarterowej – Ryanair Sun, która rozpocznie loty od przyszłorocznego sezonu letniego (z Warszawy, Katowic, Wrocławia i Poznania). W ubiegłym roku linia przewiozła ponad 9,3 mln pasażerów na liniach z i do Polski.

 

7. Dymnicki Marcin, prezes TUI Poland

Szef jednego z największych touroperatorów w Polsce, należącego do największego turystycznego konsorcjum w Europie. Ostatnie lata były dobre dla TUI Poland, zwiększyły się obroty i kapitał własny, zanotowano znaczący zysk (ponad 8 mln w 2016 r.). Od lat utrzymująca się w czołówce firma umocniła się na pozycji trzeciego co do wielkości organizatora turystyki na polskim rynku. 

 

8. Węgłowski Ireneusz, prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, prezes ORBIS

Skutecznie kieruje dużą siecią hotelarską – w 2016 r. Orbis osiągnął ponad 1,3 mld zł przychodów netto. Wprowadza na rynek i rozwija nowe marki hotelarskie i potrafi łączyć to z niezwykle skuteczną działalnością społeczną. Zdołał zintegrować środowisko hotelarzy i zjednoczyć je wokół wspólnych wartości. Jest cenionym fachowcem, który chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem.

Pod jego kierownictwem IGHP przeszła olbrzymią przemianę jakościową, ilościową i strukturalną. W zasadzie można dziś mówić o jednolitej organizacji polskiego hotelarstwa. Powinno to znacznie wpłynąć na skuteczność działań przedsiębiorców przy staraniach na rzecz rozwoju i korzystnych zmian w prawodawstwie.

 

9. Milczarski Rafał, prezes PLL LOT

Autor sukcesu odnowy polskiego lotnictwa pasażerskiego. Pod jego rządami PLL LOT postawił na pro-konsumencki rozwój usług wpisujących się w europejskie trendy w turystyce. Po wielu złych latach, po których wydawało się, że może nastąpić już tylko smutny koniec, polski przewoźnik odzyskał stabilność finansową. Liczba pasażerów przekroczyła 6,8 mln rocznie, otwierane są nowe połączenia, a inwestycje w nową flotę przynoszą korzyści dla podróżnych.

 

10. Niewiadomski Paweł, prezes Polskiej Izby Turystyki

Swoje społeczne stanowisko sprawuje już drugą kadencję i wydaje się być niezastąpiony. Ostatni rok to przede wszystkim skuteczny lobbing i efektywne negocjacje treści nowej ustawy o turystyce na rzecz środowiska biznesu. Izbie udało się wprowadzić kilka własnych poprawek do ustawy o imprezach turystycznych, zaś jej prezes jako jedyny podejmuje żmudną pracę popularyzacji wiedzy nt. projektowanych przepisów. Za kadencji Pawła Niewiadomskiego Polska Izba Turystyki w sposób znaczący wzmocniła swoją rolę i znaczenie, a jego skuteczna polityka wprowadziła PIT do grona opiniotwórczych i najważniejszych głosów w turystyce.

 

11. Váradi József, prezes WizzAir

Bardzo skuteczny, mimo rosnącej konkurencji, utrzymuje pozycję firmy na polskim rynku. W 2016 roku przewiózł ok. 6,5 mln polskich pasażerów. Nieustannie rozwija siatkę połączeń, zachowuje korzystne proporcje jakości do ceny i w ten sposób kreuje trendy oraz wpływa na decyzje turystyczne Polaków. Jako jedyny przewoźnik w Polsce postawił na szkolenia dla pilotów.

 

12. Górzny Dariusz, prezes Enovatis SA, wakacje.pl

Lider internetowej sprzedaży agencyjnej w Polsce, od lat skutecznie promuje pakiety turystyczne wśród klientów online. Skutecznie łączy sprzedaż internetową z rozwojem stacjonarnej sieci agencyjnej. 

