100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce 2019
Już po raz czwarty portal branżowy WaszaTurystyka.pl przestawia Listę „Najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce”. Naszym celem jest wskazanie tych, którzy wywierają największy wpływ na polski rynek turystyczny i rozwój polskiej turystyki.
Są to ludzie, którzy dzięki swoim dokonaniom zawodowym i podejmowanym decyzjom biznesowym lub politycznym przyczyniają się do zmian w szeroko rozumianej branży turystycznej. Jako pierwsi w Polsce odważyliśmy się taką listę przygotować w grudniu 2016 roku (wtedy była to jeszcze 50.).
Jak to robimy?
W pierwszym etapie w gronie ekspertów tworzących tegoroczne jury, wybraliśmy 318 (o 44 więcej niż w ubiegłym roku) nazwiska ze świata biur podróży, hotelarzy, branży MICE, przewoźników, ubezpieczycieli, działaczy turystycznego samorządu, urzędników samorządowych i państwowych, naukowców.
Jak zwykle eksperci otrzymali zadanie wybrania trzydziestu – w ich opinii – najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce?
Braliśmy pod uwagę: wpływ na kształtowanie procesów i struktur polskiej turystyki, przyczynianie się do osiągania sukcesu przez polską turystykę, posiadane zasoby finansowe (własne lub organizacji, firmy przez daną osobę zarządzanej), wpływ na zatrudnienie ludzi, medialność, wiarygodność, popularność i wizerunek.
Z list przesłanych przez ekspertów utworzyła się lista 131 osób i z tych wybraliśmy ostateczną 100.
Grupę ekspertów stanowili:
Marcin Chiliński – członek zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych
Wojciech Fedyk – ekspert firmy Tourist Consulting, były prezes POT
Michał Kalarus – redaktor naczelny magazynu Think MICE
Jarosław Kałucki – rzecznik prasowy Travelplanet.pl
Rafał Marek – dyrektor i wiceprezes Krakowskiej Izby Turystyki
Marzena Markowska – zastępca redaktora naczelnego portalu WaszaTurystyka.pl
Wiesława Przybylska – dyrektor biura Polskiej Izby Turystyki
Jerzy Szegidewicz – Instytut Gospodarki Turystycznej
Rafał Szubstarski – redaktor naczelny pisma Hotelarz
Sławomir Szulc – prezes Exim Tours, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki
Bartłomiej Walas – dziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji WSTiE, były wiceprezes POT
Adam Gąsior – redaktor naczelny portalu WaszaTurystyka.pl
Dużo debiutantów
Podobnie jak to było w roku ubiegłym, tuż poza pierwszą setką znalazło, co najmniej kilkanaście osób, które czytający naszą listę umieściliby wyżej. Różnice były minimalne. Naszym zdaniem lista odzwierciedla sytuację w szeroko pojmowanej polskiej turystyce. Taki jest wybór naszego zespołu ekspertów.
Na tegorocznej liście znalazło się m.in.: 24 przedstawicieli touroperatorów i agentów turystycznych (w 2018 – 22), 10 reprezentantów hotelarzy, (w 2018 – 10), 11 reprezentantów samorządowców i organizacji turystycznych (w 2018 – 18), 2 urzędników (w ubiegłym roku – 12), 12 przedstawicieli przewoźników (lotniczych, autobusowych i kolejowych), 13 reprezentantów muzeów.
Lista pokazuje sytuację na połowę grudnia 2019 roku.
W pierwszej setce znalazło się 25 kobiet – o trzy więcej niż w roku ubiegłym. Nie jest to – jak zarzucano w ubiegłych latach – wyraz seksizmu jurorów. Przeciwnie, Kapituła zdominowana przez mężczyzn ma bardzo pozytywny i życzliwy stosunek do kobiet, ale rzeczywistość jest taka: mało kobiet zajmuje eksponowane stanowiska w branży turystycznej.
W pierwszej setce odnotujemy aż 24 nowe osoby, 23 wypadły. Powody znalezienia się poza „100” są różne: śmierć (1 przypadek), utrata stanowiska, mniejsza aktywność w minionym roku, nieco gorsze wyniki prowadzonej firmy.
Warto pamiętać, że nasza lista nie jest odzwierciedleniem ratingów ani rankingów biur podróży czy innych firm. Na ogólną ocenę składa się wiele czynników, nie tylko osiągnięte wyniki finansowe.
Wśród osób, które były na naszej Liście w ubiegłym roku, 11 obroniło swoją pozycję, 44 – awansowały, a 22 zajęły gorsze miejsca od zeszłorocznych.
Niektóre awanse wynikają z matematyki – z listy wypadło kilka znajdujących się w 2018 roku wyżej na liście. Jednak większość osób poprawiła swoją pozycję pracą, zaangażowaniem, lepszymi niż rok temu wynikami, większą medialnością, czyli tym, co mieli oceniać nasi jurorzy.
Oto Lista „100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce”
Pełne sylwetki osób z „100” znajdziecie w 2. numerze Magazynu Wasza Turystyka, dostępnym już w sprzedaży online, a od roku 2020 – w salonach empik.
1. Piotr Henicz, wiceprezes Itaki
Spokój, rozwaga, profesjonalizm, rozsądek i klasa. Ceniony ekspert, uznany autorytet – to w skrócie opinia, którą cieszy się w branży Piotr Henicz, frontman Itaki i jeden z autorów jej sukcesu. Poznaniak, z wykształcenia ekonomista, z największym obecnie polskim touroperatorem związany niemal od początku istnienia firmy. Niestrudzony w budowaniu strategii marketingowej i sieci sprzedaży produktu turystycznego. Uhonorowany podczas ostatnich targów TT Warsaw praktycznie za wszystko, za co można było zostać nagrodzonym.
Kierowane przez niego biuro cieszy się bardzo dobrą opinią na rynku – zarówno turystyki indywidualnej, ale także MICE. Itaka w 2019 roku obchodziła swoje 30. urodziny i wykorzystała tę rocznicę we wzmocnieniu swojego wizerunku, promując się w środowisku turystycznym i poza nim. Trzydziestoletni touroperator nie traci jednak na dynamice, chce wyznaczać trendy i nowe kierunki. W zapomnienie odeszły lata, w których oddawała lekko pola konkurentom, dziś ma nową energie i pomysły.
2. Marcin Dymnicki, prezes TUI Poland
Część kapituły uważała Marcina Dymnickiego za najbardziej wpływową osobę w 2019 roku, o drugiej pozycji na podium zdecydowała jego mniejsza rozpoznawalność i zapewne świadome pozostawanie w cieniu, rzadsze i mniej chętne udzielanie się w przestrzeni publicznej i na forach branżowych.
Ambicją TUI Poland w 2019 roku było ewidentnie wyforsowanie się na pozycję lidera rynku turystyki wyjazdowej, jeśli chodzi o sprzedaż. Wygląda na to, że w tym roku się to jednak nie uda, choć z medialnych zapowiedzi Marcina Dymnickiego wynika, że firma ma wyprzedzić dotychczasowego bezwzględnego lidera, Itakę, pod względem liczby obsłużonych klientów.
3. Mariusz Jańczuk, prezes Itaki
Mariusz Jańczuk to prezes największej – a i patrząc na rosnące wyniki na tak trudnym rynku – i najlepszej firmy turystycznej. Co w pełni predysponuje go do bycia jednym z trzech najważniejszych ludzi na rynku. W dużej mierze od jego decyzji zależą ruchy pozostałych graczy na rynku.
Odnosi też sukcesy w budowaniu międzynarodowej pozycji Itaki – konsekwentnie podejmowane są działania, które stymulują rozwój biura, w kierunku touroperatora regionalnego w Europie Wschodniej. Systematycznie wzmacnia touroperatora w wymiarze ponad-krajowym, dzielnie stawiając czoła globalnym graczom. Biznes prowadzony przez Itakę na takich rynkach jak Czechy czy Litwa ma według prezesa firmy być drugim filarem, który w przyszłości może pomóc jej przetrwać zbliżającą się nieuchronnie gorszą koniunkturę gospodarczą w Polsce.
4. Michael O’Leary, prezes zarządu Ryanair
W tym roku szef Ryanaira dokonał chyba największej transformacji w historii firmy. A nie miał łatwego zdania, bo ostatnie kilkanaście miesięcy to jeden pożar za drugim: najpierw groźba gigantycznego strajku, a potem globalnego uziemienia Boeingów 737 MAX, które sprawiło, że irlandzka linia już od wielu miesięcy czeka na dostawę nowych samolotów.
Choć nie bez strat, Ryanair wyszedł z tych problemów obronną ręką, a “rykoszetem” ta sytuacja wpłynęła też na polski rynek. Jak? Ryanair dokonał w zeszłym roku podziału na kilka linii lotniczych, by lepiej konkurować z innymi: oprócz austriackiej Laudy, uruchomił przewoźnika Malta Air (który przejął samoloty i załogi m.in. w Niemczech i Francji) oraz “pszczółkę”, czyli linię Buzz – polską spółkę Ryanaira, która przejęła wszystkie operacje irlandzkiej linii w naszym kraju i zastąpiła linię Ryanair Sun. Po co? Aby obniżyć koszty i być bardziej konkurencyjnym.
5. Grzegorz Baszczyński, prezes Rainbow
Grzegorz Baszczyński to na polskim rynku turystycznym solidna marka, podobnie jak Rainbow. Prezes Baszczyński cieszy się opinią doskonałego fachowca, godnego zaufania menedżera, ze stoickim spokojem i konsekwencją prowadzącego swój biznes na rynku wstrząsanym raz po raz upadłościami i kryzysami.
