100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce 2024
Po raz dziewiąty ogłaszamy Listę 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce – osób, które realnie wywierają największy wpływ na turystykę w Polsce. Na tegorocznej Liście pojawiło się aż 28 nowych nazwisk, dobrze znanych w branży. Spośród pozostałych, 55 osób awansowało, 12 odnotowało spadek, a pięć utrzymało swoją dotychczasową pozycję. Coraz większą uwagę zwraca rosnąca rola kobiet w branży. W rankingu znalazło się 27 kobiet, o cztery więcej niż w ubiegłym roku.
Dziewiąta edycja Listy 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce to kolejny przełomowy rok dla światowej turystyki, przynoszący długo oczekiwane ożywienie po trudnych latach. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 liczba turystów podróżujących za granicę osiągnęła 1,1 mld, co oznacza, że globalna branża turystyczna odzyskała już 98 proc. poziomu sprzed pandemii. W Polsce ruch turystyczny również się rozwija. Nasz kraj zaczął cieszyć się większym zainteresowaniem ze strony turystów zagranicznych. Jak te zmiany wpłynęły na tegoroczny ranking i na pozycje osób, które kształtują polską turystykę?
Przypomnijmy, że po raz pierwszy nasza Lista (wówczas jeszcze jako „50”) ukazała się w grudniu 2016 roku. To za sprawą Adama Gąsiora, założyciela portalu WaszaTurystyka.pl, który miał odwagę i determinację, by zgromadzić w jednym zestawieniu osoby kluczowe dla różnych obszarów branży turystycznej w Polsce. Do dziś pozostajemy jedynymi, którzy podjęli się tego wyzwania, tworząc listę ludzi, którzy mają decydujący wpływ na kondycję polskiej turystyki.
Jak co roku, chcemy również podkreślić, że Lista nie jest rankingiem popularności ani zestawieniem najbardziej lubianych osób w branży turystycznej.
Po każdej publikacji Listy czytelnicy wyrażają swoje opinie na temat niektórych osób, które się na niej znalazły. Warto zaznaczyć, że nasze zestawienie „100” obejmuje osoby, których decyzje biznesowe, polityczne oraz osiągnięcia zawodowe mają znaczący wpływ na kondycję branży turystycznej. Ten wpływ może być zarówno pozytywny – co przynosi korzyści wszystkim zainteresowanym, jak i negatywny, co również jest uwzględniane w ocenie.
Jak to robimy?
Pierwszy etap to wybór, który dokonywany jest w gronie ekspertów tworzących tegoroczną kapitułę. Prawie trzysta nazwisk z szeroko rozumianej branży turystycznej w Polsce – przedstawicieli biur podróży, hotelarzy, turystycznych izb gospodarczych, działaczy samorządów turystycznych, regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, urzędników odpowiedzialnych za turystykę i naukowców.
W drugim etapie każdy z ekspertów przedstawia swoich 40 propozycji najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce oraz krótkie uzasadnienia dotyczące każdej z kandydatur.
Co roku Kapituła bierze pod uwagę wpływ na kształtowanie procesów i struktur polskiej turystyki, stopień przyczyniania się do osiągnięcia sukcesu (lub porażki) przez polską turystykę lub poszczególne jej segmenty, zasoby finansowe (własne lub organizacji czy firmy przez daną osobę zarządzanej), wpływ na zatrudniane osoby, wiarygodność, medialność, popularność (w pozytywnym lub negatywnym znaczeniu), wizerunek, publiczną i środowiskową aktywność.
Grupę ekspertów stanowili:
Marzena German, ekspertka ds. komunikacji zewnętrznej i obsługi medialnej w Wakacje.pl
Magdalena Kachniewska, profesorka SGH
Michał Kalarus, redaktor naczelny magazynu Think MICE
Jarosław Kałucki, rzecznik prasowy Travelplanet.pl
Anna Kołtan, kierowniczka biura Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego
Magdalena Kondas, pełnomocniczka Rektora Vistuli ds. współpracy z otoczeniem biznesowo-gospodarczym
Marzena Markowska, redaktorka naczelna Waszej Turystyki
Mariusz Piotrowski, redaktor Fly4free.pl
Wiesława Przybylska, Polska Izba Turystyki
Jerzy Szegidewicz, Instytut Gospodarki Turystycznej
Weronika Szabelewska, zastępczyni redaktorki naczelnej Wasza Turystyka
Bartłomiej Walas, profesor WSTiE
Elżbieta Wąsowicz-Zaborek, adiunktka w Katedrze Biznesu SGH
Dobry rok, ale…
Pomimo pozytywnych wyników, branża turystyczna wciąż zmaga się z istotnymi wyzwaniami. Inflacja, wysokie koszty transportu i zakwaterowania oraz niestabilne ceny ropy naftowej stanowią poważne bariery dla jej rozwoju. Dodatkowo konflikty geopolityczne oraz ekstremalne zjawiska pogodowe budzą niepokój zarówno wśród turystów, jak i przedsiębiorców. Rok 2024 przyniósł zmiany i nowe wyzwania dla branży turystycznej. Ożywienie gospodarcze i społeczne po pandemii było imponujące, jednak przyszłość tej branży wymaga nowej strategii. Nowe podejście powinno odpowiadać na rosnące oczekiwania turystów, jednocześnie uwzględniając wyzwania klimatyczne i geopolityczne.
Rośnie siła kobiet
Coraz większą uwagę zwraca rosnąca rola ko- biet w branży. W rankingu znalazło się 27 kobiet, o cztery więcej niż w ubiegłym roku. Wierzymy, że inicjatywy takie jak „Rok kobiet w turystyce” i „Akademia Liderek Turystyki” przynoszą wymierne efekty w redukcji nierówności zawodowych. Mimo to, wciąż zbyt mało kobiet zajmuje wysokie stanowiska w firmach, organizacjach oraz izbach związanych z turystyką. Staramy się to zmienić, w tym roku znacznie wzrósł udział kobiet w Kapitule. Jest ich w niej obecnie więcej niż mężczyzn.
Na Liście znalazło się również 27 reprezentantów touroperatorów i agentów (w 2023 było ich 21), pięcioro przedstawicieli hotelarzy (w 2023 – 10), 22 reprezentantów samorządów i organizacji turystycznych (w 2023 – 30), siedmioro urzędników (w 2023 – 7), pięciu przewoźników lotniczych, autobusowych i kolejowych (w 2023 – 9), ośmioro reprezentantów portów lotniczych (w 2023 – 8), siedmioro przedstawicieli atrakcji turystycznych, muzeów, parków rozrywki (w 2023 – 7), dwoje reprezentantów ubezpieczycieli (w 2023 – 3).
Zapraszamy Was – drodzy Czytelnicy do przyjrzenia się tegorocznej Liście 100!
Oto Lista „100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce”
1. Piotr Henicz, wiceprezes Itaka Holdings
Po rocznej przerwie wraca do rankingu jako jedna z najważniejszych postaci polskiej turystyki. Mimo planów ograniczenia aktywności zawodowej, podjął w 2023 roku jeszcze więcej wyzwań niż wcześniej. Jego zaangażowanie zaowocowało w tym czasie najlepszym w historii wynikiem finansowym firmy, która po raz pierwszy obsłużyła ponad milion klientów i osiągnęła obrót na poziomie około 4 mld zł.
Jest bardziej aktywny, widoczny i rozpoznawalny, niż pozostali członkowie zarządu. Piotr Henicz to nie tylko menedżer, ale również naturalny lider, który cieszy się uznaniem i szacunkiem branży za swój profesjonalizm, wizjonerskie podejście oraz zdolność do spokojnego i precyzyjnego wyjaśniania nawet najbardziej skomplikowanych zagadnień.
W sytuacjach wymagających stanowczości i strategicznego myślenia, takich jak tegoroczne negocjacje z Wakacje.pl, udowodnił, że jest skutecznym liderem. Zdecydowanie bronił interesów Itaki, a jednocześnie dążył do wypracowania kompromisowego rozwiązania, które zadowoli obie strony.
2. Michał Fijoł, prokurent Polskich Linii Lotniczych LOT
Michał Fijoł związany od ośmiu lat z firmą PLL LOT, towarzyszył firmie w trakcie jej największego rozwoju. Karierę u narodowego przewoźnika rozpoczął jako Pełnomocnik zarządu ds. handlowych. Następnie od marca 2017 roku pełnił funkcję członka zarządu ds. handlowych, by od czerwca 2023 roku do listopada 2024 roku realizować zadania prezesa zarządu.
Pomimo licznych sukcesów, w listopadzie 2024 roku złożył rezygnację ze stanowiska prezesa zarządu. Wcześniej podano, że odwołanie nastąpiło w związku z wynikami postępowań audytowych. Zarząd PLL LOT ustanowił go prokurentem spółki, podkreślając znaczenie jego doświadczenia i wiedzy w dalszym funkcjonowaniu firmy. Na tym z pewnością jego przygoda w kierowaniu narodowym przewoźnikiem się nie zakończy.
Wyróżnia się strategicznym podejściem, elastycznością i zdolnością do budowania trwałych relacji biznesowych, co zaowocowało licznymi umowami z polskimi touroperatorami i wzmocnieniem pozycji PLL LOT w branży turystycznej. Jest ceniony za praktyczne podejście oraz zdolność do efektywnego zarządzania dużymi organizacjami.
3. Dominik Borek, dyrektor Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki
Dominik Borek to doświadczony ekspert w dziedzinie turystyki, pełniący funkcję dyrektora Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki. Jego działania, mimo że często pozostają w tle, mają znaczący wpływ na rozwój branży turystycznej w Polsce – zarówno turystyki wypoczynkowej, jak i biznesowej. Niezwykle kompetentny prawnik w administracji centralnej.
Z uwagi na jego znajomość prawa turystycznego jest jedną z nielicznych osób w strukturach rządowych, która dokładnie rozumie ten sektor. Jako ekspert legislacyjno-prawny prezentuje wartościowe i merytoryczne podejście do regulacji związanych z funkcjonowaniem turystyki.
Bardzo zaangażowany w sprawy branży, Dominik Borek jest prawdziwym przyjacielem turystyki ze strony administracji publicznej. Otwarty na dialog, nieustannie poszukuje rozwiązań korzystnych dla branży, działając w ramach obowiązujących przepisów prawnych. Charakteryzuje go merytoryczne podejście, a jednocześnie serdeczność i gotowość do udzielania pomocy.
4. Michael O’Leary, dyrektor generalny Ryanair
Michael O’Leary to postać, która zmieniła oblicze turystyki lotniczej w Polsce. Wprowadził do naszego kraju tanie linie lotnicze, które umożliwiły milionom Polaków podróże po Europie, a także otworzyły nowe kierunki turystyczne. Dzięki niemu indywidualna turystyka lotnicza stała się powszechna, szczególnie dla młodszych osób, które z niewielkim bagażem mogą zwiedzać Europę.
Przewoźnik wciąż ma decydujący wpływ na to, dokąd wylatujemy na dłuższe urlopy czy city breaks, a duża w tym zasługa właśnie szefa Ryanaira. Świetne wyniki polskich lotnisk to również w dużej mierze efekt działań Michaela O’Leary’ego. Irlandzka linia rośnie w dwucyfrowym tempie pod względem liczby nowych tras i pasażerów i nie zamierza zatrzymywać się w przyszłym roku.
