100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce 2018
Po raz trzeci portal branżowy WaszaTurystyka.pl przestawia listę najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce w 2018 roku. Naszym celem jest wskazanie tych, którzy wywierają największy wpływ na polski rynek turystyczny i rozwój polskiej turystyki. Są to ludzie, którzy dzięki swoim dokonaniom zawodowym i podejmowanym decyzjom biznesowym lub politycznym przyczyniają się do zmian w szeroko rozumianej branży turystycznej.
W pierwszym etapie w gronie ekspertów tworzących tegoroczne jury, wybraliśmy 264 (o 32 więcej niż w ubiegłym roku) nazwiska ze świata biur podróży, hotelarzy, branży MICE, przewoźników, ubezpieczycieli, działaczy turystycznego samorządu, urzędników samorządowych i państwowych, naukowców.
Jak zwykle eksperci otrzymali zadanie wybrania trzydziestu – w ich opinii – najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce.
Braliśmy pod uwagę: wpływ na kształtowanie procesów i struktur polskiej turystyki, przyczynianie się do osiągania sukcesu przez polską turystykę, posiadane zasoby finansowe (własne lub organizacji, firmy przez daną osobę zarządzanej), wpływ na zatrudnienie ludzi, medialność, wiarygodność, popularność i wizerunek.
Z list przesłanych przez ekspertów utworzyła się lista 117 osób i z tych wybraliśmy ostateczną 100.
Podobnie jak to było w roku ubiegłym, tuż poza pierwszą setką znalazło kilkanaście osób, które czytający naszą listę umieściliby wyżej. Różnice były minimalne, jednak „100” to „100”. Niektóre osoby wypadły w tym roku słabiej, bo ich działania były mniej widoczne lub mniej skuteczne. Ci, którzy awansowali, zasłużyli na to swoimi osiągnięciami.
Naszym zdaniem lista odzwierciedla sytuację w szeroko pojmowanej polskiej turystyce. Taki jest wybór naszego zespołu ekspertów.
Zapraszamy do zapoznania się z tegoroczną setką. Znalazło się w niej m.in.: 22 przedstawicieli touroperatorów i agentów turystycznych, 18 reprezentantów samorządowców i organizacji turystycznych, 12 urzędników, 10 hotelarzy, 5 przedstawicieli linii lotniczych, 11 przedstawicieli branży MICE i targów, 5 reprezentantów muzeów. W pierwszej setce znalazły się23 kobiety.
Grupę ekspertów stanowili:
Marcin Chiliński – członek zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych
Wojciech Fedyk – ekspert firmy Tourist Consulting, były prezes POT
Michał Kalarus – redaktor naczelny magazynu Think MICE
Jarosław Kałucki – rzecznik prasowy Travelplanet.pl
Ewa Kubaczyk – rzecznik prasowy Polskiej Izby Turystyki
Rafał Marek – dyrektor i wiceprezes Krakowskiej Izby Turystyki
Marzena Markowska – zastępca redaktora naczelnego portalu WaszaTurystyka.pl
Rafał Szubstarski – redaktor naczelny pisma Hotelarz
Jerzy Szegidewicz – Instytut Gospodarki Turystycznej
Bartłomiej Walas – dziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji WSTiE, były wiceprezes POT
Adam Gąsior – redaktor naczelny portalu WaszaTurystyka.pl
100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce w 2018 roku
/określenia w opisach osób są cytatami z opinii ekspertów/
1. Henicz Piotr, wiceprezes Itaki
Twarz największego biura turystycznego w Polsce, które ma ok. 1/3 udziału w rynku. Dzięki swojej aktywności to on – w dużej mierze – kreuje postrzeganie rynku turystycznego w Polsce przez osoby spoza branży. Odpowiedzialny za komunikację Itaki z resztą świata, tworzy wizerunek firmy potężnej, acz przyjaznej. Odpowiada za relacje z agentami, pojawia się na wydarzeniach branżowych, kreuje trendy, jest uznanym ekspertem, zdeterminowanym w budowaniu polskiej marki turystycznej.
Itaka umocniła swoją pozycję lidera na polskim rynku, obecnie nikt im już nie jest w stanie zagrozić. Wszystko wskazuje na to, że będziemy mieli niedługo liczącego się touroperatora regionalnego w Europie Wschodniej. Na trend rozwojowy nie powinno wpłynąć tegoroczne prawdopodobne obniżenie zysku, spowodowane walką cenową ze strony konkurencyjnego TUI Poland.
2. Dymnicki Marcin, prezes TUI Poland
Skutecznie zamieszał na rynku. Prezes jednego z „wielkiej trójki” polskich biur podróży, jest też siłą rzeczy jedną z najbardziej wpływowych osób w branży. A zwiększenie przychodów o ponad 50 proc. w 2017 roku i wyprzedzenie pod tym względem Rainbow pokazuje, że nie zadowala się swoją dotychczasową pozycją. Jednocześnie bardzo agresywna polityka cenowa, która przełożyła się na taką skalę wzrostu, powoduje, że działania TUI mają wpływ na poziom rentowności całej branży organizatorów turystyki.
Tzw. wojna cenowa wzburzyła rynek i miała wpływ na kondycję touroperatorów. TUI konsekwentnie prowadzi politykę wzmacniania swojej pozycji. Realizuje podręcznikową strategię silnej konkurencyjności cenowej, wzbudzając rozgoryczenie pozostałych.
3. Baszczyński Grzegorz, prezes Rainbow
Prezes jednego z najbardziej zyskownych biur turystycznych w Polsce. Mało kto zna się na branży turystycznej tak jak on. Mimo że Rainbow znalazł się na 3. miejscu turystycznego podium, nadal pozostaje jednym z kluczowych graczy na rynku, z mocno zdywersyfikowaną ofertą. Jest prekursorem nowych kierunków i nowych rozwiązań, zwłaszcza w dziedzinie egzotyki. Rainbow ma ciągle silną markę i mocną pozycję, ale powinien zwrócić większą uwagę na realia rynku, szczególnie w kontekście polityki stosowanej przez konkurencję.
4. O’Leary Michael, prezes Ryanair
Prezes największej linii lotniczej w Europie i w Polsce, gdzie ma ok. 30-procentowy udział w liczbie pasażerów. Mimo wielu kontrowersji, przejdzie do historii jako człowiek, który nauczył Polaków korzystać z transportu lotniczego i tym samym rozpoczął erę masowej turystyki zagranicznej. Od jego działań w dużej mierze zależy wielkość ruchu turystycznego w Polsce i jego kierunki, o czym najlepiej przekonał się już dawno temu Kraków.
Rok 2018 nie był najszczęśliwszy dla Ryanaira, ale to co działo się z przewoźnikiem miało silny wpływ na cały rynek. Agresywna polityka rynkowa może budzić niechęć lub zazdrość, faktem jest, że osoba prezesa Ryanaira nie pozostawia nikogo obojętnym.
Stale rozwija siatkę połączeń i mocno wszedł na rynek czarterów. Mimo wielu problemów trzeba przyznać, że działania Ryanair przyczyniły się do zwiększenia mobilności naszych rodaków i umożliwiły im wyjazdy do miejsc, do których „tradycyjnymi” liniami, ze względów finansowych najpewniej nie mogliby dotrzeć.