Kończący w przyszłym roku trzydzieści lat Rainbow to jeden z ostatnich czołowych touroperatorów w Polsce z polskim kapitałem i jedyny notowany na giełdzie. Jako że Grzegorza Baszczyńskiego z wyników finansowych rozliczają akcjonariusze, wymusza to na nim zachowawczą politykę, która co prawda nie pozwala ścigać się z wyraźnie przeganiającym go pod względem wzrostu TUI Poland, ale za to gwarantuje zyskowność firmy.
6. Ireneusz Węgłowski, prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, wiceprezes ORBIS
Udało mu się rozbudować i zjednoczyć organizacje hotelarskie. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego rozrasta się w imponującym tempie, przechodząc równocześnie olbrzymią przemianę jakościową i strukturalną.
Do IGHP należy obecnie ponad 460 hoteli, które dysponują prawie 50 tysiącami miejsc noclegowych. Integrację środowiska hotelarskiego coraz bardziej doceniają zarówno hotelarze, jak i decydenci. Nie można zapominać, że siła i jedność hotelarzy sprzyja również rozwojowi turystyki i turystom. Dzięki Ireneuszowi Węgłowskiemu samorząd gospodarczy hotelarstwa ma coraz silniejszą pozycję lobbingową i reputację. IGHP pokazuje innym izbom turystycznym, co to znaczy być rzeczywistym liderem i strategicznym lobbystą na rzecz rozwoju usług hotelarskich w Polsce.
7. Dariusz Górzny, prezes Wakacje.pl
Kierowana przez niego firma to bezsprzecznie największy na polskim rynku multiagent turystyczny z niepohamowanym apetytem na wzrost poprzez akwizycję. W 2019 roku pokazał, że silny agent może prowadzić spokojnie biznes, mimo utraty umowy z dużym touroperatorem.
Już pod koniec 2016 roku, gdy Dariusz Górzny został jej prezesem, firma była liderem rynku online, a ostatnio jej pozycja jeszcze bardziej się umocniła, dzięki coraz to nowym zakupom. Pierwszy z nich nastąpił jeszcze w maju 2018 roku, gdy Wakacje.pl przejęły największą sieć stacjonarnych agencji turystycznych, czyli My Travel. Był to krok do umocnienia obecności Wakacje.pl na rynku sprzedaży offline, kolejny nastąpił w roku 2019. W lutym Wakacje.pl kupiły całość udziałów spółki Travel Network Solutions, właściciela sieci franczyzowej Wakacyjny Świat, powiększając swoją liczbę naziemnych salonów sprzedaży do ok. 350.
8. Grzegorz Polaniecki, członek zarządu i dyrektor generalny Enter Air
Z opublikowanych niedawno danych finansowych wynika, że w III kwartałach 2019 roku Enter Air zwiększył przychody o 26,4 procent w skali roku i zarobił na czysto ponad 104,5 mln złotych. A popyt na jego usługi był tak wielki, że oprócz 21 swoich Boeingów 737-800, przewoźnik musiał wypożyczyć od innych linii także cztery dodatkowe maszyny.
Co ciekawe, w tak dużych wzrostach firmie nie przeszkodziło uziemienie jej dwóch Boeingów 737 MAX. Przyszłość Entera jawi się zresztą w jasnych barwach: wśród klientów przewoźnika są największe biura podróży w Polsce, a Enter właśnie przedłużył umowy o współpracy z Rainbow Tours i TUI Poland. Równie interesujące jest to, że znana z solidnej kontroli kosztów firma, zaczyna coraz mocniej inwestować i wychodzić poza Polskę.
9. Gheorge Marian Cristescu, prezes Polskiego Holdingu Hotelowego, przewodniczący Społecznej Rady ds. Turystyki
Stworzony przez niego Polski Holding Hotelowy to obecnie to największa polska sieć hotelarska. Gheorghe Cristescu konsekwentnie realizuje strategię budowy dużego polskiego podmiotu hotelarskiego, który mógłby być partnerem (i konkurentem) dla sieci międzynarodowych i polskich. I to mu się udaje, a PHH – ze swoimi hotelami przy lotniskach, w miejscowościach wakacyjnych i za chwilę w średnich miastach, stał się jednym z najważniejszych graczy na rynku turystycznym Polski.
Polski Holding Hotelowy to podmiot w 100 proc. z państwowym kapitałem, który ma za zadanie skonsolidować zarządzanie obiektami hotelowymi należącymi do Skarbu Państwa w jednej, wyspecjalizowanej spółce.
10. Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”
Prezes PPL ma za sobą słodko-gorzki rok. Z jednej strony w końcu przeforsował (wbrew zdaniu wielu touroperatorów) budowę lotniska w Radomiu, gdzie docelowo mają być przeniesione czartery i tanie linie z Lotniska Chopina. Z drugiej – pokonały go rynkowe realia.
Mariusz Szpikowski pozostaje głównym rozgrywającym na rynku czarterów. Od jego decyzji zależą losy klientów biur podróży z Mazowsza i nie tylko. Nie ulega jednak wątpliwości, że ze względu na opóźnienia i szereg decyzji, najbliższe lata dla pasażerów na Mazowszu mogą być… trudne.
11. Jozsef Varadi, prezes Wizzair
W tym roku Wizzair obchodził 15-lecie swojej obecności w Polsce i uczcił tę rocznicę z przytupem: pojawienie się różowych samolotów na lotnisku w Krakowie i otwarcie tam dużej bazy operacyjnej było jednym z najważniejszych wydarzeń roku w branży lotniczej. I nie tylko ze względu na kilkanaście nowych tras, ale chyba przede wszystkim na to, że Wizzair zdecydował się rzucić rękawicę Ryanairowi.
12. Rafał Milczarski, prezes zarządu PLL LOT
Prezes LOT w dalszym ciągu z sukcesami rozwija narodowego przewoźnika: w tym roku po raz pierwszy w historii przewiezie on ponad 10 mln pasażerów, co oznacza, że kolejny rok z rzędu LOT będzie jedną z najszybciej rosnących linii w Europie.
Jest to wydarzenie tym bardziej godne uwagi, że jeszcze niedawno przewoźnika przed bankructwem uratowała tylko kroplówka z budżetu państwa, a do tego obecnie LOT rośnie na coraz bardziej zapchanym Lotnisku Chopina i w sytuacji poważnych problemów flotowych. Fakt, że LOT nie musiał jeszcze masowo zawieszać tras, świadczy o dużej sprawności ludzi odpowiedzialnych za organizację siatki przewoźnika. Dla Milczarskiego był to znacznie bardziej udany rok niż ten poprzedni, gdy szokował opinię publiczną tym, w jaki sposób “rozgrywał” strajk w LOT.
13. Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes i dyrektor generalny Emirates
Patrząc tylko na liczby, znaczenie linii Emirates na polskim rynku jest dość marginalne –obecny tylko w Warszawie przewoźnik obsługuje ok. 250 tysięcy pasażerów rocznie, a w rankingu największych linii w Polsce jest w połowie drugiej dziesiątki. Ale pozory mylą, bo linia z Dubaju ma ogromny wpływ na cały rynek turystyki zorganizowanej. A już zwłaszcza dla biur podróży, które budują swój produkt w oparciu o egzotyczne kierunki. Klienci touroperatorów lecą więc do Dubaju, a stamtąd przesiadają się na kolejny lot z imponującej, liczącej ponad 160 miejsc w 85 krajach, siatki linii Emirates z jej głównego hubu transferowego.
14. Maciej Acedański, prezes Polonusa
Pokonał w tym roku w walce o stanowisko prezesa zarządu spółki Polonus kilkudziesięciu chętnych. Kieruje spółką od 2016 roku. Maciej Acedański jest ekspertem rynku, częstym prelegentem na konferencjach i jurorem konkursów branżowych.
Polonus jest liderem polskiego rynku komunikacji lokalnej, dalekobieżnej i międzynarodowej, rocznie przewożąc ponad 4,5 mln pasażerów. Firma już trzeci rok z rzędu odnotowuje rekordowe wyniki. W ramach odpowiedzi na sytuację rynkową, Polonus zintegrował rynek polskich przewoźników autokarowych, tworząc sieć Polonus Partner. Konsolidacja rynku zapewnia pasażerom najbardziej atrakcyjną ofertę obejmującą ponad 50 linii, łączących ze sobą prawie 300 miejscowości, obsługiwanych przez 155 jednolicie oznakowanych pojazdów. Z usług narodowego przewoźnika skorzystało w sezonie wakacyjnym ponad 250 tys. pasażerów.
15. Andre Schwammeiein, prezes Flixbusa
Autokarowy odpowiednik Ryanaira, jeśli chodzi o pozycję rynkową i wpływ na mobilność społeczeństwa. A do tego bardziej się rozwija i dostosowuje do oczekiwań klientów – FlixBus w 2019 roku uruchomił w Polsce blisko 40 nowych linii, dzięki czemu do siatki połączeń dołączyło ponad 110 miejscowości, w tym aż 60 w Polsce. Łącznie, w ramach wszystkich tras, zielone autobusy zrealizują w 2019 roku 46,5 miliona kilometrów, zużywając około 11,2 mln litrów paliwa.
16. Ergun Kaan, dyrektor generalny Coral Travel
Coral przetrwał kryzys na rynku tureckim sprzed kilku lat i teraz korzysta na rosnącej modzie na wypoczynek w tym kraju. W tym roku liczba turystów wyjeżdżających z touroperatorem do Turcji wzrosła o 30 proc. Do Azji Mniejszej można polecieć z Coralem z 12 lotnisk polskich. Biuro wysyła też turystów z pięciu lotnisk polskich na wyspy greckie: Kretę, Rodos, Kos, Korfu i Zakintos.