Michael O’Leary to postać charyzmatyczna, ale również kontrowersyjna. Jego decyzje i wyraziste opinie często wywołują skrajne emocje. Dla jednych jest on bezkompromisowym liderem i wizjonerem, który nie boi się ryzykować, dla innych – aroganckim szefem, którego sposób zarządzania jest niełatwy do zaakceptowania.
5. Izabela Stelmańska, zastępczyni dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego
Izabela Stelmańska to doświadczona i niezwykle aktywna postać w polskiej turystyce. W tym roku została uhonorowana za 25 lat pracy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego.
Jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych i szanowanych postaci w polskim środowisku turystycznym, nazywana „królową turystyki” Mazowsza. Cieszy się ogromnym zaufaniem zarówno w regionie, jak i poza nim. Niestrudzona propagatorka Mazowsza, która zawsze znajduje czas na udzielanie się podczas kongresów, debat i targów.
Jej wysiłki skoncentrowane są na aktywizowaniu i wspieraniu lokalnych organizacji turystycznych w województwie Mazowieckim, co przynosi wymierne efekty. Dzięki jej pracy takie miejscowości jak Mińsk Mazowiecki, Żyrardów czy Łomża zaczęły aktywnie promować swoje atrakcje turystyczne i kulturalne, przyciągając turystów nie tylko z Warszawy, ale także z innych regionów Polski. To duży sukces, który ma pozytywny wpływ na dalszy rozwój turystyki w Mazowszu.
6. Dariusz Górzny, prezes zarządu Wakacje.pl
Dariusz Górzny jako prezes zarządu Wakacje.pl, stoi na czele jednej z najważniejszych firm turystycznych w Polsce, która od lat kształtuje rynek i wyznacza nowe standardy w branży. Dzięki jego wizji i konsekwentnemu podejściu do zarządzania, Wakacje.pl systematycznie umacniają swoją pozycję lidera, stając się kluczowym graczem na rynku agencyjnym.
Jego umiejętność prowadzenia dialogu i budowania wartościowych relacji biznesowych jest widoczna m.in. w relacjach z największymi graczami branży. W 2024 roku stawił czoła kryzysowi związanemu z rozwiązaniem umowy z Itaką. Jak podkreśla, sukces współpracy opiera się na wspólnej trosce o satysfakcję klientów oraz głębokiej świadomości odpowiedzialności wobec całej branży turystycznej w Polsce.
Wakacje.pl osiągnęły w 2023 roku obroty w wysokości 320,04 mln zł, większe o 64 proc. w porównaniu z wynikiem 195,15 mln zł w 2022 roku. Najmocniej zwiększony został wpływ ze sprzedaży samych wycieczek – ze 172,1 do 273,08 mln zł.
7. Maciej Szczechura, prezes zarządu Rainbow
Maciej Szczechura, prezes zarządu Rainbow Tours od 1 lipca 2023 roku, to lider i innowator w polskiej branży turystycznej, odpowiedzialny za kreowanie trendów zarówno w ofercie, jak i strategii działania spółki ze szczególnym naciskiem na rozwój zimowych, egzotycznych kierunków. Jego zaangażowanie w zarządzanie Rainbow Tours rozpoczęło się w marcu 2020 roku, gdy stopniowo przejmował obowiązki od Grzegorza Baszczyńskiego.
Maciej Szczechura kładzie nacisk na rozwój egzotycznych kierunków podróży, które obecnie wybiera 28 proc. klientów biura. Prezes firmy rozwija współpracę z liniami lotniczymi, dzięki czemu wysyła klientów na Karaiby, Kubę czy do Kolumbii. Rainbow poszerza również ofertę wycieczek objazdowych, z których korzystało ok. 100 tys. klientów w 2024 roku.
Określany jako zwinny menedżer, który z odwagą prowadzi spółkę przez turystyczno-biznesowe meandry. Rozwija nie tylko działalność touroperatorską, ale także hotelarską, dzięki czemu przyczynia się do budowania i poprawy wizerunku polskiej branży turystycznej.
8. Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej
Rafał Szmytke w 2022 roku powrócił na stanowisko prezesa, co spotkało się z dużymi oczekiwaniami środowiska turystycznego. Jego doświadczenie i wiedza, zdobyte podczas wcześniejszego zarządzania organizacją, stały się fundamentem działań mających na celu wzmocnienie wizerunku Polski na arenie międzynarodowej i zacieśnienie współpracy w branży turystycznej. Jest osobą, która łączy wieloletnią praktykę z otwartością na nowe koncepcje.
Rafał Szmytke, pełniąc funkcję prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej, aktywnie wspiera promocję Polski na międzynarodowych rynkach, szczególnie w zakresie turystyki biznesowej i spotkań. Polska Organizacja Turystyczna pod jego przewodnictwem współpracuje z branżą, kładąc duży nacisk na pozycjonowanie Polski w międzynarodowych rankingach i zdobywanie prestiżowych nagród oraz certyfikatów. Dzięki członkostwu POT w międzynarodowych organizacjach, takich jak ICCA i UIA, Polska regularnie pojawia się w czołówce światowych rankingów kongresów i konferencji.
9. Piotr Borys, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki
Nowy wiceminister odpowiedzialny za turystykę stał się rozpoznawalny w branży, głównie dzięki swojej aktywności podczas licznych wydarzeń i spotkań oraz gotowości do dialogu.
Według opinii kapituły, w branży Piotr Borys jest doceniany za otwartość na rozmowy oraz zdolność do wsłuchiwania się w potrzeby branży turystycznej. Jest obecny na większości wydarzeń branżowych, nie boi się otwartego dialogu, zawsze jest gotów wsłuchać się w głos środowiska. Stara się angażować w jej problemy i tworzyć plan ich rozwiązywania. Po roku działalności branża oczekiwałaby jednak wymiernych efektów tych starań.
Na plus należy zaliczyć ogłoszenie przez Ministra Sportu i Turystyki Programu „Turystyka bez barier” Edycja 2024, finansowanego ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Celem programu jest eliminowanie barier, które utrudniają dostęp do turystyki aktywnej dla odbiorców turystyki społecznej poprzez finansowanie krajoznawczych wyjazdów turystycznych, realizacji akcji turystycznych, szkoleń kadr branży turystycznej, stworzenie warunków dla podnoszenia jakości bazy turystycznej i usług turystycznych oraz wyrównanie szans w dostępie do przestrzeni publicznej w obszarze turystyki, szczególnie w obszarach górskich.
10. Jan Mazurczak, prezes Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej
Jan Mazurczak to jedna z najbardziej wyróżniających się postaci w polskiej branży turystycznej. Od lat kształtuje wizerunek Poznania jako jednego z czołowych miejsc turystycznych i biznesowych w Polsce. Jego pełne zaangażowanie, strategiczne podejście oraz innowacyjność w zarządzaniu turystyką miejską uczyniły z Poznania miasto atrakcyjne zarówno dla turystów indywidualnych, jak i organizatorów międzynarodowych wydarzeń.
Jak nikt inny wynosi promocję swojego miasta na poziom prawdziwie światowy. Dba o nowoczesny marketing, opiera działania na dobrej informacji (data-based marketing) i nieustanne poszukuje rzetelnych, cyfrowych źródeł danych o ruchu turystycznym.
Oprócz działań związanych z zarządzaniem turystyką, Jan Mazurczak angażuje się także w aktywność społeczną, pełniąc rolę eksperta w różnych organizacjach branżowych. Jego zdolność do współdziałania na wielu poziomach – od lokalnego po ogólnokrajowy – oraz umiejętność dzielenia się wiedzą czynią go osobą, której wpływ wykracza daleko poza granice Poznania.
11. Kaan Ergun, dyrektor operacyjny Coral Travel Poland
Kaan Ergun jest jedną z najważniejszych postaci w polskim oddziale Coral Travel Poland, należącej do holdingu Coral Travel Group. Jego działalność w Polsce przyczyniła się do znaczącego wzrostu popularności Turcji jako jednego z głównych kierunków turystycznych Polaków. Skutecznie rozbudził modę na Turcję i stale kontynuuje ten trend.
Od 25 lat z powodzeniem kieruje Coral Travel na polskim rynku, budując markę kojarzoną z wysoką jakością usług. W opinii jednego z członków kapituły: jest bezdyskusyjnym liderem w segmencie turystycznym, szczególnie na kierunku tureckim, a jednocześnie skutecznie i z rozwagą rozwija ofertę na inne rynki. Kaan Ergun to przyjaciel agentów turystycznych, zawsze nastawiony na ich potrzeby, ale także skuteczny w podejmowaniu decyzji.
12. Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki
Paweł Niewiadomski od lat aktywnie działa na rzecz rozwoju branży turystycznej w Polsce i na arenie międzynarodowej. Jako prezes Polskiej Izby Turystyki, a także były prezes i obecnie członek zarządu Europejskiej Organizacji Związków Agentów Turystycznych i Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) uczestniczy w kształtowaniu polityki turystycznej.
Walczy o rozwój polskiej turystyki, patrząc na sektor szeroko i kompleksowo. Choć często niedoceniany, nie zraża się głosami krytyki i skutecznie wpływa na kwestie legislacyjne. Realizuje swoje cele z determinacją, łącząc wizjonerskie podejście do przyszłości z uważnością na bieżące wyzwania.
13. Ireneusz Węgłowski, prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego
Ireneusz Węgłowski, rozpoznawalny nie tylko w branży hotelarskiej, ale i turystycznej, to jeden z najważniejszych decydentów branży hotelarskiej w Polsce. Szanowany specjalista, negocjator, człowiek instytucja.
Pod jego przewodnictwem organizacja przeszła ogromną transformację, zarówno jakościową, ilościową, jak i strukturalną, zjednoczyła dużą część branży hotelarskiej w Polsce. Kluczowym osiągnięciem była intensyfikacja wewnętrznych szkoleń, które umożliwiły podniesienie kompetencji i standardów wśród członków izby.
Prezentuje stanowisko, które wspiera rozwój turystyki krajowej, apelując m.in. o wdrożenie programów socjalnych promujących krajową turystykę i wspierającą hotelarstwo.
14. Tomasz Koralewski, prezes Łódzkiej Organizacji Turystycznej
Tomasz Koralewski jest zaangażowany zarówno w promowanie Łodzi na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Aktywny, skuteczny w działaniach, konsekwentny, z pomysłem na promocję, umiejący realnie ocenić potencjał turystyczny Łodzi.
Od początku istnienia ŁOT, Tomasz Koralewski konsekwentnie realizuje misję budowania pozytywnego wizerunku Łodzi jako atrakcyjnego miejsca turystycznego.
Według obserwatorów rynku, rosnąca popularność Łodzi jako miejsca spotkań to właśnie w dużej mierze efekt działalności prezesa Łódzkiej Organizacji Turystycznej. Przyczynił się on do wzrostu popularności Łodzi wśród turystów, zwłaszcza poprzez aktywne promowanie miasta jako miejsca idealnego do organizacji wydarzeń MICE.
15. Marta Chełkowska, prezeska Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej
Marta Chełkowska od wielu lat łączy skutecznie stanowisko dyrektorki departamentu w Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim z funkcją prezeski Pomorskiej ROT. W tym przypadku to świetne połączenie, umożliwiające bezkolizyjną współpracę regionalnej administracji samorządowej z samorządowcami lokalnymi i przedsiębiorcami.
