IGHP: udany rok 2024 w hotelach

fot. Marten Bjork /unsplash

Rok 2024 hotelarze oceniają pozytywnie – wynika z najnowszej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego. Okres świąteczno-noworoczny również okazał się zadowalający i tradycyjnie większym zainteresowaniem gości cieszył się Sylwester niż Święta Bożego Narodzenia.

Wyniki grudnia 2024 roku były na niższym poziomie niż w listopadzie, głównie za sprawą słabszych rezultatów hoteli biznesowych, ale również pogorszonych w stosunku do poprzedniego miesiąca, wyników obiektów wypoczynkowych. To oznacza, że okres świąteczno-noworoczny nie pozwolił na „odrobienie” słabszego okresu z pierwszych dwóch dekad grudnia.

Frekwencja w grudniu rozczarowała

Wśród wszystkich ankietowanych hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było 16 proc., natomiast obłożenie powyżej 50 proc. zanotowała blisko połowa obiektów (47 proc., czyli 8 pp. mniej niż w listopadzie), w tym 21 proc. powyżej 70 proc. W grupie hoteli biznesowych 35 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc. To wyniki wyraźnie słabsze niż w listopadzie o 23 pp. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 17 proc. hoteli. Najliczniejsza była grupa „środka” z obłożeniem w zakresie 30-50 proc. i udziałem 48 proc. Obiekty wypoczynkowe również uzyskały wskaźniki słabsze niż w listopadzie: 28 proc. zapełniło się więcej niż w połowie (podobnie jak w poprzednim miesiącu). Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było również 28 proc. (ale o 16 pp. więcej niż w listopadzie). Najliczniejszą grupę stanowiły hotele z obłożeniem 30-50 proc, z udziałem 44 proc.

Wskaźniki obłożenia zbliżone do uzyskanych rok temu

Dla blisko połowy hoteli (48 proc.) frekwencja wzrosła w stosunku do grudnia ubiegłego roku, w tym 21 proc. obiektów zanotowała wzrost do 5 pp., a 17 proc. w zakresie 6-10 pp. 41 proc. hoteli pogorszyło obłożenie w stosunku do grudnia ubiegłego roku, w tym 21 proc. obiektów uzyskało frekwencję niższą do 5 pp. 11 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku. W grudniu, podobnie jak w listopadzie, hotele biznesowe wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 41 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do grudnia ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 19 proc. w grupie do 5 pp. 47 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym dwie równoliczne grupy po 21 proc. z frekwencją niższą do 5 pp. oraz w przedziale 6-10 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych dla 42 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do grudnia ubiegłego roku, w tym najliczniejsza grupa 22 proc. z wzrostem do 5 pp. I również w 42 proc. obiektów pogorszyło się obłożenie, w tym 22 proc. ze spadkiem do 5 pp.

Wzrost średnich cen rok do roku

Tempo wzrostu cen w hotelach było na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi ankietowanych hotelarzy wskazują, że 65 proc. hoteli (o 2 pp. więcej niż w listopadzie) podniosło ceny w stosunku do grudnia 2023 r., w tym 46 proc. odnotowało wzrost do 10 pp. 35 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 1/5 utrzymała te same ceny, a 8 proc. zanotowało spadek do 10 proc.

Niski poziom rezerwacji na styczeń

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na styczeń są zdecydowanie na niższym poziomie niż miesiąc temu dla grudnia, zarówno jeśli chodzi o odsetek hoteli z frekwencją poniżej 30 proc., jak i tych z obłożeniem powyżej 50 proc. Są również słabsze niż w analogicznym okresie rok temu. Jedynie obiekty wypoczynkowe mogą liczyć na lepsze wyniki w związku z początkiem ferii szkolnych w drugiej połowie stycznia. Ale aktualne prognozy dla obiektów wypoczynkowych są tylko trochę lepsze od biznesowych. Dla całej grupy ankietowanych 62 proc. hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada tylko 9 proc. W hotelach biznesowych blisko 3/4 obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje tylko 3 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 61 proc. z frekwencją poniżej 30 proc. i 17 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc.

