Lotnisko Chopina: blisko 15 proc. wzrost liczby pasażerów w październiku

fot. D. Kłosiński

Lotnisko Chopina w Warszawie odnotowało znaczny wzrost liczby pasażerów w październiku. Stołeczny port odprawił blisko 1,9 mln pasażerów, o 14,6 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Dynamicznie rosnący ruch oraz atrakcyjna zimowa siatka połączeń znajdują odzwierciedlenie w maksymalnym wykorzystaniu infrastruktury postojowej na warszawskim lotnisku.

Lotnisko Chopina w październiku odprawiło dokładnie 1 897 605 pasażerów. Jest to liczba o prawie 200 tys. większa od zakładanych prognoz i o 14,6 proc. więcej w odniesieniu rok do roku (1 655 683). Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 883. Łącznie od początku roku ze stołecznego portu skorzystało już 18 071 672 pasażerów.

Od stycznia do października 2024 r. blisko dwie trzecie pasażerów (11 720 226) wybierało rejsy wewnątrz strefy Schengen, co trzeci pasażer podróżował do lub z kraju spoza Schengen – 6 351 446. Rekordowa w 2024 roku jest liczba osób korzystających z rejsów czarterowych – 2 857 894. Jest to o ponad 800 tys. więcej niż w 2019 roku (1 992 923) i o ponad 400 tys. niż w roku ubiegłym (2 388 715). Podobnie sytuacja wygląda w przypadku pasażerów podróżujących liniami niskokosztowymi. Przez pierwszych 10 miesięcy roku Lotnisko Chopina odprawiło 4 313827 pasażerów – o 1,5 mln więcej niż w 2019 roku i o blisko 959 tys. niż w ubiegłym roku.

Wśród pasażerów ruchu rozkładowego najpopularniejsze były Londyn, Paryż i Amsterdam. W ruchu czarterowym najchętniej wybierane były: Antalya, Marsa Alam i Hurghada

Wzmożony ruch wywołał trudności z dostępnością miejsc postojowych, szczególnie w okresie zimowym, gdy jedna z płyt musi być przeznaczona na odladzanie, co zmniejsza liczbę dostępnych stanowisk.

W listopadzie okresowo stołeczny port musi wprowadzać ograniczenia w przyjmowaniu przekierowywanych rejsów. Oznacza to, że często w godzinach wieczornych i nocnych nie może pełnić funkcji lotniska zapasowego z uwagi na brak dostępnych miejsc postojowych.

„Sytuacja związana z dostępnością miejsc postojowych na Lotnisku Chopina jest bardzo trudna. W związku z rozpoczęciem sezonu zimowego, płyta wykorzystywana latem jako postojowa, musi być zwolniona, aby przeprowadzać odladzanie samolotów. Oznacza to utratę co najmniej dwóch miejsc postojowych. Podejmujemy działania, aby jak najszybciej zapewnić nowe płaszczyzny postojowe. Jeszcze w listopadzie uzyskamy tzw. miejsca odstawcze na remontowanej płycie PPS 5B, na początku roku planujemy całodobowe wykorzystanie PPS9. Rozpoczęła się również budowa nowej płyty PPS15. Ta inwestycja da nam oddech, niemniej widzimy, że zapotrzebowanie na miejsca cały czas rośnie” – mówi Andrzej Ilków, prezes zarządu PPL S.A., które zarządza Lotniskiem Chopina w Warszawie.

PLL LOT na początku bieżącego roku ogłosiły plany powiększenia swojej floty. Samoloty mają trafić do przewoźnika najpóźniej do końca pierwszej połowy 2025 r. Debiutują też nowi przewoźnicy. W sezonie zimowym loty do ZEA zainauguruje wywodząca się z Bliskiego Wschodu linia lotnicza Air Arabia. Kolejne linie lotnicze czekają na możliwość operowania z Lotniska Chopina

„Bez modernizacji i rozbudowy, Lotnisko Chopina nie będzie w stanie obsłużyć tak znaczącego ruchu do czasu otwarcia CPK. Konsekwencją byłoby przeniesienie ruchu międzynarodowego z Warszawy do Wiednia, Pragi czy Budapesztu. Trzeba pamiętać, że Lotnisko Chopina pracuje dziś na sukces CPK. Dlatego jego rozwój jest konieczny” – dodaje Andrzej Ilków.