5. Węgłowski Ireneusz, prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, wiceprezes ORBIS
Ikona branży hotelarskiej, zreanimował samorząd gospodarczy hotelarzy w Polsce. Wiceprezes absolutnie największej sieci hotelarskiej w Polsce (ok. czterokrotnie większą od kolejnych sieci: Hilton i Marriott) i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Od lat reprezentuje interesy polskich hotelarzy w kraju i za granicą a drugąkadencę jako prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, skupiającej blisko 1/3 tego rozdrobnionego rynku jeśli chodzi o liczbę pokoi. Ceniony fachowiec i specjalista, który chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi (m.in. podczas licznych konferencji branżowych).
Pod jego kierownictwem Izba rozwija sieć regionalną, co ma zintegrować środowisko i wzmocnić jego głos. Izbie udało się zjednoczyć dużą część branży hotelarskiej, dzięki skuteczności działania, którą zawdzięcza właśnie Ireneuszowi Węgłowskiemu. Ich sukces jest nie do podważenia: IGHP przeszła olbrzymią przemianę jakościową, ilościową i strukturalną. Nadali silny prorozwojowy impuls branży hotelarskiej, inicjując kolejne cykle szkoleń wewnętrznych. To świetny, perspektywiczny kierunek działania.
6. Jańczuk Mariusz, prezes Itaki
Prezes absolutnie największego gracza na rynku, jedynego z przychodami ponad 2 mld zł, aż o 800 mln wyższymi niż firma nr 2. Jest siłą rzeczy najbardziej wpływową osobą w branży. W dużej mierze od jego decyzji zależą ruchy pozostałych graczy na rynku.
Itaka jako niekwestionowany lider pozostaje najważniejszym graczem na rynku. Kolejne decyzje biznesowe touroperatora postrzegane są jako wskazówki kierunku rozwoju rynku w Polsce. Może dlatego mówi się, że Itaka przeciera szlaki innym organizatorom, co zdecydowanie jest zasługą prezesa.
7. Bańka Witold, Minister Sportu i Turystyki
Najważniejszy polityk w kraju bezpośrednio odpowiedzialny turystykę i regulacje prawne z nią związane, które mają wpływ na cały rynek. Posiada formalny wpływ na kształt turystyki, do której skutecznie wprowadził politykę
Dobre czy złe – decyzje ministra mają wpływ na cały rynek. Rok 2018 upłynął pod hasłem wdrażania dyrektywy, w przyszłym czekają nas kolejne zmiany, więc ministerstwo będzie miało niebagatelny wpływ na rynek i branżę. Mimo że kojarzony ze sportem, stara się nie zapominać o turystyce.
Nigdy w historii nie było dotychczas ministra właściwego ds turystyki, który z taką częstotliwością wymieniałby swoich zastępców i prezesów POT. Niektórzy nawet określają to mianem „biegunki kadrowej”. W zasadzie na szczeblu rządowym temat gospodarki turystycznej przestał istnieć. Dzięki wprowadzonej przez niego w resorcie grze w gorące krzesła coraz więcej osób może wpisać sobie w cv „wiceminister”.
Ma na sumieniu grzech zaniechania w sprawie ważnych ustaw – dotyczących hotelarstwa, systemu zarządzania promocją turystyczną – których realizacja utknęła na etapie „białej księgi”. Skutecznie i całkowicie uzależnił POT od MSiT, wbrew idei powoływania NOT.
8. Górzny Dariusz, prezes zarządu Wakacje.pl
Prezes największego agenta turystycznego online, który rozwija też sprzedaż offline i przyspieszył z ekspansją. Pod zarządem Górznego wakacje.pl kupiły My Travel, największą naziemną sieć agencyjną w Polsce w modelu franczyzowym, co uczyniło Dariusza Górznego jeszcze ważniejszą postacią w branży turystycznej. I zapewne to nie koniec rozszerzania segmentu działalności firmy.
9. Polaniecki Grzegorz, prezes Enter Air
Szef największej polskiej linii czarterowej, która ma podpisane długoterminowe umowy z największymi biurami podróży w Polsce. Jakość działania Enter Air i warunki współpracy z biurami mają wpływ na cały rynek turystyczny w Polsce i jego postrzeganie przez Polaków. Po zniknięciu z rynku największego konkurenta, Small Planet Airlines, został potentatem na rynku czarterów.
10. Váradi József, prezes WizzAir
Prezes trzeciej co do wielkości linii lotniczej w Polsce, z której w tym roku skorzysta ok. 8 mln pasażerów. Dla wielu z nich podróże lotnicze stały się dostępne właśnie dzięki WizzAir. Mimo dużo mniejszej skali niż Ryanair, w Polsce jest jego poważnym konkurentem, również dzięki lepszej jakości obsługi, bardziej zachęcającej do korzystania z usług tej linii, jeśli pasażer ma wybór.
11. Schwämmelein Andre, prezes FlixBus
Prezes firmy będącej autokarowym odpowiednikiem Ryanaira, jeśli chodzi o pozycję rynkową i wpływ na mobilność społeczeństwa. A przy tym przywiązującej ogromną wagę do jakości usług i standardu pracy. Przebojem wszedł na Polski rynek i w 2018 roku przewiózł ok 4,5 mln pasażerów. Zwraca dużą uwagę na to, żeby eliminować „białe plamy” na transportowej mapie Polski i włączać do siatki również mniejsze miejscowości, co ma niebagatelny wpływ na rozwój turystyki.
12. Skoczyński Wojciech, prezes Grecos Holiday
Prezes firmy, która Przy przychodach pięć razy niższych niż Itaka osiągnął w 2017 roku takie same zyski na poziomie blisko 21 mln zł. Grecos to obecnie najbardziej dochodowy touroperator w Polsce, na przestrzeni ostatnich kilku lat został liderem pod względem tempa wzrostu wśród dużych graczy. W tym roku Grecos znalazł się wśród „1000 companies to inspire Europe” według London Stock Exchange Group.
13. Cristescu Gheorghe Marian, prezes zarządu Chopin Airport Development, przewodniczący Społecznej Rady ds Turystyki
Szara eminencja, stale poszerza swoje wpływy w turystyce. Poza tym, że w tym roku podwoił stan posiada hoteli Chopin Airport Development z czterech do ośmiu, m.in. wprowadzając do Polski, markę Moxy sieci Marriott, jest też bardzo wpływową osobą w kręgach najważniejszych polityków PiS. Nieoficjalnie wiadomo, że ma duży (a często decydujący) wpływ na obsadę stanowisk w organizacjach i instytucjach związanych z turystyką podległych rządowi, w taki czy inny sposób. A jeszcze bardziej wpływową postacią został po utworzeniu Polskiego Holdingu Hotelowego, skupiającego bazę hotelarską państwowych firm jak AMW, PGNiG, PGE itp.
Z hotelarstwem związany od ponad 20 lat, od 2016 stoi na czele Chopin Airport Development. Jako regionalny dyrektor sprzedaży Best Western na Polskę przyczynił się do intensywnego rozwoju tej sieci w naszym kraju.
