Raport PARP: 76 proc. przedsiębiorstw turystycznych odczuwa negatywne skutki pandemii
Sektor turystyki, stanowiący istotny element polskiej gospodarki, przyczynia się do 4,5 proc. polskiego PKB. Wartość branży turystycznej w 2020 roku wyniosła 104,3 mld zł. Niemniej jednak, wydarzenia ostatnich lat wpłynęły znacząco na tę gałąź gospodarki. W nadchodzących dniach pojawi się publikacja Branżowego Bilansu Kapitału Ludzkiego w sektorze turystyki za 2022 rok, opracowanego przez PARP. Raport zostanie zaprezentowany 22 września podczas cyklu spotkań branżowych.
Skutki, jakie wywołała pandemia koronawirusa, stały się najważniejszymi w ostatnich latach czynnikami warunkującymi funkcjonowanie turystyki. Zdecydowana większość przedsiębiorstw sektora (76 proc.) odnotowała negatywny wpływ Covid-19 na swoją działalność, m.in. w postaci zmniejszenia liczby klientów i zamówień oraz zachwiania płynności finansowej.
„Obecnie sektor mierzy się z nowymi problemami, głównie skutkami trwającej wojny na Ukrainie i rosnącymi opłatami eksploatacyjnymi. Przedsiębiorcy zmagają się z postępującą cyfryzacją swojej działalności, rosnącym naciskiem na bezpieczeństwo usług oraz zmianą preferencji konsumentów. Trzeba też pamiętać, że dodatkowe trudności w prowadzeniu działalności w czasie pandemii przełożyły się na ogólny kryzys zaufania do sektora turystycznego jako pracodawcy” – mówi Wioletta Skrzypczyńska, ekspert z Departamentu Analiz i Strategii.
22 września o godzinie 10:00 podczas cyklu spotkań branżowych zostanie zaprezentowany raport przygotowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Zaproszeni eksperci będą dyskutować m.in. nad takimi kwestiami jak: trendy i wyzwania w sektorze, zapotrzebowanie na pracowników i kompetencje w sektorze, kierunki rozwoju w sektorze turystyki. Wydarzenie jest bezpłatne i odbędzie się w formule online.
Zatrudnienie w sektorze
Odbudowywanie się turystyki po pandemii sprawiło, że sektor znalazł się w 2022 roku w trudnym położeniu. Wielu pracodawców wskazuje, że brakuje rąk do pracy. Połowa spośród firm prowadzących procesy rekrutacyjne przyznała, że napotkała na trudności z obsadzeniem wolnych stanowisk. Najczęściej wskazywanymi źródłami problemów z rekrutacją pracowników było małe zainteresowanie ofertą pracy lub wręcz brak chętnych kandydatów (63 proc.). To duży wzrost w porównaniu do 2018 roku – wówczas tylko 10 proc. pracodawców zgłaszało taki problem w sektorze. Lukę w zatrudnieniu w pewnym stopniu wypełniają obcokrajowcy. Według danych z raportu 26 proc. firm zatrudnia cudzoziemców, z czego najwięcej Ukraińców (93 proc.).
Obecnie większość pracodawców sektora (80 proc.) deklaruje utrzymanie zatrudnienia w swojej firmie na stałym poziomie. Jego wzrost przewiduje jedynie 7 proc. firm. Bardziej optymistycznie wyglądają prognozy dotyczące wzrostów zatrudnienia w dłuższej perspektywie czasu. W prognozach trzyletnich zwiększenie zatrudnienia deklaruje 16 proc. przedsiębiorstw. W tym okresie ich zdaniem powinno wzrosnąć zapotrzebowanie szczególnie na pokojowe (25 proc.), kelnerów (21 proc.), barmanów (17 proc.), kucharzy (17 proc.) oraz animatorów czasu wolnego (15 proc.).
Trendy i wyzwania w sektorze
Ostatnie wydarzenia na świecie (pandemia, wojna, kryzys) zapoczątkowały szereg przekształceń na rynku turystycznym. Prawdopodobnie istotna ich część będzie nadal impulsem do zmian w sektorze. Do najważniejszych trendów i w związku z tym wyzwań wpływających obecnie na sektor należą: bezpieczeństwo oraz podejmowanie działań na rzecz budowania wizerunku Polski jako bezpiecznego miejsca do spędzania wolnego czasu.
Ponadto cyfryzacja i hybrydowa rzeczywistość powodują konieczność dostosowywania oferty wypoczynku do możliwości łączenia pracy z rekreacją i podróżowaniem, a także oferowaniem usług za pomocą dostępnych i intuicyjnych narzędzi. Demografia także nie pozostaje bez wpływu na turystykę. Po pierwsze obserwowane jest rosnące znaczenie orientacji na konsumentów w wieku 60/65+, związane ze wzrastającą liczbą turystów z tej grupy wiekowej i potrzebą dostosowania dla nich oferty, np. związanej z turystyką zdrowotną. Po drugie sektor mierzy się nieustająco z problemami kadrowymi i kluczowe jest w tym przypadku budowanie wizerunku tej gałęzi gospodarki jako atrakcyjnego miejsca pracy i rozwoju zawodowego.
POWIĄZANE WPISY
20 listopada 2024
Kulturalne Mazowsze – co warto zobaczyć jesienią
Jesienna aura nie zawsze sprzyja wędrówkom na świeżym powietrzu i eksplorowaniu uroków…
0 Komentarzy8 Minuty
19 listopada 2024
Z Gniezna do Warszawy. Nowa wystawa „1025. Narodziny Królestwa” już otwarta
W nowoczesnym gmachu Muzeum Historii Polski w Warszawie 14 listopada odbył się uroczysty…
0 Komentarzy1 Minuta
19 listopada 2024
MROT kontynuuje akcję promocyjną #PamięćiHistoria
Listopad, miesiąc zadumy i refleksji nad historią oraz pamięcią narodową, stał się…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Prywatny koncert Marzeny Markowskiej do wylicytowania na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
12 listopada 2024
Otwarte zgłoszenia udziału w aukcji charytatywnej na Gali Waszej Turystyki. Włącz się i pomagaj
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 10 stycznia 2025 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
12 listopada 2024
Miejsca, gdzie jesień na Mazowszu wygląda najpiękniej
Wprawdzie o wakacjach zdążyliśmy już zapomnieliśmy, ale Mazowsze w jesiennej szacie też…
0 Komentarzy7 Minuty
7 listopada 2024
Jesień w Olsztynie: historia, smaki i szlaki pełne barw
Olsztyn jest kameralnym miastem, które szczególnie w sezonie letnim tętni życiem.…
0 Komentarzy7 Minuty
5 listopada 2024
Save the date! IV Gala Waszej Turystyki już 10 stycznia 2025
Redakcja portalu WaszaTurystyka.pl ma zaszczyt zaprosić na IV Galę Waszej Turystyki,…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
Przerwa w czasie lotu w Warszawie? Poznaj atrakcje niedaleko Okęcia!
Warszawa to miasto, które warto poznać, nawet jeśli masz jedynie krótką przerwę między…
0 Komentarzy2 Minuty