„516 Arouca” – najdłuższy na świecie wiszący most kolejną atrakcją Portugalii
Otwarty 2 maja most 516 Arouca ma 516 metrów rozpiętości. Jest zawieszony 175 metrów nad rzeką Paiva i jest nową ikoną turystyczną portugalskiej gminy Arouca. Most jest zawieszony na wysokości 175 m nad poziomem rzeki Paiva, ma rozpiętość 516 m i 1,2 m szerokości. Spacer po moście daje możliwość zobaczenia rzeki Paiva z niesamowitej perspektywy oraz podziwiania naturalnego piękna Geoparku Arouca.
Most 516 Arouca jest położony niedaleko Passadiços do Paiva, górskiej trasy pieszej zbudowanej z drewnianych chodników i schodów, dzięki którym możemy dotrzeć w miejsca trudno dostępne. 516 Arouca został zbudowany w celu skonsolidowania projektu turystyki aktywnej w dolinie Paiva, ułatwiając dostęp do wschodniego obszaru gminy Arouca.
Burmistrz Arouca, Margarida Belém, powiedziała: „516 Arouca ” to niezwykłe dzieło inżynierii portugalskiej, które z pewnością będzie jednym z najbardziej znanych projektów w gminie Arouca oraz w kraju i bez wątpienia stanie się symbolem nowoczesności Jestem przekonana, że podobnie jak w przypadku Passadiços do Paiva, ten most wzmocni gospodarczą i turystyczną konkurencyjność regionu, również dzięki uznaniu UNESCO, umożliwiając tworzenie nowych projektów przez istniejących touroperatorów, a także tworzenie nowych miejsc pracy i przedsiębiorstw, zwłaszcza w lokalnym sektorze turystycznym. Będzie więc ważnym „ atutem ” dla ożywienia gospodarki i turystyki na poziomie lokalnym i regionalnym.
To ambitny projekt, z którego wszyscy jesteśmy bardzo dumni. Niezwykłe dzieło dla gminy naszej wielkości, które w pełni dorównuje wielkiemu duchowi miejscowej ludności, jej wytrwałości i woli walki.”
Most „516 Arouca ” znajduje się w obszarze Natura 2000 i jest położony w samym sercu Arouca UNESCO Global Geopark. Z mostu rozpościera się fascynujący widok na 2 z 41 geostanowisk tworzących park: na wodospad Aguieiras i na przełom rzeki Paiva.
Historia projektu
Inicjatywa połączenia dwóch brzegów rzeki Paiva powstała w 2016 roku w Radzie Miasta Arouca i miała na celu umożliwić przejście między Alvarenga i Canelas. Projekt miał uzupełnić w ten sposób sieć istniejących tras i ułatwić dostęp do nich z Alvarenga, jednocześnie umożliwiając oglądanie wodospadu z wysokości.
Projekt mostu wykonał Itecons – Instytut Badań i Rozwoju Technologicznego Budownictwa, Energii, Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju. Jego zespół był odpowiedzialny za wykonanie pomiarów, analiz numerycznych i eksperymentalnych. Topografia terenu, utrudniony dostęp i warunki geologiczne wymusiły zmianę pierwotnych planów, prowadząc do powstania mostu o rozpiętości między osiami filarów wynoszącej 516,5 metra i wysokości nad rzeką około 175 metrów.
Prace budowlane rozpoczęto w 2018 roku i ukończono jesienią 2020 roku.
Funkcje projektu i bezpieczeństwo
Od początku prac nad projektem 516 Arouca priorytetem było bezpieczeństwo. Przez kilka miesięcy prowadzono rygorystyczne obliczenia dotyczące działania wiatru o różnych prędkościach na most. Rezystancja kabli została szeroko przetestowana przy użyciu modeli numerycznych i prototypów zbudowanych w laboratorium. Skrupulatnie zbadano również różne rozwiązania konstrukcyjne i kotwienia .
Inżynierowie, poprzez pracę laboratorium numerycznego i innowacyjnych technik, starali się znaleźć idealną strukturę, zapewniającą bezpieczeństwo przy jednoczesnym zagwarantowaniu odpowiedniego komfortu spaceru po moście.
Zespół „ Itecons ” od początku wybrał projekt profilu o kształcie wklęsłym, podobnym do wiszących mostów Inków, które nie tylko najbardziej odpowiadają naszemu wyobrażeniu mostu wiszącego, ale przede wszystkim ich kontrukcja pozwola zmniejszyć siłę mocowań.
