Kiwi.com: cena lotu nie jest dla Polaków kluczowym czynnikiem przy wyborze kierunku podróży

fot. Mikolaj Niemczewski

Cena lotu jest nadal istotna, tym kieruje się 29 proc. respondentów badania przeprowadzonego dla Kiwi.com przez agencję badawczą Stem Mark. Jednak to koszt i jakość zakwaterowania w miejscu docelowym uplasował się na pierwszym miejscu i został wskazany przez 43 proc. ankietowanych. Tuż za nim bezpieczeństwo – 35 proc. i lokalne atrakcje 30 proc.

Polacy lubią podróżować i nie chcą z tego rezygnować, nawet jeśli sytuacja gospodarcza temu nie sprzyja. To wnioski z jednego z badań przeprowadzonych dla Kiwi.com przez agencję Stem Mark w 2022 roku. Rosnąca wówczas inflacja nie wpłynęła na motywację do podróżowania, a jedynie zmieniła nawyki podróżnicze. Na przykład to, że zaczęliśmy wybierać tańsze kierunki i korzystać z travel hacków, umożliwiających zaoszczędzenie choćby na kupnie biletu. Dzisiaj, jak wskazują najnowsze wyniki badań, jesteśmy w innym miejscu. Nie cena za lot jest kluczowym kryterium przy wyborze kierunku, na którą wskazało 29 proc. respondentów, a koszt zakwaterowania i jego jakość – 43 proc.

Wielu z nas, 35 proc. kieruje się bezpieczeństwem, zwłaszcza rodzice podróżujący z dziećmi, a co trzeci zwraca uwagę na ofertę lokalnych atrakcji – 30 proc. Co ciekawe, niemal co piąty (17 proc.) ceni miejsca mniej popularne turystycznie, choć i tu zdarzają się wyjątki – rodzice samotnie wychowujący podróżujący z pociechami – żaden z nich nie wybrał tej opcji.

Podróżowanie a inflacja

Nie oznacza to jednak, że inflacja i wysokie ceny nie mają wpływu na to, jak podróżujemy. Wyniki badań przeprowadzonych dla Kiwi.com wskazują, że 39 proc. respondentów tegoroczne wyjazdy planowało ostrożniej, oszczędzając na ten cel i rezerwując je z wyprzedzeniem.  Niemal co piąty (17 proc.) poszukiwał tylko niedrogich opcji, zarówno pod kątem lotu, jak i zakwaterowania, w tym więcej kobiet (21,5 proc.) niż mężczyzn (12 proc.), a 23 proc. nie zmieniło nawyków podróżniczych, chcąc w pełni cieszyć się wakacjami.

Wakacyjne trendy

Z analizy Kiwi.com wynika, że najpopularniejszymi kierunkami wakacyjnymi nadal są te, w których możemy liczyć na solidną dawkę słońca i gwarancję dobrej pogody, choć w top 20 rezerwowanych pojawiają się kierunki mniej typowe. W preferencjach polskich użytkowników widać także rosnący trend podróżowania o nazwie coolcationing, czyli wybieraniem nieco chłodniejszych kierunków, aby uniknąć letnich upałów, z Danią na czele.

Jeśli chodzi o Niemcy i ich piąte miejsce na liście top 20, głównym powodem mogą być Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. O ile dotychczas (rezerwacje dokonane od 1 stycznia do 25 czerwca) większość lotów została zarezerwowana na czerwiec i początek lipca, to dane całoroczne za rok 2023 pokazują, że sierpień ogółem cieszy się większą popularnością wśród polskich podróżnych. Najwięcej osób w podróż wyruszy z Okęcia, lotniska w Krakowie (Kraków-Balice), a na trzecim miejscu uplasował się port lotniczy w Gdańsku.

Kiwi.com wskazuje, że na liście top 20 destynacji znalazły się:

  1. Hiszpania
  2. Włochy
  3. UK
  4. Norwegia
  5. Niemcy
  6. Grecja
  7. Francja
  8. Holandia
  9. USA
  10. Dania
  11. Portugalia
  12. Chorwacja
  13. Turcja
  14. Szwecja
  15. AlbaniaIslandia
  16. Cypr
  17. Szwajcaria
  18. Malta
  19. Bułgaria
  20. Tajlandia

Metodologia badań

Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI), w 6 krajach: 3033 (n=505, SK: n=506, HU: n=505, PL: n=505, RO: n=506, ES: n=506) w dniach 13-18 maja 2024 roku.

Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI) w 5 krajach: CZ: n=1012, SK: n=1008, HU: n=1014, PL: n=1010, RO: n=1010 w dniach 14. 10. – 24. 10. 2022 roku.