Egipt, Grecja i Kanary wciąż droższe niż przed rokiem
Oferty egipskie są średnio droższe od ubiegłorocznych o 179 zł, greckie – 43 zł, na Wyspach Kanaryjskiego – o 128 zł. Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez TravelDATA, spółkę zajmującą się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy tydzień sierpnia, czyli czas największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie i w naszym kraju.
W porównaniu do poprzedniego tygodnia średnie ceny imprez szczytu sezonu lato 2015 nadal wykazywały nieduże wzrosty, które wyniosły 3 złote (poprzednio ceny wzrosły o 4 złote). Tym razem zdecydowanie największe zwyżki cen dotyczyły Gran Canarii i Majorki – o średnio 68 i 65 złotych, ale istotne wzrosty odczuły też Maroko oraz greckie Chalkidiki i Rodos – odpowiednio o 40, 53 i 29 złotych. Najbardziej spadły natomiast ceny na Cyprze i na tunezyjskiej Djerbie oraz w Tunezji Kontynentalnej – średnio o 85, 53 i 33 złote, a także na odczuwających mniej przyjazdów turystów rosyjskich Tureckiej Riwierze i Synaju – o średnio 23 i 21 złotych.
Średnie ceny nadal utrzymują się na wyższym poziomie w porównaniu z cenami ze szczytu sezonu letniego sprzed roku, a różnica wzrosła teraz do 81 złotych, wobec 38 złotych przed tygodniem. Na tę sporą zmianę wpływ wywarł nie tyle bieżący wzrost cen, ale fakt, że w ubiegłym sezonie ceny o tej porze spadły o około 40 złotych. Podobnie jak przez kilka ostatnich miesięcy największe dodatnie różnice w porównaniu z okresem sprzed roku wykazują kierunki egipskie, czyli Synaj, Hurghada i Marsa Alam – o 241, 235 i 61 złotych. Roczne różnice cen na tych kierunkach, które w ostatnich tygodniach stale malały z 291 złotych w połowie marca do zaledwie 102 złotych pod koniec kwietnia, później wzrosły do średnio 216 złotych, ale w ostatnich dwóch tygodniach znowu zmalały do 179 złotych. Widać wyraźnie, że ceny Egiptu w dużym stopniu naśladują ewolucję kursu amerykańskiego dolara. Cały czas cenom Egiptu szkodzi również bardzo wysoka dynamika wzrostu cen wewnętrznych w tym kraju (+ 11 procent r/r).
Z powodu wyższych cen Gran Canarii i Lanzarote zwiększyła się dodatnia różnica cen wobec ubiegłego roku na Kanarach – z 85 do 128 złotych. Spore zwyżki na kierunkach greckich (i zeszłoroczne obniżki) spowodowały, że stały się one teraz droższe o średnio 43 złote niż w ubiegłym sezonie, choć przed tygodniem były jeszcze o 18 złotych tańsze. Jedynymi dużymi kierunkami, na których ceny są nadal niższe od ubiegłego sezonu to Bułgaria oraz Turcja – o 44 i 70 złotych, a szczególnie Turecka Riwiera – o średnio 125 złotych, co jest niewątpliwie „zasługą” mniejszej liczby turystów rosyjskich na tych kierunkach. Ciekawa sytuacja powstała natomiast na kierunkach tunezyjskich. Otóż w zeszłym roku o tej porze nastąpiły tam spadki cen i obecnie – pomimo faktu, że ceny w tym tygodniu spadły – to i tak stały się one teraz nieco wyższe (o około 20 złotych) niż przed rokiem.
Z dużych biur podróży w relacji do roku ubiegłego najbardziej obniżone ceny mają obecnie nadal Grecos i TUI – o średnio prawie 105 i 60 złotych. Po ostatnich dużych zmianach podobne ceny jak przed rokiem mają teraz Neckermann, Exim Tours i Wezyr, a wyższe prezentują Sun & Fun, Itaka, Rainbow Tours i Alfa Star. W tym, co jednak dla klientów jest najważniejsze, czyli bezwzględnym poziomie cen, mamy obecnie trzech wyróżniających się organizatorów. Są nimi, jeśli chodzi o ogólną liczbę najatrakcyjniejszych ofert, (na pierwszym lub drugim miejscu w 22 analizowanych letnich destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli), biura Rainbow Tours, Exim Tours oraz Itaka, które posiadają takich ofert odpowiednio 18, 17 i 16. Dużą liczbę atrakcyjnych ofert prezentują również biura Alfa Star i Wezyr Holidays – 13 oraz 11, natomiast wśród małych organizatorów niezmiennie dużą liczbą najtańszych propozycji dysponuje biuro Net Holiday (12).
Nadal najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie oraz tunezyjskie, a także Turcja Egejska i Turecka Riwiera. W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest Kreta, a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysoką opłacalność wykazują też kierunki egipskie. Nadal obowiązuje reguła, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie – wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert zwiększa się, gdyż ceny rosną tam stosunkowo niewiele.
POWIĄZANE WPISY
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty
28 listopada 2024
Exim Tours podsumował sezon letni: wzrost liczby klientów o 30 proc.
Exim Tours podsumował sezon letni 2024, odnotowując blisko 30 proc. wzrost liczby…
0 Komentarzy4 Minuty
27 listopada 2024
Grzegorz Bosowski sprzedał udziały we Fly.pl inwestorowi spoza branży, pozostaje prezesem
Po 18 latach istnienia internetowe biuro podróży Fly.pl zostało sprzedane prywatnemu…
0 Komentarzy3 Minuty