Projekt zakłada, że nawet w przypadku nieprawdopodobnym, kiedy doszłoby do przerwania jednej z lin mocujących, pokłady mostu pozostaną połączone, co gwarantuje bezpieczeństwo.
W projekcie wykorzystano rozwiązanie szeroko stosowane przy budowie mostów drogowych, takich jak most 25 de Abril (Lizbona) – kontrukcje podtrzymują dwa filary na przeciwległych brzegach wąwozu, które wytyczają kąt mocowania głównych lin.
LNEC – Laboratório Nacional de Engenharia Civil było kolejnym partnerem budowy mostu 516 Arouca. Ze względu na innowacyjny charakter projektu, w Laboratório Nacional de Engenharia Civil wdrożono testy w tunelu aerodynamicznym w celu zbadania sił generowanych w różnych prędkościach, z myślą o ocenie stabilności konstrukcji.
Dla Conduril – Engenharia SA , firmy budowlanej, głównym wyzwaniem była koncepcja jak i wykonanie głównych lin i paneli chodnika mostu, zawieszonych między dwoma brzegami rzeki Paiva. Wszystkie materiały stosowane przy budowie wielokrotnie zbadano, minimalizując ryzyko wypadków.
Most „ 516 Arouca ” składa się z 127 elementów z metalowej siatki podłogowej, każdy porusza się niezależnie od innych, co wzmacnia bezpieczeństwo i poczucie komfortu użytkowników. Jednocześnie na moście może przebywać ograniczona liczba osób. W ten sposób każdy zwiedzający może cieszyć się przeprawą w całej jej okazałości , mając możliwość obserwacji krajobrazu, fotografowania lub filmowania bez nadmiaru turystów ingerujących w to idylliczne otoczenie.
Okolice Arouca i plan podróży
Zbudowany w środku Geoparku Arouca i osadzony na granitowych skarpach rzeki Paiva, „ 516 Arouca ” prezentuje swoim gościom wyjątkowy, zapierający dech w piersiach krajobraz. Możemy podziwiać widoki z dwóch z 41 stanowisk Geoparku UNESCO Arouca: wodospadu Aguieiras, utworzonego przez wody strumienia Chieira, wpadające do rzeki Paiva. Drugie stanowisko umożliwia widok na przełom rzeki Paiva. Strome, skaliste ściany wąwozu Paiva są również bogate w ciekawe gatunki roślin. Most budowany w sercu obszaru Natura 2000 daje również możliwość podglądania wielu przedstawicieli świata fauny.
Tutejsze tereny daja możliwość wypoczynku na łonie natury ale również uprawiania sportów, w tym ekstremalnych, np. w wodach rzeki Paiva.
Madera, Lizbona i Algarve z tytułami World’s Leading Destinations
POWIĄZANE WPISY
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
21 stycznia 2025
„Turystyka – Bez Barier” na Dolnym Śląsku wspiera dzieci i seniorów
W grudniu ubiegłego roku, Polska Izba Turystyki zrealizowała projekt pod nazwą „Turystyka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 stycznia 2025
Egzotyczne wakacje: Malediwy czy Dominikana?
Malediwy i Dominikana to tropikalne kierunki urlopowe, które mają ze sobą wiele…
0 Komentarzy5 Minuty
17 stycznia 2025
Aleksandra Prędka nową dyrektorką regionalną IGHP w woj. łódzkim
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego ma nową przedstawicielkę w centralnej Polsce.…
0 Komentarzy2 Minuty
17 stycznia 2025
13. Dzień Turystyki bez Barier 5 marca na ITB
5 marca 2025 roku w City Cube na terenie Targów Berlińskich (Messe Berlin) odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
15 stycznia 2025
Jan Wróblewski odznaczony za zasługi dla polskiej turystyki
Podczas Balu Hotelarza 11 stycznia 2025 r. organizowanego przez Fundację Polskie Hotele…
0 Komentarzy1 Minuty
15 stycznia 2025
Lodowi rzeźbiarze będą rywalizować na Hrebienku
Najlepsi lodowi rzeźbiarze spotkają się w Tatrach Wysokich. W weekend 18–19 stycznia 2025…
0 Komentarzy2 Minuty
15 stycznia 2025
Tribe debiutuje w Polsce. Trwa nabór do zespołu nowego hotelu
Tribe designerska i lifestylowa marka hotelarska grupy Accor przygotowuje swój debiut w…
0 Komentarzy1 Minuty
15 stycznia 2025
„C the Unseen” – Chemnitz Europejską Stolicą Kultury 2025
Na pytanie, jak nazywa się miasto na C leżące na wschodzie Niemiec, odpowiedź powinna być…
0 Komentarzy4 Minuty