Biznes wspiera sprzątanie lasów. Poznaj aplikację Zmieć Śmieć

 

Coraz więcej firm z sektora turystyki włącza się w działania na rzecz środowiska. I tak wspólne sprzątanie lasów ułatwia aplikacja Zmieć Śmieć przygotowana przez Fundację Polska górom!

Stopień degradacji środowiska naturalnego, jaki dokonał się w ostatnich dziesięcioleciach, zwrócił wreszcie uwagę opinii publicznej na problemy związane z kondycją naszej planety. Nadmierny konsumpcjonizm, który zajął miejsce w centrum wyrzucając z niego najważniejsze – środowisko naturalne, przyczynił się do koncentracji tylko i wyłącznie na potrzebach ludzi pozostawiając w tyle całą resztę świata, czyli zwierzęta, owady, rośliny, wodę, glebę i powietrze. Wszystko to stało się elementem do wytwarzania dóbr dla człowieka. ,,Elementem”, czyli czymś do podporządkowania, wykorzystania i wyrzucenia, jeżeli nie spełnia oczekiwań, czy przydatności. Przejęliśmy Ziemię na własność, pomimo że jesteśmy tylko jej mieszkańcami tak jak inne gatunki, ale niestety my staliśmy się silniejsi.

Negatywne skutki potrzeb człowieka

W krajach wysoko rozwiniętych ilość produkowanych dóbr oraz żywności jest daleko przekraczającą potrzebą społeczeństw, co prowadzi do nadmiernej ilości odpadów czy marnotrawienia jedzenia. Po co tyle się wszystkiego wytwarza? Tego nie wie pewnie nikt. Jeżeli więc trudno szukać tutaj logiki, na pewno trzeba poszukać dobrego rozwiązania efektu, jaki nam po tym pozostaje.

Nadmierny konsumpcjonizm, a zwłaszcza jego odpady, widać chyba najwyraźniej w obszarze turystyki. Śmieci, bo o nich mowa – stały się stałym punktem programu odwiedzanych miejsc. Zwłaszcza przyrodniczych i atrakcji turystycznych. Wkomponowały się zarówno w tereny miejskie, jak i wiejskie – mamy je w oceanach, morzach, jeziorach, rzekach, na plażach, w górach i lasach. Są na łące, w parku, przy ścieżce rowerowej, wokół budynków mieszkalnych i przestrzeni rozrywki. Możemy dodać każde, dosłownie każde miejsce, jakie wymyślimy i znajdziemy tam ślad ludzkiej obecności.

Zaśmiecona zbuntowana przyroda

Nie ma co uciekać od odpowiedzialności, ponieważ turystyka naprawdę przyczynia się do niszczenia przyrody. Transport, logistyka, gastronomia i inne składowe branży każdego dnia zmniejszają zasoby natury, która powoli kończy swoją wydajność. Jeżeli nadal ktoś ma wobec tego wątpliwości warto przetrzeć oczy, przyglądając się źródłom gwałtownie zmieniającej się pogody, wzrostu temperatury, pojawiającym się suszom, potężnym i niszczącym wiatrom oraz otaczającemu nas – brudnemu powietrzu. A to tylko kilka z przykładów tego, co się porobiło a raczej tego, że przyroda zbuntowała się wobec działalności człowieka. I postawmy sprawę uczciwie – ma do tego pełne prawo.

 

Biznes a środowisko

Wymieńmy więc, co udało nam się zniszczyć: woda, gleba, powietrze, fauna i flora, a przez to nasze zdrowie, ponieważ człowiek bezpośrednio związany z przyrodą sam odczuwa skutki swojej ekspansji. Nie da się żyć na kredyt za długo. Z czasem przychodzi moment spłacania długu. I właśnie teraz jesteśmy w terminie płatności.

Tym ekonomicznym wątkiem zwróćmy uwagę na stosunek biznesu wobec natury, bo to cele biznesowe decydują, jak wykorzystać Ziemię dla finansowych korzyści. Niestety, przez ostatnie dziesięciolecia raczej firmy nie brały pod uwagę, że planeta to nie jest niekończąca się historia możliwości, czego skutek odczuwamy dzisiaj.