W 2018 roku Coral Travel uzyskał 639 mln zł przychodu, czyli o 61,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody z imprez turystycznych wyniosły 395,7 mln zł. Biuro obsłużyło 300,3 tys. klientów (wzrost o 52,6 proc.), zysk biura wyniósł 5,5 mln zł.
17. Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity
Wspiera aktywnie promocję potencjału turystycznego Polski z wykorzystaniem zasobów PKP Intercity, największego polskiego operatora kolejowego. Codziennie przewoźnik uruchamia około 360 pociągów.
W 2019 roku PKP Intercity zamówiło 12 pociągów za ponad miliard złotych, a także podpisało umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Przewoźnik uruchomił w tym roku nowe połączenia z Austrią, Czechami i Ukrainą. W wakacje 2019 roku z usług PKP Intercity skorzystało aż 13,5 mln podróżnych. Rekordowym miesiącem sezonu był sierpień – wówczas z usług PKP Intercity skorzystało prawie 5,1 mln osób.
18. Marcin Mączyński, sekretarz generalny i wiceprezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego
Kolejny rok skutecznie zabiega o powiększenie liczby członków Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, zaprzeczając tezie, że rok ma 365 dni. Liczbą kilometrów przejechanych samochodem od hotelu do hotelu, od szkolenia do szkolenia może zaimponować taksówkarzom. W 2019 roku zorganizował szkolenia w całym kraju dla ponad 900 osób.
IGHP wyrosła na najpoważniejszą turystyczną izbę, najliczniejszą i najbardziej liczącą się w rozmowach z władzami każdego szczebla. Należy do niej ponad 460 hoteli, które dysponują prawie 50 tysiącami miejsc noclegowych. Integrację środowiska hotelarskiego coraz bardziej doceniają zarówno hotelarze, jak i decydenci.
19. Sławomir Szulc, prezes Exim i Polskiego Związku Organizatorów Turystyki
We wrześniu tego roku został wybrany prezesem PZOT. Kadencja nowego prezesa potrwa cztery lata. W zarządzie znaleźli się prezesi Grecosa, Itaki, Neckermanna oraz Rainbow. Pytanie, czy uda mi się tchnąć trochę życia w tę dość skostniałą organizację.
W 2019 roku kierowany przez niego Exim zanotował wzrosty na poziomie ponad 30 proc., obroty wzrosły o 39 proc. i wyniosły prawie 250 mln zł, liczbę klientów biuro zamknie na poziomie ok. 115 tys. Firma pod kierownictwem Szulca postawiła w tym roku na ścisłą współpracę z agentami – zorganizowała 15 wyjazdów studyjnych dla 290 agentów, zorganizowała siedem szkoleń online, które obejrzało ponad 2450 biur.
20. Wojciech Skoczyński, prezes Grecos
W 2018 roku Grecos, jako touroperator mający w ofercie wyłącznie Grecję, ucierpiał na tym, że w stosunku do tego kierunku podróży na rynku była poważna nadpodaż ofert. Nauczona bolesnym doświadczeniem firma w 2019 roku przeorganizowała biznes, dostosowała ofertę, postawiła na najlepiej sprzedające się hotele. Zmniejszyła obroty, ale powróciła na ścieżkę rentowności.
W 2019 roku Grecos zorganizował wakacje dla 180 tys. klientów i oferował loty do Grecji z 10 lotnisk polskich. Na minus trzeba zaliczyć fakt, że w tym roku Grecos obniżył progi prowizyjne, czym wywołał oburzenie w środowisku agentów turystycznych.
21. Andrzej Hulewicz, wiceprezes Mazurkas
Ikona turystyki, kojarzony doskonale zarówno w Polsce, jak i za granicą. Oprócz tego, razem ze wspólnikiem, prowadzi hotel i centrum konferencyjne MCC Mazurkas i Mazurkas Catering 360, ma firmę transportową (Mazurkas Transport). Działa w Euromic, jest członkiem SOIT, reprezentuje i promuje nasz kraj na wielu zagranicznych imprezach targowych i konferencyjnych. Ostatnio interesuje się rynkiem azjatyckim, widząc w nim potencjał na przyciągnięcie nowych turystów do naszego kraju.
22. Janusz Mitulski, starszy dyrektor ds. rozwoju sieci Marriott w Europie Środkowej i Wschodniej
W marcu Janusz Mitulski awansował na obecne stanowisko i odpowiada teraz za rozwój sieci w całym regionie. Od lat jest autorytetem na rynku hotelarskim. Obecne stanowisko to duży i odpowiedzialny sukces osobisty. Janusz Mitulski to także Człowiek Roku Polskiego Hotelarstwa 2019.
Podpisując umowy z inwestorami na kolejne hotele i wprowadzając do Polski nowe marki, czyni ten rynek bardziej atrakcyjnym dla gości zagranicznych i polskich. Gdy zaczynał w Marriott pięć lat temu, w Polsce były dwa hotele pod tą marką, teraz jest ich 17 i na kilkanaście kolejnych podpisane są już umowy.
23. Grzegorz Bosowski, prezes Fly.pl
Szef jednego z najważniejszych internetowych biur podróży online, co krok udowadnia, że handel internetowy nie ma dla niego tajemnic. Rozwinął umiejętności medialne, jest postacią coraz bardziej rozpoznawalną, lubianą w branży. Konsekwentnie realizuje swoją strategię i jest na czasie z najnowszymi narzędziami sprzedaży internetowej. Uchodzi za jednego z większych specjalistów od sprzedaży online.
W październiku Fly.pl uruchomił nową odsłonę serwisu do rezerwacji wycieczek – stronę bardziej intuicyjną, przejrzystą i zoptymalizowaną, zgodną z najnowszymi trendami w turystyce i sprzedaży e-commerce.
24. Jan Mazurczak, prezes Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej
Jedna z bardziej wyrazistych postaci wśród zyskujących na znaczeniu miejskich organizacji turystycznych. Aktywnie uczestniczy w dyskusjach i lobbowaniu na rzecz wprowadzenia powszechnej opłaty turystycznej. Twórca akcji wyprzedażowej “Poznań za pół ceny”, dziś kopiowanej przez kilkadziesiąt polskich miast i regionów, także na szczeblu krajowym.
Chyba jedyny prezes lokalnej organizacji turystycznej budujący konsekwentnie model bliski zachodnim DMO, podchodząc do swojej pracy z dużą wiedzą i dystansem. Nieustannie wprowadza z sukcesem innowacje w promocji turystycznej miasta Poznania. Stojąc na czele poznańskiego convention bureau bierze udział w pozyskiwaniu największych międzynarodowych imprez i kongresów, które odbywają się w tym mieście.
25. Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Ciągle na pierwszej linii mazowieckiej turystyki, nieustannie szuka atrakcji i produktów pobudzających turystów. W tym roku przyczyniła się do podpisania pomiędzy MROT a WOT porozumienia o współpracy z zakresie wspólnej promocji Warszawy i Mazowsza, jako destynacji MICE.
Izabela Stelmańska jest niestrudzoną propagatorką Mazowsza, odwiedza każdą mniejszą i większą imprezę odbywającą się w województwie, ma czas na udzielanie się podczas kongresów, debat, targów. O Mazowszu i promocji może mówić całymi dniami. Robi to kompetentnie i nie boi się bronić swoich racji.
26. Tomasz Koralewski, prezes Łódzkiej Organizacji Turystycznej
Jeden z autorów promocyjnego sukcesu Łodzi, energiczny i pomysłowy propagator swojego miasta. Jest jednym z pasjonatów, dzięki którym promocja kierunków podróży w Polsce posuwa się do przodu.
Kierowana przez niego Łódzka Organizacja Turystyczna zrzesza obecnie 73 instytucje i firmy zainteresowane wspólnym marketingiem turystycznym Łodzi. Na początku lutego ŁOT przystąpiła do Międzynarodowego Stowarzyszenia Konferencji i Kongresów ICCA (ang. Internetional Congress and Convention Association). Stowarzyszenie zrzesza ponad 1000 firm członkowskich i organizacji w prawie 100 krajach na świecie.
27. Bohusz Hlavaty, prezes Tatry Mountain Resorts
Postawił na nogi najlepszy polski ośrodek narciarski i wprowadził go do pierwszej ligi stacji zimowych w Karpatach i Sudetach. Miarą sukcesu jest w pewnej mierze skok cen nieruchomości w Szczyrku. do tej pory kierowana przez Bohusza Hlavatego spółka Tatry Mountain Resorts zainwestowała w modernizację ośrodka 38 mln euro.
Obecnie stacja oferuje ponad 22 kilometry tras zjazdowych, obsługiwanych przez 12 wyciągów, które w ciągu godziny mogą wywieźć na górę 17 700 osób. W lipcu uruchomiona została najdłuższa w Szczyrku kolej linowa z malowniczym przejazdem na Zbójnicką Kopę.
28. Dominik Borek, zastępca dyrektora Departamentu Turystyki w Ministerstwie Rozwoju
W opinii branży to jaśniejszy punkt wśród kierowniczej kadry dawnego Ministerstwa Sportu i Turystyki. W ubiegłym roku dał się poznać w środowisku jako jedyna osoba z MSiT, która nie bała się wyjaśniać przedsiębiorcom i samorządowcom zawiłości nowej Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. W tym roku koordynował prace nad ustawami o systemie promocji oraz o usługach hotelarskich, przewodnickich i pilockich.
