Zrównoważone wydarzenia – zaczynamy od siebie, czyli ekologiczne rozwiązania na Forum Promocji Turystycznej w CEE Hydropolis
„Zielone” rozwiązania i włączenie w ten proces naszych gości i gościń to ważny element naszego Forum. Wyraźnie, przy projektowaniu wydarzenia, postawiliśmy na wykorzystanie systemu gospodarki obiegu zamkniętego, eliminację jednorazowego plastiku czy dostępność komunikacyjną – mówi Magdalena Dyderska, menedżerka marketingu Hydropolis.
Według Organizacji Narodów Zjednoczonych, wydarzenie zrównoważone to takie, które zostało zaprojektowane, aby zminimalizować potencjalny negatywny wpływ na środowisko i pozostawiło po sobie coś dobrego dla gospodarzy oraz gości i gościń.
„Oferują one wiele korzyści i są istotnym elementem zrównoważonej turystyki. Nie tylko pomagają zmniejszyć ślad środowiskowy wydarzenia, ale również promują lokalną gospodarkę. Organizowanie ich jest odpowiedzialnym działaniem na rzecz środowiska i ludzi. Firmy i obiekty decydujące się na tego typu wydarzenia, takie jak CEE Hydropolis, wykazują zdecydowane zaangażowanie w ochronę zasobów naturalnych” – dodaje Dyderska.
Idea ta zwiększa również świadomość osób uczestniczących w wydarzeniu, co czyni nas wszystkich bardziej świadomymi i skłania do refleksji. Jest to zadanie, które wymaga złożonego planowania i koordynacji, aby osiągnąć określone cele. Czy jednak możemy sobie pozwolić, by tego nie robić?
Ewolucja przemysłu spotkań
Instytut badawczy IQS i MeetingPlanner.pl we współpracy z agencjami eventowymi sporządził raport „Event marketing 2023/2024. Wpływ zrównoważonego rozwoju na przemysł spotkań”. Okazuje się, że ponad połowa firm biorących udział w badaniu zamierza uwzględniać kryteria związane z ESG lub już to zrobiła. Co ciekawe, najczęściej deklarowanym powodem do wprowadzenia takich zmian jest prawidłowe zarządzanie emisjami i kwestie etyczne.
Pracodawcy coraz częściej decydują się na wsparcie zdrowia psychicznego pracowników i pracownic. Jednak kwestie środowiskowe takie jak zapobieganie marnowania żywności wciąż są pomijane. Inaczej jednak wygląda to w przypadku organizacji eventów. Już teraz wymaga się od organizatorów – firm, agencji eventowych stosowania ekologicznych rozwiązań. Aż 90 proc. grupy badawczej wymaga, by organizator wydarzenia miał wiedzę by doradzić klientowi w prowadzeniu zrównoważonych projektów event marketingowych. Niewiele mniejszej grupie zależy, by event manager weryfikował swoich dostawców, a wykorzystywane produkty i usługi były powiązane z regionem.
Edukacja, edukacja i jeszcze raz edukacja
Szczerość i autentyczność w komunikacji z partnerami oraz podnoszenie świadomości na temat tego typu inicjatyw to kluczowe działania będące podstawą zrównoważonych wydarzeń. Bieżące uzyskiwanie informacji zwrotnej jest niezbędne do rozsądnego planowania i niepozostawiania nikogo bez odpowiedniej wiedzy.
Komunikacja odgrywa również kluczową rolę, ponieważ zrównoważone wydarzenie wiąże się z wysiłkiem i zaangażowaniem, które należy dzielić ze społeczeństwem. Według ekspertów i ekspertek bardzo ważne jest, aby firmy organizujące tego typu wydarzenia przekazywały te wartości osobom, które w nich uczestniczą, aby mogły skorzystać z wdrożonych najlepszych praktyk środowiskowych, społecznych i ekonomicznych oraz aby były świadome korzyści, jakie niesie to dla całej planety.
Dobre praktyki
XIV Forum Promocji Turystycznej, które portal waszaturystyka.pl współorganizuje z Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis, odbywa się w przestrzeni współorganizatora – jedynym w Polsce centrum wiedzy o wodzie. Forum jest dobrym przykładem zrównoważonego spotkania. Oznacza to, że wszystkie procesy są przeprowadzane w celu maksymalizacji wkładu firmy w poprawę stanu środowiska.
Hydropolis od 2019 roku wspiera i realizuje w swojej przestrzeni Zielone Wydarzenia. Spotkanie branży turystycznej jest dostępne dla wszystkich gości i gościń w równym stopniu. Obejmuje tłumaczenie symultaniczne na język angielski i polski. Wykorzystuje materiały wielokrotnego użytku, eliminując jednorazowy plastik i korzystając z sezonowych i regionalnych produktów, zaplecze gastronomiczne jest inkluzywne i obojętne środowiskowo. Nie tylko gastronomia, ale również materiały informacyjno-promocyjno spełnią swoją misję ekologiczną.
„Nieaktualne już materiały reklamowe, zebrane od naszych partnerów, jak Convention Bureau oraz własnych zasobów, otrzymały drugie życie. Odszyto z nich eleganckie worko-plecaki z unikatowym wzorem, które posłużą jako welcome packi dla gości i gościń Forum. Ich walory estetyczne i jakość nie odbiegają w najmniejszym stopniu od standardowego produktu, a dzięki takim działaniom tworzymy obieg zamknięty materiałów, których użyteczność pozornie już dawno się skończyła. By ograniczyć produkcję jednorazowych materiałów tego typu, goście i gościnie Forum otrzymali identyfikatory na smyczach bez obranodawania nazwą wydarzenia. Po zakończonym spotkaniu naszej branży zostaną zebrane i użyte przy okazji innych eventów naszego Współorganizatora.” – deklaruje Dyderska.
„Życzymy sobie i Wam, by branża eventowa czerpała garściami inspiracje dotyczące zrównoważonej organizacji wydarzeń z takich wydarzeń, jak Forum Promocji Turystycznej. Przed nami jeszcze dużo pracy nad standardami i budowaniem świadomości ekologicznej. Na szczęście jedynym co nas ogranicza, to nasza własna wyobraźnia” – podsumowuje menedżerka marketingu Hydropolis.
POWIĄZANE WPISY
19 grudnia 2025
2. edycja Dolnośląskiego Forum Turystyki Zrównoważonej: dziedzictwo i tożsamość regionu w centrum uwagi
Blisko 100 uczestników spotkało się 15 grudnia w Świeradowie Zdroju podczas 2. edycji…
0 Komentarzy5 Minuty
19 grudnia 2025
Voucher na prywatne lekcje tańca z gwiazdami TVN na licytacji charytatywnej Gali Waszej Turystyki 2026
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku,…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2025
Mazury Zachodnie zimą – spokojna alternatywa dla zatłoczonych górskich kurortów
Mazury Zachodnie kojarzone są przede wszystkim z letnim wypoczynkiem nad jeziorami. Zimą…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2025
Turystyka bliska naturze. Lubuskie pasieki otwierają się na turystów
Turystyka ewoluuje w kierunku doświadczeń bliższych naturze i lokalnym tradycjom. Jednym…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2025
Egzotyczny obraz Zosi Markowskiej na licytacji charytatywnej Gali Waszej Turystyki 2026
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku,…
0 Komentarzy1 Minuty
10 grudnia 2025
Mazowsze z nową strategią rozwoju turystyki biznesowej. MROT wyznacza kierunki dla branży MICE na lata 2026–2030
W Centrum Prasowym Foksal w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca projekt…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
Air Astana spotkała się z branżą w Warszawie
Kazachskie Linie Lotnicze Air Astana zorganizowały 8 grudnia w Warszawie przedświąteczne…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
II Warszawskie Forum Turystyki i Rekreacji: nauka i praktyka o zarządzaniu turystyką w jednym miejscu
28 listopada 2025 roku w Warszawie odbyła się II edycja Warszawskiego Forum Turystyki i…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2025
Mazowsze pełne legend – odkryj trzy zamki, które pokochają dzieci
Mazowsze skrywa wiele miejsc owianych fascynującymi legendami, które potrafią pobudzić…
0 Komentarzy6 Minuty