14. Niewiadomski Paweł, prezes Polskiej Izby Turystyki, prezes ECTAA
Szef największej organizacji skupiającej podmioty z branży turystycznej, skutecznie lobbującej na rzecz rozwiązań prawnych korzystnych dla turystyki. Odniósł w tym roku wielki osobisty sukces, zostając prezesem ECTAA, wprowadził polską branżę na europejskie salony turystyczne.
Doprowadził do powstania ustawy wdrażającej dyrektywę, pomimo wszystkich jej wad. Uznawany za eksperta od nowej dyrektywy i ustawy, przez cały rok aktywnie uczestniczył w szkoleniach branży z nowych przepisów. Na polskim rynku jest chyba najczęściej cytowanym działaczem z branży.
Jednak również ma na koncie zaniedbania – PIT została jakościowo w tyle za samorządem hotelarskim, która zwiększyła oczekiwania wobec izb turystycznych. Wielkim wyzwaniem na 2019 rok będzie rozbudowa i zjednoczenie organizacji tak, jak zrobili to hotelarze.
15. Milczarski Rafał, prezes LOT
Szef narodowego przewoźnika, dla wielu Polaków cały czas będącego synonimem podróży lotniczej. Jego działania i sposób zarządzania firmą, z której usług korzysta ponad 9 mln pasażerów, mają duży wpływ na postrzeganie branży lotniczej, jak i Polski. Przekształca polskie linie lotnicze, próbując utrzymać LOT poza procesem konsolidacji w sektorze.
W minionym roku stał się powszechnie znany, nie tylko w branży, z powodu strajków w LOT i związanego z nimi ogromnego kryzysu w firmie. Nieśmiertelność zapewnią mu podręczniki Public Relations, analizujące ten przypadek w rozdziale „Czego nie wolno robić pod żadnym pozorem gdy masz kryzys w firmie”.
16. Kaan Ergun, dyrektor generalny Coral Travel Poland
Prezes piątego co do przychodów i zysków biura turystycznego w Polsce, z bardzo dużą dynamiką wzrostu, po wcześniejszych trudnych latach, związanych ze specjalizacją w kierunkach: Turcja i Egipt. Coral Travel odzyskał pozycję po dwóch słabych sezonach i wszystko wskazuje na to, że w tym roku będzie jeszcze lepiej. Zmiana marki nie zaszkodziła, wciąż pozostaje pierwszym wyborem, jeśli chodzi o Turcję. Koniunktura sprzyja rozwojowi rynki i Coral Travel Poland to wykorzystuje.
17. Chraniuk Marek, prezes PKP Intercity
Rozumie wartość turystyki dla ruchu pasażerskiego, co skutkuje włączaniem Intercity w sieć interesariuszy i beneficjentów turystyki. W ubiegłym roku liczba pasażerów PKP Intercity znowu wzrosła i przekroczyła 42 mln. Dobre inicjatywy promocyjne, w tym wsparcie dla akcji „Polska zobacz więcej”, ale wyzwaniem pozostaje uporanie się z przysłowiowym już brakiem punktualności pociągów.
18. Nykiel Maciej, prezes Neckermann Podróże
Z dyrektora zarządzającego Fly.pl stał się prezesem jednego z największych biur podróży w Polsce, którego akurat wyniki w ostatnich latach nie były najlepsze. Od kierunku, jaki nada Neckermanowi, w dużej mierze zależy pozycja innych graczy. Jest za wcześnie by stwierdzić, czy pod jego kierownictwem touroperator odzyska dawną pozycję, ale budzi nadzieję innowacyjnością, świeżością poglądów i pomysłami na rozwój. Ma ambitny plan na przyszłość i gra va banque.
19. Hulewicz Andrzej, wiceprezes Mazurkas Travel
Ikona turystyki, wspólnie z Andrzejem Bartkowskim stworzył Mazurkas Travel, jedno z czołowych biur DMC (turystyka przyjazdowa w Polsce). Jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych na świecie osób związanych z polską turystyką biznesową – działa w euromic, jest członkiem SOIT. Konsekwentnie rozwija swoje turystyczne mini-imperium. Ostatnim przebojem jest catering – doceniany przez klientów i uznawany przez fachowców za jeden z najlepszych w Polsce.
20. Acedański Maciej, prezes zarządu Polonusa
Imponuje wytrwałością i umiejętnością dotrzymywania kroku konkurencji na trudnym rynku przewozów. Zbudował polską sieć autokarową, przyjazną dla turystów. Został prezesem spółki w 2017 roku i już po kilkunastu miesiącach jej przychody wzrosły rok do roku o aż 15 proc., trend ten został zachowany również w 2018 roku. Stworzył sieć Polonus Partner, przeprowadził rebranding, wprowadził rozwiązania przyjazne dla pasażerów. Polonus przewozi rocznie ok. 2mln pasażerów. W ostatnim sezonie letnim przewiózł prawie 300 tysięcy osób, o30proc. więcej niż rok wcześniej.
21. Gołuński Robert, prezes Travelplanet
Pod jego kierownictwem drugi największy multiagent w Polsce dalej dynamicznie się rozwija. Przyłożył uwagę do udoskonalenia poziomu merytorycznego konsultantów i pracy nad intuicyjnością strony rezerwacyjnej. W sezonie letnim dynamika wzrostu sprzedaży wyniosła ponad 35 proc. Liczba biur w Polsce osiągnęła blisko 150.
22. Mączyński Marcin, sekretarz generalny i wiceprezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego
Nazywany „Latającym Holendrem” ze względu na niespożyte siły w podróżowaniu po Polsce w celu szkolenia hotelarzy, pozyskiwania nowych członków i budowania pozycji IGHP. Jest mózgiem integracji segmentu hotelarskiego, inicjatorem kreatywnych szkoleń i imprez branżowych. Jego osiągnięcia w integracji środowiska hotelarskiego w Polsce są wybitne, a zalicza się do nich m.in. stworzenie sieci regionalnych oddziałów IGHP.
23. Bosowski Grzegorz, prezes Fly.pl
Szef jednego z najważniejszych internetowych biur podróży online, co krok udowadnia, że handel internetowy nie ma dla niego tajemnic. Rozwinął umiejętności medialne, jest postacią coraz bardziej rozpoznawalną, lubianą w branży. Firmie pod jego kierownictwem nie zaszkodziło odejście dyrektora zarządzającego, który współtworzył ją od lat. Konsekwentnie realizuje swoją strategię i jest na czasie z najnowszymi narzędziami sprzedaży internetowej.
24. Piątek Krzysztof, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki
Chociaż w tym roku przeszedł na emeryturę z funkcji prezesa Neckermana, pozostał prezesem Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, z którego głosem liczy się cała branża i organy decyzyjne w zakresie regulacji turystyki. Przygotowywane przez niego cotygodniowe raporty sprzedaży w biurach podróży stanowią ważne źródło wiedzy. Wykonał ważny ruch podczas tegorocznej wojny cenowej touroperatorów.