 

13. Polaniecki Grzegorz, prezes linii lotniczych Enter Air

Największy w Polsce przewoźnik czarterowy, obsługujący największego touroperatora. W 2016 roku przewiózł 1,1 mln polskich pasażerów, ma 33 proc. udziału w rynku. Podpisuje milionowe kontrakty, a od jego skuteczności zarządzania siatką połączeń i operacjami zależy przebieg wypoczynku wakacyjnego milionów Polaków. 

 

14. Jeschke Jarosław, prezes zarządu Small Planet Airlines

Jeden z największych na naszym rynku operator lotów czarterowych. W 2016 roku jego udział w rynku wynosił prawie 25 proc., a liczba pasażerów – ponad 877 tys. Mimo przejściowych kłopotów z połączeniami i serii awarii w szczycie sezonu potrafił nadrobić wizerunkowe straty zarówno wobec klientów, jak i agentów turystycznych.

 

15. Schwämmelein Andre, prezes FlixBus

Nowy gracz na polskim rynku, ale stuprocentowy pewniak. Szef ogólnoeuropejskiego przewoźnika, który wyniósł podróże autobusem na nowy poziom i przystosował je do świata technologii mobilnych. Po podpisaniu kontraktu z Polskim Busem to on będzie kreował siatkę połączeń obsługiwanych przez tego przewoźnika. 

 

16. Ozga Damian, prezes biura My Travel

Szef największej naziemnej sieci agencyjnej w Polsce, skutecznie rozwija biznes w modelu franczyzowym. My Travel ma 112 biur w najważniejszych miastach w kraju, dystrybuuje imprezy turystyczne kilkudziesięciu touroperatorów. 

 

17. Skoczyński Wojciech, prezes biura Grecos

Absolutny lider rynku jeśli chodzi o Grecję, umiejętnie buduje strategię na podstawie jednego strategicznego kierunku. Przychody firmy stabilnie rosną, w 2016 roku przekroczyły 400 mln zł. Przyczynił się do wyniesienia Grecji na turystyczne podium wśród kierunków wakacyjnych i do utrzymywania się jej na tej pozycji już od kilku lat. 

 

18. Kaan Ergun, prezes biura Coral Travel Wezyr Holidays

Szef touroperatora zamykającego pierwszą piątkę największych w Polsce z przychodami na poziomie 273 mln zł. Potrafił przeprowadzić firmę przez serię zmian i przekształceń, które wyszły jej na dobre. Jako część OTI Holding Wezyr Holidays odzyskała stabilność finansową i potrafiła przetrwać kryzysy w kluczowych krajach turystycznych.

 

19. Chraniuk Marek, prezes PKP Intercity

Wkład PKP w rozwój turystyki zawsze będzie nieoceniony, a dodatkowo cenna jest otwartość na działania promujące turystyczny potencjał Polski. W 2016 roku z usług PKP Intercity skorzystało 38,5 mln klientów. Plus za szereg inicjatyw ułatwiających podróżowanie i współpraca z POT przy promocji polskiej oferty turystycznej.

 

20. Rogowski Dariusz, podsekretarz stanu w MSiT, odpowiedzialny za turystykę

Kolejny wiceminister ds. turystyki ze „stajni” Witolda Bańki jak na razie wyróżnił się tym, że doprowadził do końca prace nad ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Pozytywnym sygnałem jest to, że potrafił przy tym wziąć pod uwagę uwagi ze strony branży, negatywnym – że uwzględnił ich tak mało. A w szczególności to, że nie przyjął argumentów dotyczących kulawego systemu zabezpieczeń finansowych dla klientów biur podróży.

 

21. Hulewicz Andrzej, prezes Mazurkas

Człowiek-legenda, jeden z przykładów spektakularnej i całkowicie zasłużonej kariery w turystyce. Początki to zawodowy pilotaż w Orbisie. Zdobyte doświadczenie posłużyło do stopniowego budowania kombinatu w turystyce. Ostatnim osiągnięciem jest catering uznawany przez specjalistów za jeden z najlepszych w Polsce. Cały czas jedna z najbardziej rozpoznawalnych na świecie postaci polskiej branży spotkań. Obroty MCC Mazurkas i Mazurkas Catering 360° wzrosły o 18 proc. w 2016 roku. Mazurkas Travel to jeden z najdłużej działających pod tym samym kierownictwem touroperatorów turystyki przyjazdowej, który obsługuje turystów z kilkudziesięciu krajów. Członek SOIT.

