Wizz Air: 71 proc. pasażerów wierzy w potencjał SAF

fot. Wizz Air

Wizz Air, Airbus, a także Moeve i lotnisko Charleroi poinformowały o pomyślnym zakończeniu próby operacyjnej zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Stanowi to krok w kierunku dekarbonizacji lotnictwa po wdrożeniu przepisów UE dotyczących paliwa Refuel, które nakładają minimalny udział SAF w lotach odlatujących z lotnisk UE od 1 stycznia 2025 roku.

Badanie wykazało, że 71 proc. respondentów wierzy w pozytywny wpływ zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) na zmniejszenie śladu węglowego przemysłu lotniczego, chociaż tylko 45 proc. znało go wcześniej.

Chociaż wielu uczestników ankiety rozważa zmianę swoich nawyków podróżnych ze względów ekologicznych, wciąż brakuje wystarczającej świadomości na temat działań podejmowanych przez sektor lotniczy w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, ich intensywności oraz innych inicjatyw. Te spostrzeżenia, wraz z rolą interesariuszy, zostały omówione podczas spotkania w Charleroi, gdzie podkreślono znaczenie współpracy na rzecz promowania lotnictwa niskoemisyjnego.

Podczas prób Wizz Air wykonał ponad 50 lotów, używając mieszanki SAF i tradycyjnego paliwa lotniczego, zgodnie z modelem bilansowania masy. SAF może zmniejszyć emisję CO2 w całym cyklu funkcjonowania nawet o 90 proc. w porównaniu z tradycyjną naftą. Inicjatywa udowodniła wykonalność włączenia SAF do regularnych działań i wskazała obszary przyszłego rozwoju, w tym modernizację infrastruktury i optymalizację kosztów.

Wnioski z ankiety: apel o działania branżowe

Ankieta zaangażowała pasażerów w celu oceny ich świadomości oraz postaw wobec lotnictwa niskoemisyjnego, w tym zrównoważonych paliw lotniczych. Wyniki ujawniły następujące kwestie:

  • Kompromisy środowiskowe: 58 proc. respondentów rozważało zmianę swoich nawyków podróżnych z powodów środowiskowych.
  • Kluczowa jest przystępność cenowa: 65 proc. respondentów wolałoby loty o niższej emisji, ale 36 proc. nie jest skłonnych płacić więcej.
  • Deficyt świadomości wysiłków ustawodawczych: 74 proc. respondentów nie miało świadomości o wprowadzeniu obowiązkowego stosowania SAF od stycznia 2025 roku, co wskazuje na konieczność lepszej komunikacji.
  • Silne zapotrzebowanie na wsparcie rządowe: 72 proc. respondentów wezwało do rządowych inwestycji w celu zwiększenia produkcji SAF, podkreślając znaczenie współpracy publiczno-prywatnej w celu zaspokojenia przyszłego zapotrzebowania.

„Pomyślne zakończenie tego testu potwierdza nasze zaangażowanie w latanie w kierunku zrównoważonego rozwoju. Jesteśmy głęboko wdzięczni naszym pasażerom, którzy wzięli udział w tym pierwszym w swoim rodzaju badaniu, dostarczając bezcennych informacji na temat ich świadomości i postaw wobec SAF i zrównoważonego podróżowania. Cieszy fakt, że 71 proc. uznało pozytywny wpływ SAF i jest chętnych do zaangażowania się w zrównoważone praktyki. Jednak wielu respondentów podkreśliło potrzebę większej jasności w kwestii roli SAF w dekarbonizacji, jej kosztów i roli regulacji” – skomentowała Yvonne Moynihan, członkini zarządu ds. handlowych i ESG w Wizz Air.

Spotkanie przy okrągłym stole na lotnisku Charleroi podkreśliło kluczową rolę wszystkich interesariuszy w zwiększaniu wdrażania i wykorzystania SAF. Airbus postrzega siebie jako katalizator w rozwoju globalnego ekosystemu SAF.

„Obecnie SAF jest dostępny w niewielkich ilościach, dlatego musimy zwiększyć popyt i podaż oraz zmniejszyć różnicę cenową w porównaniu do tradycyjnego paliwa. Wyniki ankiety podkreślają znaczenie ekosystemu lotniczego – w tym linii lotniczych, lotnisk, regulatorów, producentów i dostawców paliw – współpracujących ze sobą, aby wprowadzić przejrzystość i aktywnie zaangażować pasażerów w wysiłki na rzecz dekarbonizacji. Wymaga to wspólnego działania poprzez przestrzeganie regulacji, bardziej efektywne paliwowo samoloty i operacje oraz inicjatywy zwiększające świadomość pasażerów” – dodał Julien Manhes, szef działu SAF i usuwania dwutlenku węgla w Airbus.

„Wyniki tej ankiety podkreślają krytyczną potrzebę działań zarówno ze strony przemysłu, jak i polityki w celu przyspieszenia adopcji zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Choć pasażerowie coraz bardziej zdają sobie sprawę z kompromisów związanych ze środowiskiem, przystępność cenowa i świadomość pozostają istotnymi barierami. W Moeve zobowiązujemy się do współpracy z naszymi partnerami, takimi jak Wizz Air, aby zwiększyć produkcję SAF i poprawić publiczne zrozumienie tego tematu. Wsparcie rządowe jest kluczowe, aby zniwelować różnicę między obecnymi możliwościami a przyszłym popytem, zapewniając zrównoważony i odpowiedzialny ekologicznie przemysł lotniczy” – powiedział Álvaro Macarro, dyrektor ds. zrównoważonego lotnictwa w Moeve.

Lotnisko Charleroi wyróżnia się inicjatywą w rozwoju infrastruktury oraz tworzeniu partnerstw, które umożliwiają szeroką dostępność SAF.

„Cieszymy się, że to Wizz Air wybrał nas do tych testów. Dla lotniska Brussels South Charleroi ważne jest kontynuowanie działalności przy jednoczesnym zachowaniu priorytetu dla ochrony środowiska. Integracja SAF w paliwie lotniczym to rzeczywistość, z którą każda operacja lotnicza z europejskiego lotniska będzie musiała się zmierzyć. Na lotnisku Charleroi chcemy zachęcać do jego stosowania nie tylko w celu spełnienia europejskiego mandatu, ale także po to, aby pójść o krok dalej i przekroczyć minimalny procent SAF, który jest narzucony. Dlatego oprócz pracy nad zachętami finansowymi dla linii lotniczych, BSCA połączyło siły z SOWAER i rządem Walonii, aby ułatwić dostępność SAF w Walonii poprzez lokalną jednostkę produkcyjną, co stanowi ważny krok w kierunku zrównoważonej przyszłości sektora lotniczego” – podsumował Quentin Evrard, menedżer ds. zrównoważonego rozwoju BSCA.

O badaniu

Wszystkie odniesienia do respondentów dotyczą ankiety, która została przeprowadzona wśród subskrybentów anglojęzycznego newslettera Wizz Air w okresie od października do grudnia 2024 roku. Łączna liczba respondentów wyniosła 15 579. Celem ankiety było ocenie świadomości pasażerów, ich postrzegania oraz nastawienia wobec Zrównoważonych Paliw Lotniczych (SAF) oraz inicjatyw dekarbonizacyjnych. Udział w ankiecie był dobrowolny, a zebrane odpowiedzi nie mają na celu reprezentowania opinii wszystkich pasażerów ani ogólnej populacji. Wszystkie odpowiedzi zostały przeanalizowane anonimowo, a ankieta była zgodna z rygorystycznymi przepisami ochrony danych osobowych, aby zapewnić prywatność i poufność uczestników.