25. Szpikowski Mariusz, dyrektor PP „Porty Lotnicze” oraz dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie
Zarządza największym lotniskiem w kraju i spółką mającą udziały w większości pozostałych lotnisk. W dużej mierze do niego zależą relacje i warunki współpracy poszczególnych portów lotniczych z przewoźnikami. Od początku roku do końca listopada Lotnisko Chopina w Warszawie obsłużyło 16,5 mln pasażerów, o prawie 13 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2017 roku. Dotychczasowe wyniki wskazują na to, że na koniec grudnia – po raz pierwszy w historii – Lotnisko Chopina będzie mogło pochwalić się liczbą ponad 17 mln. podróżnych.
26. Mazurczak Jan, prezes Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej
Aktywny, aktywny, aktywny. Wie doskonale, jak promować miasto, region i głośno o tym mówi. Jedna z bardziej wyrazistych postaci wśród zyskujących na znaczeniu miejskich organizacji turystycznych. Stworzył metropolitarne DMO, posiada głęboką wiedzę, która chętnie się dzieli. Nieustannie buduje wzorzec do naśladowania w promocji miasta.
Cokolwiek turystycznego dzieje się w Poznaniu, można być prawie pewnym, że rękę do tego przyłożył prezes PLOT. Jest zasłużony zarówno dla turystyki indywidualnej, jak i biznesowej. Stojąc na czele poznańskiego convention bureau bierze udział w pozyskiwaniu największych międzynarodowych imprez i kongresów, które odbywają się w tym mieście.
27. Szulc Sławomir, dyrektor Exim Tours
Bardzo rozpoznawalny w branży touroperatorskiej, wykazuje się dużą skutecznością w zarządzaniu firmą i konsekwentnie dąży do celu. Ok. 60 proc. wzrost liczby klientów to wynik, który może imponować.
28. Wójcik Ryszard, prezes firmy Sindbad
Szef Sindbada, największej firmy przewozowej w Polsce, jednego z liczących się przewoźników operujących na liniach międzynarodowych z Europy do Polski. Marka Sindbad z pewnością jest benchmarką w polskiej branży przewozowej, tym samym wszyscy starają się z nim porównywać. Od zeszłego roku agenci również odczuwają skutki optymalizacji w sieci sprzedaży biletów.
29. Górecka Teresa, prezes Logos Tour
Stworzyła biuro specjalizujące się w organizacji nietuzinkowych wypraw do najdalszych zakątków świata. Ciekawa oferta, doświadczenie, znakomicie wypełnia lukę niestandardowych podróży (w dużej mierze wypraw), których próżno szukać w ofercie zwykłych biur podróży.
30. Mitulski Janusz, dyrektor ds. rozwoju sieci Marriott International
Niekwestionowany profesjonalista i analityk rynku hotelarskiego. Odpowiedzialny za rozwój w Polsce największej sieci hotelarskiej na świecie. Podpisując umowy z inwestorami na kolejne hotele i wprowadzając do Polski nowe marki, czyni ten rynek bardziej atrakcyjnym dla gości zagranicznych jak i polskich.
31. Hlavatý Bohuš, prezes słowackiej Spółki Tatry Mountain Resorts, która w Polsce posiada i zarządza ośrodkiem narciarskim Szczyrkowski Mountain Resort (Szczyrk) oraz Śląskim Wesołym Miasteczkiem Legendia w Chorzowie.
To dzięki niemu Szczyrk po kilkunastu latach znów stał się stacja narciarską zgodną z europejskimi standardami. TMR rozbudował stację narciarską i sprawił, że Szczyrku powrócił na mapę marek turystyki zimowej. Wciąż rozbudowywany Park rozrywki Legendia bije rekordy popularności.
32. Samborska Wiola, odwołana w listopadzie dyrektorka Biura Promocji Miasta i Turystyki Urzędu Miejskiego Wrocławia
Wykazała się skutecznością w budowaniu wizerunku turystycznego Wrocławia, którego promocja staje się wzorcem do naśladowania. Między innymi dzięki jej staraniom Wrocław staje się coraz bardziej rozpoznawalny w Europie i zaczyna wyrastać na turystyczną potęgę. Tomiędzy innymi dzięki jej działaniom Wrocław zwyciężył w międzynarodowym konkursie European Best Destination 2018. Stolica Dolnego Śląska zdobyła ponad 41 tysięcy głosów. Ponadto Wiola Samborska aktywnie uczestniczy w dyskusjach i współorganizuje imprezy branżowe.
33. Stelmańska Izabela, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego
Nadal pierwsza dama mazowieckiej turystyki. To jeden z najbardziej kompetentnych i opiniotwórczych wyższych urzędników samorządowych szczebla wojewódzkiego. Rozumie potrzebę dokonania znacznych zmian w ustawie o POT, a także ścisłej współpracy samorządu z branżą. Aktywnie uczestniczy w pracach koncepcyjnych nad wdrożeniem opłaty turystycznej. Aktywnie wspiera branżę, jest rozpoznawalna i lubiana chętna do współpracy. Jest twarzą samorządowej turystyki.
34. Kowalczyk Jacek, prezes Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego
Stworzył silny i wpływowy ROT, z którym wypromował świętokrzyskie jako markę turystyczną. Jeden z nielicznych urzędników samorządowych, który rozumie konieczność współpracy z branżą. Pozostaje nadzieja, że nowe władze województwa świętokrzyskiego nie będą chciały zaprzepaścić tych dokonań.
35. Koralewski Tomasz, prezes zarządu Łódzkiej Organizacji Turystycznej
Twórca jednej z nielicznych faktycznie funkcjonujących LOT w Polsce, świetny fachowiec od promocji, bardzo aktywny, obecny gdzie tylko się da. Zawsze wypowiadający się w sposób wyważony i przemyślany. Ma duże zasługi nie tylko dla promocji Łodzi, ale całego regionu. W 2018 roku Łódź została uznana za jedno z najlepszych i najkorzystniejszych miejsc do odwiedzenia w zestawieniu Lonely Planet Best in Travel.
36. Sikorska Agnieszka, dyrektor w Śląskiej Organizacji Turystycznej
Robi dla promocji Śląska bardzo dużo, a nawet więcej. Znana i lubiana, profesjonalistka w każdym calu. O Śląsku może mówić zawsze – czy to o atrakcjach regionu, czy o marketingu, czy śląskiej kuchni. Skutecznie zbudowała kilka skomercjalizowanych sieciowych produktów turystycznych Śląska. Poszukuje aktywnie rozwiązań instytucjonalnych DMO.
37. Ignatowski Witold, prezes sieci Hotele DeSilva
Jeden z najbardziej znanych, skutecznych i wpływowych polskich hotelarzy. Stworzył największą profesjonalną polską sieć „Hotele DeSilva”. W minionym roku jako pierwszy w historii Polak został uhonorowany prestiżową European Hospitality Foundation Award, nazywaną czasem „hotelarskim noblem”.
38. Borek Dominik, wicedyrektor departamentu turystyki w MSiT
Jaśniejszy punkt wśród kierowniczej kadry MSiT. Na jego barki spadł obowiązek wyjaśniania nowej ustawy. Stał się głosem ministerstwa, objeżdżając Polskę i biorąc udział w licznych panelach, konferencjach i spotkaniach, na których zapoznawał branżę z tajnikami nowych przepisów. Nie bał się pytań i odpowiedzi, co już liczy się za wielki plus.