Pomorska ROT jest zaliczana do jednej z najbardziej aktywnych w kraju. Niewątpliwa w tym zasługa jej prezeski, która ma mnóstwo pomysłów i osobiście nadzoruje część projektów, których zadaniem jest promowanie regionu na rynku krajowym i zagranicznym. W efekcie tych działań liczba turystów w województwie pomorskim rośnie z roku na rok.
16. Maciej Nykiel, prezes Nekery
Maciej Nykiel z odwagą wprowadza na rynek kolejne produkty, sięga po nowości, broni swoich przekonań i konsekwentnie realizuje politykę rozwoju Nekery. Otworzył firmę w trudnym momencie, tuż przed wybuchem pandemii i mimo bardzo niesprzyjających warunków potrafił ją przeprowadzić przez ten czas i rozwijać. Dziś jest już w stanie zwiększyć ryzyko biznesowe i poszerzać swoją ofertę.
Jak pisze jeden z jurorów: Maciej Nykiel jest autorem jednego z najbardziej spektakularnych sukcesów ostatnich lat. Zbudował nową, prężną markę – Nekerę. To niewątpliwie zasługa jego pomysłowości i wiedzy jako przedsiębiorczego menedżera. Nekera szybko zdobyła uznanie wśród polskich touroperatorów. W najtrudniejszym okresie pandemii rozszerzyła ofertę o turystykę krajową, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Z roku na rok przychody i zyski firmy rosną, a sprzyja temu umiejętna współpraca z agentami.
17. Anna Jędrocha, prezeska Symposium Cracoviense, wiceprezeska Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce, członek rady Polskiej Izby Turystyki, członek rady POT
Anna Jędrocha ma ciągle ma bardzo duży wpływ na przyciąganie zagranicznych imprez do Polski. Co istotne, tych największych, ponieważ działalność kierowanego przez nią biura skupia się na pozyskiwaniu i organizacji dużych, międzynarodowych konferencji i kongresów. Oprócz oczywistych korzyści finansowych związanych z ich przygotowaniem, ma to również niebagatelny wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku naszego kraju.
W branży ceniona za absolutny profesjonalizm, zarówno w zakresie zagranicznej turystyki przyjazdowej, jak i MICE. Dzięki jej zagranicznym kontaktom udało się̨ pozyskać dla Polski międzynarodowe imprezy nawet w trudnym okresie covidowym. Aktywnie działa w Stowarzyszeniu Konferencje i Kongresy w Polsce, m.in. pracuje nad Programem Ambasadorów Kongresów Polskich. Prowadzi wykłady w krakowskich uczelniach w specjalnościach związanych z turystyką, hotelarstwem i przemysłem spotkań.
18. Tomasz Berdowski, założyciel, prezes i menedżer MelinX
Stworzony przez niego system MerlinX stanowi fundament funkcjonowania wielu biur podróży w Polsce, oferując wszechstronne narzędzia do wyszukiwania, porównywania i sprzedaży ofert turystycznych.
Jako entuzjasta nowoczesnych technologii, Tomasz Berdowski konsekwentnie dostosowuje swoje rozwiązania do potrzeb dynamicznie zmieniającej się branży. Wsłuchując się w głosy swoich klientów, wprowadza innowacje, które ułatwiają codzienną pracę agentów turystycznych.
Mało widoczny w mediach, ale za to aktywnie uczestniczący w branżowych targach, forach, konferencjach i kongresach. Wspiera inicjatywy wzmacniające współpracę i rozwój branży. W kwietniu tego roku w Polskiej Izbie Turystyki utworzono nowy oddział branżowy – nowych technologii i e-commerce. Wśród jego członków znalazł się właśnie MerlinX.
19. Agnieszka Sikorska, dyrektorka biura Śląskiej Organizacji Turystycznej
Agnieszka Sikorska od lat pełni funkcję dyrektorki biura Śląskiej Organizacji Turystycznej. Osoba znana i szanowana w całej branży turystycznej. Dzięki jej skutecznej działalności Śląsk zaczął być postrzegany jako miejsce atrakcyjne turystycznie – zmiana tego wizerunku to efekt mrówczej pracy nad wydobyciem i umiejętną prezentacją lokalnych atrakcji.
Obchody 20-lecia działalności Śląskiej Organizacji Turystycznej były dobrą okazją do uhonorowania Agnieszki Sikorskiej. Otrzymała ona Odznakę Honorową za „Zasługi dla Województwa Śląskiego”.
Jej zasługi zostały docenione również innymi, licznymi odznaczeniami, w tym wyróżnieniem od Ministra Sportu i Turystyki za „Zasługi dla Turystyki”. Otrzymała także Brązowy Krzyż Zasługi przyznawany przez prezydenta RP oraz Złotą Honorową Odznakę PTTK „Zasłużonemu Działaczowi”.
20. Olga Krzemińska, prezeska agencji Power
Olga Krzemińska-Zasadzka – prezeska Agencji Power, jednej z największych i najprężniej działających agencji MICE na rynku. Firma specjalizuje się w organizacji eventów, wyjazdów motywacyjnych (incentive travel), konferencji i w działaniach DMC. Dzięki skutecznemu łączeniu osiągnięć biznesowych i społecznych Olga Krzemińska inspiruje innych do działania.
Pod jej kierownictwem Agencja Power odnosi nie tylko sukcesy finansowe – w pierwszym półroczu 2024 roku firma podwoiła swoje obroty w porównaniu do poprzedniego roku – ale również zdobywa uznanie branży i liczne nagrody. Wśród nich można wymienić certyfikaty Solidna Firma, Firma Roku, Polish Product, medale portalu Meeting Planner, statuetki Tygrysów Biznesu, Geparda Biznesu, Procon/Polzac Awards oraz MP Power Awards w kategorii Team-building. Agencja Power jest członkiem stowarzyszeń branżowych SOIT, KAE przy Sar, SKKP oraz SITE.
21. Władysław Grochowski, prezes Grupy Arche
Władysław Grochowski, prezes Grupy Arche, jest jedną z najbardziej charakterystycznych postaci polskiego rynku hotelarskiego. Jego działania łączą innowacyjną wizję biznesową z głębokim zaangażowaniem społecznym.
Dzięki unikalnemu podejściu do rewitalizacji zabytkowych obiektów przemysłowych i historycznych, Grochowski stworzył sieć 21 hoteli Arche, które wyróżniają się nie tylko swoją architekturą, ale także atmosferą przyciągającą turystów poszukujących miejsc wyjątkowych. Grupa Arche co roku otwiera kolejne obiekty, a ambitne plany prezesa zakładają budowę co najmniej pięciu nowych hoteli rocznie.
22. József Váradi, dyrektor generalny Wizz Air
József Váradi, dyrektor generalny Wizz Air, stoi na czele jednej z najbardziej rozpoznawalnych w Europie Środkowo-Wschodniej linii lotniczych. Mimo wielu wyzwań wciąż stawia na innowacje i rozwój, w tym również w Polsce. Miniony rok był dla przewoźnika trudny – wyniki finansowe zostały obciążone problemami technicznymi związanymi z silnikami Pratt & Whitney, co doprowadziło do uziemienia ok. 20 proc. floty. Mimo to József Váradi kieruje firmę z powrotem na ścieżkę wzrostu.
Polska wciąż jest na liście jego priorytetów, jeśli chodzi o rozwój. Widać to po decyzjach o uruchamianiu nowych tras oraz wdrożeniu innowacyjnej koncepcji „abonamentu lotniczego” na comiesięczne podróże, testowanej właśnie w Polsce. Ta nowatorska oferta odzwierciedla strategiczne podejście Józsefa Váradiego do budowania lojalności pasażerów i otwierania się na nowe modele biznesowe.
23. Michał Leman, członek zarządu i dyrektor zarządzający Flixbus Polska
Michał Leman kieruje najważniejszym przewoźnikiem autobusowym w Polsce. Dzięki jego przywództwu, firma odgrywa ważną rolę w rozwoju turystyki krajowej i międzynarodowej, stając się odpowiednikiem Ryanaira i Wizz Aira na rynku transportu drogowego.
Pod kierownictwem Michała Lemana FlixBus Polska sukcesywnie rozwija swoją siatkę połączeń, integrując trasy krajowe i międzynarodowe w globalnej sieci FlixBusa. Dziś pasażerowie mogą korzystać z około 160 linii łączących Polskę z 22 krajami, w tym z możliwością podróży obejmujących przeprawy promowe do Finlandii, Norwegii czy Wielkiej Brytanii.
24. Andrzej Kobielski, członek zarządu i dyrektor handlowy Enter Air
Andrzej Kobielski to twarz Enter Aira. Udowadnia, że strategiczne zarządzanie pozwala na rozwój nawet w czasach gospodarczej niepewności. Wysokiej klasy menedżer, skuteczny negocjator i człowiek, który rozumie turystykę. Potrafi budować trwałe relacje biznesowe i z empatią podejść do wyzwań klientów oraz partnerów. Jego otwartość na argumenty i na relacje są fundamentami sukcesu przewoźnika.
W pierwszych trzech kwartałach 2024 roku przychody Enter Air wyniosły 2,4 mld zł, co oznacza wzrost o 13 proc. w stosunku do 2023 roku. EBITDA wzrosła o 19 proc., do poziomu 459,8 mln zł. Liczba operacji lotniczych zwiększyła się o 11 proc. rok do roku, co pokazuje dynamiczny rozwój działalności grupy i zdolność do elastycznego reagowania na potrzeby rynku.
25. Radosław Damasiewicz, prezes Travelplanet.pl
Radosław Damasiewicz jest prezesem jednego z najważniejszych multi-agentów turystycznych i od ponad dekady z powodzeniem kieruje rozwojem Travelplanet.pl. Jego strategia opiera się na synergii działań online i offline, obejmując rozwój punktów partnerskich i franczyzowych oraz skuteczne łączenie kanałów cyfrowych z tradycyjnymi formami sprzedaży.
Travelplanet.pl jest jednym z ważniejszych w Polsce muti-agentów, który zbiera w jednym miejscu oferty od wielu biur podróży m.in.: Itaki, TUI Poland, Grecos, Exim Tours czy Coral Travel. Stale dostarcza raporty o najpopularniejszych kierunkach wybieranych przez klientów biur podróży, a także współtworzy raport PIT o wakacjach Polaków. W tym roku wprowadził również nowość: Travel Care 24/7, stając się jedynym OTA w Polsce, który oferuje tę usługę.
26. Łukasz Adamowicz, wiceprezes zarządu BFC Travel
Łukasz Adamowicz to ceniony ekspert w branży turystycznej, współtwórca i wiceprezes BFC Travel. Dzięki swojej wszechstronnej wiedzy i innowacyjnemu podejściu stał się jedną z ważniejszych postaci kształtujących rynek turystyczny w Polsce.
W czasach pandemii współtworzył branżową inicjatywę̨ TUgether oraz Radę Przemysłu Spotkań i Wydarzeń. Jest również twarzą sektora MICE, a jego wypowiedzi często są odbierane jako głos przedstawiciela całego środowiska turystycznego. Przez branżę jest głównie ceniony za profesjonalizm i dużą wiedzę. Umiejętnie wykorzystuje ją do tworzenia nowatorskich produktów. Znany jest z ciekawych pomysłów i odwagi w ich wdrażaniu.
Dzięki regularnym wystąpieniom w mediach stał się łącznikiem między środowiskiem turystycznym, administracją rządową.
27. Marcin Dymnicki, prezes TUI Poland
Marcin Dymnicki od 2016 roku pełni funkcję prezesa TUI Poland. Jego podejście do zarządzania wyróżnia się pragmatyzmem i konsekwencją w dążeniu do celów, przy jednoczesnym braku parcia na medialny rozgłos.
