12,9 mln pasażerów do końca września na lotniskach w Polsce
Jak podał Urząd Lotnictwa Cywilnego, w pierwszych trzech kwartałach 2021 roku z lotnisk w Polsce skorzystało 12,9 mln pasażerów. W tym czasie odnotowano prawie 123 tys. operacji lotniczych.
Liczba pasażerów była w pierwszych dziewięciu miesiącach o 1,3 proc. wyższa od liczby w analogicznym okresie 2020 roku i o 65,7 proc. niższa niż przed dwoma laty. Liczba operacji lotniczych zmalała w porównaniu do ubiegłego roku o 3,8 proc., zaś w stosunku do 2029 roku – o 59,7 proc.
W samym trzecim kwartale 2021 roku obsłużono prawie 9,1 mln pasażerów, o 93 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku, ale o 40,9 proc. mniej niż w trzecim kwartale roku 2019.
Liczba operacji pasażerskich spadła o 3,8 proc. w porównaniu do trzeciego kwartału 2020 roku i o 59,7 proc. do tego samego okresu roku 2019.
Lotnisko Chopina liderem
W pierwszych trzech kwartałach tego roku najwięcej pasażerów obsłużyło: Lotnisko Chopina w Warszawie – 5,1 mln pasażerów (o 357 tys. więcej niż w analogicznym kresie 2020 roku oraz o 9,2 mln mniej niż w roku 2019).
Na kolejnych miejscach znalazły się:
Port Lotniczy Kraków-Balice: 2,3 mln pasażerów (minus 578 tys. i minus 4,5 mln),
Port Lotniczy Gdańsk: prawie 1,5 mln pasażerów (minus 95 tys. i minus 2,7 mln).
Największe wzrosty ilościowe w tym okresie wobec analogicznego okresu 2020 roku uzyskały porty lotnicze Katowice w Pyrzowicach (+440 tys. pasażerów), Chopina w Warszawie (+357 tys. pasażerów) oraz Poznań-Ławica (+126 tys. pasażerów).
Największe spadki zaś odnotowały porty: Kraków-Balice (-578 tys. pasażerów), Gdańsk im. L. Wałęsy (-95 tys. pasażerów) oraz Bydgoszcz (-58 tys. pasażerów).
LOT przewiózł najwięcej
Najwięcej pasażerów przewieźli w tym czasie:
PLL LOT: 3,3 mln osób (+29 tys. do 2020 i -5,7 mln do 2019), Ryanair: 3,2 mln pasażerów (minus 190 tys. do 2020 i minus 5,8 mln do 2019), Wizz Air: 2,1 mln podróżnych (minus 929 tys. do 2020 i minus 5,1 mln do 2019).
Ryanair liderem przewozów międzynarodowych
Na trasach międzynarodowych zrealizowano 104,6 tys. operacji lotniczych (bez zmian do 2020 i o 60 proc. mniej niż w 2019 roku). Przewieziono 11,9 mln pasażerów (+3 proc. do 2020 i minus 66 proc. do 2019).
Z międzynarodowych przewozów regularnych skorzystało 9,5 mln pasażerów (minus 1,1 mln do 2020 i minus 20,7 mln do 2019).
W ruchu czarterowym obsłużono prawie 2,5 mln pasażerów (o 1,4 mln więcej niż w 2020 i 2,1 mln mniej niż w 2019 roku).
W ruchu międzynarodowym najwięcej pasażerów przewiozły: Ryanair (3,1 mln), PLL LOT (2,4 mln) i Wizz Air (2,1 mln).
Kraj – dominacja PLL LOT
W ruchu krajowym przyjęto 970 tys. pasażerów (o 14 proc. mniej niż w 2020 roku i o 67 proc. mniej niż dwa lata temu).
Najwięcej podróżnych skorzystało z oferty: PLL LOT (845 tys.) i Ryanair (119 tys.).
Przewozy regularne – Grecja na trzecim miejscu
W ruchu regularnym przewieziono 10,5 mln pasażerów (o 11 proc. mniej niż w 2020 roku i o 68 proc. mniej niż w 2019 roku). Najwięcej osób podróżowało do Wielkiej Brytanii, Niemiec i Grecji. W pierwszej dziesiątce znalazły się także: Włochy, Hiszpania, Ukraina, Holandia, Norwegia, Francja i Szwecja.
