Enter Air otwiera bazę techniczną w Katowice Airport

Enter Air Services, spółka zależna największego polskiego przewoźnika czarterowego, podpisała 10-letnią umowę najmu hangaru H2 z Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym SA – operatorem Katowice Airport. Obiekt stanie się bazą techniczną linii lotniczej, umożliwiającą obsługę serwisową samolotów, w tym Boeingów 737.

Enter Air Services podpisała z Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym 10-letnią umowę najmu hangaru H2. Obiekt ma kubaturę 106 350 m3 i powierzchnię użytkową 7 912 m2. W hangarze znajdują się dwie zatoki serwisowe oraz rozbudowane zaplecze warsztatowe, socjalne i biurowe. Podpisana umowa to zacieśnienie strategicznej współpracy pomiędzy Katowice Airport, niekwestionowanym liderem w obsłudze ruchu wakacyjnego, a Enter Air, który jest największym przewoźnikiem czarterowym działającym na terenie tego portu, obsługującym około 33 proc. operacji czarterowych.

„Port lotniczy w Pyrzowicach jest naszą główną bazą operacyjną z którego od wielu lat regularnie latamy do destynacji turystycznych w Europie, Azji i Afryce. W 2024 roku było to ponad 130 unikalnych kierunków, czyli więcej niż oferował jakikolwiek inny przewoźnik operujący z tego portu. Od początku naszej działalności na rejsach w Pyrzowicach przewieźliśmy 6,8 mln pasażerów, a w 2024 roku Enter Air został pierwszym przewoźnikiem w historii katowickiego lotniska, który obsłużył ponad milion podróżnych w ruchu czarterowym w roku kalendarzowym. Od kilku lat poszukiwaliśmy dogodnych lokalizacji na rozbudowę naszych usług technicznych, a długoletnia umowa najmu hangaru na terenie najdynamiczniej rozwijającego się polskiego portu lotniczego i naszej największej bazy operacyjnej to kolejny krok w rozwoju obsługi hangarowej, po uruchomieniu naszego własnego hangaru na Węgrzech, z którego korzystamy od kilku miesięcy” – powiedział Grzegorz Polaniecki, prezes Enter Air Services.

„Z linią lotniczą Enter Air współpracujemy od niemal 15 lat. Aktualnie to największy przewoźnik czarterowy w Katowice Airport, obsługuje około 33 proc. tego rynku. Cieszymy się, że Enter Air został najemcą jednego z katowickich hangarów i otworzy tutaj bazę techniczną. W ten sposób zacieśniamy naszą strategiczną współpracę” – skomentował Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

W październiku 2024 r. Enter Air Services otrzymał certyfikat organizacji obsługi technicznej wydany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i pozwalający na prowadzenie własnej obsługi w hangarze na Węgrzech. Hangar w Debreczynie to jednostanowiskowy nowoczesny budynek z odpowiednim zapleczem operacyjny, który służy głównie obsłudze samolotów należących do floty Enter Air, ale przewoźnik nie wyklucza świadczenia usług także dla podmiotów zewnętrznych.

Aktualnie Katowice Airport dysponuje największą infrastrukturą do obsługi technicznej samolotów ze wszystkich polskich lotnisk regionalnych. Obecnie w Pyrzowicach są trzy hangary o sumarycznej powierzchni użytkowej 22,2 tys. m kw. i łącznej kubaturze 287 tys. m sześc. Łącznie dostępnych jest sześć zatok do serwisu samolotów kodu C.

Organizacje specjalizujące się w obsłudze technicznej samolotów (MRO), w oparciu o istniejącą infrastrukturę hangarową, oferują w Pyrzowicach szeroki zakres usług, począwszy od liniowych przeglądów samolotów trwających kilka godzin, poprzez szybkie wymiany silników turbowentylatorowych, skończywszy na dużych bazowych obsługach typu C-Check lub D-Check, które zajmują nawet kilka tygodni. W pierwszym kwartale 2025 roku rozpocznie się rozbudowa pyrzowickiej bazy do obsługi technicznej samolotów o kolejny hangar z dwoma zatokami serwisowymi dla samolotów kodu C. Inwestycja potrwa około roku.