Marcin Dymnicki rozpoczął swoją karierę zawodową w TUI Poland jako dyrektor finansowy, gdzie zyskał cenne doświadczenie w zarządzaniu finansami i organizacją. Wcześniej zdobywał doświadczenie zawodowe w grupie Carlsberg oraz kierował działem kontrolingu w grupie Media Regionalne. Jest absolwentem Uniwersytetu Szczecińskiego i specjalistą w zakresie zarządzania finansami, posiadającym wysokie kompetencje w tej dziedzinie.
28. Grzegorz Soszyński, prezes Organizacji Turystycznej Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa
Grzegorz Soszyński to znana postać branży turystycznej Krakowa. Prezes Organizacji Turystycznej Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, który wnosi świeże spojrzenie na zarządzanie lokalną turystyką. Jego podejście do promocji miasta różni się od tradycyjnych metod, co stanowi jego duży atut.
Wspólnie ze Stowarzyszeniem Organizacja Turystyczna Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa zrealizował szereg działań promujących Kraków w ciągu niespełna dwóch lat działalności. Pod jego przewodnictwem organizacja wzięła udział w ponad 40 wydarzeniach i konferencjach, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.
Wyróżniony przez Ministra Sportu odznaczeniem „Za zasługi dla turystyki”, jest także laureatem Krakowskiego Dukata.
29. Paula Fanderowska, prezeska Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce i wiceprezeska Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń Tugether
Paula Fanderowska to pasjonatka i ambasadorka branży eventowej, której działania na rzecz promocji Polski jako atrakcyjnego miejsca dla międzynarodowych konferencji i wydarzeń zyskały szerokie uznanie. Managerka, prelegentka MICE, mentorka, a także wykładowczyni akademicka w dziedzinie turystyki biznesowej. Ekspertka i autorka wielu branżowych publikacji.
Wraz z pozostałymi członkami zarządu Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń Tugether koncentruje się na realizacji strategii wzmacniania współpracy między uczestnikami rynku oraz na wdrażaniu działań mających na celu promocję Polski jako miejsca atrakcyjnego dla międzynarodowych konferencji i wydarzeń.
Jednym z kluczowych celów nowego zarządu jest budowa „Marki Polski”, która umożliwi efektywną promocję kraju na arenie międzynarodowej, zwłaszcza w kontekście spotkań i wydarzeń biznesowych. Ważnym zadaniem jest również rozwój długoletnich badań w turystyce, opartych na analizie danych rzeczywistych (big data).
30. Grzegorz Bosowski, prezes Fly.pl
Grzegorz Bosowski to doświadczony menedżer i ekspert w dziedzinie sprzedaży online, od lat związany z branżą turystyczną. Jako prezes jednego z najważniejszych internetowych biur podróży w Polsce, Fly.pl, nieustannie udowadnia, że handel internetowy nie ma przed nim tajemnic. Jego konsekwentna strategia rozwoju i innowacyjne podejście przyczyniły się do sukcesu firmy, która rokrocznie wzmacnia swoją pozycję na rynku.
Grzegorz Bosowski zdobył reputację nie tylko skutecznego menedżera, ale także otwartego na współpracę eksperta, który chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi graczami rynkowymi. Jego działalność pokazuje, że internetowa sprzedaż w turystyce nie ma przed nim tajemnic.
Fly.pl, dzięki przywództwu Grzegorza Bosowskiego, pozostaje jednym z kluczowych podmiotów w polskiej branży turystycznej, zapewniając klientom innowacyjne rozwiązania i wysoki standard usług.
31. Sławomir Nitras, Minister Sportu i Turystyki
Sławomir Nitras od grudnia 2023 roku kieruje Ministerstwem Sportu i Turystyki. W branży pojawiły się nadzieje na to, że w bieżącej kadencji resort uporządkuje wiele kwestii legislacyjnych, a także opracuje strategię rozwoju turystyki na kolejne lata. Jak na razie nadziejom tym nie towarzyszą projekty konkretnych rozwiązań, pojawiają się jednak działania związane z opracowaniem kierunku działań do roku 2030.
Według opinii kapituły obecnie MSiT nie wykorzystuje pełni swoich możliwości w działaniu na rzecz rozwoju turystyki. Decyzje dotyczące m.in. regulacji najmu krótkoterminowego czy zmian w systemie zabezpieczeń finansowych dla klientów biur podróży mogą mieć daleko idące konsekwencje dla całej branży, która nadal czeka na konkretne działania w tych oraz w innych obszarach.
Trwają jednak działania związane z opracowaniem strategii rozwoju turystyki do 2030 roku, w które włączane jest grono interesariuszy z branży turystycznej.
32. Elżbieta Lendo, prezeska Fundacji Polskich Hoteli Niezależnych
Elżbieta Lendo to osoba, która z sukcesem wspiera rozwój niezależnych hoteli w Polsce, stawiając je jako alternatywę dla potężnych międzynarodowych sieci hotelowych. Jako prezeska Fundacji Polskich Hoteli Niezależnych z powodzeniem buduje i aktywizuje jedyne w kraju konsorcjum marketingowe dla niezależnych hoteli.
Dzięki jej pracy hotele te zyskują coraz większy wpływ na ofertę turystyczną Polski. Wiele z nich powstaje w mniej znanych lokalizacjach, co przyczynia się do promocji tych regionów i zwiększa różnorodność oferty.
33. Marcin Wujec, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych
Marcin Wujec jest prezesem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych (OSAT), organizacji zrzeszającej obecnie około 350 członków. Jego działalność koncentruje się na wzmacnianiu pozycji agentów turystycznych w Polsce oraz rozwijaniu współpracy wewnątrz branży.
Jednym z kluczowych aspektów działalności Marcina Wujca jest umiejętność wyrażania stanowiska agentów turystycznych w sposób przejrzysty i spójny, co przyczynia się do wzrostu zaufania do OSAT jako organizacji reprezentującej branżę. Marcin Wujec angażuje się również w inicjatywy mające na celu poprawę warunków pracy agentów oraz wzmacnianie ich pozycji w relacjach z touroperatorami i innymi partnerami.
34. Łukasz Habaj, prezes Esky.pl
Przedsiębiorca i kierowca rajdowy, który z sukcesem łączy pasję do sportu z biznesowym wyczuciem. Rajdowy mistrz Polski z 2015 roku i II wicemistrz Europy w 2019 roku, jest również założycielem i prezesem platformy eSky, jednego z liderów w branży turystycznej. Wcześniej założył agencję pracy tymczasowej Work Express.
W tym roku zasłynął jako autor największego „hitu transferowego” jakim było przejęcie najstarszej podróżniczej marki świata, czyli Thomasa Cooka. To imponująca transakcja, o której rozpisywały się media nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Jednak nie rozgłos mediów sprawia, że Łukasz Habaj jest jedną z najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce. Stało się tak dzięki ciężkiej pracy i rozwijaniu oferty dynamicznego pakietowania.
35. Leila Ben Arfi, prezeska Best Reisen
Leila Ben Arfi to charyzmatyczna liderka i doświadczona menedżerka, która skutecznie odnajduje się w trudnym, często zdominowanym przez mężczyzn świecie branży turystycznej. Założycielka i prezeska biura specjalizującego się w organizacji wyjazdów zagranicznych konsekwentnie realizuje wytyczone cele, mimo konkurencji ze strony większych touroperatorów.
Rozwój jej firmy może być wzorem dla biur wchodzących na polski rynek, a emirat Ras Al Khaimah zawdzięcza jej wielu turystów z Polski. Best Reisen jako pierwszy w Polsce stworzył program łączony: wypoczynek i zwiedzanie południowo indyjskiej Kerali oraz wycieczki luksusowymi pociągami w Indiach. Oferuje również pobyty i wycieczki w innych stanach indyjskich.
36. Małgorzata Wilk-Grzywna, wiceprezeska Polskiej Organizacji Turystycznej
Małgorzata Wilk-Grzywna objęła stanowisko wiceprezeski Polskiej Organizacji Turystycznej 20 lutego 2024 roku, ciesząc się dużym uznaniem branży za dotychczasowe osiągnięcia. Wcześniej, przez ponad dwie dekady (2002–2024), pełniła funkcję dyrektorki biura zarządu Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego, gdzie wykazała się kreatywnością i skutecznością.
To właśnie dzięki jej zaangażowaniu powstały takie inicjatywy jak marka „Green Velo Wschodni Szlak Rowerowy” oraz kampania „Świętokrzyskie czaruje – poleć na weekend”. Wprowadziła także rozwiązania, takie jak lokowanie produktów w popularnym serialu „Ojciec Mateusz” czy rozwój świętokrzyskiego systemu informacji turystycznej.
37. Mariusz Jańczuk, prezes Itaka Holdings
Mariusz Jańczuk to charyzmatyczny lider największego touroperatora w Polsce, Itaka Holdings. Swoją karierę zawodową w pełni poświęcił budowaniu sukcesu tej marki. Jako jeden z jej współtwórców, od lat kształtuje politykę produktową firmy, koncentrując się na poszukiwaniu nowych możliwości rynkowych i wprowadzaniu innowacji w branży turystycznej. Jest znany ze swojej zdolności do obracania sytuacji kryzysowych na korzyść prowadzonego przez siebie biznesu.
Itaka w sezonie lato 2025 pod hasłem „O! Lato 25” wprowadziła do oferty 417 hoteli oraz 237 wycieczek objazdowych obejmujących aż 35 popularnych kierunków wakacyjnych.
38. Samir Hamouda, dyrektor generalny Sun & Fun Holidays
Samir Hamouda to menedżer, którego cechuje rzetelność, otwartość na współpracę i skuteczność w działaniu, co zjednało mu uznanie zarówno wśród agentów turystycznych, jak i partnerów biznesowych.
Jako dyrektor generalny Sun & Fun Holidays skutecznie prowadzi firmę mimo wyzwań, jakie niosą ze sobą rynki egipski i tunezyjski. Z jednej strony konkurencja jest tam duża, a z drugiej region nadal jest pod wpływem skomplikowanej sytuacji geopolitycznej. Samir Hamouda z sukcesem wdrożył do oferty nowe kierunki – europejskie, które pozwalają zdywersyfikować ofertę.
39. Marcin Małysz, prezes Exim Tours
Marcin Małysz, pełniący funkcję prezesa Exim Tours, konsekwentnie buduje pozycję swojej firmy jako jednego z najszybciej rozwijających się touroperatorów na rynku. Pod jego zarządem Exim Tours stawia na pakietowanie dynamiczne ofert oraz odważne powroty do organizacji czarterów, w tym na trasach egzotycznych.
Marcin Małysz dał się poznać jako pionier w eksploracji nowych kierunków, szczególnie na Bliskim Wschodzie, wprowadzając na rynek nowości. Pozwala to firmie pozyskać kolejnych klientów, którzy być może wcześniej nie wybraliby się na wakacje z biurem podróży.
40. Elżbieta Szumska, założycielka i właścicielka Kopalni Złota w Złotym Stoku
Elżbieta Szumska to prawdziwa legenda polskiej turystyki, która swoją pasją i determinacją tchnęła nowe życie w zapomniany region Dolnego Śląska. Jest właścicielką jednej z najpopularniejszych atrakcji turystycznych w Polsce. Dzięki jej wizji i ciężkiej pracy Kopalnia Złota w Złotym Stoku stała się magnesem przyciągającym turystów z całego świata. Rocznie odwiedza ją ponad 250 tys. osób.
W opinii jednego z członków kapituły: swój sukces Elżbieta Szumska w dużej mierze osiągnęła dzięki wnikliwym badaniom naukowym i mrówczej pracy. Przekształciła starą kopalnię złota w unikatową trasę turystyczną.
41. Nikolay Kostov, dyrektor Narodowego Przedstawicielstwa Turystycznego Bułgarii
Nikolay Kostov od trzech lat pełni funkcję dyrektora Narodowego Przedstawicielstwa Turystycznego Bułgarii w Polsce. W tym czasie zyskał dużą popularność w branży turystycznej, dzięki swojej aktywności i zaangażowaniu w promocję Bułgarii jako atrakcyjnego kierunku turystycznego.
Regularnie uczestniczy w wydarzeniach branżowych, targach, seminariach oraz forach dyskusyjnych, budując relacje z kluczowymi partnerami i promując bułgarską ofertę turystyczną.
42. Rafał Kincer, prezes Polskiego Holdingu Hotelowego
Rafał Kincer to doświadczony menedżer z bogatym dorobkiem w branży hotelarskiej i deweloperskiej. Jego nominacja na Prezesa Polskiego Holdingu Hotelowego stanowi ważny krok w jego karierze zawodowej.
Karierę w branży hotelarskiej rozpoczął w 2004 roku, współtworząc sieć Hotele Diament, gdzie pełnił funkcje dyrektora operacyjnego, a następnie prezesa. Przez sześć lat rozbudowywał jej pozycję na rynku, zdobywając doświadczenie w zarządzaniu kompleksowymi strukturami hotelowymi.
43. Artur Tomasik, prezes Katowice Airport
Artur Tomasik ma wieloletnie doświadczenie w branży finansowej i lotniczej oraz w nadzorze spółek zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Jego zaangażowanie w tworzenie synergii między lotnictwem a nauką potwierdza otwartość na innowacje. Zasłużenie uchodzi za urodzonego stratega, który z powodzeniem prowadzi Katowice Airport – największy regionalny port lotniczy w Polsce.
44. Anna Żabska, była prezeska Zamku Książ, wojewoda dolnośląska
Przez siedem ostatnich lat piastowała stanowisko prezeski Zamku Książ w Wałbrzychu – jednej z najważniejszych atrakcji turystycznych Dolnego Śląska.
Jej kadencja to czas intensywnego rozwoju obiektu: wprowadzenia licznych innowacyjnych atrakcji turystycznych oraz zwiększenia przychodów i zysków, które przeznaczano na prace konserwatorskie i remontowe. Wspierała także rozwój lokalnej turystyki jako prezeska Lokalnej Organizacji Turystycznej Aglomeracji Wałbrzyskiej i członkini zarządu Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej.
45. Karolina Gnusowska-Weiss, właścicielka Weiss Travel, członek zarządu Polskiej Izby Turystyki, prezeska Oddziału Turystyki Przyjazdowej PIT, prezeska Oddziału Wielkopolskiego PIT
Karolina Gnusowska-Weiss to absolwentka UAM w Poznaniu, założycielka i właścicielka firmy Weiss Travel zajmującej się od 33 lat turystyką przyjazdową do Polski. Jej biuro współpracuje z renomowanymi partnerami zagranicznymi, kreując ciekawe programy turystyczne promujące Polskę i specjalizuje się w zindywidualizowanej turystyce „szytej na miarę”.
46. Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk
Pod jego kierownictwem lotnisko stale poszerza siatkę połączeń, szczególnie w kierunkach turystycznych, co wpływa na rozwój rynku turystyki zorganizowanej i przyciąga coraz większą liczbę pasażerów.
Ekspert z wieloletnim doświadczeniem, uznawany zarówno w kraju, jak i za granicą za jednego z najaktywniejszych prezesów w branży lotniczej. Jako negocjator i rzecznik interesów lotnisk odegrał istotną rolę w rozmowach dotyczących aspektów funkcjonowania lotnictwa, takich jak opłaty terminalowe czy kwestie zakazów lotów. Znany jest z odwagi w wyrażaniu opinii i podejmowaniu trudnych tematów.
47. Jakub Feiga, dyrektor biura Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej
Jakub Feiga od kilkunastu lat z zaangażowaniem działa na rzecz rozwoju turystyki Dolnego Śląska. Od trzech lat pełni funkcję dyrektora biura zarządu Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej, aktywnie promując regionalne atrakcje i realizując innowacyjne projekty marketingowe. Jest autorem wielu kampanii, w tym tych dla Szlaku Kulinarnego Smaki Dolnego Śląska oraz Szlaku Tajemniczych Podziemi.
48. Marcin Lewandowski, były dyrektor sprzedaży Meet the Bidder
Marcin Lewandowski jeszcze nie tak dawno pracował jako dyrektor sprzedaży Meet the Bidder, wydarzenia, które przez lata zyskało renomę jako jedno z najważniejszych spotkań B2B w branży turystycznej w Polsce.
Organizując Meet the Biddera, Marcin Lewandowski znacząco przyczynił się do popularyzacji różnorodnych miejsc turystycznych z całego świata, w tym ofert zarówno dla turystyki biznesowej, jak i luksusowych podróży indywidualnych. Dzięki jego zaangażowaniu, polski rynek miał okazję nawiązać kontakty z przedstawicielami hoteli, firm i obiektów z niemal każdego kontynentu.
49. Wojciech Skoczyński, prezes Grecos Holiday
Wojciech Skoczyński odpowiada za politykę produktową biura, która mimo nieco wyższych cen niezmiennie wyróżnia się jakością. W sezonie 2024 firma zanotowała 21 proc. wzrost liczby klientów i obrotów, przy jednoczesnym utrzymaniu średniej ceny na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku. Wprowadzenie 43 nowych hoteli zwiększyło ich liczbę w ofercie do 250, a loty czarterowe realizowane były z 11 polskich lotnisk.
Grecja jest dla Wojciecha Skoczyńskiego nie tylko pracą, ale również pasją. Dzięki jego zaangażowaniu Grecos Holiday wzbogacił swoją ofertę o kolejne wyjątkowe miejsca, przyczyniając się do popularyzacji Grecji na polskim rynku turystycznym.
50. Andrzej Dowgiałło, twórca i właściciel Grupy Anders
Właściciel Grupy Anders, o której mówi się, że wytyczyła kierunek hotelarstwa na Warmii i Mazurach, oparty jest na tradycji i duchu regionu. Andrzej Dowgiałło to twórca kilku świetnych, nagradzanych w międzynarodowych konkursach i rankingach hoteli.
Skupia się na „przywracaniu świetność miejscom zapomnianym” – jego wkład w rewitalizację polskich zamków i rozwój regionu jest niezaprzeczalny. Odrestaurował i przywrócił do życia m.in. hotel w Starych Jabłonkach (w 1993 roku), pałac biskupów warmińskich w Lidzbarku Warmińskim (dziś Hotel Krasicki) czy częściowo zrujnowany XIV-wieczny zamek krzyżacki w Rynie.
51. Karolina Warzybok, prezeska Ecco Holiday
Karolina Warzybok zarządza Ecco Holiday od lipca 2019 roku, ale jej związek z firmą sięga 2007 roku, kiedy objęła stanowisko dyrektorki ds. rozwoju sieci sprzedaży. W tej roli odpowiadała za współpracę z biurami franczyzowymi, partnerskimi i agencyjnymi, co przyczyniło się do rozwoju firmy na rynku turystycznym.
52. Andrzej Hulewicz, wiceprezes Mazurkas Travel
Andrzej Hulewicz to ikona polskiej turystyki. Jego firma, Mazurkas Travel, to nie tylko potężny dostawca usług DMC, ale także kluczowy partner w organizacji wydarzeń międzynarodowych, przyciągający zagraniczne grupy do Polski. Wartością dodaną w działalności Andrzeja Hulewicza jest także transport, który Mazurkas oferuje na najwyższym poziomie.
Uczestniczy w pracy organizacji branżowych, takich SITE, SOIT oraz EUROMIC. Dodatkowo jest członkiem Rady Programowej Think MICE. Uważany za prekursora polskiego rynku spotkań i wydarzeń.
53. Tomasz Kobierski, prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich
Absolwent Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Poznaniu oraz studiów menedżerskich Advanced Management Program w IESE Business School w Barcelonie. Od początku swojej kariery zawodowej (od 1998 roku) jest związany z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi.
Pełnił funkcję dyrektora Międzynarodowych Targów Wyrobów Spożywczych Polagra Food, Międzynarodowych Targów Maszyn i Narzędzi dla Przemysłu Drzewnego i Meblarskiego Drema i Międzynarodowych Targów Komponentów do Produkcji Mebli Furnica, następnie objął stanowisko dyrektora grupy produktów sektora rolno-spożywczego i drzewnego.
54. Andrzej Olszewski, twórca i właściciel Żywego Muzeum Piernika i Domu Legend Toruńskich
Andrzej Olszewski to popularna i lubiana postać w branży turystycznej, znana z tworzenia oraz prowadzenia unikalnych atrakcji w Toruniu. Jest twórcą i właścicielem Żywego Muzeum Piernika oraz Domu Legend Toruńskich.
W tym roku powstała Smakowalnia Pierników, nowy projekt spod szyldu Żywego Muzeum Piernika – miejsce, które stanowi połączenie tradycyjnej kawiarni, warsztatu piernikarskiego i atrakcji turystycznej. W tym lokalu odwiedzający mogą spróbować ręcznie rychtowanych pierników.
55. Łukasz Wysocki, prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej i Gdansk Convention Bureau
Na fotelu prezesa GOT zasiada od 2014 roku. W tym czasie udało mu się zbudować wizerunek Gdańska jako miasta nie tylko turystycznego, ale też o ogromnym potencjale dla branży MICE.
Dzięki jego zaangażowaniu Gdansk Convention Bureau zyskało na znaczeniu, stając się de facto koordynatorem działań MICE-owych w mieście, w czym pomaga własny system konferencyjny Treevent. Za kadencji Łukasza Wysockiego wprowadzono Gdańską Kartę Mieszkańca, Kartę Turysty, ale za sztandarowy projekt uznać można konferencję Nowe Trendy w Turystyce, która na stałe wpisała się w kalendarz najważniejszych wydarzeń branżowych w Polsce.
56. Tomasz Pędzik, dyrektor Niemieckiej Centrali Turystyki w Polsce
Tomasz Pędzik jako dyrektor Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT) w Polsce wyróżnia się skutecznością w promowaniu niemieckiej turystyki w naszym kraju. Po trudnym okresie pandemii covid-19, zainicjował intensywną kampanię promującą Niemcy jako atrakcyjny kierunek turystyczny m.in. wśród Polaków.
Jego działania przyczyniły się do wzrostu liczby turystów odwiedzających Niemcy. Uważany jest za najskuteczniejszego do tej pory dyrektora Niemieckiej Centrali Turystycznej w Polsce.
57. Grzegorz Bykowski, prezes Portu Lotniczego Poznań-Ławica
Grzegorz Bykowski to prezes Portu Lotniczego Poznań-Ławica, a także specjalista w zakresie strategii rozwoju portów lotniczych i zarządzania. Grzegorz Bykowski jest również członkiem zarządu dyrektorów International Association of Airport Executives, zrzeszonego przy jednej z największych korporacji branży lotniczej – American Association of Airport Executives.