Zadowalający okres świąteczny i noworoczny

Z danych uzyskanych od hotelarzy wynika, że faktyczne rezultaty były zbliżone (dla Bożego Narodzenia) oraz lepsze (Sylwester) od prognoz sprzed miesiąca. Hotele wypoczynkowe zanotowały wyraźnie lepsze wyniki niż biznesowe i, zgodnie z przewidywaniami, zdecydowanie większym zainteresowaniem gości cieszył się Sylwester niż Święta Bożego Narodzenia.

Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, 16 proc. uzyskało obłożenie w okresie świątecznym poniżej 30 proc. Do tego należy dodać grupę hoteli, które w ogóle nie sprzedawały oferty specjalnej w tych dniach – 35 proc. obiektów. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie było 39 proc., w tym 28 proc. powyżej 70 proc. obłożenia. Zgodnie z prognozami z ankiet sprzed miesiąca, hotele biznesowe wypadły w okresie świątecznym zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. 60 proc. nie sprzedawało oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. odnotowało 22 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych 17 proc. nie sprzedawało oferty, a 11 proc. uzyskało obłożenie poniżej 30 proc. Natomiast równo połowa obiektów zapełniła się w ponad 70 proc. Faktyczne wykonanie było więc nawet lepsze od prognoz z ankiety sprzed miesiąca.

Z kolei w okresie noworocznym 6 proc. ankietowanych hoteli uzyskało obłożenie poniżej 30 proc., 21 proc. obiektów nie sprzedawało oferty w ogóle. Hoteli wypełnionych więcej niż w 70 proc. było 58 proc., w tym 34 proc. z obłożeniem powyżej 90 proc. Podobnie jak w okresie świątecznym, hotele biznesowe wypadły gorzej niż wypoczynkowe. 2/5 nie sprzedawało oferty, obłożenie poniżej 30 proc. uzyskało 10 proc. obiektów, natomiast w 70 proc. lub więcej wypełniło się 40 proc. W hotelach wypoczynkowych 6 proc. nie sprzedawało oferty, obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc. było 3 proc., natomiast w 70 proc. lub więcej wypełniło się 72 proc., w tym prawie połowa (47 proc.) osiągnęła frekwencję powyżej 90 proc.

Druga połowa stycznia to początek ferii szkolnych. Prognozy na ten okres są jednak słabe. Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie równe 30 proc. posiada aktualnie obłożenie poniżej 30 proc. Do tego należy dodać bardzo dużą grupę 46 proc. obiektów, które w ogóle nie sprzedają oferty specjalnej. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest zaledwie 9 proc. Podobnie jak dla okresów świątecznego czy noworocznego, hotele biznesowe w czasie ferii wypadają gorzej niż wypoczynkowe. Aż 71 proc. nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. notuje 2 proc. obiektów. Jednak w hotelach wypoczynkowych również nadal nie widać rezerwacji na ferie: 17 proc. nie sprzedaje oferty, a 53 proc. posiada obłożenie poniżej 30 proc. Obiektów zapełnionych w ponad połowie jest na razie 17 proc.

To był dobry rok

Rok 2024 hotelarze zaliczają do udanych. Minione 12 miesięcy zostało ocenione „dobrze” przez 44 proc. respondentów i „dobrze, choć poniżej oczekiwań”, przez 41 proc. – co daje łącznie zdecydowaną większość 85 proc. Tylko 1 proc. respondentów oceniło poprzedni rok jako „zły” natomiast 14 proc. stwierdziło, że ich oczekiwania były wyższe niż osiągnięte wyniki.

O ankiecie

W ankiecie przeprowadzonej online w dniach 7-10 stycznia 2025 roku wzięło udział 138 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 74 proc. położone jest w miastach. 27 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (86 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 64 proc. ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 89 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 43 proc., 26 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 31 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (91 proc.).