 

22. Szpikowski Mariusz, dyrektor PP „Porty Lotnicze” oraz dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie

Szef największego polskiego portu lotniczego, który od kilku lat obsługuje coraz więcej pasażerów, jest rozbudowany i zmodernizowany. Ponad 12,8 mln pasażerów zostało obsłużonych na Lotnisku Chopina w ciągu całego 2016 r. Wzrasta też liczba przewozów ładunków. Na jego losy wpłynąć mogą plany budowy Centralnego Portu Lotniczego. 

 

23. Wójcik Ryszard, prezes Sindbad

Sindbad – to jeden z wiodących przewoźników autobusowych w Polsce. Ma 300 autokarów, przewozi milion pasażerów rocznie, osiągnął w 2016 r. przychód w wysokości 243 mln zł i skutecznie konkuruje z tanimi liniami. Ryszard Wójcik zapewnia ciągłość, wiedzę i doświadczenie, a firma pod jego kierownictwem działa na tym trudnym rynku od lat, stale rozszerza swoją ofertę i modernizuje tabor.

 

24. Cristescu Gheorghe Marian, prezes zarządu Chopin Airport Development, przewodniczący Społecznej Rady ds Turystyki

Bardzo aktywny w tworzeniu jak największej liczby markowych hoteli w Polsce, odpowiedzialny za skuteczny rozwój sieci Best Western. Pełni bardzo ważną funkcję doradczą w MSiT, nazywany „szarą eminencją w turystyce”. Z jego głosem bardzo liczy się ponoć minister Witold Bańka.

 

25. Bosowski Grzegorz, prezes Fly.pl

Jeden z twórców największego agenta sprzedającego imprezy turystyczne i usługi wyłącznie przez internet. Udowodnił, że turystyka ma ogromny potencjał w e-commerce, umiejętnie korzysta z nowoczesnych narzędzi. Jednak ogromna część sukcesu firmy to zasługa dyrektora zarządzającego Macieja Nykiela, który właśnie rozstał się z Fly.pl.

 

26. Mitulski Janusz, dyrektor ds. rozwoju sieci Marriott International

Jeden z największych ekspertów hotelarskich w Polsce, odpowiedzialny za rozwój na naszym rynku największej światowej sieci hotelowej. Nie boi się dzielić wiedzą, jest świetnym fachowcem i doradcą.

 

27. Dowgiałło Andrzej, prezes Grupy Anders

Odegrał na polskim rynku ważną rolę jako jeden z pierwszych, który połączył historię architektury z biznesem. Ma ogromny wkład w rewitalizację polskich zabytkowych zamków, a jednocześnie twórca świetnych hoteli.

 

28. Ignatowski Witold, prezes zarządu spółki Hotele DeSilva 

 

Jeden z najbardziej profesjonalnych ekspertów hotelarstwa i gastronomii, w pełni rozpoznawalny i akceptowany w tym środowisku. Od lat ma wizję stworzenia silnej polskiej sieci hotelowej  

 

29. Souter Brian, prezes zarządu PolskiBus.com

Twórca pierwszego na polskim rynku modelu tanich przewozów autobusowych. W ciągu 6 lat przewiózł ok. 25 mln pasażerów, co uplasowało go na pozycji lidera na rynku przewozów autobusowych. Co roku wprowadza nowe trasy, przewożąc coraz więcej pasażerów. Po podpisaniu umowy z Flixbusem będzie wykonawcą operacji dla tego niemieckiego przewoźnika.