Ponadto jest członkiem FLYSEC Stakeholders Advisory Group, międzynarodowego projektu finansowanego przez Komisję Europejską w ramach programu „Horyzont 2020”, który koncentruje się na innowacjach w zakresie bezpieczeństwa lotnisk.
58. Justyna Zając-Wysocka, prezeska Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych
Żadne wydarzenie turystyczne, które porusza kwestie podatków czy zmian w prawie, nie obejdzie się bez szkolenia prowadzonego przez Justynę Zając-Wysocką. Dobrze znana w branży turystycznej pomaga rozeznać się w gąszczu przepisów finansowych.
Prowadzi warsztaty poświęcone prawu podatkowemu czy prawu pracy, często ukierunkowane na specyfikę pracy w turystyce. Jej szkolenia zawsze przyciągają liczne grono słuchaczy, którym klarownie i z poczuciem humoru wyjaśnia zawiłości podatkowe.
59. Marek Goczał, właściciel Energylandii
Marek Goczał to właściciel i twórca Energylandii, największego parku rozrywki w Polsce. Przedsiębiorca ten zbudował i wciąż rozbudowuje swoje imperium. W tym roku park obchodził swoje 10-lecie.
W opinii jednego z członków kapituły: Energylandia zdobywa kolejne nagrody dla najlepszego parku rozrywki nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Jest celem podróży dla rodzin z dziećmi, wycieczek szkolnych i grup znajomych. Współpracuje też z Itaką, tworząc koncepty rozrywkowe, a przez to przenosząc segment animacji na kolejny poziom.
60. dr Daniel Esavandi, prezes Top Touristik
Dr Daniel Esavandi w tym roku został uhonorowany odznaką za zasługi dla Polskiej Izby Turystyki. Jego kariera to kombinacja pasji, wiedzy i doświadczenia, które uczyniły go jednym z bardziej inspirujących przedstawicieli turystyki w Polsce.
Urodzony w Persji, Daniel Esavandi swoje pierwsze kroki w turystyce stawiał w Niemczech, zdobywając doświadczenie w firmach takich jak JT Touristik. Choć z wykształcenia jest lekarzem, a wychowywał się w Bonn, swoje zawodowe życie związał z Polską, wybierając Poznań na siedzibę TOP Touristik.
61. Katarzyna Szepczyńska, dyrektorka Biura Ubezpieczeń Turystycznych w Europa Ubezpieczenia
Dyrektorka Biura Ubezpieczeń Turystycznych w Europa Ubezpieczenia dołączyła do zespołu firmy w zeszłym roku, wzmacniając jej pozycję na rynku ubezpieczeń i gwarancji turystycznych.
Z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży turystycznej i ubezpieczeniowej, Katarzyna Szepczyńska jest uznanym ekspertem w swojej dziedzinie. Wcześniej związana była z renomowanymi towarzystwami ubezpieczeniowymi, takimi jak Uniqa, Axa i Signal Iduna, gdzie zarządzała liniami ubezpieczeń i gwarancji turystycznych.
62. Janusz Mitulski, starszy dyrektor ds. rozwoju w regionie CEE i Ukrainy Marriott International
Ekspert w dziedzinie hotelarstwa z ponad 20-letnim doświadczeniem. Jego praca na stanowisku starszego dyrektora ds. rozwoju w Marriott International ma bezpośredni wpływ na kształtowanie rynku hotelarskiego w regionie.
Był wiceprezesem oraz członkiem Rady Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Współtworzył konferencję Hotel Trends Poland & CEE, publikację Hotel Guidebook, a także jako trener w Akademii Hotelarza dzielił się swoją wiedzą z młodszymi pokoleniami. Ponadto aktywnie angażuje się w środowisko akademickie jako wykładowca, promując rozwój polskich kadr hotelarskich.
63. Marcin Dragan, prezes Profitroom
W 2008 roku, łącząc swoją pasję do turystyki z nowoczesnymi technologiami, założył startup Profitroom, który stał się jednym z wiodących graczy na rynku systemów rezerwacyjnych i automatyzacji obsługi gości hotelowych.
Pod jego przewodnictwem Profitroom zrewolucjonizował sposób funkcjonowania polskich hoteli, wprowadzając je w cyfrową erę. Obecnie firma obsługuje tysiące klientów w 55 krajach na wszystkich kontynentach i należy do światowych liderów w swojej branży. Jej rozwiązania są wykorzystywane przez większość obiektów hotelarskich w Polsce.
64. Ilker Adıgüzel, dyrektor generalny Anex Tour w Polsce
Ilker Adıgüzel to turecki menedżer z dwudziestoletnim doświadczeniem w branży turystycznej. Od kwietnia 2023 roku pełni funkcję generalnego dyrektora biur podróży Anex Tour w Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii. Jednocześnie jest też Prezesem polskiej spółki Orex Travel, należącej do tej grupy. Pod jego przewodnictwem firma nie zwalnia tempa i niedawno wprowadziła do oferty nowe kierunki podróży jak np. Dubaj, Dominikana i Wietnam.
65. Dorota Lachowska, dyrektorka Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej
Dorota Lachowska od wielu lat jest jedną z najważniejszych osób odpowiedzialnych za rozwój i promocję turystyki w Lublinie oraz regionie lubelskim. Z Lubelską Regionalną Organizacją Turystyczną (LROT) związana jest od 2007 roku, a od 2010 roku pełni funkcję dyrektorki biura. W tym roku świętuje 17-lecie swojej pracy na tym stanowisku oraz jubileusz 20-lecia istnienia organizacji.
Dorota Lachowska łączy wiedzę teoretyczną z praktycznym doświadczeniem. Jej zaangażowanie w realizację kampanii promocyjnych, udział w targach turystycznych oraz tworzenie stron informacyjno-promocyjnych przyniosło wymierne efekty. Dzięki jej pracy region lubelski stał się rozpoznawalny na turystycznej mapie Polski, przyciągając zarówno krajowych, jak i zagranicznych turystów.
66. Barbara Czerwińska-Albin, prezeska BT Czerwiński Travel
Barbara Czerwińska-Albin, prezeska Biura Turystycznego Czerwiński Travel, najbardziej znana jest z zaangażowania w branżę turystyki dziecięcej i młodzieżowej. Z niesłabnącą determinacją angażuje się także w działania na rzecz podnoszenia jakości usług turystycznych i budowania zaufania do branży. Jej priorytetem jest edukacja – zarówno klientów, jak i współpracowników.
67. Jarosław Lichacy, prezes Darłowskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej
Jarosław Lichacy to przedsiębiorca z bogatym doświadczeniem w branży turystycznej oraz pracownik dydaktyczny Politechniki Koszalińskiej, gdzie dzieli się swoją wiedzą ze studentami. Specjalizuje się w rozwoju turystyki, szczególnie w kontekście lokalnym i regionalnym. Jako założyciel i prezes Darłowskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej (Darlot – Serce Polskiego Wybrzeża), zyskał uznanie zarówno wśród partnerów, jak i kolegów z branży.
Pod jego kierownictwem Darlot skutecznie promuje środkowe wybrzeże Polski, m.in. na rynku czeskim, zwiększając zainteresowanie regionem wśród zagranicznych turystów.
68. Jan Wróblewski, współwłaściciel Zdrojowej Invest
Jan Wróblewski to współzałożyciel holdingu Zdrojowa Invest & Hotels. Wspólnie z bratem odpowiada za całą organizację oraz bezpośrednio za marketing, sprzedaż i struktury prawne. Dodatkowo jako ekspert rynku nieruchomości wakacyjnych i condo hoteli pisze artykuły do prasy.
Jest absolwentem zarządzania i marketingu w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz prawa na Uniwersytecie Warszawskim. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w rodzinnych spółkach oraz w Volcafe Switzerland Ltd. w Winterthur.
69. Krzysztof Jędrocha, wiceprezes Jan – Pol i Symposium Cracoviense
Krzysztof Jędrocha to postać niezwykle ceniona w polskim hotelarstwie i turystyce. Karierę rozpoczął w krakowskim biurze podróży Almatur, a jego pierwsze kroki w branży turystycznej stawiane były na stanowiskach związanych z księgowością i administracją.
Był wiceprezesem Krakowskiej Izby Turystyki, gdzie promował współdziałanie na rzecz rozwoju turystyki w regionie oraz członkiem władz Polskiej Izby Turystyki. Jego doświadczenie w organizacji konferencji i kongresów oraz jego zaangażowanie w różnorodne inicjatywy branżowe zaowocowały jego obecnością w zarządach i radach wielu organizacji, w tym Symposium Cracoviense, Polish Prestige Hotels oraz Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.
70. Łukasz Mikosz, prawnik Turystycznej Organizacji Otwartej
Łukasz Mikosz to osoba bardzo zaangażowana w sprawy branży turystycznej. Szczególnie wspiera małych i mikroprzedsiębiorców. Jego wiedza prawnicza oraz wnikliwe spojrzenie pozwalają mu dostrzegać nieprawidłowości i absurdy, które pojawiają się w codziennym funkcjonowaniu branży.
Chętnie dzieli się swoją wiedzą, rozwiewając wszelkie wątpliwości natury prawnej i wspierając innych w trudnych sytuacjach. Konsekwentny i stanowczy w swoich opiniach, Łukasz Mikosz skutecznie reprezentuje interesy branży turystycznej, starając się również, aby jej głos był słyszalny na forum publicznym.
71. Martin Pavlik, dyrektor Slovakia Travel w Polsce
Martin Pavlík przez całą swoją karierę zawodową nieodłącznie związany jest ze sportem, turystyką oraz dziennikarstwem. Jako absolwent Wyższej Szkoły Menedżerskiej oraz Wydziału Wychowania Fizycznego i Sportu zdobył solidne podstawy edukacyjne, które pozwoliły mu rozwijać swoją pasję w wielu obszarach zawodowych.
Na przestrzeni lat gromadził doświadczenie, podejmując się różnorodnych wyzwań – od pracy w branży gastronomicznej i hotelarskiej, przez organizację wydarzeń, aż po udział w wyjazdach prasowych. Jego wszechstronność i zaangażowanie w promowanie aktywnego stylu życia znalazły odzwierciedlenie w działaniach na rzecz promocji turystyki.
72. Andrzej Wójcik, prezes Satoria Group
Andrzej Wójcik to doświadczony menedżer i ekonomista z wieloletnim dorobkiem w obszarze nowoczesnego zarządzania i rozwoju biznesu. Od czerwca 2016 roku pełni funkcję prezesa zarządu Satoria Group, natomiast w latach 1998-2016 odpowiadał za sprzedaż i rozwój firmy jako wiceprezes zarządu.
Jest również prezesem zarządu BiaVita Polska (od 2023 roku) oraz VHM Hotel Management (od 2011 roku), co potwierdza jego szerokie doświadczenie w branży hotelarskiej i zarządzania nieruchomościami.
73. Mariusz Galus, twórca systemu N-Sykon
Współwłaściciel technologicznej firmy Sykon, tworzącej systemy informatyczne dla biur podróży i agentów turystycznych. Znany przede wszystkim jako dostawca systemu rezerwacyjnego dla organizatorów turystycznych pod marką Sykon (i jego nowszej wersji N-Sykon).
