Półmetek wakacji. Według Travelist, 40 proc. krajowych wczasowiczów wybrało Bałtyk
Ponad 40 proc. Polaków wypoczywających w kraju w pierwszej połowie wakacji wybrało wyjazd nad Bałtyk – wynika z danych opublikowanych przez portal Travelist. Różnica cenowa między noclegiem nad morzem a tym w górach wynosiła średnio 100 zł za noc dla dwóch osób.
Według danych Travelist.pl ceny wyjazdów wakacyjnych w Polsce w 2023 roku są nieco wyższe niż w poprzednim sezonie, jednak spadek liczby rezerwacji w porównaniu do 2022 roku wynosi ok. 2 proc. Zmieniają się natomiast tendencje. Skróceniu ulega na przykład tzw. booking window. Oznacza to, że transakcje dokonywane są z mniejszym niż w poprzednich latach wyprzedzeniem czasowym. Jak podają eksperci portalu, rezerwacji na wakacje, które dokonane zostały końcem czerwca i w lipcu, jest o blisko 2 proc. więcej niż w ubiegłym roku.
Lepiej poza sezonem niż na krócej
“Inflacja i związane z nią wzrosty cen dotykają aktualnie każdej dziedziny życia społecznego. Mimo to widzimy jednak, że Polacy odczuwają dużą potrzebę wypoczynku i „oderwania się” od codzienności, a co za tym idzie, chcą na wakacje wyjechać. Potrzeba ta – w naszym odczuciu – jest na tyle silna, że kupujący, chętniej niż na rezygnację czy skrócenie długości pobytów, decydują się na elastyczność w wyborze atrakcyjnych cenowo ofert i terminów. Podczas gdy rok temu letnie wyjazdy trwały średnio 4,52 dnia, tak aktualnie rezerwacji dokonuje się średnio na 4,5 dnia. Ta różnica jest zatem marginalna” – mówi Eliza Maćkiewicz, head of commercial w Travelist.pl.
Coraz wyraźniejszy jest także trend podróżowania poza sezonem. Według Travelist.pl tylko od początku wakacji transakcji na wrześniowe pobyty jest o blisko 3 proc. więcej niż w minionym sezonie. Tym, co motywuje kupujących do podejmowania takich decyzji, jest z jednej strony dużo mniejsze zatłoczenie popularnych wakacyjnych kurortów, ale też koszty. Średnia cena za noc w pokoju hotelowym dla dwóch osób z wyżywieniem jest we wrześniu o około 29 proc. niższa niż w szczycie sezonu.
Bałtyk coraz popularniejszy
W badaniu IRCenter i agencji Newseria, które przeprowadzone zostało 2023 roku, aż 60 proc. ankietowanych deklarowało, że w tym sezonie zdecyduje się na letni wypoczynek w kraju. To więcej niż rok temu. Jak pokazują dane Travelist.pl, w pierwszej połowie wakacji największym zainteresowaniem wśród klientów cieszyło się wybrzeże Bałtyku. Ponad 40 proc. Polaków zdecydowało się spędzić swój urlop właśnie nad morzem. Wyborem podróżujących najczęściej padały: Kołobrzeg, Gdańsk, Mielno, Międzyzdroje, Jarosławiec, Jastrzębia Góra, Pobierowo, Ustka, Mrzeżyno czy Świnoujście.
“Na przestrzeni ostatnich kilku lat, zwłaszcza w szczycie sezonu wakacyjnego, obserwujemy wśród naszych klientów coraz większą popularność nadmorskich kierunków. W porównaniu do 2019 roku ten wzrost wynosi 7 proc. A to pomimo nieco wyższych niż w innych regionach kraju, kosztów zakwaterowania. Aktualnie różnica cenowa między pobytami nad morzem a drugimi pod względem popularności górami wynosi średnio blisko 100 zł za noc dla dwóch osób. Warto mieć jednak na uwadze, że oferty dostępne na terenie całego kraju, są naprawdę różnorodne. Każdy – niezależnie od indywidualnego pomysłu na wakacje i możliwości budżetowych – może znaleźć wśród nich tę, dopasowaną do potrzeb i oczekiwań” – dodaje Eliza Maćkiewicz.
W góry najchętniej do Karpacza
Południe Polski w te wakacje wybrało około 31 proc. wszystkich rezerwujących na Travelist.pl. Królują Karkonosze z Karpaczem i Szklarską Porębą na czele. Podium zamyka położona w Beskidzie Śląskim – Wisła. Wśród najchętniej wybieranych przez turystów górskich destynacji znalazły się także Zakopane, Lądek-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Czarna Góra, Krynica-Zdrój, Jarnołtówek i Szczyrk.
W TOP 3 najpopularniejszych wakacyjnych regionów uplasowały się również jeziora. Nieco ponad 11 proc. klientów Travelist.pl wybrało właśnie ten kierunek. Co ciekawe, to prawie dwa razy więcej niż w 2022 roku. Za noc dla dwóch osób kupujący muszą zapłacić tutaj średnio 652 zł.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Ryanair uruchamia promocje na Cyber Week 2024
Od 25 listopada do 2 grudnia Ryanair zaprasza na największą wyprzedaż roku w ramach Cyber…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Katowice Airport: Wizz Air uruchamia loty do Madrytu, Agadiru, Pizy i Kiszyniowa
Wizz Air ogłosił cztery nowe kierunki, które będzie realizował w 2025 roku z lotniska w…
0 Komentarzy2 Minuty
20 listopada 2024
Hotel HP Park Plaza we Wrocławiu świętuje swoje 25-lecie
Hotel HP Park Plaza we Wrocławiu świętował jubileusz 25-lecia swojej działalności.…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Kulturalne Mazowsze – co warto zobaczyć jesienią
Jesienna aura nie zawsze sprzyja wędrówkom na świeżym powietrzu i eksplorowaniu uroków…
0 Komentarzy8 Minuty
19 listopada 2024
Z Gniezna do Warszawy. Nowa wystawa „1025. Narodziny Królestwa” już otwarta
W nowoczesnym gmachu Muzeum Historii Polski w Warszawie 14 listopada odbył się uroczysty…
0 Komentarzy1 Minuta
19 listopada 2024
Podróż w rytmie slow – Mołdawia na Targach ITTF Warsaw
Mołdawianie mówią, że gościnność to ich drugie imię, dlatego każdy, kto odwiedzi ten…
0 Komentarzy8 Minuty
19 listopada 2024
MROT kontynuuje akcję promocyjną #PamięćiHistoria
Listopad, miesiąc zadumy i refleksji nad historią oraz pamięcią narodową, stał się…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty