Turcja, Grecja i Egipt – najczęściej wybieranymi kierunkami na lato 2024
Ponad połowa Polaków w wieku 20-65 lat, którzy w 2024 planują zagraniczny wyjazd turystyczny na minimum siedem dni i/lub typu city break, będzie podróżować za granicę przynajmniej raz, choć nie brakuje i takich, którzy wyjadą dwa lub więcej razy, wynika z ogólnopolskich badań zleconych przez Wakacje.pl. Klienci biur podróży stawiają na Turcję, Grecję i Egipt.
Za niecałe trzy tygodnie zakończy się rok szkolny, co oznacza, że miliony Polaków wyjadą na wypoczynek. Wielu z nich skorzysta z usług biur podróży – jak wynika z danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego w zeszłym roku zagraniczne wojaże wykupiło u nich ponad 5 mln Polaków. Na ten sezon touroperatorzy przygotowali programy o 20-25 proc. większe niż przed rokiem, a zatem to lato może być jeszcze lepsze niż ubiegłoroczne.
O tym, że popyt na zagraniczne podróże utrzymuje się na wysokim poziomie, świadczą nie tylko zbiorcze dane sprzedażowe dla rynku turystyki zorganizowanej, ale też wyniki badań konsumenckich. Z tych zleconych przez Wakacje.pl, zrealizowanych przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia, wynika, że ponad połowa Polaków w wieku 20-65 lat, planujących w 2024 roku zagraniczny wyjazd trwający co najmniej siedem dni i/lub city break, wybierze się w świat co najmniej raz. 33 proc. deklaruje przynajmniej dwie podróże, a 10 proc. twierdzi, że będą to minimum trzy wyjazdy.
Planowanie popłaca
Ze wspomnianego badania wynika, że spośród osób planujących wyjazd z biurem podróży (42 proc.), 41 proc. już go wykupiło. Największy odsetek badanych (45 proc.) zamawia zagraniczne wycieczki na 1-3 miesięcy przed podróżą, 23 proc. na 4-6 miesięcy wcześniej, a 20 proc. korzysta z ofert last minute. Wyjazdy z większym wyprzedzeniem – ponad pół roku, wcześniej kupuje natomiast 11 proc. respondentów.
„Przedsprzedaż na lato 2024 wystartowała w zeszłym roku wcześniej niż zazwyczaj, a wielu Polaków zareagowało na ten ruch biur podróży pozytywnie i wykupiło wyjazd z dużym wyprzedzeniem. Gros osób miało z pewnością w pamięci, że w sezonie 2023 ceny rosły wraz ze zbliżającym się terminem wylotu, jednocześnie mocno spadała dostępność miejsc, szczególnie w najbardziej pożądanych terminach, kierunkach i hotelach” – mówi Dominik Miłowski, wiceprezes produktu w Wakacje.pl.
Gdzie w tym roku spędzimy wakacje?
Tegoroczne lato znów będzie należało do Turcji. Kraj ten, podobnie jak w ostatnich dwóch latach, jest numerem jeden w rankingach najpopularniejszych kierunków wybieranych przez klientów biur podróży. Na drugim miejscu ponownie pojawia się Grecja, na trzecim Egipt. Pierwszą piątkę uzupełniają Tunezja i Hiszpania.
Wakacje.pl tradycyjnie sprawdziły, które z krajów cieszą się największym zainteresowaniem w poszczególnych grupach klientów. Pierwsze cztery pozycje są dla wszystkich identyczne, niewielkie różnice pojawiają się na miejscu piątym.
Większość rezerwacji założonych od początku sprzedaży oferty lato 2024 do pierwszego tygodnia czerwca przypadała na lipiec (prawie 37 proc.), na drugim miejscu znalazł się sierpień (prawie 28 proc.), na trzecim wrzesień (prawie 20 proc.), a na czwartym czerwiec (niecałe 16 proc.). Na miejscu klienci spędzą najczęściej siedem dni (68,3 proc.), drugie pod względem popularności okazują się pobyty trwające 8-13 dni (22,7 proc.), trzecie do sześciu dni (4,4 proc.), czwarte obejmujące 14 dni (4,3 proc.), a piąte powyżej 15 dni (0,3 proc.).