System działa w pełni online, zawiera zaplecze do wprowadzania imprez turystycznych dla organizatora, system rezerwacji dla agentów, program CRM ułatwiający zarządzanie relacjami z klientami. W tym toku portfolio firmy wzbogaciło się o aplikację mobilną „Gotowy na wakacje”, która działa na zasadzie white label i ma pomagać mniejszym biurom podróży sprzedawać za pomocą urządzeń mobilnych.
74. Jacek Stasikowski, dyrektor ds. rozwoju w Polsce sieci Accor
Reprezentuje i jest odpowiedzialny za regionalny rozwój jednej z największych sieci hotelowych świata. W sumie jest to blisko 90 obiektów w Polsce, Estonii i na Litwie i Łotwie, działających pod różnymi markami, od budżetowych jak Ibis i Ibis Style, przez midscale – Mercure czy Novotel po ultraluksusowe jak Raffles.
Asystuje otwarciom nowych obiektów, a było ich w tym roku sporo, ze sztandarowym Mercure Szczyrk Resort, który doceniono nagrodą Profit Hotel Awards 2024. Promuje także obiekty położone poza Polską (m.in. Hamburg, Rumunia, Chorwacja, Węgry), czym zachęca do podróży MICE i leisure.
75. Małgorzata Kowalska, dyrektorka Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce
Małgorzata Kowalska objęła funkcję dyrektorki Przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce z w czerwcu 2023 roku. Z przedstawicielstwem zawodowo związana jest od niemal 21 lat. W swojej pracy skupia się na promowaniu mniej znanego oblicza Chorwacji i bogactwa oferty turystycznej uwielbianego przez polskich turystów kierunku.
Dba o wzmocnienie relacji z polskimi partnerami turystycznymi oraz promuje Chorwację jako różnorodną i przystępną destynację turystyczną. W swoich działaniach skupia się na tym, aby pokazać Chorwację nie tylko przez pryzmat słońca i morza, ale również przepysznej kuchni, zapierającej dech w piersiach przyrody, bogatego dziedzictwa kulturowego czy turystyki aktywnej. Aktywnie kreuje wizerunek Chorwacji jako wyjątkowej destynacji MICE.
76. Marek Piksa, współwłaściciel Grupy Atlas Tours
Absolwent Politechniki Śląskiej w Gliwicach na Wydziale Górnictwa i Geologii. Od 27 lat związany zawodowo z branżą turystyczną. Od 1997 roku założyciel i właściciel Atlas Tours, a od 2005 roku prezes zarządu Grupy Atlas Tours zrzeszającej obcenie trzy firmy.
Atlas Tours to touroperator specjalizujący się w sprzedaży i organizacji rejsów wycieczkowych. PT Tours pełni rolę multiagenta, oferując produkty czołowych organizatorów turystyki w Polsce za pośrednictwem swoich dwóch oddziałów. A Plus Net działa natomiast w branży budowlanej.
77. Alicja Wójcik-Gołębiowska, country manager CEE & Baltics w Ryanair
Alicja Wójcik-Gołębiowska ma ponad 15-letnie doświadczenie w obszarze promocji marki i komunikacji korporacyjnej, doradztwie kryzysowym oraz zarządzaniu kryzysami. Przed dołączeniem do Ryanair przez ponad siedem lat była związana z MSL Polska (część Publicis), gdzie pełniła funkcję Head of Brand PR, a przez ostatnie dwa lata pełniła rolę CEE Business Director, odpowiadając za nadzór nad agencjami MSL w Europie Środkowo-Wschodniej. W tej roli skoncentrowała się na budowaniu świadomości regionalnej obecności MSL oraz stymulowaniu wzrostu regionalnego biznesu. Współpracowała z wieloma globalnymi markami, takimi jak Procter & Gamble, Pernod Ricard, Coca-Cola, Nestlé, Kraft Heinz i Danone.
78. Renata Łątka, dyrektorka sprzedaży HanseMerkur
Renata Łątka to dyrektorka sprzedaży w firmie HanseMerkur, jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek ubezpieczeniowych w Polsce. Jest specjalistką i doradczynią w zakresie ochrony ubezpieczeniowej, szczególnie w obszarze ubezpieczeń turystycznych, dbając o komfort i bezpieczeństwo podróży swoich klientów.
Aktywnie uczestniczy w edukacji branżowej, prowadząc Akademię HanseMerkur, gdzie przekazuje swoją wiedzę i doświadczenie. Na spotkaniach online dzieli się cennymi wskazówkami dotyczącymi produktów, sprzedaży, szkód oraz wsparcia merytorycznego i technicznego. Zajmuje się także organizowaniem ćwiczeń, warsztatów i szkoleń, które pomagają rozwijać kompetencje w branży ubezpieczeniowej.
79. Jan Bošnovič, dyrektor sprzedaży Tatry Mountain Resorts
Jan Bošnovič to jeden z najbardziej rozpoznawalnych promotorów Słowacji na polskim rynku, z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży turystycznej. Jego kluczowa rola w budowaniu relacji biznesowych oraz rozwijaniu oferty turystycznej tatrzańskich kurortów przyczyniła się do wzrostu popularności tego kierunku wśród polskich klientów.
Obecnie jako dyrektor sprzedaży w Tatry Mountain Resorts odpowiada za nawiązywanie kontaktów z sektorem MICE, obsługę̨ klientów biznesowych, współpracę z biurami podroży, dziennikarzami oraz marketing TMR na rynku polskim.
80. Piotr Laskowski, prezes Oddziału Małopolskiego Polskiej Izby Turystyki
Piotr Laskowski jest stale zaangażowany w rozwój branży turystycznej w Polsce. Współwłaściciel firm takich jak UTC Tour Operator, Smart Hotels & Hostels, Meeting Art oraz 4Transfer, które działają w obszarach hotelarstwa, turystyki przyjazdowej i transportu, Piotr łączy wiedzę ekspercką z praktyką biznesową.
Jego zaangażowanie nie kończy się wyłącznie na działalności w PIT – od 2018 roku jest członkiem Zarządu Małopolskiej Organizacji Turystycznej, a od maja 2023 roku zasiada także w Radzie Lokalnej Organizacji Turystycznej Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa.
81. Grażyna Grot-Duziak, właścicielka Mice Expert, doradczyni zarządu SITE Poland
Od września 2022 roku prowadzi działalność pod marką MICE Expert, oferując kompleksowe usługi w zakresie turystyki biznesowej i MICE. Jej działalność obejmuje m.in. organizację eventów promocyjnych, spotkań sprzedażowych, warsztatów, szkoleń, a także doradztwo strategiczne dla agencji turystycznych.
Członkini licznych organizacji i stowarzyszeń, takich jak Rada Biznesu SGTiH Vistula, SOIT oraz Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń TUgether, Grażyna Grot-Duziak wyróżnia się ekspercką wiedzą oraz praktycznym doświadczeniem w obszarach takich jak turystyka biznesowa, organizacja wyjazdów incentive, czy zrównoważony rozwój w turystyce.
82. Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej
Grzegorz Biedroń od lat efektywnie łączy doświadczenie samorządowe, pasję turystyczną oraz umiejętności zarządcze. Jako prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej (MOT), stale rozwija tę instytucję. W tym roku pozyskał wielomilionowy budżet zadaniowy na działania promocyjne i inwestycyjne z budżetu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Aktywnie angażuje się w rozwój współpracy Małopolski na arenie międzynarodowej. Przykładem jest jego udział w rozmowach o potencjale gospodarczym i turystycznym regionu z ambasadorem RP w Arabii Saudyjskiej.
83. Aneta Książek, kierowniczka Poland Convention Bureau
Aneta Książek w polskim środowisku branżowym jest silnie utożsamiana z Polską Organizacją Turystyczną (od 2008) i jej działaniami na rzecz promocji Polski i rozwoju przemysłu spotkań.
Od połowy grudnia 2022 Aneta Książek sprawuje funkcję kierowniczki Biura Spotkań i Wydarzeń – Poland Convention Bureau, które stało się samodzielnym biurem w strukturach Polskiej Organizacji Turystycznej. W latach 2008-2018 w Polskiej Organizacji Turystycznej pełniła funkcję głównego specjalisty ds. konferencji.
84. Gabriela Mańka-Sokullu, prezeska Rego Bis
Gabriela Mańka-Sokullu to założycielka i prezeska Biura Podróży Rego Bis, która od 1993 roku umożliwia Polakom odkrywanie ciekawych kierunków podróży. Z odwagą i determinacją wprowadziła na rynek turystyczny Bałkany, jako pierwsza oferując wyjazdy do Albanii, Macedonii czy Serbii, które stały się fundamentem sukcesu jej firmy.
Firma, założona przez nią w Katowicach rozpoczęła swoją działalność od organizacji wyjazdów autokarowych do Włoch, a także wycieczek objazdowych do takich miejsc, jak Rzym, Stambuł, Berlin czy Wiedeń. W połowie lat 90., odpowiadając na rosnącą popularność wyjazdów do Turcji, Rego Bis rozszerzyło swoją ofertę o wypoczynek nad Morzem Egejskim w tureckiej miejscowości Ayvalık.
85. Agnieszka Kukałowicz, prezeska Qtravel
Agnieszka Kukałowicz jest informatyczką i pasjonatką nowych technologii. Od 25 lat związana z branżą IT, od 15 lat wykorzystuje swoje doświadczenie informatyczne w branży turystycznej.
Współzałożycielka Qtravel.pl – pierwszej na rynku kontekstowej wyszukiwarki ofert turystycznych (2010 rok) oraz projektu Qtravel.ai (2021 rok), w ramach którego tworzy rozwiązania dla branży turystycznej oparte na sztucznej inteligencji i koncentruje się na uproszczeniu procesu wyszukiwania ofert turystycznych.
86. Emilia Kubik, dyrektorka polskiego oddziału Travel Advance, członkini zarządu SITE Poland
Ma bogate, 20-letnie doświadczenie w branży turystycznej, w której wyspecjalizowała się w zarządzaniu projektami PR, marketingowymi oraz we współpracy międzynarodowej.
Karierę rozpoczęła w Polskiej Organizacji Turystycznej, gdzie przez ponad dekadę zajmowała się rozwijaniem turystyki przyjazdowej z rynków azjatyckich oraz współpracą w ramach grupy V4. W latach 2013-14 była liderem projektu „Lubię Polskę!”, największej kampanii wizerunkowo-produktowej promującej Polskę w Chinach, Indiach i Japonii.
W 2017 roku dołączyła do zespołu Travel Advance, agencji zajmującej się marketingiem kierunków turystycznych, obejmując stanowisko dyrektorki polskiego biura.
87. Krzysztof Celuch, rektor Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula, dyrektor Centrum Projektowania Doświadczeń w Branży Spotkań i Turystyce na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Krzysztof Celuch to bardzo ceniony ekspert w branży turystyki i spotkań, łączący wiedzę akademicką z praktyką biznesową. Jest rektorem Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula oraz profesorem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie kieruje Centrum Projektowania Doświadczeń w Branży Spotkań i Turystyce na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania. Jako właściciel firmy CC oferuje specjalistyczne doradztwo biznesowe, wspierając organizacje w zarządzaniu, transformacji i rozwoju, szczególnie w kontekście projektowania wydarzeń i doświadczeń.
88. Grzegorz Chmielewski, wiceprezes Polskiej Izby Turystyki, wiceprezes Śląskiej Organizacji Turystycznej
Grzegorz Chmielewski to jeden z najbardziej rozpoznawalnych przedstawicieli polskiej turystyki, od lat zaangażowany w działalność Polskiej Izby Turystyki (PIT). Jako wiceprezes PIT oraz prezes Oddziału Śląskiego tej organizacji, odgrywa ważną rolę w promowaniu jej działań, budowaniu pozytywnego wizerunku i aktywnym wspieraniu branży turystycznej.