Mamy naprawdę trudną sytuację i niezależnie od tego, czy chcemy to wiedzieć, czy nie jesteśmy na torach do poważnych problemów Matki Ziemi. Patrząc symbolicznie – ten rozpędzony pociąg, który wciąż nabiera prędkości za chwile po prostu się wykolei. Pozostanie nam tylko, oprócz zdegradowanej planety, nadmiar wytworzonych dóbr, których resztki (również jedzenia) poniewierać się będą dosłownie wszędzie. Czyli tam, gdzie dociera i funkcjonuje ogólnie rozumiana turystyka.

Biznes staje się odpowiedzialny

Na szczęście znaki ostrzegawcze i głośne wołanie o rozsądek zaczynają przynosić pierwsze efekty. Ma na to wpływ również odbywająca się od kilkunastu lat edukacja ekologiczna. Bardziej lub mniej, ale nareszcie dostrzegamy potrzebę zmiany swoich zachowań i powoli wdrażamy odpowiednie rozwiązania dla ochrony środowiska. Nie tylko indywidualni ludzie czy organizacje społeczne ale i biznes poczuwa się do odpowiedzialności za planetę.

Mamy już m.in. odpowiednie informowanie o wpływie produktu na środowisko zgodnie z EPD – deklaracji środowiskowej wyrobu. Są także wdrażane kryteria ESG (Environmental, Social, and Governance) w cele strategiczne firm i przedsiębiorstw. Ponadto coraz więcej małego, średniego i dużego biznesu szczerze angażuje się w bezpośrednią pomoc odradzania środowiska próbując zniwelować negatywne skutki, jakie zaborcza gospodarka wyrządziła Ziemi.

Jedni sadzą drzewa inni zbierają śmieci

Ruszyły porządki! Coraz więcej mamy akcji sadzenia drzew w miejscach ich nadmiernej wycinki i przede wszystkim nareszcie zaczęliśmy po sobie sprzątać. A często nie po sobie a po wcześniejszych pokoleniach, które m.in. lasy traktowały jak potężny kosz na śmieci.

Co przyświeca człowiekowi, aby między piękne, stare drzewa zawieźć wersalkę, drzwi i telewizor trudno zgadnąć. Jeżeli ktoś chce, może z lasu wynieść również warsztat samochodowy i elementy budowlanki. Znajdzie się także kilka par przechodzonych butów, potarganych ubrań oraz ogrom puszek i butelek. Dorzućmy niezliczone ilości opakowań po gumach (oraz je same) cukierkach, batonach i ciasteczkach o resztkach papierosów nie wspominając. Głowa boli od nadmiaru śmieci i to pewnie nie tylko nasza, bo zwierzęta częstując się tymi odpadkami, chorują, a często po prostu umierają.

,,Las powinien być miejscem dzikiej przyrody, gdzie ludzie są tylko gośćmi. Nie jest to przestrzeń do ukrywania odpadów, zwłaszcza gabarytowych i przemysłowych, jakie niestety znajdujemy na organizowanych przez nas akcjach. To już nie chodzi o to, że śmieci są brzydkie, ale o to, że odpady realnie szkodzą. Rozkładając się toksycznie, niszczą glebę, wodę w tym nawet już gruntową. Rośliny i drzewa rosnące przy takich wysypiskach stają się coraz słabsze. Słabną i cierpią także zwierzęta i owady, które w wyrzuconych puszkach i butelkach czy workach nęcone zapachem lub smakiem znajdują śmiertelną pułapkę. Trudno się na to biernie godzić” – mówi Anna Czajowska-Garpiel, wiceprezes Fundacji Polska górom, Koordynator obszaru współpracy z biznesem w zakresie CSR.

Społeczne sprzątanie lasów

Temat sprzątania terenów zielonych, zwłaszcza lasów staje się powoli i konsekwentnie ruchem społecznym, który jednoczy coraz więcej ludzi. Widać to po wzroście zaangażowania w grupowe zbieranie śmieci, które organizowane są już nie tylko przez organizacje społeczne czy placówki szkolne. Dołączają lokalni liderzy społeczni mobilizując swoich mieszkańców. Do akcji z workami na śmieci ruszyły m.in. kluby seniora czy kluby sportowe, a co niezwykle ważne angażuje się też sam biznes! Nie tylko przekazuje swoje wsparcie finansowe czy materialne, ale przede wszystkim motywuje swoich pracowników do odpowiedzialności za środowisko.