Niestety, wskutek zamrożenia prac przez kierownictwo resortu, jedynym znanym efektem tych prac jest „Biała Księga”. To chyba największy „minus” w tegorocznej ocenie Borka – Biała Księga tak naprawdę dokumentuje zaniechania legislacyjne z czasów Witolda Bańki.
Na początku grudnia Dominik Borek odebrał dyplom konkursu „Rising Stars Prawnicy – liderzy jutra 2019”.
29. Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki i European Travel Agent’s and Tour Operators’ Associations
Środowisko turystyczne oczekiwało, że w roku 2019 prezes PIT skupi się na rozbudowie i zjednoczeniu izb turystycznych tak, jak zrobili to hotelarze. Na tym polu jednak niewiele się dzieje. PIT umiejętnie drybluje pomiędzy różnymi aspiracjami i potrzebami swoich członków, ale praktycznie od kilku lat ich liczba się nie zwiększa. Izba w aktywności pozostaje w tyle chociażby za IGHP.
Pawła Niewiadomskiego coraz mocniej angażuje praca w ECTAA i we własnym biurze podróży. Jeśli po wielu latach intensywnej pracy społecznej przed kolejnymi wyborami zarządu powie „dość”, to nie za bardzo widać, kto miałby być jego następcą w PIT. Z tym problemem izba musi się uporać już w przyszłym roku, kiedy skończy się kadencja obecnych władz.
30. Władysław Grochowski, prezes Hoteli Arche
Ważny gracz na rodzimym rynku hotelarskim, a oryginalne wąsy nie są w jego wypadku wyrazem staromodności w biznesie. Konsekwentnie rozwija unikalną sieć obiektów hotelowych w Polsce, w tym w obiektach poprzemysłowych, budującej swoistą markę polskiego hotelarstwa.
Twórca wielu oryginalnych hoteli (Pałac Łochów, Pałac Sieniawa k. Rzeszowa, Hotel Tobaco w Łodzi, Zamek Biskupi Janów Podlaski, Hotel Puławska Residence w Warszawie, hotel Arche w Siedlcach i Apartamenty hotelowe w Konstancinie-Jeziornie), które na pewno podniosły atrakcyjność turystyczną Polski, szczególnie w aspekcie tzw. unique venues.
31. Karolina Warzybok, prezes Ecco Holiday
Prezesem zarządu firmy jest od lipca 2019 roku, ale związana jest z nią od 2007 roku, kiedy jako dyrektor ds. rozwoju sieci sprzedaży odpowiadała za współpracę z biurami franchisingowymi, partnerskimi i agencyjnymi. Należąca do spółki marka Ecco Travel jest liderem w programach objazdowych po Chinach, Izraelu, Gruzji, Indiach, a oferta w tym segmencie rozrosła się do prawie 40 egzotycznych kierunków. Firma rokrocznie szczyci się stabilną oraz wysoką rentownością i zyskami kapitałowymi kształtującymi wynik roczny na poziomie ponad 31 mln złotych.
32. Teresa Górecka, prezes Logos Tour
Biuro powstało w 1981 roku i jest jednym z dłużej istniejących Polsce. Obecnie ma swojej ofercie ponad 200 propozycji wyjazdów kulturowo-poznawczych na siedem kontynentów, w tym na Antarktydę. Według ratingu opracowanego przez firmę analityczną Tipi Software Logos Tour uzyskał przychody ze sprzedaży w wysokości ponad 78,7 mln zł. Zysk netto wyniósł ponad 3,08 mln zł (o 37,8 proc. wyższy niż w roku 2017)..
Sama prezes Teresa Górecka, choć posiada ogromne doświadczenie i jest jedną z osób o najdłuższym stażu w branży wyjazdowej, nieczęsto pokazuje się w mediach i nie skupia uwagi na swojej osobie, woli koncentrować się na turystyce.
33. Ryszard Wójcik, prezes Sindbada
Kieruje największą firmą przewozową w Polsce, będącą jednym z liczących się przewoźników operujących na liniach międzynarodowych z Europy do Polski. Flota Sindbada to 120 autokarów własnych, a wraz z 30 firmami partnerskimi tabor liczy ponad 250 autokarów. Ich średni wiek nie przekracza trzech lat. Sindbad może przewieźć jednorazowo 16 tys. pasażerów. Oferta przewoźnika to prawie 200 przystanków w Polsce i możliwość podróży do ponad 500 miast w 29 krajach w Europie.
34. Robert Gołuński, prezes Travelplanet.pl
Prezes jednego z trzech największych multiagentów w Polsce. Posiada 150 własnych salonów sprzedaży w całym kraju.
Co roku Travelplanet.pl wspólnie z Polską Izbą Turystki tworzy raporty dotyczące zagranicznych wakacji Polaków. Na początku grudnia Travelplanet.pl przeniósł siedzibę do centrum Wrocławia, do nowoczesnego biurowca City Forum.
35. Agnieszka Sikorska, prezes Śląskiej Organizacji Turystycznej
Od lat skutecznie zabiega o zmianę sposobu postrzegania Śląska – z zadymionego, górniczego regionu na region pięknych zamków, gór i lasów. Głosi tezę, że trzeba walczyć o swoje, bo nikt za nią tego nie zrobi, dlatego udziela się, gdzie tylko można. Jest aktywną członkinią m.in. Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych, Rady ds. Kompetencji Sektora Turystyki oraz Społecznej Rady Turystyki. Bierze udział w konferencjach, spotkaniach, panelach dyskusyjnych. Orędowniczka zmian w systemie promocji i wprowadzenia opłaty turystycznej.
36. Łukasz Neska, wiceprezes eSky
Pod jego kierownictwem Grupa eSky.pl stała się największym internetowym biurem podróży w Europie Środkowo-Wschodniej, o znaczącym udziale w Ameryce Łacińskiej oraz rosnącym potencjale w Europie Zachodniej. Osiągnięcia Łukasza Neski na polu marketingu i biznesu potwierdzają liczne nagrody branżowe. Firma konsekwentnie inwestuje w rozwiązania mobilne. Aplikacja mobilna została pobrana przez ponad 3,6 mln użytkowników i zdobyła szereg prestiżowych nagród.
37. Leila ben Arfi, założycielka i prezes Best Reisen.
W pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 roku przychody z tytułu organizacji imprez turystycznych skoczyły aż o 68,1 proc. rok do roku, głównie za sprawą rosnącego popytu na wycieczki do dalekich krajów, które odpowiadają za 69,8 proc. całkowitych przychodów firmy. Obrót z tytułu sprzedaży wyjazdów egzotycznych zwiększył się o 86,7 proc. rok do roku. Zysk operacyjny 30 września 2019 roku wyniósł 2,13 mln zł i był o 18 proc. wyższy niż przed rokiem.
38. Marta Chełkowska, prezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej
Wybrana ponownie prezesem PROT na kolejne cztery lata. To potwierdzenie, że działania przez nią podejmowane i obrana przez nią strategia są skuteczne. Chełkowska od lat wzorcowo pilnuje, by współpraca między samorządami a przedsiębiorcami przynosiła profity obu stronom. PROT stawiany jest także za wzór współpracy między regionalną organizacja turystyczną i lokalnymi organizacjami turystycznymi. Jest inicjatorem workshopu turystyki przyjazdowej InComing Poland Gdańsk&Pomorskie Region.
39. Andrzej Dowgiałło, prezes Grupy Anders
Niezmiennie „Król Warmii i Mazur”. Wciąż jest największym przedsiębiorcą hotelowo-turystycznym w regionie. Działa aktywnie na rzecz branży turystycznej i hotelarskiej w skali ogólnokrajowej. Ma bardzo mocny wpływ na rozwój regionu, jego wkład w rewitalizację polskich zamków jest niezaprzeczalny. W kwietniu 2019 roku został wybrany na Przewodniczącego Rady Hoteli Harmony. Grupa Anders dysponuje ponad 1,2 tys. miejsc noclegowych i siedmioma tysiącami miejsc konferencyjnych w pięciu hotelach
40. Damian Ozga, wiceprezes Wakacje.pl
Wiceprezesem Wakacje.pl został 1 grudnia 2019 i obecnie odpowiedzialny jest za relacje z partnerami biznesowymi multi-agenta, a także za rosnącą sieć ok. 350 salonów stacjonarnych, skupionych pod trzema markami – Wakacje.pl, My Travel i Wakacyjny Świat.
Jeśli nawet rok temu mogło się wydawać, że stracił samodzielność decyzyjną, to obecnie jego rolę doceniono. Nie ulega wątpliwości, że w rozrastającej się firmie odgrywa coraz bardziej wiodącą rolę.
41. Anna Jędrocha, prezes Symposium Cracoviense
Znakomity fachowiec i ekspert MICE. Obecnie jako prezes zarządu, kieruje dwiema firmami – Intercrac (DMC, zagraniczna turystyka przyjazdowa) i Symposium Cracoviense (PCO oraz obsługa logistyczna i techniczna wykładów, szkoleń, prezentacji, imprez promocyjnych). Dzięki jej firmie w Polsce odbyła się masa wielkich i prestiżowych wydarzeń konferencyjnych i kongresowych, które przyniosły nie tylko doraźne zyski, ale i świetnie wypromowały nasz kraj na świecie. Zaangażowana również jako jeden z liderów w projekt Kraków Network – platformę współpracy branży spotkań, zainicjowaną przez Krakowskie Biuro Festiwalowe.