Chyba jedyna osoba z pionu turystyki zdolna do merytorycznej dyskusji z branżą. Jeden z kilku kompetentnych prawników znających problematykę przemysłu turystycznego. Dobrze, że jest w MSiT, gdzie w połowie roku objął stanowisko wicedyrektora Departamentu Turystyki.
39. Szejk Ahmed bin Saeed Al. Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates
Zmienił lotniczy krajobraz Polski otwierając ją na Bliski i Daleki Wschód. To między innymi dzięki niemu Dubaj plasuje się tak wysoko na liście turystycznych kierunków wybieranych przez Polaków. Ponadto na naszym rynku jest ważnym pracodawcą, zatrudniającym ok. 700 osób. Przez prawie 6 lat na trasie Warszawa – Dubaj Emirates przewiozły ponad 1 mln pasażerów.
40. Stępniewski Piotr, wiceprezes eSky, zasiada w Radzie Nadzorczej
Stępniewski jest jednym z założycieliGrupy eSky, firmy o globalnym zasięgu, działającą w ponad 30 krajach. Współpracuje z ponad 100 międzynarodowymi partnerami. w 2017 roku osiągnęła 135 mln przychodów netto. Miesięcznie sprzedaje ponad 150 tys. biletów lotniczych, w tym roku weszła na nowe rynki w Europie Zachodniej i obu Amerykach. Rynek polski to ok. 20 proc. przychodów firmy.
41. Dowgiałło Andrzej, prezes Grupy Anders
„Król Warmii i Mazur”. Największy przedsiębiorca hotelowo-turystyczny w regionie, aktywnie działający na rzecz branży i turystycznej i hotelarskiej w skali ogólnokrajowej. Ma bardzo mocny wpływ na rozwój regionu, jego wkład w rewitalizację polskich zamków jest niezaprzeczalny. Jest twórcą kilku świetnych, nagradzanych w międzynarodowych konkursach i rankingach hoteli.
42. Ben Arfi Leila, prezes Best Reisen
Wykazuje się konsekwencją we wprowadzaniu na rynek wyjazdów luksusowych i egzotycznych. Dwie trzecie zysku firmy pochodzi właśnie z tego segmentu, a jego sprzedaż w tym roku wzrosła o 158 proc., zysk natomiast – o 140 proc. W tym roku Best Reisen stworzyła unowocześnioną wersję strony internetowej firmy. Prezes firmy jest lubiana i znana w środowisku agencyjnym.
43. Ozga Damian, prezes My Travel, dyrektor zarządzający produktem i siecią franczyzową w Wakacje.pl
Po sprzedaży My Travel spółce Wakacje.pl pozostał na stanowisku prezesa, jednocześnie obejmując funkcję dyrektora odpowiedzialnego za dwa strategiczne obszary w Wakacej.pl. Odpowiada za synergię prawie 250 salonów obu firm. Z jednej strony dołączył do zarządu lidera rynku, a z drugiej – utracił samodzielność decyzyjną.
44. Andrzejczyk Robert, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej
Jako osoba odpowiedzialna za zarządzanie strategią promocyjną Polski za granicą ma wielki wpływ na rozwój turystyki krajowej i przyjazdowej. Za jego kadencji zwiększyły się środki na kampanie promocyjne, także produktów nagrodzonych Certyfikatami POT. Niewątpliwie zmienił oblicze POT. Pytanie, czy we wszystkich aspektach na lepsze – jest całkowicie zależny od MSiT.
45. Jędrocha Krzysztof, prezes Fundacji Polish Prestige Hotels, wiceprezes Jan-Pol S.A.
Jeden z nielicznych profesjonalistów potrafiący patrzeć na turystykę w szerokim wymiarze, poza interesami swojego sektora. Niestrudzony w integracji hotelarstwa niezależnego. – w turystyce od 1982 r., aktywny też w branży hotelarskiej. Doprowadził do połączenia dwóch niezależnych marek w jedną – Harmony Polish Hotels. To duży sukces, zwłaszcza, że nowa instytucja przystąpiła do IGHP. Jako prezes Fundacji Polish Prestige Hotels (wcześniej Polish Prestige Hotels) działa na rzecz zwiększenia konkurencyjności hoteli niezależnych. Piastuje również stanowisko wiceprezesa i dyrektora ds. handlowych w firmie Jan-Pol, zarządzającej dwoma hotelami w Krakowie.
46. Chełkowska Marta, prezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej
Dba o współpracę między samorządem a przedsiębiorcami, wdraża nowe pomysły i rozwiązania, które sprawdzają się w promocji Pomorskiego. Daje to efekty w postaci silnej marki regionu będącego mekką polskich turystów.
47. Ołdakowski Jan, dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego
Tegoroczny laureat Złotego Certyfikatu, produkt turystyczny, który otworzył nową erę muzeów. Były polityk, któremu udało się odejść i poświęcić pasji zawodowej. Wiele wskazuje na to, że zachowuje neutralność polityczną.
48. Jędrocha Anna, prezes Stowarzyszenia konferencji i Kongresów w Polsce, szefowa zespołu turystyki przyjazdowej w PIT, Symposium Cracoviense
Ciągle chce się jej działać na rzecz turystyki przyjazdowej. Ma bardzo duży wpływ na przyciąganie zagranicznych imprez do Polski. Kieruje SKKP (Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce), które jest najstarszym polskim stowarzyszeniem związanym z branżą spotkań. Uznana i ceniona ekspertka, ciesząca się dużym szacunkiem w całym środowisku.
49. Potęga Urszula, prezes MT Targi Polska
Organizatorka jednych z największych targów turystycznych, hotelarskich i gastronomicznych w Polsce. Dzięki niej Polska stała się gospodarzem wielu ważnych imprez targowych. Na szczególną uwagę zasługują oczywiście TT Warsaw, które nadal utrzymują swoją pozycję jednej z najważniejszej i na pewno najbardziej rozpoznawalnej imprezy turystycznej nad Wisłą. Udowodniła, że na rynku targów turystycznych jest charyzmatycznym liderem . Aktywnie działa na rzecz branży targowej w skali całego środowiska. Ten rok pokazał, że mimo wszelkich zastrzeżeń, nikt nie jest w stanie w Warszawie lepiej zorganizować targów turystycznych.
50. Olszewski Andrzej, właściciel Żywego Muzeum Piernika, Domu Legend Toruńskich
Zeszłoroczny laureat Złotego Certyfikatu POT nie osiada na laurach. Żywe Muzeum Piernika to przykład na to, jak można stworzyć świetny produkt turystyczny, ale także dowód na kreatywność i nieskończenie wiele możliwości jego rozwoju. Żywe Muzeum Piernikato Toruń; Toruń, to w dużej mierze – Żywe Muzeum Piernika
51. Wilemajtys Cezary, general manager, United Partners, prezes SITE Poland
Prowadzi jedną z najbardziej znanych agencji incentive, ale to nie wszystko. Kilka lat temu stworzył Meet The Bidder – imprezę podczas której przedstawiciele biur DMC, PCO oraz organizacji turystycznych (w tym convention bureaux) z całego świata odwiedzają Polskę, aby zareklamować swoją ofertę i nawiązać współpracę z polskimi przedstawicielami branży turystycznej. Aktywnie działa w stowarzyszeniu SOIT, SITE Poland.
