3/4 Europejczyków chce wyjechać na wakacje. Hiszpania wciąż na pierwszym miejscu
European Travel Commission przedstawiła raport z 12. edycji badania nt. planów i skłonności do podróży mieszkańców 10 krajów europejskich. Wśród głównych wyników badań znalazły się informacje dotyczące liczby podróży, najpopularniejszych miejsc docelowych czy też wydatków.
Polacy ponownie są nacją, która wykazuje największą skłonność do podróżowania w nadchodzących sześciu miesiącach. W bieżącej fali badania dodano pytanie dotyczące wpływu wojny w Ukrainie na plany wyjazdowe. Kraje, których mieszkańcy w największym stopniu zmienili swoje plany to: Szwajcaria, Włochy, Hiszpania, Austria i Polska.
Kto i gdzie podróżuje?
Spośród wszystkich badanych Europejczyków (N=6 005), 73,1 proc. zamierza podróżować w okresie od czerwca do listopada 2022 roku. Chęć podróżowania wykazuje 62,2 proc. osób w wieku 18-24 lat i 78,4 proc. osób w wieku 55+. Poniższe wyniki odnoszą się wyłącznie do Europejczyków, którzy mają zamiar wybrać się w podróż między czerwcem a listopadem 2022 r. (N=4 391).
Spośród tych respondentów, którzy są otwarci na podróżowanie w kolejnych miesiącach, 34 proc. wybierze się w jedną podróż, a 37,9 proc. zadeklarowało, że będzie podróżować dwa razy. 19,9 proc. wybierze się na więcej niż trzy podróże. 57,5 proc. planuje podróże w obrębie Europy (w porównaniu do poprzedniej edycji badania wynik wyniósł 55,8 proc.): 30,5 proc. wybierze się do kraju sąsiedniego, a 27 proc. do niesąsiadującego. 31,4 proc. wybierze się w podróże krajowe. Zamiar podróżowania jest silniejszy w miesiącach letnich: 41,4 proc. planuje podróż w czerwcu lub lipcu, 42,3 proc. w sierpniu i wrześniu, a 10,4 proc. w październiku lub listopadzie.
Najpopularniejsze kierunki i wydatki na podróż
Hiszpania pozostaje najpopularniejszym celem podróży (10,2 proc.), a obecnie dogania ją Francja (10,1 proc.). Pierwszą piątkę zamykają Włochy (9,6 proc.), Grecja (6,6 proc.) i Chorwacja (5,6 proc.).
Większość Europejczyków (73,3 proc.) będzie podróżować w celach wypoczynkowych, a 14,2 proc. odwiedzi swoich przyjaciół lub rodzinę. 5,6 proc. weźmie udział w imprezie w celach osobistych (np. sportowej, edukacyjnej, wystawie, festiwalu itp.), a 4,6 proc. będzie podróżować w celach służbowych.
W związku ze zbliżającym się latem, 21,8 proc. Europejczyków wybierze wakacje na słońcu i plaży, a kolejne 14,3 proc. wybierze wybrzeże i morze. Równie chętnie wybierane są wyjazdy typu city breaks oraz nature&outdoor (po 14,6 proc.), natomiast podróże w ramach programu culture&heritage wybierane są przez 13 proc. respondentów.
39,3 proc. Europejczyków wybierze się na rodzinne wakacje w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, 36,9 proc. będzie podróżować ze swoim partnerem. 10,9 proc. wybierze się na wycieczkę z przyjaciółmi, a 9 proc. wybierze samotne wyjazdy.
Transport lotniczy wybrany zostanie przez 46,9 proc. respondentów (w porównaniu do 50,4 proc. z 11. edycji). 34,1 proc. pojedzie samochodem, a 10,4 proc. pociągiem lub autobusem do miejsca docelowego. Hotele i ośrodki wypoczynkowe to główne opcje zakwaterowania dla 51,8 proc. respondentów (27,4 proc. preferuje znane sieci, a 24,4 proc. niezależne marki hotelowe). 15,3 proc. zdecyduje się na wynajem krótkoterminowy, a kolejne 11,7 proc. zatrzyma się u przyjaciół lub rodziny.
34,4 proc. Europejczyków zamierza spędzić w miejscu docelowym 4-6 nocy, a 26,7 proc. zdecyduje się na podróż trwającą od 7 do 9 dni. Dłuższe podróże, obejmujące 10+ nocy, planuje 23,7 proc. respondentów.
Jeśli chodzi o planowane wydatki na osobę to o 30,6 proc. Europejczyków planuje wydać 501-1 000 euro, a 19,9 proc. przewiduje budżet w wysokości od 1 001 do 1 500 euro. Natomiast większość, bo 32,2 proc. planuje wydać więcej niż 1 500 euro (w porównaniu z 29,7 proc. w poprzedniej edycji badania).