42. Jan Ołdakowski, dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego
Stworzył jedną z ikon miasta, jedno z najnowocześniejszych muzeów w Polsce. Jednocześnie to instytucja inicjująca wiele wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych. W ubiegłym roku Muzeum Powstania Warszawskiego odwiedziło ponad 700 tys. gości. Stało się ono punktem obowiązkowym na mapie turystycznej Warszawy, zarówno dla turystów zagranicznych, jak i krajowych. W 2020 roku ma się zacząć rozbudowa placówki o nowy pawilon u zbiegu Towarowej i Grzybowskiej. W wieloletnim programie finansowym miasta na rozbudowę zaplanowano na razie 40 mln zł.
43. Jan Wróblewski, współwłaściciel Zdrojowa Invest
Dynamicznie rozwija sektor usług hotelowych w oparciu o nowe koncepcje biznesowe. Znacząco poprawił infrastrukturę hotelową w województwie zachodniopomorskim, przyciąga tam turystów nie tylko z Polski, ale przede wszystkim z zagranicy (dlatego niektóre z jego obiektów działają pod międzynarodowymi markami). W tym roku Radisson Hotel Group i grupa Zdrojowa Invest & Hotels podpisały umowę na dwa nowe hotele Radisson, które zostaną wybudowane w Szklarskiej Porębie oraz w Kołobrzegu. W portfolio firmy jest 500 mln zł. aktywów oraz miliard złotych w inwestycjach.
44. Grzegorz Soszyński, prezes firmy Jan-Pol
Jeden z liderów rynku turystyki przyjazdowej w Polsce, Jan-Pol zajmuje się też obsługą turystów biznesowych (DMC), posiada udziały w spółce Symposium Cracoviense, specjalizującej się w organizacji konferencji i kongresów. Jan Pol to firma o ugruntowanej pozycji, jeden z najważniejszych organizatorów turystyki w Krakowie. Powstał w Krakowie w roku 1990. Obecnie zarządza dwoma hotelami krakowskimi – czterogwiazdkowym Hotelem Amadeus oraz trzygwiazdkowym Hotelem Wyspiański.
45. Radosław Włoszek, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków –Balice
W 2019 roku krakowski port, który jest liderem wśród lotnisk regionalnych, obsłuży ponad 8 mln pasażerów. Lotnisko konsekwentnie rozwija siatkę połączeń, poszerzając ją m.in. o bezpośrednie loty do Nowego Jorku, letnie rejsy do Bari i Barcelony. Sam Ryanair będzie obsługiwał z Krakowa 61 tras, najwięcej w Polsce. Tylko w listopadzie Kraków Airport obsłużył ponad 680 tys. pasażerów, co oznacza wzrost o 24 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
46. Piotr Cywiński, dyrektor Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau
W 2018 roku do muzeum przyjechało 2,152 mln osób z całego świata. Tę liczbę udało się poprawić już pod koniec listopad tego roku. Jest prawdopodobne, że do końca roku Muzeum odwiedzi 2,3 mln gości.
Działalność kierownictwa Muzeum spotyka się z dużym sprzeciwem części biur podróży, które uważają, że wprowadzane co pewien czas nowe zasady rezerwowania terminów zwiedzania tworzą bariery utrudniające przywożenie dużych grup turystów. Od 1 stycznia wprowadzone zostanę nowe zasady: każda rezerwacja – zarówno indywidualna, jak i grupowa – będzie wymagała podania danych uczestników.
47. Damian Konieczny, prezes Kopalni Soli Wieliczka – Trasa Turystyczna sp. z o.o.
Kopalnią kieruje od 2016 roku, a dzięki zastosowanym przez niego rozwiązaniom ruch turystyczny może się odbywać bardziej komfortowo i bezpiecznie. Niebawem ruszy budowa nowoczesnego Centrum Obsługi Turystów, które przyjmie nawet 11 tys. osób dziennie. Do końca listopada kopalnię zwiedziło 1,746 mln gości, tyle samo co w całym roku 2018, o 6 proc. więcej niż do końca listopada 2018 r. Do liczba gości wyniesie 1,86 mln, o ponad 100 tys. więcej niż przed rokiem. Kopalnia obsługuje blisko 90 proc. ruchu turystycznego wszystkich polskich obiektów górniczych znajdujących się na liście UNESCO.
48. Wiola Samborska, marketing menedżer Hydropolis
Najpierw w ciekawy i konsekwentny sposób promowała Wrocław, który staje się coraz bardziej rozpoznawalny w Europie i zaczyna wyrastać na turystyczną potęgę. Teraz promuje wrocławskie Hydropolis, które staje się jedną z ciekawszych atrakcji turystycznych miasta i znajduje się wśród pięciu najchętniej odwiedzanych miejsc w stolicy Dolnego Śląska. Aktywnie uczestniczy w życiu środowiska turystycznego i współorganizuje imprezy branżowe. Hydropolis zostało otwarte w grudniu 2015 roku, 18 czerwca 2019 roku świętowało wizytę milionowego gościa. W tym roku po raz pierwszy w Hydropolis sprzedano ponad 300 tys. biletów.
49. Urszula Potęga, prezes MT Targi Polska
Mimo rosnącej pod bokiem konkurencji nadal jest najbardziej charyzmatyczną postacią wśród organizatorów targów turystycznych. Targi TT Warsaw pozostają najważniejszą imprezą branżową i jedną z ikon targów turystycznych w Polsce. To tę imprezę wybiera najwięcej wystawców zagranicznych, tutaj dni branżowe najbardziej przypominają dni branżowe. Szkoda, że nie udaje się reaktywować drugiej imprezy turystycznej organizowanej przez wiele lat – Targów Lato.
50. Andrzej Olszewski, twórca Żywego Muzeum Piernika
Pomysłodawca, założyciel i właściciel – wspólnie z małżonką – trzech atrakcji turystycznych w Toruniu. Oczywiście „okrętem flagowym” jest Żywe Muzeum Piernika, najbardziej rozpoznawalna atrakcja miasta, ale coraz większą popularnością cieszą się: Dom Legend Toruńskich i Bunkier Wisła. Andrzej Olszewski jest aktywny w branży, pojawia się na imprezach, konferencjach, targach turystycznych, chętnie i merytorycznie zabiera głos w ważnych dla turystyki i promocji turystycznej sprawach. Nadal aktualna jest fraza z ubiegłego roku: Żywe Muzeum Piernika to Toruń; Toruń, to w dużej mierze – Żywe Muzeum Piernika.
51. Artur Tomasik, prezes zarządzającego lotniskiem w Katowicach Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego
W 2019 roku katowicki port lotniczy świętował pasażera nr 20 mln, przewiezionego przez Wizz Air na trasach z siatki lotniska w Katowicach oraz przekroczenie liczby 3 milionów pasażerów przewiezionych z tego lotniska przez Ryanaira. Ponadto w październiku 2019 roku Ryanair otworzył w Katowicach swoją bazę. Jednocześnie zainaugurował największy w historii zimowy rozkład lotów z 12 nowymi trasami. Ryanair zaoferuje tej zimy w Katowicach 18 tras i obsłuży 1,25 mln pasażerów.
52. Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław
W 2019 roku, na początku grudnia, lotnisko obsłużyło 20-milionowego pasażera, licząc od otwarcia terminalu w 2012 roku. Również w 2019 roku lotnisko obsłuży ponad 3,5 miliona podróżnych, po raz kolejny bijąc swój rekord. W ostatnich latach wrocławskie lotnisko zyskało również znaczenie ponadregionalneZa prezesury Dariusza Kusia, port czterokrotnie otrzymał nagrodę Business Traveller Award dla najlepszego regionalnego lotniska w kraju. Lotnisko nie boi się wprowadzać innowacyjnych rozwiązań, w tym roku zostało pierwszym w Polsce korzystającym z czat-bota.
53. Maher Lili, prezes Prima Holidays
„Prima idzie do przodu. Warto docenić mniejszą firmę z ambicjami i wynikami” – ocenił jeden z jurorów. Co prawda w 2018 roku, jak dużo innych touroperatorów, firma zakończyła rok stratą, ale rok 2019 powinien być dla niej udany – firma analityczna TravelData oceniła perspektywę finansową jako pozytywną.
54. Krzysztof Jędrocha, współwłaściciel firmy Jan-Pol
Wciąż zasiada w zarządzie Fundacji Harmony Hotels, której był prezesem i aktywnie działa na rzecz zwiększenia konkurencyjności hoteli niezależnych. Zaliczany do mocnej merytorycznie grupy krakowskiej w turystyce. Jeden z nielicznych profesjonalistów, potrafiący patrzeć na turystykę w szerokim wymiarze, poza interesami swojego sektora. Niestrudzony w integracji hotelarstwa niezależnego, doprowadził do połączenia dwóch niezależnych marek w jedną –Harmony Polish Hotels.
55. Tomasz Berdowski, założyciel, prezes i manager firmy MerlinX
Nieustannie rozpowszechnia w branży stworzone przez siebie systemy rezerwacyjne. Obecny jest na większości spotkań turystycznych, aktywnie uczestnicząc w działalności PIT i innych gremiów. Ostatnio MerlinX miał problemy wizerunkowe przez nową odsłonę systemu, który nie do końca przypadł do gustu agentom. Przez kilka lat był nieomalże monopolistą, obecnie coraz więcej touroperatorów tworzy swoje własne systemy rezerwacyjne. Tomasz Berdowski zdaje sobie sprawę ze zmiany sytuacji rynkowej i z pewnością będzie w stanie na nią zareagować
56. Samir Hamouda, general manager Sun & Fun
Udało mu się przetrwać kryzys i na tegoroczne wakacje Sun&Fun wysłał 62,5 tys. klientów. Z tego 48,99 proc. rezerwacji dokonywanych było w 20 bestsellerowych hotelach z oferty touroperatora. Samir Hamouda z rozwagą zwiększa sprzedaż miejsc, nie dołączył do walki cenowej największych touroperatorów. Jego celem na 2019 jest 1/3 udziału w polskim rynku wyjazdów do Tunezji. Symbolem zmian na lepsze w biurze jest unowocześniony znak graficzny wprowadzony w październiku tego roku.