52. Berdowski Tomasz, prezes MerlinX
Niestrudzenie rozpowszechnia w branży stworzone przez siebie systemy rezerwacyjne, stale je doskonaląc. Obecny jest na większości spotkań turystycznych, aktywnie uczestnicząc w działalności PIT i innych gremiów. Cieszy się pozycją niemalże monopolisty.
53. Migdal Marek, prezes Forum Turystyki Regionów, przewodniczący Zachodniopomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej
Jedna z nielicznych osób, która rozumie mechanizmy systemu POT-ROT-LOT i konsekwentnie próbuje je wdrażać i doskonalić. Nie poddaje się naciskom i zdecydowanie broni swojego zdania, mimo że część Forum Turystyki Regionów byłaby skłonna do ustępstw na rzecz władz turystycznych.
54. Sikorski Mirosław prezes Almatur Polska S.A.
Kieruje firmą będącą jedną z najstarszych marek na polskim rynku i robi to skutecznie. Grupa stale zwiększa obroty i trzyma się w pierwszej dziesiątce największych touroperatorów. Co roku wysyła na obozy ponad 20 tys. młodych ludzi.
55. Lili Maher, prezes Prima Holidays
Od lat w branży, odniósł spore sukcesy w budowie pozycji Prima Holiday na rynku, ale przyszły sezon pokaże, czy nie przeszarżował w ekspansji.
56. Hamerska Violetta, właścicielka i twórca marki Hotele Przyjazne Rodzinie
Ceniony ekspert o niespożytej energii. Nieustannie dba o jakość usług hotelarskich. Ma pomysł na turystykę połączoną z edukacją. Powzięła sobie za zadanie pokazanie najmłodszym, że podróże kształcą.
57. Lachowska Dorota, prezes Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej
Nie tylko kreuje strategię promocyjną regionu, ale też jest współtwórczynią integracji środowiska regionalnych organizacji turystycznych. Jako członek zarządu Forum ROT aktywnie uczestniczy w pracach nad koncepcją funkcjonowanie systemu promocji turystyki w Polsce.
58. Leman Michał, dyrektor zarządzający FlixBus w Polsce
Szef dynamicznie rozwijającej się sieci połączeń krajowych i europejskich. W kończącym się roku z pewnością można było zauważyć zielone pojazdy na liniach krajowych, stworzonych przede wszystkim na bazie sieci Polskiego Busa. Ale również firma otworzyła nowe połączenia, które pod wspólną marką Flix Bus integrują coraz więcej Polskich przewoźników.
59. Włoszek Radosław, prezes Lotniska w Krakowie
Lotnisko Kraków-Balice, jest drugim portem lotniczym w Polsce, bezpośrednio zasilającym w turystów Region Małopolski i Kraków. W 2018 roku, do końca listopada, obsłużyło 6,2 mln pasażerów. Z pewnością dalszy rozwój turystyki w Małopolsce i Krakowie zależy od samego portu lotniczego, w którym od kilku lat wcześniejsi włodarze prowadzili szereg inwestycji, znacznie zwiększając jego możliwości. Radosława Włoszka czeka dalsza rozbudowa lotniska, która wiąże się z licznymi utrudnieniami.
60. Wilk-Grzywna Małgorzata, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego
Dynamiczna w rozwoju produktów turystycznych regionu, pozytywnie zakręcona w poszukiwaniu rozwiązań funkcjonowania promocji regionalnej. Została prezesem Forum ROT.
61. Matiaszczyk Artur, prezes Trade & Travel Company
Firma utrzymuje stabilnie poziom przychodów i silną pozycję rynkową, a jej prezes ma czas i energię, by udzielać się społecznie w PIT i Łódzkiej Organizacji Turystycznej.
62. Soszyński Grzegorz, prezes Jan-Pol
Jeden z liderów rynku turystyki przyjazdowej, Jan-Pol zajmuje się też obsługą turystów biznesowych (DMC), posiada także udziały w spółce Symposium Cracoviense, specjalizującej się w organizacji konferencji i kongresów.
63. Kuś Dariusz, prezes Zarządu Lotniska we Wrocławiu
Pod jego kierownictwem nastąpiła odlotowa wręcz skala wzrostu siatki połączeń. Liczba pasażerów korzystających z połączeń sieciowych wzrosła w tym roku o ponad 20 proc. W całym 2018 roku wrocławskie lotnisko obsłuży ponad 3,3 mln podróżnych, co będzie oznaczało wzrost na poziomie ok. 15 proc. w porównaniu do 2017 roku.
64. Tutak Barbara, prezes Warszawskiej Organizacji Turystycznej
Transfer z POT do WOT. Uzyskanie awansu zawodowego zawdzięcza kompetencjom, nie polityce. Teraz zarządza jedną z najbogatszych lokalnych organizacji turystycznych, odpowiedzialnych za promocję jednego z najważniejszych kierunków turystycznych i biznesowych w Polsce.
65. Morek Małgorzata, dyrektor ds. rozwoju w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej w Hiltonie
Odpowiada m.in. za rozwój ponad 30 hoteli już działających oraz projektów będących obecnie w realizacji w polskich miastach. W tym roku sieć Hampton by Hilton otworzyła pięć nowych hoteli w Polsce.
66. Konieczny Damian, prezes Kopalni Soli Wieliczka – Trasa Turystyczna sp. Z o.o.
Kluczowa postać w zakresie organizacji ruchu turystycznego w jednej z największych atrakcji turystycznych w Polsce. Od ubiegłego roku Prezes Konieczny podjął próę jeszcze większej optymalizacji ruchu turystycznego, walcząc z anulowanymi rezerwacjami i wprowadzając system przedpłat, co zrodziło wiele protestów w branży. W 2017 roku Kopalnia obsłużyła ponad 1,7 miliona turystów, rok 2018, pomimo wielu sceptyków zaproponowanych zmian, zapowiada że będzie to kolejny rekord.
67. Pawlak-Lewandowska Ewa, dyrektor departamentu turystyki w MSiT
Kieruje departamentem bezpośrednio odpowiadającym „za programowanie rozwoju i kształtowanie mechanizmów prawno-ekonomicznych turystyki i nadzór nad realizacją zadań z zakresu promocji turystyki na rynku krajowym i zagranicznym”. Z racji samej funkcji jest wpływową postacią w polskiej turystyce.
68. Szepczyńska Katarzyna, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Turystycznych w AXA Polska
Ubezpieczyciel na rynku turystycznym odgrywa dużą rolę, a AXA zalicza się do największych. Dobrze że kierują nim kompetentna i znająca się na realiach branży turystycznej dyrektor. Silnie zaangażowana we wdrażanie nowych przepisów.
69. Lichacy Jarosław, prezes Darłowskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej oraz Porozumienia Lokalnych Organizacji Turystycznych
Udało mu się skonsolidować i skupić wokół siebie część Lokalnych OT. Na razie to początek, ale rozwój organizacji ostatnio wyhamował. Sam prezes jest bardzo aktywny w pracach nad nową ustawą o systemie promocji, energicznie bierze udział w licznych spotkaniach branżowych i sam inicjuje wiele z nich.