 

30. Kalitowska Beata, dyrektor zarządzająca Europäische Reiseversicherung AG Oddział w Polsce

Kieruje jednym z najważniejszych ubezpieczycieli specjalizujących się w produktach turystycznych i gwarancjach ubezpieczeniowych, których udziela największym touroperatorom. Niestrudzona działaczka społeczna, kierując zespołem ds. ubezpieczeń turystycznych w Polskiej Izbie Ubezpieczeń od lat walczy o doprowadzenie polskich przepisów do używalnej postaci.

 

31. Janik Grzegorz, poseł, szef zespołu parlamentarnego ds. turystyki 

Jako jeden z nielicznych parlamentarzystów udzielał się merytorycznie podczas prac sejmowych komisji rozpatrujących projekt Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Zgłaszał poprawki do projektu i nawet jeśli było to działanie z rządowego polecenia, to wpłynęło korzystnie na ostateczny kształt ustawy.

 

32. Neska Łukasz, wiceprezes eSky

Szef jednego z najważniejszych portali do rezerwacji biletów lotniczych i innych usług turystycznych. Za pośrednictwem eSky można kupić bilety 817 linii, zarezerwować nocleg w blisko 992 tys. hoteli i apartamentów na całym świecie. W tym roku firma rozpoczęła działalność na trzech nowych rynkach: w Boliwii, Portoryko i Kostaryce.

 

33. Sikorska Agnieszka, dyrektor biura w Śląskiej Organizacji Turystycznej

Niespożyta energia, z jaką promuje swój region sprawia, że wielu przyjeżdżających na Śląsk jest przekonanych, że Polska leży na Śląsku.

 

34. Kowalczyk Jacek, prezes Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego

Szczególnie aktywny w budowaniu synergii między samorządem województwa i ROT w działaniach na rzecz turystyki woj. świętokrzyskiego

 

35. Stelmańska Izabela, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego

Powinna nazywać się Izabela „Mazowsze” Stelmańska. Fachowiec, bardzo aktywna w promowaniu województwa i jego walorów, świetnie współpracująca i dogadująca się z branżą turystyczną. Na „jej terenie” zarejestrowanych jest najwięcej organizatorów turystyki i pośredników turystycznych

 

36. Potęga Urszula, prezes MT Targi Polska

TT Warsaw wciąż nie mają w Polsce konkurencji. 25 lat na rynku, w tym roku w PKiN, różnie oceniane (lepsza lokalizacja, mniej miejsca), ale wciąż to nomen omen – potęga. TT Warsaw jest nadal imprezą nr 1 w kategorii targów turystycznych.

 

37. Grocholski Artur, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych

Walczy o prawa agentów, pilnuje ich interesów w rozmowach i kłótniach z touroperatorami. Występował w ich interesie m.in. w awanturze z niektórymi touroperatorami o Lidl Podróże.

 

38. Mazurczak Jan, prezes Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej

Umiejętnie łączy działalność z zakresu wspierania „zwykłej” turystyki, jak i turystyki biznesowej. Z PLOT związany od lat, z dużą wiedzą, szanowany przez branżę. Udowodnił, że LOT-y mogą się finansować i działać niezwykle sprawnie na rzecz miejskiej i metropolitalnej turystyki. Turystyka w Poznaniu powinna się dzielić na erę przed i po Mazurczaku.

 

39. Ben Arfi Leila, prezes Best Reisen

Nazwa wciąż adekwatna do tego, co firma oferuje. Wysoka pozycja na rynku luksusowych wycieczek rynek. Zgrana, silna i lojalna sieć agentów.

 

40. Jędrocha Anna, szefowa zespołu MICE w PIT, Symposium Cracoviense

Znakomity fachowiec i ekspert w zakresie MICE. Bardzo zaangażowana w rozwój turystyki przyjzdowej, sektora MICE zarówno w Krakowie jak i PIT

 

41. Migdal Marek, prezes Forum Turystyki Regionów, przewodniczący Zachodniopomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej

Śmiało głosi własne koncepcje rozwoju systemu POT-ROT-LOT. Potrafi dojrzeć wartość dodaną, która pojawia się w wyniku wymiany doświadczeń i z powodzeniem buduje taką platformę. Pozytywny Wichrzyciel – miesza jak dobra gospodyni dążąc do stworzenia doskonałych mechanizmów zarządzania turystyką.