57. Michał Leman, członek zarządu i dyrektor zarządzający FlixBusa
Współtwórca sukcesu FlixBusa na polskim rynku. W 2019 roku przewoźnik ten uruchomił w Polsce blisko 40 nowych linii, dzięki czemu do siatki połączeń dołączyło ponad 110 miejscowości. W listopadzie FlixBus ogłosił otwarcie pierwszej „zielonej” linii na Ukrainie, mając połączyć Odessę i Pilzno, z przystankami m.in. w Krakowie, Tarnopolu i we Lwowie. W mijającym roku FlixBus wprowadzał kolejne udogodnienia technologiczne dla pasażerów, ponadto, prowadził liczne działania mające na celu zwiększanie standardu obsługi.
58. Andrzej Kobielski, członek zarządu i dyrektor handlowy Enter Air
Przychody przewoźnika w pierwszych trzech kwartałach tego roku wyniosły 1,34 mld zł, czyli o 26,4 proc. więcej niż w pierwszych dziewięciu miesiącach 2018 r. Spółka wypracowała tym okresie 104,5 mln zł zysku netto. Enter Air to obecnie najpoważniejszy gracz na polskim rynku czarterowym, obsługujący największych touroperatorów. W październiku zawarł z TUI Poland aneks do umowy na sezon zimowy i dodatkowo przedłużył współpracę o kolejne dwa lata. W grudniu Enter Air podpisał z Itaka Holdings aneks do obowiązującej umowy
59. Artur Matiaszczyk, prezes Trade & Travel Company
Konsorcjum to jedna z ikon polskiej branży turystycznej od prawie 30 lat. Firma utrzymuje stabilnie poziom przychodów i silną pozycję rynkową, a jej prezes ma czas i energię, by udzielać się społecznie w PIT i Łódzkiej Organizacji Turystycznej.
Według ratingu opracowanego przez firmę analityczną Tipi Software biuro wypracowało w 2018 roku zysk netto w wysokości ponad 588 tys. zł. Firma znana pod marką Konsorcjum Polskich Biur Podróży jako pierwsze biuro turystyczne w Polsce, uzyskało Godło Teraz Polska.
60. Wioletta Hamerska, ekspert guest experience
Specjalistka w projektowaniu usług i doświadczeń dla gości oraz psychologii obsługi, nieustannie próbująca zarazić innych swoją pasją transferu know how dotyczącego budowania systemu wspierającego model gościnności i guest experience w polskich hotelach. Organizatorka ogólnopolskich i regionalnych spotkań “Hotelowy Power Day” w formule Edumotions (edukacja, relacje i emocje). Od 12 lat kieruje projektem „Hotel przyjazny rodzinie” oraz od trzech lat projektem „Pies w hotelu”.
61. Renata Nowel, dyrektor World Travel Show
Zarządza stosunkowo nowym, odważnym projektem wystawienniczym o cechach show, który szybko wpisał się w pejzaż potrzeb branży i konsumentów. Przebojowo wprowadziła na rynek ekspozycje targowe wzbogacające system promocji turystycznego potencjału Polski. Renata Nowel stara się z dobrym skutkiem wprowadzić więcej eventów i szkoleń dla branży – celem jest przekształcenie pierwszego dnia targów w dzień branżowy.
62. Katarzyna Szepczyńska, dyrektor departamentu ubezpieczeń turystycznych w AXA
Znana na rynku turystycznym menedżer i specjalistka od ubezpieczeń turystycznych, od dziesięciu lat związana z firmą AXA, ale jej doświadczenie w branży ubezpieczeniowej sięga wielu lat wstecz.
W branży turystycznej jest aktywna na wielu polach, w tym w działalności w Polskiej Izbie Turystyki. Jako ceniony fachowiec zawsze służy radą w temacie ubezpieczeń podróży, na którym to rynku jej firma jest jednym z liderów.
63. Barbara Tutak, prezes Warszawskiej Organizacji Turystycznej
Dysponuje dużym, jak na LOT, budżetem, wynoszącym ponad milion złotych. Dba o pozyskiwanie nowych członków, w ubiegłym roku było ich 18, w 2019 kolejnych kilkunastu. Za jej sprawą rozpoczęto wreszcie ścisłą współpracę z Mazowiecką Regionalną Organizacją Turystyczną. Barbara Tutak bliska jest stworzenia prawdziwego DMO w Warszawie, chociaż zważywszy, w jakim środowisku działa (odium stołeczności), nie będzie łatwo.
64. Rune Askevold, prezes Puro Hotels
Od lat tworzy i rozwija sieci hoteli Puro, gdzie jest dyrektorem zarządzającym oraz czuwa nad kreatywną linią marki. Motto przewodnie jego działalności to: „Luksusowe warunki w przystępnej cenie”. W polskiej branży wyróżnił się umiejętnością stworzenia rodzimej marki hotelowej z wizją.
Przy swoich projektach Askevold Rune współpracuje z uznawanymi światowymi architektami. Podkreśla, że ludzie są najważniejsi, dlatego ważne jest dla niego zapewnianie swoim gościom przede wszystkim doświadczeń.
65. Witold Ignatowski, doradca zarządu sieci Hotele de Silva
Jest pierwszym Polakiem, który otrzymał nagrodę European Hospitality Foundtation, przyznawaną osobie, która w znacznym stopniu przyczynia się do rozwoju branży hotelarskiej. Z początkiem tego roku prezesa zastąpił Krzysztof Kasprzyk, ale Witold Ignatowski został doradcą zarządu i wciąż jest związany z grupą. W kwietniu został otwarty kolejny hotel pod marką DeSilva w Malborku. W sumie sieć udostępnia gościom ponad 1,6 tys. pokoi w 16 obiektach.
66. Robert Andrzejczyk, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej
Robert Andrzejczyk dał się poznać jako sprawny menedżer, jednak jego przełożeni oczekują od niego wyłącznie realizacji wytycznych resortu, nie zaś wykazywania się inicjatywą w tworzeniu strategii promocyjnej. Jak żadna inna NTO w Europie, POT skupia się przede wszystkim na promocji Polski wśród Polaków. Nie ma obecnie żadnego wiceprezesa, a przydałby mu się fachowiec znający się doskonale na turystyce albo przynajmniej na promocji turystycznej.
67. Dorota Solochewicz, dyrektor Free Time Festiwal
Organizowany prze nią Free Time Festiwal w Gdańsku to ciekawa impreza pokazująca turystykę w kontekście głównych trendów cywilizacyjnych (work – leisure balance). Frekwencyjnie przewyższa większość targów turystycznych w Polsce. Ludzie przychodzą na FTF, by dobrze spędzić czas i jednocześnie poznać ofertę – zarówno tę turystyczną, jak i propozycje spędzenie wolnego czasu.
68. Wiesław Czerniec, prezes Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”
W ciągu ostatnich kilku lat udało mu się nadać dużą rangę i znaczenie kierowanej przez siebie Federacji. Jest obecny na większości imprez targowych, a także bierze czynny udział w środowiskowych dyskusjach i polemikach. Jego energia i zapał do promocji wypoczynku na wsi wydają się nieograniczone. Stara się wykorzystywać swoją obecność we wszelkich możliwych gremiach społecznych do propagowania turystyki wiejskiej.
69. Jarosław Lichacy, prezes Darłowskiej LOT i Ogólnopolskiego Porozumienia Lokalnych Organizacji Turystycznych
Udało mu się skonsolidować i skupić wokół siebie część, tych najbardziej aktywnych, Lokalnych Organizacji Turystycznych. Zwolennik wprowadzenia opłaty turystycznej w Polsce i orędownik rozdziału pochodzących z niej wpływów pomiędzy uczestników systemu promocji na każdym szczeblu. Gdyby wprowadzona została powszechnie obowiązująca opłata turystyczna, środowisko LOT-ów z pewnością by zyskało na znaczeniu i mogłoby stanowić bardzo wpływowe lobby.
70. Elżbieta Lendo, prezes Fundacji Harmony Hotels
Bardzo dynamicznie weszła do branży hotelarsko-turystycznej z obiektami na Mazurach i na Podhalu. Od 2014 roku Lendo zarządza grupą spółek, które są operatorami obiektów hotelowych i rekreacyjnych, działających w grupie Lendo Hotels Group. Pod koniec listopada 2019 roku została prezesem zarządu Harmony Polish Hotels w której to grupie jest obecnie 36 hoteli w całym kraju.
71. Paweł Rek, prezes Amadeus Polska
W Polsce odpowiada zaś za relacje z partnerami, inwestorami, dalszy rozwój firmy oraz oferowanych technologii IT, a także za kwestie związane z operacjami finansowymi i HR. Według niego kluczem sukcesu w biznesie jest pracowitość, umiejętność współpracy oraz stosowanie wysokich standardów etycznych. Firma, którą zarządza, to jeden z globalnych liderów w dostarczaniu rozwiązań cyfrowych dla branży turystycznej. W 2018 roku jej obroty sięgnęły 4,9 mld euro.