70. Czerniec Wiesław prezes Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”
W ciągu ostatnich kilku lat udało mu się nadać dużą rangę i znaczenie kierowanej przez siebie Federacji. Jest obecny na większości imprez targowych, a także bierze czynny udział w środowiskowych dyskusjach i polemikach. Umiejętnie łączy działalność turystyczną ze wsparciem Ministerstwa Rolnictwa.
71. Kachniewska Magdalena, profesor SGH, Katedra Turystyki
Najbardziej aktywna i rozpoznawalna przedstawicielka nauki w środowisku turystycznym. Świetny wykładowca i dydaktyk. Znana z bezkompromisowości. Promotorka świeżej myśli analitycznej gospodarki turystycznej.
72. Solochewicz Dorota, dyrektor targów Free Time Festival w Gdańsku
Z niespożytą energią angażuje się w organizację jednej z najlepszych imprez targowych w turystyce. Bardzo skutecznie wydobyła gdańską imprezę z impasu i przywróciła wiarę w promocyjną skuteczność konsumenckich imprez targowych. Na tle innych targów turystycznych jej impreza wyróżnia się wspaniałą atmosferą i wysoką frekwencją.
73. Kiełbasińska Agnieszka, wiceprezes zarządu Signal Iduna
To druga firma na polskim rynku ubezpieczeń turystycznych, a osoba odpowiedzialna za turystykę w firmie ubezpieczeniowej ma duży wpływ na warunki finansowe gwarancji nabywanych przez touroperatorów.
74. Omięcka Alicja, dyrektor stadionu PGE Narodowy
Kieruje PGENarodowym, miejscem nie tylko imprez sportowych, ale także koncertów, targów, wielkich eventów. PGE Narodowy to także centrum kongresowe i MICE. W tym roku stadion odwiedziło już ponad 1,8mln gości. Osoba uważana za wciąż bardzo wpływową w MSiT, z którego przeszła na obecne stanowisko.
75. Zając-Wysocka Justyna, radca prawny, doradca podatkowy, członek zarządu i dyrektor Departamentu Doradztwa Podatkowego w Małopolskim Instytucie Studiów Podatkowych Spółka z o.o.
Szkoli i edukuje w zakresie finansów wszystkich, którzy mają coś w branży turystycznej do powiedzenia. Niezwykle kompetentna i perfekcyjnie znająca tematykę – potrafi przyciągnąć zainteresowanie i uwagę na wydawałoby się nudnych zajęciach o podatkach. Akademiccy profesorowie mogliby od niej uczyć się, jak prowadzić zajęcia. Przekazuje w sposób jasny, czasem zabawny, a zawsze profesjonalny to, co przedsiębiorca turystyczny o podatkach wiedzieć powinien. Aktywnie działa na rzecz przedsiębiorców, również na arenie międzynarodowej.
76. Chmielewski Grzegorz, wiceprezes PIT, prezes śląskiego oddziału PIT
Dzięki niemu obecność Polskiej Izby Turystyki na imprezach targowych i nie tylko zawsze okazuje się sukcesem. Urodzony organizator, społecznik, pomysłodawca Akademii PIT. Nie zabiega o popularność, ale skutecznie realizuje swoje obowiązki w izbie.
77. Pietras Aleksandra, prezes stowarzyszenia World of DMCs, prezes DMC Poland
Wspólnie z Agnieszką Faracik-Leśniak prowadzi jedną z największych i najbardziej znanych firm specjalizujących się w organizacji programów dla grup biznesowych odwiedzających Polskę. Aktywna także w międzynarodowych stowarzyszeniach i organizacjach, aktywnie promuje nasz kraj na świecie.
78. Janik Grzegorz, poseł, szef zespołu parlamentarnego ds turystyki
Najbardziej kompetentny spośród parlamentarzystów w sprawach turystyki, nadzorujący w Sejmie pomysły rozwiązań prawnych z tego zakresu.
79. Kuśpik Wojciech, prezes PTWP (właściciel PTWP Event Center, operator Międzynarodowego Centrum Kongresowego i Spodka w Katowicach)
Grupa PTWP to organizator wielu ważnych konferencji i kongresów, w tym m.in. Europejskiego Kongresu Gospodarczego. To też operator Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach, m.in. dzięki jego staraniom i wysokiej jakości infrastrukturze stolica Górnego Śląska została wybrana gospodarzem Szczytu Klimatycznego ONZ.
80. Pawluszek Andrzej, wicedyrektor ZOPOT w Amsterdamie
Bardzo dobrze umocowany. Jego transfer z turystyki do polityki był dla niektórych zaskoczeniem, a dla niektórych szansą, by zwrócić uwagę wyższych szczebli władzy na problemy branży.
81. Sućko Piotr, prezes FunClub
Bardzo długo na rynku, swój produkt zna na wylot i konsekwentnie rozwija firmę. Jej obroty stopniowo rosną, jest stabilna finansowo i ma wyrobioną markę.
82. Rżysko Tomasz, prezes Dertour
Skuteczny w konkurowaniu na polskim rynku, wprowadza niemieckie rozwiązania, jeden z pionierów pakietowania dynamicznego w naszym kraju. Konsekwentnie trzyma się segmentu turystyki luksusowej.
83. Trawa Przemysław, prezes zarządu, Międzynarodowe Targi Poznańskie; prezes rady Polskiej Izby Przemysłu Targowego
Kierowana przez niego firma to nie tylko miejsce i organizator największych i najbardziej znanych targów w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, ale także komórka odpowiedzialna za rozwój turystyki biznesowej (Poznan Congress Centre). Ma ogromny udział w przyciąganiu turystów biznesowych do Polski i promocję naszego kraju na arenie międzynarodowej. Stale rozwija infrastrukturę MTP.
84. Helbin Izabela, dyrektor, Krakowskie Biuro Festiwalowe (operator Centrum Kongresowego ICE Kraków)
Kieruje jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów konferencyjno-kongresowych nie tylko w Krakowie, ale i w całej Polsce. Z inicjatywy Krakowskiego Biura Festiwalowego kilka lat temu powołano do życia Kraków Network – silną grupę biznesową, złożoną z przedstawicieli różnych sektorów związanych z turystyką, której celem jest współpraca i zwiększenie liczby dużych wydarzeń biznesowych odbywających się w Krakowie.
85. Mochoń Andrzej, prezes Targi Kielce
Kieruje najprężniej działającym obiektem targowym w południowo-wschodniej Polsce i jednym z najbardziej znaczących w całej Europie Środkowej. Poza imprezami targowymi mocno stawia na obsługę klientów MICE (głównie konferencje i kongresy).
86. Potocki Jacek, prezes PTTK
Dokonał zmiany pokoleniowej (wręcz przewrotu) w strukturach zasłużonej dla rozwoju turystyki krajowej organizacji – PTTK. A sama organizacja wciąż posiada poważny majątek w nieruchomościach.
87. Grochowski Władysław, Hotele Arche
Dynamicznie rozwija sieć hoteli w największych miastach i w obiektach zabytkowych, których łącznie ma już kilkanaście, a kilkanaście następnych w przygotowaniu. Przyczynia się w ten sposób do wzrostu atrakcyjności turystycznej Polski, a jednocześnie rewitalizuje historyczne obiekty, nadając im na nowo blask.