 

42. Chełkowska Marta, Dyrektor Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego

Niestrudzona w promowaniu Pomorza, doskonale dogaduje się z samorządowcami i z branżą nie tylko w regionie.

 

43. Górecka Teresa, prezes Logos Tour

Wieloletnia prezes firmy, która wprowadziła egzotykę na polski rynek turystyczny. Logos Tours to silna, rozpoznawalna marka o ugruntowanej pozycji na rynku, utrzymująca się od wielu lat w ścisłej czołówce.

 

44. Lili Maher, prezes Prima Holiday

Znany na rynku, rozpoznawalny wśród agentów. Od kilku lat nie bez sukcesu buduje rynkową pozycję Prima Holiday

 

 

45. Białkowska Monika, dyrektor biura Warszawskiej Organizacji Turystycznej

Zaraża swoją miłością do warszawy i pasją w jej promowaniu. Skutecznie walczy o zwiększenie pozycji stolicy na rynku MICE.

 

46. Ołdakowski Jan, dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego

Współtwórca Muzeum, które stało się obowiązkowym punktem dla każdego turysty odwiedzającego Warszawę. 34 proc. badanych uważa MPW za największą atrakcję stolicy

 

47. Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes Zarządu Grupy Emirates

Dzięki codziennym połączeniom Warszawy z Dubajem Polacy dostali możliwość podróżowania nie tylko do ZEA, ale i do Azji. Wiele biur na bazie połączeń Emirates zbudowało swoją ofertę Dubaj + wypoczynek

 

48. Acedański Maciej, prezes zarządu PKS Polonus

Konsekwentna rozbudowa sieci połączeń (we współpracy z lokalnymi przewoźnikami) i zwiększania taboru. Ułatwienia dla pasażerów: program lojalnościowy, przewóz zwierząt.

 

49. Wilemajtys Cezary, general manager, United Partners  

Członek – założyciel Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel, wieloletni członek Zarządu SOIT. United Partners to jedna z najbardziej znanych i docenianych agencji incentive travel w Polsce. Wilemajtys stoi też za marką Travel Bidder, organizatorem targów Meet The Bidder SMART Fairs for MICE and Luxury Travel Professionals, w trakcie których przedstawiciele destynacji z całego świata przyjeżdżają do Polski, by tu zaprezentować swoją ofertą polskim organizatorom incentive. Od stycznia 2018 będzie pełnił funkcję prezesa organizacji – SITE Poland

 

50. Jędrzejewska Joanna, dyrektor departamentu turystyki w MSiT

Jak na razie najbardziej merytoryczny punkt w MSiT. Niezwykle sprawnie i z duża kulturą kieruje departamentem w warunkach ciągłych kryzysów kadrowych w MSIT.

 

51. Mączyński Marcin, sekretarz generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego

Niestrudzony w pracach nad wzmocnieniem pozycji IGHP oraz nad integracją środowiska hotelarskiego. M.in. dzięki niemu IGHP wzrosła w siłę i pomnożyła liczbę członków. Zjeździł tysiące kilometrów po całej Polsce spotykając się z hotelarzami w regionach

 

52. Gołuński Robert, prezes Travelplanet.pl

 

Prezesowanie zaczął dopiero jesienią, powinien utrzymać wysoką pozycję multi-agenta na rynku polskim.

 

53. Berdowski Tomasz, prezes firmy MerlinX

Z systemu korzysta większość touroperatorów na polskim rynku. Za jego pośrednictwem odbywa się ponad 50 proc. sprzedaży pakietów turystycznych. Współtwórca cotygodniowych raportów sprzedaży w biurach podróży.

 

54. Hamerska Violetta, właścicielka i twórca marki Hotele Przyjazne Rodzinie

Kreatorka, ceniona w środowisku, ekspert rynku hotelowego. Certyfikuje hotele pod kątem spełniania warunków dla rodzin z dziećmi.