Ile wydajemy na wakacje?
Wakacje to ważny moment w roku dla wielu Polaków, dlatego wybierając ofertę, klienci nie kierują się najniższą ceną, zwracają natomiast uwagę na stosunek ceny do jakości. Stąd średnia wartość rezerwacji jest wyższa niż wynikałoby to z trendów cenowych – w tym roku w przedsprzedaży można było znaleźć wyjazdy o kilka-kilkanaście procent tańsze niż przed rokiem.
Skąd-dokąd?
Lotniska lokalne w Polsce mocno rozwijają swoją siatkę połączeń. Dotyczy to zarówno lotów regularnych jak i czarterowych. Najwięcej ofert klienci znajdą z wylotem z Katowic, Warszawy, Poznania, Wrocławia i Gdańska. Właśnie w takiej kolejności układa się ranking portów lotniczych, z których Polacy rozpoczynają wakacyjną podróż.
Z ogólnopolskich badań zleconych przez Wakacje.pl wynika też, że Polacy wyjeżdżający na zagraniczne wakacje chętnie dokupują usługi dodatkowe. Wśród najczęściej wymienianych znalazły się dodatkowe ubezpieczenie podróżne (49 proc. wskazań), wycieczki fakultatywne (42 proc.), wynajem samochodu i parking przy lotnisku (30 proc.).
Klienci powinni szczególnie rozważyć zakup wyższych wariantów ubezpieczeń podróżnych, ponieważ koszty leczenia za granicą mogą być bardzo wysokie. Polisy – w zależności od wariantu, zapewniają też pokrycie dodatkowych kosztów takich jak specjalistyczny transport medyczny, a nawet rehabilitacja w Polsce.
Osoby podróżujące do krajów unijnych nie powinni opierać się jedynie na karcie EKUZ. Co prawda uprawnia nas ona do korzystania z usług publicznej opieki zdrowotnej, ale trzeba pamiętać, że wówczas pacjent traktowany jest tak samo jak mieszkaniec danego kraju. Oznacza to, że czas oczekiwania na badania może być wydłużony, nie ma co liczyć też na bezpłatny transport medyczny do Polski czy pobyt w prywatnej klinice.
„Przy karcie EKUZ obowiązuje współfinansowanie świadczeń medycznych – pacjent pokrywa część kosztów na zasadach obowiązujących w danym państwie UE, co istotne, nie są one refundowane przez NFZ. Trzeba również pamiętać, że pacjent otrzyma bezpłatnie tylko te świadczenia, które są, według lekarza, niezbędne z medycznego punktu widzenia, i które należą się nieodpłatnie osobom ubezpieczonym” – dodaje Edyta Gryczan-Kwiatkowska, menedżer produktu w Wakacje.pl.
Metodologia badania:
Próba Polaków w wieku 20-65 lat, którzy w 2024 planują zagraniczny wyjazd turystyczny na minimum siedem dni i/lub wyjazd typu city break – kwoty na płeć 50/50, liczebność próby: N=1511, termin realizacji: 16.04 – 25.04.2024.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Atrakcje południowych Czech
Na konferencji prasowej w ubiegłym tygodniu w Warszawie, Czech Tourism wraz…
0 Komentarzy3 Minuty
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Startuje nowe połączenie kolejowe z Pragi do Gdyni
Podczas konferencji „Polski Dzień Logistyki 2024” w Pradze ogłoszono uruchomienie Baltic…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Tajlandia numerem jeden na zimowe wakacje. Rezerwacje wzrosły o ponad 43 proc.
W tym roku, według Kiwi.com, kierunki w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej…
0 Komentarzy2 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
MROT kontynuuje akcję promocyjną #PamięćiHistoria
Listopad, miesiąc zadumy i refleksji nad historią oraz pamięcią narodową, stał się…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Marcin Siudy nowym dyrektorem finansowym PHH
Marcin Siudy 4 listopada objął stanowisko dyrektora finansowego Polskiego Holdingu…
0 Komentarzy1 Minuty