Znany ze swojej wszechstronności i zaangażowania, Grzegorz Chmielewski odpowiada za organizację licznych wydarzeń branżowych, kongresów i wyjazdów. Jego działania obejmują także koordynację obecności PIT na targach i innych wydarzeniach, gdzie niezmiennie można liczyć na jego aktywność i wsparcie.
89. Adam Hamryszczak, prezes zarządu Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka
Obecnie pełni funkcję prezesa zarządu Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, które objął 22 czerwca 2019 roku. W październiku 2023 roku został wybrany wiceprezesem Związku Regionalnych Portów Lotniczych na kadencję 2023–2025.
Wykształcenie prawnicze i administracyjne zdobył na Uniwersytecie Rzeszowskim i Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jest również absolwentem studiów MBA w Warszawskiej Szkole Biznesu. Jako stypendysta Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości rozwijał swoje kompetencje w zakresie zarządzania i przedsiębiorczości.
90. Sebastian Nasiłowski, właściciel Tourist Polska, skarbnik Polskiej Izby Turystyki
Od lat działa społecznie na rzecz środowiska przedsiębiorców turystycznych. W tym roku został wybrany na kolejną kadencję do zarządu Polskiej Izby Turystyki, na stanowisko skarbnika. Skutecznie zarządza finansami izby. Również w tym roku stanął na czele nowo powołanego oddziału PIT ds. nowych technologii i e-commerce.
Od 2020 roku reprezentuje izbę w Radzie Fundacji Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego, powołanego przez cztery organizacje branżowe (PIT, IGHP, SOIT i TUgether) do monitorowania nieprawidłowości w branży turystycznej. Z ramienia PIT aktywnie działa w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP, był inicjatorem powołania Zespołu Roboczego ds. Turystyki, Przemysłu Spotkań i Czasu Wolnego, pełniąc funkcję jego przewodniczącego.
91. Anna Midera, prezeska Portu Lotniczego Łódź
Anna Midera z wykształcenia jest doktorem nauk ekonomicznych, specjalizuje się w tworzeniu strategii, w szczególności w obszarze transportu. Od 2017 roku pełni funkcję prezeski Portu Lotniczego Łódź, gdzie niezmiennie dąży do osiągnięcia celu – obsłużenia miliona pasażerów w 2028 roku.
Jej kariera zawodowa obejmuje szeroką działalność na poziomie krajowym i międzynarodowym. W latach 1996-2010 była adiunktem na Uniwersytecie Łódzkim. W okresie 2008-2015 pełniła funkcję szefowej Departamentu Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych w Ministerstwie Infrastruktury, gdzie była odpowiedzialna za strategiczne programowanie polityki transportowej państwa. Była również zaangażowana w europejskie inicjatywy związane z kształtowaniem polityki transportowej oraz współpracą z Komitetem ds. Europejskich.
92. Jan Golba, prezes zarządu Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP
Choć jest mało widoczny na salonach, to nie ma w naszym kraju drugiej osoby tak znającej problemy uzdrowisk. Jako burmistrz Muszyny, poprzez inwestycje, nadał jej nowego blasku.
Od ponad dwóch dekad Jan Golba pełni funkcję prezesa zarządu Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP, co umożliwia mu aktywne lobbowanie na rzecz uzdrowisk oraz budowanie programów wsparcia. Jako przewodniczący zarządu gmin Krynicko-Popradzkich, zyskał miano specjalisty w zakresie uzdrowisk, którego wiedza i doświadczenie są bezcenne.
93. Artur Krysztofiak, dyrektor Wydziału Promocji, Kultury i Turystyki Urzędu Miejskiego w Gnieźnie
Obecnie koordynator obchodów 1000 rocznicy koronacji pierwszych królów Polski, dyrektor Wydziału Promocji, Kultury i Turystyki Urzędu Miejskiego w Gnieźnie.
Wcześniej przez pięć lat dyrektor biura Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, członek zespołu ds. turystyki przy Prezesie Wód Polskich, koordynator Rady Programowo Naukowej Szlaku Piastowskiego, członek Rady Gospodarczej ds. kierunku Turystyka i Rekreacja UAM, członek Rady Interesariuszy kierunku Turystyka i Rekreacja AWF Poznań, kapituły turystycznych znaków drogowych przy Marszałku Województwa Wielkopolskiego, członek zarządu Klastra Turystycznego Szlak Piastowski w Wielkopolsce, koordynator Zespołu ds. Turystyki Związku Międzygminnego „Puszcza Zielonka”, prezes Stowarzyszenia Odnowiciel oraz międzynarodowego komitetu partnerstwa miast.
94. Andrzej Ilków, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze
Andrzej Ilków został powołany przez Radę Nadzorczą Spółki Polskie Porty Lotnicze na stanowisko prezesa zarządu spółki. Wcześniej pełnił funkcję wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej CPK.
Kariera Andrzeja Ilkowa obejmuje szerokie doświadczenie w zarządzaniu portami lotniczymi. Jako dyrektor Portu Lotniczego w Bydgoszczy przeprowadził proces rejestracji lotniska i z sukcesem pozyskał fundusze unijne na jego modernizację. Od 2008 roku był związany z Lotniskiem Chopina w Warszawie, gdzie w nowo powstałym Biurze Bezpieczeństwa Operacji Lotniczych inicjował i wdrożył proces koordynacji rozkładów lotów, który jest stosowany do dziś.
95. Karol Przywara, prezes Portu Lotniczego Wrocław
Karol Przywara jest doświadczonym menedżerem i specjalistą w dziedzinie współpracy międzynarodowej oraz zarządzania w sektorze transportu lotniczego. Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie studiował Stosunki Międzynarodowe oraz Dyplomację Europejską. Ukończył również studia MBA in Community Management na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie oraz studia podyplomowe „Zarządzanie i finansowanie w sektorze transportu lotniczego” na SGH w Warszawie.
W czerwcu 2023 roku objął stanowisko wiceprezesa ds. rozwoju Portu Lotniczego Wrocław, a od 10 lipca 2024 roku jest jego prezesem. Pod jego kierownictwem lotnisko osiągnęło rekordowe wyniki – w sezonie letnim 2024 obsłużono ponad 1,5 mln pasażerów, a w każdym z miesięcy wakacyjnych liczba pasażerów przekraczała 500 tys.
96. Przemysław Jackiewicz, prezes Urlop.pl
Współwłaściciel – wraz z dwoma partnerami, Michałem Kijewskim i Dariuszem Dąbkiem – popularnej sieci agencyjnej Fostertravel.pl, która właśnie zmieniła nazwę na Urlop.pl.
Urlop.pl jest agentem największych touroperatorów działających na polskim rynku, a także portalem turystycznym. Firma działa od 1998 roku i prowadzi sprzedaż wycieczek przez stronę internetową, w jednym własnym salonie w centrum Warszawy i w 49 salonach franczyzowych rozsianych po kraju. To właśnie lokalizacja w mniejszych miejscowościach jest znakiem rozpoznawczym sieci.
97. Małgorzata Przygórska-Skowron, kierowniczka Krakow Convention Bureau
Małgorzata Przygórska-Skowron, Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów podyplomowych z zakresu funduszy unijnych.
Od 2013 roku kierowniczka Krakow Convention Bureau, gdzie odpowiada za realizację i nadzór nad realizacją programów i dokumentów związanych z rozwojem turystyki biznesowej, w tym „Planu działań w zakresie marketingu turystyki biznesowej w Krakowie” oraz „Polityki Zrównoważonej Turystyki dla Krakowa 2021-2028”.
Inicjatorka przystąpienia Krakowa do GDS-Index oraz projektu miejskiego „Kraków miastem zrównoważonej turystyki biznesowej”, w ramach którego prowadzone są działania edukacyjne dla branży oraz promowani są liderzy zrównoważonej turystyki w Krakowie.
98. Łukasz Kozłowski, twórca marki Niesamowite Lubuskie
Łukasz Kozłowski to doświadczony specjalista w dziedzinie promocji turystyki, menedżer oraz przedsiębiorca, który jeszcze do niedawna pełnił funkcję prezesa zarządu armatora pasażerskiej żeglugi śródlądowej oraz zastępcy dyrektora Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Nowej Soli. W swojej karierze odpowiedzialny był za promocję turystyczną Doliny Środkowej Odry i miasta Nowa Sól.
Obecnie prowadzi własną działalność gospodarczą. Prowadzi również autorski program o Województwie Lubuskim w Radio Eska, a także jest wykładowcą na Uniwersytecie Zielonogórskim. Współtwórca marki Niesamowite Lubuskie, która stała się największą e-społecznością poświęconą lokalnej turystyce w Polsce.
99. Alfred Wagner, prezes Wrocławskiej Organizacji Turystycznej
Alfred Wagner od lat jest zaangażowany w promocję oraz w budowanie wizerunku Wrocławia jako atrakcyjnego turystycznie miasta na mapie Europy. Absolwent studiów filozoficznych i zarządzania. Wrocławianin z urodzenia i wyboru.
W latach 2013-2018 pełnił funkcję wiceprezesa i dyrektora biura fundacji Instytut Tertio Millennio, a od 2019 roku był zastępcą dyrektora Wydziału Promocji Miasta i Turystyki w Urzędzie Miejskim Wrocławia. Aktywnie działa w branży turystycznej jako członek zarządu Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej oraz Wrocławskiej Rady Turystyki.
100. Paweł Moras, dyrektor Stołecznego Biura Turystyki
Paweł Mors jest absolwentem germanistyki na Uniwersytecie Wrocławskim (2000) oraz studiów Executive Master of Business Administration w Instytucie Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk (2010).
Od marca 2018 dyrektor Stołecznego Biura Turystyki i członek Rady Programowej Warszawskiej Organizacji Turystycznej, której przewodniczy od 2020 roku. Działacz społeczny organizacji pozarządowych, zajmujących się dialogiem międzynarodowym i integracją europejską.
Przeczytaj całe wydanie „100 najbardziej wpływowych”
Pełne opisy, artykuły i komentarze dostępne w wydaniu specjalnym Magazynu Wasza Turystyka, do nabycia w salonach empik oraz online.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
29 listopada 2024
Członkowie zarządu LOT odwołani. Michał Fijoł pozostaje na stanowisku prezesa?
PLL LOT oficjalnie poinformował o zmianach w zarządzie i radzie nadzorczej spółki.…
1 Komentarz2 Minuty
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
1 Komentarz6 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
7 października 2024
Łukasz Habaj: kupując Thomasa Cooka nabyliśmy rozpoznawalność marki. Konkurujemy z touroperatorami o tego samego klienta
Kupując Thomasa Cooka po atrakcyjnej cenie eSky nabył rozpoznawalność na rynkach Europy…
0 Komentarzy24 Minuty
5 października 2024
Afera dziennikarza BBC. Brak wózków pokładowych dotyczy większości przewoźników
Frank Gardner, dziennikarz BBC podróżując z Warszawy do Londynu spotkał się z brakiem…
0 Komentarzy3 Minuty
4 października 2024
Tabarka – w poszukiwaniu prawdziwej Tunezji
Położona tuż przy granicy z Algierią Tabarka zachwyca plażami i świetnymi warunkami do…
0 Komentarzy5 Minuty