 

55. Matiaszczyk Artur, prezes Trade & Travel Company

Niezmiennie silna pozycja na runku touroperatorów, czynnie działa w Łodzkiej Organizacji Turystycznej, społecznik, fachowiec.

 

56. Pawłowski Sylwester, prezes zarządu Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Łódzkiego

Jako członek Rady POT poprzedniej kadencji zaczął postulować zmiany w ustawie o POT. Modelowy przykład sprawnej współpracy samorządów regionalnego i miejskiego oraz sektora prywatnego z samorządem.

 

57. Wilk-Grzywna Małgorzata, dyrektor biura zarządu Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego

Skutecznie działa na rzecz promocji turystyki, tworzy nowe formuły działania ROT 

 

58. Lachowska Dorota, wiceprezes Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej

Podjęła próbę zjednoczenia systemu ROT-POT oraz reaktywowała Forum ROT. Odważnie publicznie głosi poglądy o turystyce

 

59. Jędrocha Krzysztof, prezes Polish Prestige Hotels

Szuka rozwiązań przynoszących korzyści wszystkim stronom priorytetowo zawsze traktując polską turystykę. Zaliczany do mocnej merytorycznie grupy krakowskiej w turystyce.

 

60. Pawluszek Andrzej – wicedyrektor ZOPOT w Amsterdamie

Skuteczne wspiera turystykę i POT w strukturach KPRM. Wyjątkowo kreatywny w promocji marki Krakowa na rynku holenderskim

 

61. Lichota Piotr, właściciel Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego, Parku Nauki i Rozrywki w Krasiejowie, Juraparku Solec

Wykreował obiekty łączące naukę, sport, historię i wypoczynek

 

62. Sikorski Mirosław prezes Almatur – Polska S.A.

Od lat kieruje najstarszym biurem podróży w Polsce. Biuro obecnie ma swoich klientów nie tylko w środowisku akademickim 

 

63. Ptak Antoni – właściciel  centrum wystawiennicze i kongresowe w Nadarzynie

Zamieszał na rynku targów turystycznych. Targi jesienne w Nadarzynie zorganizowane z rozmachem, duża frekwencja.

 

64. Szepczyńska Katarzyna, AXA Polska, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Turystycznych

AXA to największy gracz na rynku gwarancji ubezpieczeniowych dla firm z branży turystycznej, a ponieważ konkurencja w tej branży nie jest duża, może dyktować warunki cenowe

 

65. Kachniewska Magdalena, profesor SGH, Katedra Turystyki, Członek Rady Fundacji „Rok Rzeki Wisły”

Z niezwykłą determinacją działała na rzecz w rozwoju programu Rok Wisły. Wykształciła cala rzesze kadr świetnie odnajdujących się w pracy. Znakomity wykładowca, w pełni panuje nad słuchaczami.

 

66. Gołembski Grzegorz, profesor UE w Poznaniu, Katedra Turystyki

Unikalny dorobek badawczy wpływający na zmiany na rynku turystycznym. Wspaniały pedagog mający znaczący wpływ na kształtowanie profesjonalnych kadr dla turystyki.

 

67. Chmielewski Grzegorz, wiceprezes PIT, wiceprezes Śląskiej Organizacji Turystycznej

Szara eminencja w PIT, wielki społecznik, związany z turystyka od zawsze, aktywny zarówno lokalnie jak i poza granicami kraju

 

68. Hartenberger-Pater Krystyna, dyrektor Pomorsiej Regionalnej Organizacji Turystycznej

Połączenie profesjonalizmu i niezwykłej intuicji przekłada się na zawsze trafione kampanie promujące jej region.

 

 

69. Kuśpik Wojciech, prezes PTWP (właściciel PTWP Event Center, operator Międzynarodowego Centrum Kongresowego i Spodka w Katowicach)

W tym roku zapadła decyzja, że Katowice będą gospodarzem Szczytu Klimatycznego ONZ w 2018 r. (odbywającego się w tych obiektach). Ma duży wpływ na wizerunek Polski wśród turystów biznesowych.

