Enter Air osiąga rekordowe przychody. 1,1 mld zł w sezonie letnim 2023

fot. Enter Air

Enter Air poinformował o rekordowych wynikach finansowych za sezon letni 2023, z przychodami sięgającymi 1,1 mld zł. Firma odnotowała również wzrosty zarówno w przychodach ogółem (o 14 proc. r/r do 2,1 mld zł) jak i zysku operacyjnego, EBITDA oraz zysku netto.

Przychody Enter Air w I-III kw. 2023 roku wyniosły 2,1 mld zł i były o 14,2 proc. wyższe od 1,8 mld zł przychodów w analogicznym okresie 2022 roku. Wzrost przychodów związany był ze wzrostem skali działalności Enter Air. Na wyniki spółki oraz wskaźniki rentowności w III kw. 2023 roku, negatywny wpływ miały ceny paliw. Przy rosnących w wysokim sezonie cenach paliwa zwrot jego kosztów otrzymywany od touroperatorów nie w pełni pokrywał koszt zakupu, ponieważ cena paliwa jest ustalana z klientami z wyprzedzeniem.

Zostało to częściowo zrekompensowane krótkoterminowymi transakcjami na instrumentach pochodnych, które są widoczne w przychodach finansowych. Z kolei opóźnienie w dostawie samolotów B737-MAX 8 spowodowało konieczność pilnego wynajęcia maszyn na zasadach wet-lease, których wykorzystanie jest dużo droższe niż korzystanie z własnego samolotu. Dostawa jednego z samolotów została nawet anulowana, gdyż opóźniła się aż na jesień. Wynajmy wet-lease wpłynęły negatywnie na marżę, ale pozwoliły wykonać wszystkie zakontraktowane rejsy.

„Wzrost skali działalności, realizacja planów i rekordowe wyniki powodują, że mamy za sobą kolejny bardzo udany sezon. Tym bardziej, że działaliśmy w bardzo trudnych warunkach rynkowych, które były wymagające dla całego rynku i naszej konkurencji. Nasz model biznesowy po raz kolejny pokazał swoją odporność, pomimo opóźnień w dostawach samolotów, niestabilnych kursów walut oraz wahaniom cen paliw, plasując nasze marże w jednym rzędzie z najlepszymi liniami nisko-kosztowymi w Europie” – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

„Rekordowy poziom przychodów i EBITDA po trzech kwartałach jest bardzo dobrym prognostykiem wyników całego roku. Zgłoszony popyt na usługi w niskim sezonie jest duży, a zamówienia na przyszły rok przekraczają nasze możliwości przewozowe, nawet pomimo planowanego powiększenia floty. Mamy nadzieję, że będziemy kontynuowali dobrą passę i rozwijali nasz biznes w następnych latach. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami planujemy spłatę do końca pożyczki z PFR i powrót do wypłacania dywidendy” – dodaje Polaniecki.

191 mln zł zysku operacyjnego

W rezultacie Enter Air wypracował 191 mln zł zysku operacyjnego. Było to o 7,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku oczyszczonym ze zdarzenia jednorazowego. W I-III kw. 2022 roku zysk raportowany wyniósł 234,1 mln zł, ale pozytywny wpływ na niego miało zdarzenie jednorazowe w postaci umorzenia pożyczki PFR w wysokości 56,9 mln zł, bez którego zysk operacyjny wyniósłby 177,2 mln zł. EBITDA Grupy w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku wyniosła 385,5 mln zł i była o 200,4 proc. wyższa r/r. Przewoźnik zanotował w I-III kw. 130,4 mln zł zysku netto w porównaniu do 4,3 mln zł zysku netto w analogicznym okresie 2022 roku Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe, które wyniosły w I-III kw. 2023 roku 4,5 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 390 mln zł EBITDA oraz 134,9 mln zł zysku netto.

„Pomimo wzrostu liczby operacji o ponad 20 proc. r/r, trzeci kwartał był bardzo wymagający, a przy porównywaniu wyników z zeszłym rokiem należy wziąć pod uwagę także zdarzenia jednorazowe oraz czynniki które mają wpływ niegotówkowy. Przychody w przeliczeniu na złote nie wzrosły tak dużo jak się spodziewaliśmy przede wszystkim z powodu zmienności cen paliw oraz niższych cen walut, co dało mniejszą wartość w przeliczeniu na złote” – dodaje Grzegorz Polaniecki.

Enter Air w trakcie szczytu sezonu letniego wykorzystywał całą flotę, która liczy obecnie 28 samolotów – 23 Boeingi 737-800 oraz 5 Boeingów 737 MAX 8, wśród których były m.in. odebrane w tym roku trzy nowe samoloty SP-EXC, SP-EXE, SP-EXF. Łącznie Grupa korzystała w sezonie letnim z ponad 36 samolotów uwzględniając cztery dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease od obcych przewoźników oraz piąty samolot wynajęty pod koniec wysokiego sezonu. Ponadto w sezonie lato 2023 latały cztery samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines, w której Enter Air ma 49 proc. udziałów.

Enter Air oraz TUI Beteiligungs zawarli 28 listopada umowę dotycząca wspólnej inwestycji i utworzenia spółki joint venture. Enter Air posiada 51 proc. udziałów w nowej spółce – Fly4, która będzie dostawcą usług usługę najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz przewoźników lotniczych.

Weronika Szabelewska

Zastępczyni Redaktorki Naczelnej


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center