Lotnisko Chopina: ponad 21 mln pasażerów w 2024. To najlepszy rok w historii portu

Warszawski port zamyka rok 2024 nie tylko jako najlepszy w historii pod względem liczby odprawionych pasażerów, ale także z rekordowym wynikiem grudniowym – najwyższym w historii portu. Grudniowy ruch pasażerski wzrósł o 17 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku.

W 2024 roku Lotnisko Chopina obsłużyło rekordową liczbę 21 283 973 pasażerów. Największym zainteresowaniem cieszyły się trasy międzynarodowe, z których skorzystało 19 668 568 pasażerów, jednak loty krajowe wciąż pozostają popularne – wybrało je 1 615 405 pasażerów. Większość pasażerów podróżowała w ramach strefy Schengen (blisko 14 mln), a ponad 7,5 mln – Non Schengen. Kierunki czarterowe wybrało ponad 3 mln pasażerów, co stanowi ok. 14 proc. ogółu.

Najlepszym miesiącem pod względem liczby odprawionych pasażerów był sierpień (2 176 633), natomiast najsłabszym styczeń (1 380 831) – wynika to z sezonowości ruchu lotniczego. W grudniu lotnisko obsłużyło 1 610 383 pasażerów, co jest rekordowym wynikiem w historii dla tego miesiąca. Najlepszym dniem w grudniu był 29 grudnia, gdy z warszawskiego portu skorzystało 60 579 pasażerów. Rekordowym dniem w całym 2024 roku był 2 sierpnia, kiedy odprawiono 78 248 pasażerów.

Rekordowy okazał się także tonaż odprawionego cargo w 2024 roku, który wyniósł ponad 117 tys. ton (13 proc. r/r).

„Odczuwam dumę i osobistą satysfakcją, że miniony rok był najlepszym w historii Lotniska Chopina pod względem liczby odprawionych pasażerów oraz przewożonych towarów. To wyjątkowe osiągnięcie jest zasługą nie tylko naszych pasażerów i partnerów, którzy obdarzyli nas swoim zaufaniem, ale również naszych pracowników, którzy każdego dnia dowodzą swojego profesjonalizmu i zaangażowania.

Obserwując dynamiczny wzrost ruchu pasażerskiego, zarówno w Polsce, jak i w całym regionie, już teraz podejmujemy intensywne działania, aby rozwijać infrastrukturę
i usługi. Chcemy sprostać rosnącym oczekiwaniom podróżnych i przygotować lotnisko na kolejne rekordy w nadchodzących latach.

Lotnisko Chopina to brama do świata, która z każdym rokiem staje się coraz bardziej otwarta i dostępna dla wszystkich” – podsumowuje Andrzej Ilków, prezes zarządu PPL.

W pierwszej piątce najpopularniejszych kierunków regularnych znalazły się: Londyn, Paryż, Amsterdam, Frankfurt i Bruksela. W czarterach dominowała Antalya, a następnie Marsa Alam, Hurghada, Sharm El Sheikh oraz Rodos. Najczęściej wybieranymi przewoźnikami w 2024 roku byli: PLL LOT, Wizz Air, Enter Air, Lufthansa i Ryanair.

„Rekordowy rok 2024 umacnia naszą pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej. Nasza inwestycja w modernizację infrastruktury i plany rozwoju siatki połączeń długodystansowych są kluczowe dla utrzymania konkurencyjności i spełnienia rosnących oczekiwań pasażerów oraz przewoźników lotniczych. Nowe kierunki, takie jak uruchomiona w lecie 2024 Addis Abeba czy przywracana przez PLL LOT Lizbona, otwierają przed pasażerami coraz więcej możliwości, a rok 2025 mimo trudności związanych z przepustowością zapowiada się także wyjątkowo atrakcyjnie dla naszych pasażerów” – mówi Marcin Danił, członek zarządu PPL ds. sprzedaży i finansów.

Zrównoważony rozwój na Lotnisku Chopina

Rok 2024 był dla Lotniska Chopina w Warszawie czasem innowacji w obszarze strategii i przygotowania portu na przyszłe wyzwania. Powołano pełnomocnika ds. zrównoważonego rozwoju, co pozwoliło zintensyfikować działania w ramach grupy kapitałowej PPL i wdrożyć kluczowe wskaźniki ESG.

W 2025 roku PPL wdroży Strategię ESG na lata 2025–2030. Obejmuje ona m.in. modernizację infrastruktury, redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.

Lotnisko Chopina jako jedyne w Polsce posiada certyfikat Airport Carbon Accreditation (ACA), który potwierdza zaangażowanie w redukcję śladu węglowego. Obecnie znajduje się na pierwszym poziomie certyfikacji, ale już trwają prace, by osiągnąć kolejne poziomy (2 i 3) na Lotnisku Chopina.

„Branża lotnicza staje dziś przed wieloma wyzwaniami, dlatego opracowujemy nową zintegrowaną strategię i podpisaliśmy List Intencyjny z CPK. Chcemy, by misja PPL i jej pracowników trwała, także po otwarciu Nowego Lotniska Chopina w 2032 roku” – mówi Adam Sanocki, członek zarządu PPL ds. strategii i innowacji.

W 2024 roku na Lotnisku Chopina wprowadzono także darmowy Fast Track dla seniorów 70+, oddano do użytku pokój wyciszenia oraz zainstalowano kolejne cztery źródełka wody pitnej (ich łączna liczba wzrosła do 10), zmieniono oznakowanie w terminalu na bardziej czytelne i kontrastowe– tzw. System identyfikacji Wizualnej, a to tylko niektóre z inicjatyw, które wpłynęły na komfort pasażerów. Pod koniec roku Lotnisko Chopina dołączyło też do programu Hidden Disabilities Sunflower, który ma na celu wsparcie osób z niewidocznymi niepełnosprawnościami. Każda wprowadzona zmiana, od udogodnień dla pasażerów po modernizację infrastruktury, jest realizowana z myślą o zrównoważonym rozwoju.

Rok 2025 zapowiada się równie intensywnie, z planami wprowadzenia m.in. self-boarding gate’ów, skanerów 3D do bagażu podręcznego oraz kolejnych inicjatyw proekologicznych, które mają na celu podniesienie standardów i dalsze zacieśnianie współpracy z interesariuszami.