 

70. Bączek Jan, prezes zarządu firmy Jan-Pol

Niezbyt zabiegający o rozgłos, ale skuteczny współtwórca wpływowej grupy hotelowo-turystycznej z Krakowa: Jan-Pol, Symposium Cracoviense i Intercrac.

 

71. Faracik-Leśniak Agnieszka, ustępująca prezes zarządu MPI Poland

Rośnie rola przemysłu spotkań w Polsce, rośnie więc rola największego stowarzyszenia skupiającego profesjonalnych organizatorów spotkań

 

72. Kuś Dariusz, prezes Zarządu Lotniska we Wrocławiu

Mądrze buduje sensowną siatkę połączeń i wysoką pozycję wrocławskiego lotniska w rankingu krajowym

 

73. Singh J. J. – prezes zarządu Zrzeszenia Agentów IATA w Polsce, Weco Travel

Skutecznie działa na rzecz agentów IATA w Polsce, bierze udział w negocjacjach i międzynarodowych konferenjach. Jedynie 4 proc. spośród działających w Polsce niemal 4000 biur podróży posiada licencję IATA. Sprzedają one 75 proc. biletów lotniczych w Polsce

 

74. Czerniec Wiesław  prezes zarządu Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”

Nieocenione zasługi dla rozwoju agroturystyki w Polsce. Przekonanie mieszczuchów do wsi sielskiej i pokazanie, że taka forma wypoczynku niesie ze sobą nie tylko walor rekreacyjny ale także edukacyjny.

 

75. Cetnarski Ryszard, prezes zarządu Holiday Travel

Legenda polskiej turystyki, ciągle w pełni aktywny zawodowo

 

76. Solochewicz Dorota, dyrektor targów Free Time Festival w Gdańsku

Skuteczne odświeżenie formuły targów, nowy pomysł, nowa koncepcja i co za tym idzie – rekordowa frekwencja

 

77. Wolff Joanna – IATA Polska, dyrektor regionalny   

IATA – to najpotężniejsza organizacja zrzeszająca linie lotnicze z całego świata. W dobie szybkiego rozwoju transportu lotniczego rośnie jej rola

 

78. Kiełbasińska Agnieszka, wiceprezes zarządu SIGNAL IDUNA

To druga firma na polskim rynku ubezpieczeń turystycznych

 

79. Betlej Andrzej, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie

Od początku roku ponad milion osób odwiedziło MNK – to najlepszy wynik w historii krakowskiego muzeum 

 

80. Górska Anna, prezes Oddziału Europy Centralnej ICCA (International Congress and Convention Association); business development director w EXPO XXI Warszawa

Miała duży udział w pozyskiwaniu dużych międzynarodowych wydarzeń (czyli takich, które przyciągają turystów biznesowych do naszego kraju, a w perspektywie mogących się przyczynić również do wzrostu zainteresowania turystów zagranicznych naszym krajem) dla Warszawy.

 

81. Rżysko Tomasz, prezes biura Dertour

Z powodzeniem walczy na polskim rynku, skutecznie wprowadził wspólny pakiet lotów rejsowych, w dowolnych terminach i klasach przelotu, z elastycznie dopasowanymi usługami naziemnymi. Rozwija rynek wycieczek de luxe.

 

82. Helbin Izabela, dyrektor, Krakowskie Biuro Festiwalowe (operator Centrum Kongresowego ICE Kraków)

„Twarz” KBF i ICE Kraków. ICE po raz drugi z rzędu zdobył tytuł najlepszego centrum kongresowego w Europie Centralnej i Wschodniej.

 

83. Mochoń Andrzej, prezes Targi Kielce

Kieruje jednym z najprężniej działających obiektów targowych w Polsce. W tym regionie Polski jest bezkonkurencyjny.

 

84. Potocki Jacek, prezes PTTK

Niestrudzony w propagowaniu turystyki krajowej poprzez tradycje i struktury PTTK. PTTK wciąż posiada poważny majątek w nieruchomościach.

