Wyższe ceny biletów i silne ożywienie ruchu w Ryanair. Zysk w wysokości 1,43 mld euro

fot. archiwum Ryanair

Ryanair odnotował zysk w wysokości 1,43 mld euro w ciągu ostatniego roku, pomimo straty w czwartym kwartale, wynoszącej 154 mln euro. W dużej mierze do wyniku przyczyniło się silne ożywienie ruchu lotniczego, wyższe taryfy lotnicze i zabezpieczenie cen paliwa.

Linia lotnicza osiągnęła roczny zysk w wysokości 1,43 mld euro do 31 marca 2023 roku w porównaniu ze stratą 355 mln euro, jaką przewoźnik odnotował rok wcześniej. Przychody wzrosły ponad dwukrotnie do 10,78 mld euro z 4,8 mld euro w 2022 roku. Koszty operacyjne również wzrosły z 5,27 euro do 9,2 mld euro. Ryanair podkreślił też, że przetrwał rozczarowujący pierwszy kwartał, kiedy na ruch lotniczy duży wpływ miała inwazja Rosji na Ukrainę.

Silny popyt na podróże w pozostałej części roku spowodował wzrost ruchu o 74 proc., a ceny biletów zostały podniesione o 10 proc. w stosunku do poziomu sprzed pandemii Covid-19. Zabezpieczenie cen paliwa przyczyniło się do osiągnięcia ostatecznego wyniku finansowego, oszczędzając w grupie ponad 1,4 mld euro. Przewoźnik liczy na wzrost ruchu lotniczego o około 10 proc. do blisko 185 mln pasażerów w nadchodzącym roku. Jednak ostatnie opóźnienia w dostawach Boeinga mogą nieznacznie wpłynąć na realizację tego celu.

„Mamy nadzieję, że dostarczenie pozostałej części opóźnionych odrzutowców Boeing 737 8200 Max odbędzie się na początku sierpnia” – skomentował Neil Sorahan, dyrektor finansowy Ryanair.

Wzrósł udział Ryanaira w większości rynków UE wzrósł: w ciągu roku obsłużył on 116 proc. swojej przepustowości sprzed pandemii. Najbardziej znaczący wzrost odnotowano we Włoszech (z 27 proc. do 40 proc.), Polsce (z 26 proc. do 36 proc.) i Irlandii (z 49 proc. do 58 proc.).

Liczba połączeń krótkodystansowych w Europie pozostanie tego lata poniżej poziomu sprzed pandemii, ale popyt jest wyjątkowo wysoki. Na koniec roku linia lotnicza miała w swoim bilansie 4,7 mld euro w gotówce, pomimo spłaty obligacji w wysokości 850 mln euro w marcu 2023 roku.

„Jesteśmy ostrożni w prognozach na przyszły rok. Przychody za 2024 rok wzrosną wystarczająco, aby pokryć wyższy o 1 mld euro rachunek za paliwo i nadal zapewnić niewielki wzrost zysku rok do roku. Prognoza ta pozostaje w dużej mierze uzależniona od niekorzystnych wydarzeń w ciągu roku, takich jak wojna na Ukrainie lub dalsze, powtarzające się opóźnienia w dostawach Boeinga” – poinformowano w komunikacie.

Weronika Szabelewska

Zastępczyni Redaktorki Naczelnej


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center