Przykładem takiej wyjątkowej i odpowiedzialnej firmy jest BNY, która pomaga klientom zarządzać ich zasobami finansowymi w trakcie całego cyklu inwestycyjnego, nie zapominając o dobrym wpływie społecznym, jaki może być skutkiem zaangażowanych pracowników w sprawy wysokich wartości. Firma stworzyła w swojej kulturze organizacyjnej wolontariat pracowniczy, w ramach którego BNY wspiera akcje sprzątania lasów organizowanych m.in. przez Fundację Polska górom – Akcja Zmieć Śmieć – czyste szlaki są możliwe, w których udział bierze nawet 100 pracowników w godzinach swojej pracy. I co ważne, na tę akcję wcale nikt nie musiał ich namawiać. Chętni zgłaszają się sami, a Zarząd firmy dodatkowo wspiera i motywuje ich do działań na rzecz dobra wspólnego.

Przykład idzie z biznesu

Biznes zawsze zajmuje kluczowe miejsce w wyznaczaniu nowych trendów oraz wspieraniu zmian, jakie chcą lub potrzebują społecznie zaistnieć. Konsumpcjonizm będzie pewnie z nami zawsze, ale nie musi oznaczać ignorancji i uzależniania ludzi od złych rozwiązań kosztownych dla środowiska. I tu warto przedstawić kolejny wartościowy przykład odpowiedzialnego biznesu jaki jest marka Horyzont zaangażowana w ratowanie świata przyrody i zwierząt wspierając działania proekologiczne. Horyzont jest Partnerem stworzonej przez fundację Polska górom aplikacji Zmieć Śmieć, która pomaga w sprzątaniu śmieci z lasów wynagradzając ich za działania podejmowane dla ochrony środowiska.

„Horyzont zrzesza ludzi spędzających każdą wolną chwilę w naturze – w górach, nad wodą, a chyba najczęściej po prostu w lasach. Przyroda to nasz plac zabaw, a śmieci w piaskownicy nie zachęcają do robienia babek z piasku. W końcu w naturze piękna jest dzikość, życie widoczne w każdym zakamarku, a nie odpady, które to życie tłamszą. Osobiście jestem przekonany, że jako społeczeństwo zaczynamy czuć wagę problemu i brać odpowiedzialność za własne postępowanie, czego przejawem jest właśnie „Zmieć Śmieć”. Jak moglibyśmy przejść obojętnie wobec takiej akcji?” – mówi Adrian Sosnowski, brand manager sklepu turystycznego Horyzont.

Aplikacja Zmieć Śmieć

Aplikacja Zmieć Śmieć na początkowym etapie swojej działalności skoncentrowana była na indywidualnych użytkownikach, którzy podczas spaceru na szlaku widzą śmieci i nie chcą przejść koło nich obojętnie. Wystarczy więc, że zrobią zdjęcie np. butelki lub puszki i dostaną podpowiedź – lokalizację okolicznych koszy na śmieci, gdzie można wyrzucić znalezione odpady poza las. Aplikacja Zmieć Śmieć docenia użytkownika, który wynosi śmieci z terenów zielonych przyznając ECOiny – wirtualne punkty, które można wymienić na zniżki u Partnerów aplikacji. Zamysłem Fundacji Polska górom!, twórcy aplikacji jest to, aby śmieci ,,wychodziły” z terenów zielonych i zostały przeniesione do zbiorczych, posegregowanych kontenerów.

,,To bardzo ważne, aby nie zanosić śmieci do schronisk, bo zamiast rozwiązania problemu tworzymy inny – nadmiar odpadów w schroniskach, które coraz mniej radzą sobie z przerzucaniem odpowiedzialności za śmieci w lasach na nich” – mówi Anna Czajowska-Garpiel. – ,Schroniska popierają i wspierają wszystkie akcje sprzątania gór i lasów, jednak śmieci nie należą do nich a do turystów. Zabierzmy je ze sobą i wyrzućmy do kosza na śmieci schodząc ze szlaku” – dodaje wiceprezes Fundacji Polska górom!

