60 lat działalności Stena Line na Morzu Bałtyckim

fot. materiały prasowe

Stena Line obchodzi dziś (28 września) 60. rocznicę powstania operatora promowego, który ugruntował swoją pozycję jako zaufane ogniwo łączące ludzi, miejsca i społeczeństwa.

Sten A. Olsson, założyciel Stena Line, otworzył w 1962 roku linię żeglugową z rodzinnego Göteborga w Szwecji do Skagen w Danii. Zrobił to mając za sobą 20 lat doświadczenia w przedsiębiorczości, a dokładnie w handlu złomem. Tam, gdzie inni widzieli odpady, on widział możliwości biznesowe. Stworzył podwaliny pod organizację, która stała się jedną z najbardziej kultowych marek w Szwecji – Stena.

Wkrótce jego pierwsza trasa promowa otrzymała nazwę Stenalinjen, co następnie przekształcono w bardziej międzynarodowo brzmiące Stena Line, kiedy to Skandynawia przestała wystarczać ambicjom rodziny Olsson.

Sten A. Olsson swoją przygodę z żeglugą rozpoczął, gdy potrzebował środka do transportu złomu. Wkrótce poszerzył działalność również o przewozy pasażerskie, szybko zdając sobie sprawę jak ten sektor był dotychczas nieefektywny i konserwatywny. Dziś Stena Line przewozi 6 mln pasażerów i kilka milionów jednostek frachtowych rocznie na 38 statkach obsługujących 18 tras w sieci obejmującej całą Europę od Irlandii na zachodzie do Łotwy na wschodzie.

„W Stena Line nigdy nie zapominamy o naszym dziedzictwie. Sten A Olsson był prawdziwym przedsiębiorcą i to właśnie jego ambicja, elastyczność i wieczna ciekawość ukształtowały DNA firmy. W ciągu sześciu dekad, które upłynęły od momentu, gdy otworzył swoją pierwszą linię żeglugową, szukaliśmy nowych pomysłów i nowych modeli naszej działalności. To właśnie pozwoliło nam stać się wiodącym operatorem promowym. A teraz z niecierpliwością czekamy na podjęcie kroków w naszą przyszłość, z dalszą ekspansją i zrównoważonymi innowacjami” – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Dzisiejsza Stena Line to transport promowy charakteryzujący się wydajnymi i częstymi przewozami nawet trudnych ładunków frachtowych oraz usługami przyjaznymi dla pasażerów. Jest to wynik ciągłego procesu transformacji, w którym pierwotny „pływający sklep do Danii” przekształcił się najpierw w firmę zajmującą się rekreacją i rejsami wycieczkowymi, napędzanymi w latach 80. i 90. zakupami w strefie wolnocłowej, a następnie w dzisiejszą efektywną, elastyczną i opartą na rozwiniętej liczbie tras organizację.

Plany na przyszłość

Kolejnym wielkim wyzwaniem dla Stena Line i całego sektora transportowego jest zielona transformacja. Projekty takie jak prom na metanol na trasie Kilonia-Göteborg, najnowocześniejsze promy klasy E-Flexer oraz ambitne projekty elektryfikacji żeglugi sprawią, że motto Stena Line stanie się rzeczywistością: Connecting Europe for a Sustainable Future, czyli Łączymy Europę dla zrównoważonej przyszłości.

Stena Estelle – najnowszy statek we flocie Stena Line na Bałtyku – już ochrzczony