61,9 mln zł EBITDA zanotował eSky w 2021. „To najlepszy rok w historii firmy”

Grupa eSky odnotowała wysoki zysk za 2021. EBITDA była wyższa o 104 proc. niż w prepandemicznym 2019 roku. Podobnie jak w latach poprzednich, znaczna część przychodów wygenerowana została w regionie europejskim. ESky dobrze poradziła sobie także w krajach Ameryki Północnej i Południowej.

Ubiegłoroczna sprzedaż Grupy eSky, wyrażona w TTV (Total Transaction Value), wyniosła w 2021 r. ponad 1,6 mld złotych, czyli o 47 proc. więcej niż w roku poprzednim. EBITDA za zeszły rok przekroczyła ponad dwukrotnie wyniki sprzed pandemii i wyniosła 61,9 mln zł (+104 proc. w 2021 r. w porównaniu do roku 2019), co plasuje ubiegły rok jako najlepszy w historii firmy.

„Grupa eSky wykorzystała niesprzyjającą sytuację na rynku związaną z pandemią do umocnienia swojej pozycji oraz znaczącej poprawy efektywności. 2021 rok, na poziomie EBITDA, spółka zamknęła z wynikiem dwukrotnie lepszym niż w rekordowym 2019 roku. Dotychczasowa strategia ekspansji międzynarodowej odegrała zatem kluczową rolę w umocnieniu pozycji na rynku. Obecnie nie planujemy dalszej ekspansji, lecz skupimy się na zwiększeniu udziałów w krajach, gdzie widzimy największy potencjał” – komentuje Łukasz Habaj, prezes eSky Group.

Odbudowanie po pandemii

Kolejny rok z rzędu to Europa kontynentalna jest odpowiedzialna za większość przychodów firmy – 64 proc. W 2021 r. sprzedaż w Europie Zachodniej przewyższyła wynik z krajów Europy Środkowo – Wschodniej (odpowiednio 38 proc. i 26 proc. przychodu), tym samym plasując się na pierwszym miejscu w strukturze przychodów grupy. Z kolei udział sprzedaży w Stanach Zjednoczonych utrzymał się na poziomie 11 proc., podobnie jak w 2020 r., ale jej wartość wzrosła o 54 proc. rdr. 23 proc. przychodu Grupy eSky pochodzi z państw Ameryki Łacińskiej.

„Mimo tego, że rynek turystyczny nie wrócił do poziomów sprzed pandemii, bowiem dostępność miejsc w samolotach (tzw. capacity) w ubiegłym roku była znacznie niższa niż w prepandemicznym 2019 roku, byliśmy w stanie osiągnąć lepsze wyniki. Klienci z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych docenili portfolio produktowe eSky, a nasze źródło sukcesu leży w szybszym reagowaniu niż konkurenci na sytuację rynkową i zaufaniu klientów do naszych usług i rozwiązań, czyli połączeń lotniczych rozbudowanych o oferty typu Multiline, ułatwienia w wyszukiwarce takie jak “pobliskie daty i lotniska” czy też wyjazdy City-break” – dodaje Łukasz Neska, wiceprezes i chief growth officer w Grupie eSky.

2022 rok szansą na rozwój

Po trudnych dla branży turystycznej latach pandemii niewiele firm z tego sektora wróciło na ścieżkę dynamicznego rozwoju. Grupa eSky wykorzystała sytuację rynkową, by przygotować się do dynamicznego rozwoju w warunkach wysokiego popytu na podróże. Dotychczasowa strategia spółki została doceniona przez wiodący fundusz private equity – MCI Capital, z którym w lutym br. Grupa eSky podpisała umowę inwestycyjną, na mocy której fundusz obejmie 55 proc. akcji firmy za 157 mln zł.

Firma będzie kontynuować swoją strategię budowania globalnego „market challengera” poprzez zwiększenie udziałów w rynkach, gdzie prowadzi sprzedaż. W obliczu nowego rozdania w branży turystycznej, Grupa eSky opracowała nową strategię długoterminową opartą na głębokiej analizie rynku i trendach, by sprostać oczekiwaniom klientów i umocnić swą pozycję.

Grupa eSky wzmacnia współpracę z Finnair