TFP wypłaci środki za wycieczki odwołane przez powódź

fot. pixabay.com

Od 4 grudnia podróżni oraz organizatorzy turystyki mogą składać wnioski o wypłatę dotacji z Turystycznego Funduszu Pomocowego. Środki przysługują za imprezy turystyczne odwołane w związku z ogłoszeniem stanu klęski żywiołowej po powodzi. Wnioski można składać wyłącznie online przez portal TFG. Sprawdź, kto może ubiegać się o wsparcie i jakie są warunki uzyskania wypłaty.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, obsługujący Turystyczny Fundusz Pomocowy, uruchamia procedurę wypłat dotacji w związku z imprezami turystycznymi odwołanymi z powodu stanu klęski żywiołowej. Został on wprowadzony w związku z powodzią w Polsce. Od 4 grudnia podróżni i organizatorzy turystyki mogą składać wnioski o wypłatę pieniędzy.

Wypłatę z Turystycznego Funduszu Pomocowego (TFP) mogą otrzymać:

  • podróżni, których miejsce zamieszkania znajduje się na terytorium, na którym wprowadzono stan klęski żywiołowej oraz
  • podróżni, których impreza turystyczna miała odbyć się na takim terytorium.

Uwaga: Ochrona funduszu obejmuje wyłącznie imprezy turystyczne (połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży, np. przelotu i noclegu) odwołane przed ich rozpoczęciem oraz organizowane przez podmioty wpisane do ewidencji przedsiębiorców turystycznych (przedsiębiorcę można sprawdzić na stronie ewidencja.ufg.pl). Środki z TFP nie są przeznaczone na zwrot wpłat za samodzielnie wykupione, pojedyncze usługi turystyczne, takie jak np. bilet kolejowy, lot, nocleg, itp.

Jak złożyć wniosek o wypłatę dotacji z TFP?

  • Wnioski o wypłatę dotacji z TFP należy składać wyłącznie przez portal Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego: ufg.pl.
  • Wnioski można składać począwszy od 4 grudnia.
  • Wnioski można składać nie później niż przed upływem 14 dni od powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu od umowy lub powiadomienia przez organizatora turystyki o rozwiązaniu umowy o imprezę turystyczną ze względu na powódź/stan klęski żywiołowej. Do takiego powiadomienia powinno dojść w terminie od 25.11.2024 r. do 31.01.2025 r. (zgodnie z komunikatem wydanym przez Ministra Sportu i Turystyki w porozumieniu z Ministrem Finansów).
    Tylko w takich przypadkach możliwa jest wypłata środków z TFP.
  • Wniosek musi złożyć zarówno podróżny, jak i organizator jego imprezy turystycznej, a dane w obu wnioskach muszą być zgodne.

Kiedy Fundusz wypłaci pieniądze?

Fundusz będzie wypłacał środki bezpośrednio na konta podróżnych. Po potwierdzeniu kompletności i zgodności wniosków podróżnego i organizatora turystyki, Fundusz dokona ich weryfikacji w ciągu miesiąca po upływie okresu na składanie wniosków. Jeśli dane nie będą zgodne, konieczne będzie przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego, co może wydłużyć proces do dwóch miesięcy. Wypłata z TFP trafi na konto podróżnego w terminie siedmiu dni od dnia pozytywnej weryfikacji.