Wpływ wojny i pandemii na podróże
Gotowość do podróży wzrasta przed latem: 32,2 proc. Europejczyków poczyniło już wszystkie niezbędne przygotowania do swojej następnej podróży (w porównaniu do 26,1 proc. w poprzedniej edycji badania). Jednak 33,7 proc. Europejczyków wybrało już cel podróży, ale nie zarezerwowało jeszcze lotów ani zakwaterowania. 13,4 proc. respondentów nie zdecydowało jeszcze, dokąd pojedzie w następnej kolejności.
Konflikt na Ukrainie, choć jest powodem do niepokoju dla 14,4 proc. Europejczyków, nie wydaje się mieć zbyt dużego wpływu na plany podróży Europejczyków. 29,2 proc. Europejczyków musiało zmodyfikować swoją podróż z powodu wojny, ale większa część respondentów (43,9 proc.) nie zmieniła żadnego elementu podróży (np. planu podróży, daty itp.).
Koszty podróży są obecnie największym zmartwieniem dla gotowych do podróży Europejczyków: 17,9 proc. martwi się o rosnące koszty podróży z powodu inflacji, a 12,6 proc. o sytuację gospodarczą i swoje finanse (w porównaniu z 8,7 proc. w poprzedniej edycji badania).
Wojna na Ukrainie jest kolejnym źródłem obaw związanych z podróżowaniem dla 14,4 proc., a Covid-19 nadal niepokoi europejskich podróżnych, choć w mniejszym stopniu: 10,7 proc. respondentów odnosi się do nagłych środków kwarantanny podczas podróży (w porównaniu z 17 proc. w poprzedniej fali), a 9,5 proc. wskazuje na rosnącą liczbę przypadków Covid-19 w miejscu docelowym (blisko 9,9 proc. w ostatniej fali).
Jeśli chodzi o kryteria wyboru kolejnego miejsca na wakacje, Europejczycy poszukują miejsc, w których panują przyjemne warunki pogodowe (16,9 proc.) oraz atrakcyjne oferty i okazje (14,9 proc.). Priorytetem są również miejsca mniej zatłoczone (10,6 proc.) oraz miejsca, w których życzliwe i przyjazne społeczności lokalne (9,8 proc.).
Jeśli chodzi o pożądane przez turystów doświadczenia, Europejczycy najchętniej podziwiają przyrodę i malownicze krajobrazy (18 proc.), próbują lokalnej kuchni (16 proc.) oraz doświadczają lokalnej kultury i stylu życia (15,1 proc.). Wreszcie, zobaczenie słynnych zabytków (13,3 proc.) oraz poznanie historii i dziedzictwa miejsca docelowego (11,9 proc.) uzupełniają pierwszą szóstkę najbardziej cenionych doświadczeń podróżniczych.
Odpowiedzi zostały zebrane od obywateli Europy z 10 rynków źródłowych o dużym natężeniu ruchu w świetle kryzysu wywołanego przez Covid-19 i trwającego konfliktu na Ukrainie. Badanie zostało przeprowadzone w maju 2022 roku.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
19 grudnia 2024
Wieczór z Krzysztofem Wielickim w Abu Dhabi w ramach promocji Polski na rynkach arabskich
25 listopada br. w Abu Dhabi zaprezentowano film dokumentalny o życiu i dorobku wybitnego…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2024
Rekordowa liczba turystów odwiedziła Bułgarię
Bułgarzy przewidują, że mijający rok okaże się rekordowy pod względem turystyki – kraj…
0 Komentarzy2 Minuty
5 grudnia 2024
Islandia promuje swoje atrakcje na warsztatach w Warszawie
W Warszawie odbyły się warsztaty, w trakcie których islandzcy touroperatorzy…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2024
LOT wystartował z zimowym połączeniem do Innsbrucka
Od 1 grudnia br. do stolicy Tyrolu dolecimy bezpośrednio z Polskimi Liniami Lotniczymi…
0 Komentarzy4 Minuty
4 grudnia 2024
Film ,,Pielgrzym nadziei” w Instytucie Cervantesa
Instytut Cervantesa w Warszawie zaprezentował film dokumentalny TVP o Camino de Santiago…
0 Komentarzy2 Minuty
21 listopada 2024
Zamek, ścieżki rowerowe i teatr. Południowe Czechy zapraszają turystów
Południowe Czechy, region słynący z bogatej historii, malowniczej przyrody i unikalnej…
0 Komentarzy3 Minuty
21 listopada 2024
Niemcy – ojczyzna bożonarodzeniowych jarmarków
Z końcem listopada nad niemieckimi miastami zaczynają się unosić zapachy korzennych…
0 Komentarzy9 Minuty
15 listopada 2024
Rekordowe targi WTM w Londynie. Ponad 4 tys. wystawców z całego świata
W dniach 5-7 listopada 2024 roku londyńskie hale ExCeL gościły największe w historii…
0 Komentarzy2 Minuty