Najwięcej pasażerów w ruchu regularnym przyjęły: Lotnisko Chopina w Warszawie (4,6 mln), Port Lotniczy Kraków-Balice (1,7 mln), Port Lotniczy Gdańsk (1,2 mln).
Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w ruchu regularnym obsłużyły linie: Ryanair (3,2 mln), PLL LOT (3 mln), oraz Wizz Air (2,1 mln). Na następnych miejscach znalazły się: Enter Air, Lufthansa, KLM, Turkish Airlines, Emirates, Norwegian Air Shuttle oraz Smartwings.
Czartery – na podium Turcja, Grecja I Egipt
W polskich portach lotniczych odprawiono prawie 2,5 mln pasażerów czarterowych (o 139 proc. więcej niż w 2020 i o 46 proc. mniej niż w 2019).
Najwięcej pasażerów podróżowało do Turcji, Grecji i Egiptu. Pierwszą dziesiątkę uzupełniały: Hiszpania, Bułgaria, Albania, Dominikana, Tunezja, Meksyk i Portugalia.
Wśród lotnisk najwięcej pasażerów czarterowych obsłużono na lotniskach: Port Lotniczy Katowice (1,1 mln), Lotnisko Chopina w Warszawie (530 tys.) i Port Lotniczy Poznań-Ławica (320 tys.).
Spośród przewoźników lotniczych najwięcej podróżnych przewieźli: Enter Air (745 tys.), Buzz (509 tys.) oraz Smartwings (404 tys.). Kolejne pozycje zajęły: PLL LOT, Blue Panorama Airlines, FreeBird Airlines, Fly Egypt, Nouvelair Tunisie, Corendin Airlines i SunExpress.
POWIĄZANE WPISY
6 listopada 2024
PLL LOT był Srebrnym Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej
Za nami jubileuszowa XV edycja Forum Promocji Turystycznej. Srebrnym Partnerem…
0 Komentarzy6 Minuty
5 listopada 2024
„Ważne z kim, ciekawe dokąd” – PLL LOT zachęca do odkrywania świata w jesiennej kampanii
Polskie Linie Lotnicze LOT inspirują do podróży w najnowszej kampanii „Ważne z kim,…
0 Komentarzy1 Minuty
5 listopada 2024
Egipska linia lotnicza FlyEgypt zakończyła działalność
Egipska linia lotnicza FlyEgypt, popularna szczególnie wśród podróżnych poszukujących…
0 Komentarzy1 Minuty
4 listopada 2024
Ryanair ze spadkiem zysków mimo rekordowej liczby pasażerów
Ryanair ogłosił, że zysk netto za pierwszą połowę roku podatkowego wyniósł 1,79 mld euro,…
0 Komentarzy2 Minuty
4 listopada 2024
Kiwi.com: Polacy wybierają ciepłe kraje na jesienny wypoczynek. W czołówce Hiszpania, Włochy i Malta
Kiwi.com przeanalizował tegoroczne trendy podróżnicze Polaków na listopad wskazując…
0 Komentarzy1 Minuty
31 października 2024
Wizz Air zwiększa liczbę połączeń z Rzeszowa do Rzymu: loty trzy razy w tygodniu
Wizz Air zwiększa liczbę lotów do Rzymu z lotniska Rzeszów – Jasionka. Teraz do stolicy…
0 Komentarzy1 Minuty
31 października 2024
Emirates rozszerza współpracę z Vietnam Airlines i VietJet
Linie Emirates podpisały dwa memorandum o porozumieniu z Vietnam Airlines i VietJet.…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
Air France uruchomi w maju 2025 połączenie z Paryża do Orlando
Linia Air France uruchamia w maju 2025 roku nowe połączenie z Paryża do Orlando na…
0 Komentarzy1 Minuta
31 października 2024
Lufthansa wraca na lotnisko w Bydgoszczy: loty do Frankfurtu pięć razy w tygodniu
Lufthansa wraca na lotnisko w Bydgoszczy, uruchamiając od kwietnia 2025 roku pięć…
0 Komentarzy3 Minuty