Razem możemy więcej

W odpowiedzi na coraz większe zaangażowanie i motywację do wspólnego łączenia sił Fundacja Polska górom! rozwija aplikację Zmieć Śmieć o kolejne moduły. Aplikacja będzie niedługo platformą współpracy społeczno-biznesowej. Zmieć Śmieć będzie łączyć akcje lokalnego sprzątania zakładane przez indywidualnego użytkownika lub organizację z chętnymi, którzy chcą ją wesprzeć – innymi organizacjami, urzędami, placówkami edukacyjnymi oraz biznesem. W ten sposób ci, którzy znajdą obszar do posprzątania poinformują o nim pozostałych użytkowników platformy, aby przyszli i pomogli.

I właśnie takie zaangażowanie w społeczne sprzątanie terenów okolicznej przyrody wspiera firma Aksam, twórca marki Beskidzkie, Beskidzkie Łakocie, Beskidzkie Misiaki, Soleo & Soleo Sweet przykład firmy odpowiedzialnej społecznie i środowiskowo. To m.in. ich produkty przekazywane są dzieciom ze szkół i przedszkoli w ramach podziękowania za pomoc w sprzątaniu śmieci z lasu.

Dlaczego zaangażowali się w pomaganie ratowania lasów przed ich zaśmieceniem? Najlepiej wyjaśni to Artur Klęczar Wiceprezes firmy Aksam:

„Z górami jesteśmy związani od samego początku, stanowią one integralną część naszego DNA. To właśnie one są inspiracją dla nazwy naszej głównej marki „Beskidzkie” i z nimi jesteśmy powszechnie kojarzeni” – mówi Artur Klęczar. – „Zdajemy sobie sprawę, że bierna postawa wobec zmian klimatycznych byłaby niewybaczalnym błędem. Jako firma czujemy się zobowiązani do działania w duchu odpowiedzialności społecznej. Dlatego też pragniemy oferować naszym konsumentom nie tylko pyszne i jakościowe przekąski, ale również minimalizować nasz wpływ na środowisko naturalne. Dążymy do redukcji śladu węglowego, co staje się coraz bardziej naglące w świetle unijnych dyrektyw. Realizując ten cel, podejmujemy szereg działań proekologicznych. Ograniczamy emisję CO2 poprzez inwestowanie w farmy fotowoltaiczne, które dostarczają nam czystą energię elektryczną. Wykorzystujemy również odzyskane ciepło z pieców do produkcji przekąsek do ogrzewania budynków czy wody użytkowej. Wszystkie nasze opakowania zbiorcze są w pełni nadające się do recyklingu, a ponad 90% z nich pochodzi z surowców wtórnych” – podsumowuje wiceprezes Aksam.

Dlaczego zaangażowali się w kolejne ważne działania na rzecz środowiska naturalnego związane z posprzątaniem odpadów w przyrodzie?

„Współpraca z Polska górom! pozwoli nam usystematyzować i rozwijać działania na rzecz ochrony środowiska. Wierzymy, że wspólnie możemy zrobić wiele dobrego dla naszej planety. Zachęcamy również do segregacji odpadów i wybierania produktów w opakowaniach z recyklingu. W ten prosty sposób każdy może przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 i ochrony naturalnych zasobów” – dodaje Artur Klęczar.

Dzięki takim firmom jak BNY, Horyzont czy Aksam zmieniamy świat na lepsze. Pogarszający się stan środowiska dotyczy tak naprawdę nas wszystkich, ale najbardziej widoczny jest w miejscach turystyki lokalnej i międzynarodowej. Choć zdecydowana większość społeczeństwa nie bierze jeszcze pod uwagę odpowiedzialności za swoje śmieci, coraz więcej osób buntuje się, próbując coś z tym zrobić. Nikt nie chce żyć i odpoczywać w miejscach brudnych, dlatego przedstawicielom branży turystycznej powinno zależeć na połączeniu sił, zmniejszając negatywne skutki zaśmiecania świata, który chcą przecież tak bardzo pokazywać. Siła branży jest ogromna. Wystarczy zacząć od małego kroku, czyli zainstalowania aplikacji Zmieć Śmieć i dołączenia do społecznego ruchu ratowania lasów czy innych miejsc przyrody przed ich zniszczeniem.

Więcej o Fundacji Polska górom! i akcjach Zmieć Śmieć dowiecie się tutaj:
https://polskagorom.pl/o-nas/
https://polskagorom.pl/zmiec-smiec/

Artykuł sponsorowany