72. Justyna Zając-Wysocka, członek zarządu i dyrektor departamentu doradztwa podatkowego w Małopolskim Instytucie Studiów Podatkowych
Jedna z wybitniejszych specjalistów od podatków w turystyce. Od kilku lat, szkoli i edukuje w zakresie prawa podatkowego wszystkich, którzy w branży turystycznej chcą się na ten temat czegokolwiek dowiedzieć. Niezwykle kompetentna i perfekcyjnie znająca tematykę, a ponadto potrafiąca w przystępny sposób sprzedać swą wiedzę, przyciągnąć zainteresowanie i uwagę na – wydawałoby się – skazanych na nudę zajęciach o podatkach. Akademiccy profesorowie mogliby uczyć się od niej, jak prowadzić zajęcia.
73. Małgorzata Wilk-Grzywna, dyrektor biura ROT Województwa Świętokrzyskiego
Współdziałając z byłym już prezesem Jackiem Kowalczykiem stworzyła silny ROT, dobierając silny zespół kompetentnych i zaangażowanych ludzi, dzięki czemu województwo Świętokrzyskie stało się rozpoznawalnym turystycznym regionem. Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego jest jedną z najprężniej działających ROT. Niestety, jak w wielu innych miejscach, w 2019 roku do głosu doszła polityka. Będące jej pokłosiem odejście Jacka Kowalczyka z automatu osłabiło pozycję jego zespołu.
74. Janusz Molus, dyrektor biura sprzedaży ubezpieczeń iurystycznych i zastępca dyrektora departamentu ubezpieczeń turystycznych i gwarancji TU Europa.
TU Europa SA (pod marką Europa Ubezpieczenia) jest jednym z liderów w rankingach ubezpieczeń podróży dla klientów. Są dostawcą gwarancji ubezpieczeniowej dla touroperatorów Rainbow oraz Grecos i ważnym graczem również na tym rynku. W opinii jury: „Janusz Molus jest bardzo aktywny w branży, a także rozpoznawalny. Nie boi się zabierać głosu na forum publicznym, prezentując swoje opinie w sposób bezkompromisowy i odważny.”
75. Wojciech Kuśpik, prezes Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości SA
Grupą PTWP S.A. zarządza od samego początku jej istnienia. Pełni jednocześnie funkcję redaktora naczelnego Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł i portalu Wsp.pl. Grupa PTWP jest organizatorem wielu ważnych konferencji i kongresów w tym m.in. Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Chociażby za wypromowanie i dynamiczny rozwój tej imprezy, jury przyznało mu miejsce w tym zestawieniu.
76. Sylwia Osojca, kierownik Referatu Turystyki Urząd Miasta Świdnica
Konsekwentnie i z pasją tworzy nieskrępowane warunki do wymiany poglądów różnych środowisk turystycznych na forum Kongresu Turystyki Polskiej, którego jest inicjatorką. Kieruje Referatem Turystyki Urzędu Miasta Świdnica z zaangażowaniem, docenianym w branży. Wielokrotnie doceniana za promowanie „mniejszego miasta” oraz stworzenie imprezy branżowej o ogólnopolskim zasięgu. Stara się, aby Świdnica była utożsamiana z turystyką jako dziedziną gospodarki, ale również jako dziedziną nauki.
77. Olga Krzemińska-Zasadzka, prezes Agencji Power
Jedna ze współzałożycielek Stowarzyszenia Branży Eventowej. Zajmuje się tworzeniem wielu projektów branżowych, dba o etykę i dobre praktyki. Olga łączy w sobie ciekawość podróżnika z odwagą, pasją i wytrwałością sportowca. Uznana za jedną z najbardziej wpływowych osób w branży eventowej w międzynarodowym zestawieniu Eventex All-Stars: The Most Influential People in The Event Industry. Jest również współtwórcą akcji charytatywnej Elfy SBE. Od wielu lat pomaga tworzyć event katalog i regularnie pisze dla branżowych magazynów, takich jak: OOH Event, MICE Poland, OOH Magazine, Tygrysy Biznesu czy Nowy Marketing.
78. Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego
Kieruje jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów konferencyjno-kongresowych nie tylko w Krakowie, ale i w całej Polsce. Krakowskie Biuro Festiwalowe to operator Centrum Kongresowego ICE Kraków oraz oficjalnej sieci punktów informacji miejskiej i turystycznej InfoKraków. Jako dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego Izabela Helbin współdecyduje i odpowiada za organizację, produkcję i markę prestiżowych krakowskich wydarzeń kulturalnych, takich jak Sacrum Profanum, Opera Rara, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie i wiele innych.
79. Krzysztof Drągowski, dyrektor Muzeum Polskiej Wódki
Wdrożył i rozwija z sukcesem na polskim rynku unikalny produkt turystyczny – muzeum budujące interesujący wizerunek i markę polską. Samo muzeum jest atrakcją wpisaną w tożsamość polską. Na pewno wpisuje się w światowy trend promowania danego kraju jego najlepszymi trunkami. Stoisko Muzeum Polskiej Wódki na targach turystycznych jest przykładem smaku (nomen omen) i taktu w promowaniu produktu.
80. Marek Śliwka, założyciel Logos Travel
Twórca Logos Travel znany jest z tego, że dociera do najbardziej oddalonych zakątków świata i zabiera tam swoich klientów. Jest uosobieniem turystyki niszowej, wypraw, pościgu za prawdziwym przeżyciem i zetknięciem z autentyczną egzotyką, a ostatnio również maratonów i wyścigów biegowych w ekstremalnych warunkach. Udowadnia tym samym, że w biznesie nie liczą się tylko pieniądze, ale przede wszystkim pomysł i pasja. Firma angażuje się także w projekty społeczne, sponsoruje imprezy biegowe, świadczy pomoc dla szkoły misyjnej w Kamerunie oraz uczestniczy w projekcie Nauka Dla Biznesu.
81. Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej
Grzegorz Biedroń pełni funkcję prezesa Małopolskiej Organizacji Turystycznej od tego roku. Odpowiada za promocję jednego z najlepiej rozwiniętych turystycznie regionów w kraju. Ostatnio zaprezentowane wyniki badań ruchu turystycznego przeprowadzone przez Małopolską Organizację Turystyczną dla Urzędu Miasta Krakowa wykazały wzrost turystów aż o 550 tys. osób więcej niż w roku ubiegłym. Kraków w 2019 roku odwiedziło 14,05 mln osób. Ale Małopolska na tym nie poprzestaje – Grzegorz Biedroń zainicjował prace nad programem budowy schronisk górskich.
82. Piotr Pogonowski, dyrektor zarządzający Polonus
Zarządza dynamicznie rozwijającym się przewoźnikiem – Polonusem, gdzie odpowiada za zarządzanie, strategię korporacyjną i produktową, marketing i komunikację. Zbudował nową markę narodowego przewoźnika, przeprowadzając pełną transformację marketingową. Zrewolucjonizował branżę przewozów autokarowych, a jego innowacyjne działania spowodowały, że Polacy pokochali podróżowanie autokarami.
83. Przemysław Trawa, prezes zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich
Przemysław Trawa kieruje jednym z największych ośrodków targowych w Europie jednocześnie będącym największym w Europie Środkowo-Wschodniej, co pozwala przyciągnąć do Polski i do Poznania wielu turystów biznesowych. Skutecznie przyczynia się do promowania naszego kraju na arenie międzynarodowej. Rocznie na 110 tys. m kw. powierzchni organizowanych jest ponad 80 imprez i wystaw.
84. Andrzej Betlej, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie
W tym roku po raz kolejny w Muzeum Narodowym w Krakowie odniósł sukces w postaci frekwencji odwiedzających, których liczba przekroczyła milion. Najwięcej wśród nich, bo aż 300 tys., przyszło do Gmachu Głównego, by zobaczyć słynny obraz Leonarda da Vinci – Damę z Gronostajem. Andrzej Betlej w 2015 roku został odznaczony srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis, a w tym roku został odznaczony Złotą Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolski.
85. Magdalena Kachniewska – profesor SGH w Instytucie Międzynarodowego Zarządzania i Marketingu w SGH
Jest jedną z najciekawszych osobowości nauk turystycznych ostatnich lat. Uważana za najbardziej aktywną i rozpoznawalną przedstawicielką nauki w środowisku turystycznym. Jest naukowcem bardzo głęboko interpretującym zmiany na rynku usług turystyczno-hotelarskich. Jej recenzje są w pełni niezależne, chociaż czasami mogą wydawać się kontrowersyjne.
86. Piotr Lichota, właściciel Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego, Parku Nauki i Rozrywki w Krasiejowie, Juraparku Solec
Piotr Lichota mocno inwestuje w turystykę. Jego celem było stworzenie interesującego miejsca, które wpływałoby na rozwój regionu i inspirowało do współpracy. Jest pomysłodawcą i właścicielem oraz twórcą czterech tematycznych parków rozrywki.
JuraPark Bałtów, którego motywem przewodnim są dinozaury; JuraPark w Solcu Kujawskim; Park Nauki i Rozrywki w Krasiejowie – największy w Europie park z oryginalnej wielkości dinozaurami; PaleoSafari Moab Giant w stanie Utah, USA -.
87. Gilles Clavie, prezes Orbis SA
Niedawno opublikowane wyniki operacyjne i finansowe Orbisu na rok 2019 wykazują, że prezes spółki koncentruje się na rozwoju portfolio nieruchomości. Wskaźniki operacyjne w regionie Europy Wschodniej są dobre, RevPAR wskazują wzrost o 5,6 proc., nastąpił wzrost EBITDA o 16,6 proc. do poziomu 386.9 mln zł. Podpisano 17 nowych umów o zarządzanie i umów franczyzy, co dało grupie 2 200 nowych pokoi.
