FlixBus: dworce autobusowe w Polsce wymagają modernizacji

fot. Andrius Laucius / Lithuania (Vilnius)

FlixBus  – operator dalekobieżnych połączeń autobusowych i kolejowych przeprowadził badania na temat jakości dworców autobusowych w Polsce. Wynika z nich, że prawie jedna czwarta pasażerów jest niezadowolona z obecnej infrastruktury. Przez niedostateczne poczucie bezpieczeństwa, brak zadaszenia czy toalet podróżni wybierają inne środki transportu niż autobus. Przewoźnik apeluje do władz o inwestycje w tym zakresie i przekonuje, że są one kluczowe dla utrzymania atrakcyjności podróży zbiorowych i ograniczenia emisji CO2.

Chociaż w badaniach większość pasażerów ocenia infrastrukturę dworcową pozytywnie, niemal jedna czwarta uważa, że jej jakość jest „słaba” lub „bardzo słaba”. Główne problemy zgłaszane przez pasażerów to brak poczucia bezpieczeństwa (22 proc.), brak zadaszenia (21 proc.), niedostateczna liczba toalet (16 proc.) oraz brak miejsc do siedzenia (11 proc.). Niska jakość dworców i przystanków wpływa na wybór środka transportu, co ma istotne znaczenie w rozwoju transportu zbiorowego. Przewoźnik podkreśla, że również Unia Europejska w swoich raportach dotyczących transportu zbiorowego stwierdza, że dobrze zorganizowane dworce zwiększają atrakcyjność transportu publicznego, a badania potwierdzają, że jakość infrastruktury dworcowej może odgrywać kluczową rolę w decyzji o wyborze autobusu.

 „Autobusy są kluczowym elementem dekarbonizacji transportu, jednak równie istotna jest odpowiednia infrastruktura. Dworce autobusowe powinny być przyjazne dla pasażerów, oferować zadaszenie, dostępne toalety, miejsca do siedzenia czy możliwość zakupu przekąsek i posiłków. Zapewniając wysoką jakość dworców i przystanków lokalne władze mogą wspomóc nas w przekonywaniu pasażerów do rezygnacji z samochodów na rzecz bardziej ekologicznych środków transportu” – powiedział André Schwämmlein, CEO Flixa.

Flix apeluje do władz lokalnych, aby inwestowały w infrastrukturę i zwracały uwagę na jej funkcjonalność. Według przewoźnika może to przekonać większą liczbę osób do korzystania z transportu zbiorowego, przyczyniając się tym samym do zmniejszenia emisji CO2. Jest to istotna kwestia dla przewoźnika, bo sam dąży do osiągnięcia zerowej emisji netto w Europie do 2040 roku, a globalnie do 2050 roku, poprzez modernizację floty swoich partnerów z wykorzystaniem alternatywnych napędów i paliw. FlixBus, z flotą autobusów spełniających normy Euro VI, emituje średnio 27,8 g CO2 na pasażera na kilometr, czyli ponad pięć razy mniej niż emisje generowane przez prywatne samochody.

„Bezpieczne i wysokiej jakości dworce mogą odegrać kluczową rolę w utrzymaniu podróżnych przy transporcie publicznym, wspierając naszą wizję zrównoważonego podróżowania. Naszym celem jest zapewnienie pasażerom jak najlepszych warunków podróży, a dworce autobusowe odgrywają w tym kluczową rolę. Apelujemy do władz krajowych o zwiększenie inwestycji w infrastrukturę, jednocześnie licząc, że Unia Europejska wprowadzi wyższe standardy i zapewni równe warunki w różnych krajach” – dodaje Schwämmlein.