 

85. Szeftel Michał, prezes Polskiej Federacji Campingu i Caravaningu

Skuteczny w lobbingu – zdołał przekonać decydentów, że turystyka caravaningowa jest ważną w Polsce.

 

86. Wanat-Połeć Elżbieta, prezes Zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego

Utworzony niedawno fundusz zmniejszył ryzyko pozostawienia turystów bez opieki. W efekcie przyczyni się do wzrostu sprzedaży wycieczek.

 

87. Zawistowska Hanna, SGH, przewodnicząca Rady ds Kompetencji dla Sektora Turystyki 

Rada wyraża opinie i przedstawia propozycje środowisk naukowych w sprawach turystyki i kierunków jej rozwoju.

 

88. Błoch Jadwiga, prezes Lubuskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej

Była posłanka i działaczka samorządowa, do turystyki trafiła później i została dobrze przyjęta przez środowisko. Współtworzyła Lubuską Organizację Turystyczną.

 

89. Lichacy Jarosław, prezes Darłowskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej

Podjął próbę zintegrowania rozproszonego środowiska Lokalnych Organizacji Turystycznych.

 

90. Kamieński Marek, wiceprezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych

Twarz medialna agentów turystycznych

 

91. Zyzało Agnieszka, prezes podlaskiego oddziału Polskiej Izby Turystyki, sekretarz Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej

Bardzo aktywnie działająca w woj.podlaskim w celu uaktywnienia turystyki przygranicznej. Aktywna również w stukturach PIT, zasiada w Radzie Społecznej ds. Turystyki przy MSiT.

 

92. Majchrowski Jacek, prezydent Krakowa

 

Kraków w czasie jego prezydentury błyskawicznie awansował do grona najatrakcyjniejszych turystycznie miast europejskich

 

93. Adamowicz Paweł, prezydent Gdańska

Gdańsk to jedna z najbardziej znanych destynacji turystycznych w Polsce, jeden z najprężniej rozwijających się rynków hotelarskich w Polsce. 

 

94. Trawa Przemysław, prezes zarządu, Międzynarodowe Targi Poznańskie; prezes rady Polskiej Izby Przemysłu Targowego

Firma ogłosiła plan rozwoju na kolejne lata, który przewiduje odejście od tradycyjnego skojarzenia z miejscem targowym na rzecz rozwoju w kierunku międzynarodowego miejsca spotkań.

 

 

95. Bogusłowicz Adrian, prezes LOT w Krynicy Morskiej

Współtwórca sojuszu dwóch Krynic. Nie czeka, tylko sam robi co może

 

96. Raś Ireneusz, poseł szef komisji sejmowej ds sportu i turysytyki

Poseł zaangażowany w rozwiązywanie problemów turystyki, jednak za bardzo skoncentrowany na wizerunku, za mało – na działaniu

 

97. Walas Bartłomiej, dziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji WSTiE

Ekspert nie bojący się wypowiadać w sprawie koniecznych zmian w polskiej turystyce. Praktyk i teoretyk. 

 

98. Ciechanowski Marek, prezes Izby Turystyki Rzeczpospolitej Polski

Czas rozdrobnienia w samorządzie turystycznym mija. Jeśli Ciechanowski doprowadzi do zjednoczenia izb turystycznych – może być człowiekiem sukcesu; jeśli nie – zapomnimy o nim.

 

99. Celuch Krzysztof, Celuch Consulting

Paradoksalnie, fakt że w tym roku stracił stanowisko kierownika Poland Convention Bureau POT pokazał, że jego pozycja w tej branży jest dosyć istotna. Jest jedną z twarzy polskiej branży spotkań.

 

100. Zmyślony Piotr , dr hab. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Jeden z najciekawszych przedstawicieli polskiej nauki w zakresie promocji turystycznej. Wyróżnia go niesztampowe podejście do poruszanych tematów i perfekcyjny system analizy. Propaguje model podziału LOT na obszarowe, produktowe i metropolitalne.