88. Elżbieta Szumska, założycielka i właścicielka Kopalni Złota w Złotym Stoku
Jest przykładem spektakularnego sukcesu w turystce, osiągniętego poprzez wieloletni wysiłek i ciężką pracę. Obecnie Kopalnia Złota w Złotym Stoku jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych i popularnych atrakcji turystycznych Dolnego Śląska. Szumska stawia na ciekawostki ciągle zaskakując zwiedzających czymś nowym, bowiem co roku obiekt zmienia się, stając się bogatszy o kolejne atrakcje.
89. Krzysztof Celuch, właściciel Celuch Consulting
Jedna z bardziej rozpoznawalnych osób w polskiej branży MICE. Bierze udział w wielu wydarzeniach na całym świecie, promując nasz kraj jako atrakcyjne miejsce dla turystyki biznesowej. Od stycznia 2020 r. Krzysztof Celuch obejmie stanowisko przewodniczącego regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód oraz Afryka) w międzynarodowych strukturach fundacji Meeting Professionals International – MPI Foundation.
90. Małgorzata Morek, dyrektor ds. rozwoju w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej w Hiltonie
Odpowiada między innymi za rozwój ponad 30 hoteli już działających oraz projektów będących obecnie w realizacji w polskich miastach. Tylko w tym roku sieć Hampton by Hilton otworzyła pięć nowych hoteli w Polsce. Hilton jest najszybciej rozwijającą się marką hotelarską w Polsce. Morek wielokrotnie brała udział, jako prelegentka, w dużych wydarzeniach dla branży hotelowej. Dzięki jej wiedzy i doświadczeniu liczba obiektów Hiltona będzie się znacznie zwiększać w ciągu najbliższych lat.
91. Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki Kopernik w Warszawie
Współtworzy i organizuje Piknik Naukowy – największą w Europie imprezę plenerową, popularyzującą naukę. Samo Centrum Nauki Kopernik znajduje się wśród najchętniej odwiedzanych warszawskich atrakcjach turystycznych. W opinii turystów z Polski jest to druga co do znaczenia atrakcja Warszawy. Na lata 2019-2020 została opracowana strategia rozwoju publiczności, której celem jest koncentracja działań na zaspokojeniu potrzeb odbiorców oraz rozwijaniu ich zainteresowań i budowaniu relacji.
92. Zbigniew Nowak, właściciel Grupy Nowa, prezes spółki Spichlerz Ognisty Wóz (inwestycja Deo Plaza, Wyspa Spichrzów w Gdańsku)
Jak mówi jeden z naszych jurorów: „Pozbawił Gdańsk wstydu odbudowując Wyspę Spichrzów poszerzając atrakcyjność miasta.” Cypel Wyspy Spichrzów to w tym momencie jedno z najbardziej prestiżowych miejsc w Polsce. To też unikatowe miejsce w skali europejskiej, z jednym bardziej pożądanych widoków na Żuraw, Zieloną Bramę i Bazylikę Mariacką.
93. Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce
Kieruje najprężniej działającym obiektem targowym w południowo-wschodniej Polsce i jednym z najbardziej znaczących w całej Europie Środkowej. Poza imprezami targowymi bardzo mocno stawia na obsługę klientów MICE (główni konferencje i kongresy). Jest także inicjatorem i organizatorem pierwszych Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show w Radomiu. Targi Kielce organizują rocznie ponad 700 konferencji i 70 wystaw, w 2018 roku ostatnie wydarzenie zgromadziło ponad 70 tysięcy zwiedzających.
94. Janusz Trupinda, dyrektor Muzeum Zamkowego w Malborku
Duża frekwencja to efekt rosnącej atrakcyjności obiektu, na którą składa się wiele czynników. Jednym z nich są prowadzone na szeroką skalę pracę konserwatorskie, w ramach których przywracana jest zamkowi dawna świetność. Kolejnym zwiększeniem atrakcyjności są nowe aranżacje stałych wystaw. Turyści mogą też zwiedzać zamek po zmroku i cieszy się wśród nich to coraz większą popularnością. Wciąż jednak najbardziej charakterystyczną atrakcją turystyczną jest cykliczna weekendowa impreza – Oblężenie Malborka.
95. Jan Golba, prezes Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych
Nazywany „Trójburmistrzem” przez wzgląd na sprawowanie funkcji burmistrza w trzech miastach o specjalizacji uzdrowiskowej – Krynicy, Muszyny oraz Szczawnicy. W każdym z nich skupiał się na rozwoju ich głównych zalet, rozwoju turystyki oraz odpowiednim i innowacyjnym dysponowaniem środkami unijnymi. W opinii członka jury: „Całkowicie niepozujący do zdjęć na ściankach, z sukcesem buduje produkt turystyczny Muszyny. W naszym kraju nie ma drugiej osoby znającej aż tak problematykę uzdrowisk.”
96. Bartłomiej Walas, dziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji WSTiE w Suchej Beskidzkiej
Jest autorem koncepcji strategii marketingowej Polski w sferze turystyki na lata 2012-2020. Autor oraz współautor siedmiu książek, w tym w zakresie promocji turystycznej, ponad 50 artykułów naukowych i 23 prac naukowo-wdrożeniowych. W opinii jury, Bartłomiej Walas to “doświadczenie i praktyka w jednym. Jak nikt działalność naukową potrafi przekuć na realne działania, nie tylko w Małopolsce, choć tu działa najaktywniej. W Urzędzie Miasta Krakowa odpowiada za koordynację strategicznych projektów w zakresie turystyki.”
97. Radosław Ratajszczak, prezes ZOO we Wrocławiu
Prezes zarządu najstarszego ogrodu zoologicznego w Polsce. Jednym z nowszych i cieszącym się niesłabnącym zainteresowaniem obiektów jest Afrykarium – oceanarium, jakiego w Polsce jeszcze nie było. Jego pomysłodawcą i autorem był właśnie prezes spółki Zoo Wrocław Radosław Ratajczak. Afrykarium wciąż się zmienia i rozwija. Prezes ma na celu, aby zwiedzający coraz bardziej angażowali się w ochronę przyrody oraz by zwierzęta urodzone i odchowane w Zoo mogły wracać do środowiska naturalnego.
98. Marek Kamieński, wiceprezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych
Ciągle walczący w obronie praw agentów podróży. Jeden z filarów prawniczych biur podróży. Jest biegłym sądowym w zakresie turystyki i zawsze służy radą w sprawach spornych związanych z prawem turystycznym. Jedno z najbardziej medialnych nazwisk w polskiej turystyce: bardzo aktywny w mediach branżowych i ogólnopolskich, uczestniczy w konsultacjach przy tworzeniu regulacji w turystyce.
99. Katarzyna Kałuża, dyrektor ds. rozwoju w Travel Bidder
Organizowane przez nią „Meet the Bidder” to impreza, podczas której przedstawiciele biur DMC, PCO oraz organizacji turystycznych (w tym convention bureaux) z całego świata odwiedzają Polskę, aby zareklamować swoją ofertę i nawiązać współpracę z polskimi przedstawicielami branży turystycznej. To de facto największe targi turystyki biznesowej (incentive) w naszym kraju, które stały się ważną datą w kalendarzu branży turystycznej.
100. Anna Żabska, prezes Zamku Książ
Doprowadziła do otwarcia trasy podziemnej pod zamkiem, którą przez rok odwiedziło ponad 100 tysięcy turystów. W tym zamek roku zwiedzi ok. 600 tysięcy gości. Prezes umiejętnie podtrzymuje zainteresowanie obiektem dzięki kreatywnemu podejściu do zmiany sposobu promocji i rozwoju oferty turystycznej. Książ stał się wzorcem do naśladowania przez inne obiekty tego typu. Pokazuje, jak skutecznie i efektywnie wygląda model zarządzania zabytkami, będącymi atrakcjami turystycznymi.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
Certyfikaty POT: najlepsze produkty turystyczne 2024 roku
Złoty Certyfikat POT dla Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego, Morskie Centrum Nauki…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
Już cztery polskie regiony zostały wyróżnione przez Przewodnik Michelin
Zakończyła się selekcja lokali wyróżnionych przez znany i ceniony na świecie Przewodnik…
0 Komentarzy5 Minuty
20 grudnia 2024
Weekend w Krakowie z Tomaszem Karolakiem od Fly.pl. Oprowadzanie po Krakowie dziennym i nocnym z noclegiem w hotelu pięciogwiazdkowym będzie do wylicytowania na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Boom na Polskę. Jak przyciągnąć turystów z Bliskiego Wschodu
W ostatnim czasie obserwujemy zwiększone zainteresowanie turystów arabskich szeroko…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2024
Warszawa w oczach zagranicznych dziennikarzy
Wizyty prasowe dla mediów zagranicznych stanowią doskonałą okazję do pokazania atrakcji…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2024
Kampania „Miasto Przygody” triumfuje: 17 mln wyświetleń i osiem międzynarodowych nagród
Wrocław podsumował kampanię „Miasto Przygody”, która w ciągu dwóch lat przyciągnęła uwagę…
0 Komentarzy3 Minuty
16 grudnia 2024
Kolacja z Robertem Makłowiczem będzie do wylicytowania podczas IV Gali Waszej Turystyki
Podczas IV Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 10 stycznia 2025 roku w warszawskim…
0 Komentarzy1 Minuty
12 grudnia 2024
Video Podcast Waszej Turystyki: Mazowsze – region, który zaskakuje na każdym kroku
W trakcie XV Forum Promocji Turystycznej, Izabela Stelmańska, zastępczyni dyrektora…
0 Komentarzy1 Minuty
[…] 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce 2019 […]