88. Szumska Elżbieta, założycielka i właścicielka Kopalni Złota w Złotym Stoku
Przed laty wpadła na świetny pomysł i stworzyła do dziś działający mechanizm przekuwania (muzeum) złota na złotówki. Przykład spektakularnego sukcesu w turystyce, osiągniętego wieloletnim wysiłkiem i ciężką pracą. W efekcie Kopalnia Złota w Złotym Stoku jest obecnie jedną z najbardziej popularnych i rozpoznawalnych atrakcji turystycznych Dolnego Śląska.
89. Grocholski Artur, wiceprezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych
Znany z występowania w imieniu agentów turystycznych i walki o ich prawa, ostatnio w sprawie TUI. Choć nie jest już prezesem stowarzyszenia, to agenci nadal uważają go za ich przedstawiciela. Ma autorytet i cieszy się sympatią w branży.
90. Kindler Andrzej, wiceprezes Polskiej Izby Turystyki, przewodniczący Rady POT
Filar i główny strateg PIT. W tym roku został przewodniczącym Rady POT. Dąży do wzmocnienia i zracjonalizowania roli tej organizacji w celu usprawnienia komunikacji między branżą a POT.
91. Betlej Andrzej, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie
Kolejny rok z rzędu frekwencja przekroczyła milion odwiedzających Najwięcej osób, bo 300 tysięcy przyszło do Gmachu Głównego, aby zobaczyć słynny obraz „Dama z Gronostajem” Leonarda da Vinci”.
92. Majchrowski Jacek, prezydent Krakowa
Prezydent miasta, które w tym roku odwiedziło13,5 mln osób, a ich wydatki dały w sumie 6,5 mld zł przychodu. Oznacza to, że każdego dnia turyści zostawiają tu ok. 18 mln zł. Od priorytetów w działaniu urzędu miasta zależy los turystyki w mieście i bardzo wielu firm z szeroko rozumianej branży turystycznej, łącznie z przewoźnikami.
93. Adamowicz Paweł, prezydent Gdańska
Gdańsk osiąga w turystyce coraz więcej, w 2018 roku miasto zwyciężyło w jednym z najważniejszych rankingów światowych dla turystów tworzonym przez serwis TripAdvisor. Prężny rozwój bazy hotelowej idzie w parze z tym, że Gdańsk stał się w Polsce jednym z najważniejszych kierunków podróży.
94. Osojca-Kozłowska Sylwia, urząd miasta Świdnica, organizator Kongresu Turystyki Polskiej
Wielka promotorka mniejszego miasta, z charyzmą i oddaniem stworzyła bardzo ważną imprezę branżową, dzięki której również przedsiębiorcy dowiedzieli się o walorach turystycznych Świdnicy. Buduje marki turystyczne na całym Dolnym Śląsku,przede wszystkim na terenie gmin Aglomeracji Wałbrzyskiej. Działa w dwóch Lokalnych Organizacjach Turystycznych..
95. Krupka Anna, sekretarz stanu w MSiT
Nowo powołana wiceminister odpowiedzialna m.in. za turystykę. Być może, to dobry wybór, z uwagi na dobre koneksję u prezesa PiS. Mając to na uwadze, można postrzegać ten wybór jako szansę na podniesienie pozycji i roli turystyki w Polsce.
96. Walas Bartłomiej, dziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji WSTiE
Doświadczenie i praktyka w jednym. Jak nikt działalność naukową potrafi przekuć na realne działania, nie tylko w Małopolsce, choć tu działa najaktywniej. Pełni funkcję dziekana w Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii, która otwiera nowe kierunki wpisujące się bardzo dobrze w potrzeby rynku m.in. MBA, MICE oraz wiele innych. W Urzędzie Miasta Krakowa odpowiedzialny za koordynację strategicznych projektów w zakresie turystyki.
97. Borzyszkowski Jacek, profesor Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, wiceprezes zarządu Gminnej Organizacji Turystycznej w Sianowie
Stosunkowo nowa postać wśród przedstawicieli nauki związanych z turystyką. Dobre rozpoznanie problematyki Narodowych Organizacji Turystycznych oraz opłaty turystycznej. Pożądane byłoby zestawienie tej wiedzy z czyimś doświadczeniem praktycznym.
98. Janowski Jacek, dyrektor Departamentu Promocji Turystyki Krajowej w Polskiej Organizacji Turystycznej
W ostatnim czasie bardzo się rozwinął. Merytorycznie bodaj najlepiej przygotowany pracownik POT. Usiłuje działać na rzecz budowania relacji w ramach systemu POT-ROT-LOT. Bez niego te związki prawdopodobnie w ogóle przestałyby istnieć.
99. Kamieński Marek, wiceprezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych
Jeden z filarów prawniczych biur podróży, biegły sądowy w zakresie turystyki, zawsze służy radą w spornych sprawach związanych z prawem turystycznym.
100. Celuch Krzysztof, prezes Celuch Consulting
Jedna z bardziej rozpoznawalnych osób jeżeli chodzi o polską branżę MICE. Bierze udział w wielu wydarzeniach na całym świecie, gdzie swoją osobą promuje nasz kraj jako atrakcyjne miejsce dla turystyki biznesowej, praktycznie każdego rodzaju (konferencje, kongresy, incentive etc.).
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
Certyfikaty POT: najlepsze produkty turystyczne 2024 roku
Złoty Certyfikat POT dla Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego, Morskie Centrum Nauki…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
Już cztery polskie regiony zostały wyróżnione przez Przewodnik Michelin
Zakończyła się selekcja lokali wyróżnionych przez znany i ceniony na świecie Przewodnik…
0 Komentarzy5 Minuty
20 grudnia 2024
Weekend w Krakowie z Tomaszem Karolakiem od Fly.pl. Oprowadzanie po Krakowie dziennym i nocnym z noclegiem w hotelu pięciogwiazdkowym będzie do wylicytowania na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Boom na Polskę. Jak przyciągnąć turystów z Bliskiego Wschodu
W ostatnim czasie obserwujemy zwiększone zainteresowanie turystów arabskich szeroko…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2024
Warszawa w oczach zagranicznych dziennikarzy
Wizyty prasowe dla mediów zagranicznych stanowią doskonałą okazję do pokazania atrakcji…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2024
Kampania „Miasto Przygody” triumfuje: 17 mln wyświetleń i osiem międzynarodowych nagród
Wrocław podsumował kampanię „Miasto Przygody”, która w ciągu dwóch lat przyciągnęła uwagę…
0 Komentarzy3 Minuty
16 grudnia 2024
Kolacja z Robertem Makłowiczem będzie do wylicytowania podczas IV Gali Waszej Turystyki
Podczas IV Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 10 stycznia 2025 roku w warszawskim…
0 Komentarzy1 Minuty
12 grudnia 2024
Video Podcast Waszej Turystyki: Mazowsze – region, który zaskakuje na każdym kroku
W trakcie XV Forum Promocji Turystycznej, Izabela Stelmańska, zastępczyni dyrektora…
0 Komentarzy1 Minuty