Nowa prognoza IATA: w 2040 roku ponad 40 mln pasażerów rocznie
Lotnisko CPK w pierwszym pełnym roku swojej działalności może obsłużyć ponad 32 mln pasażerów, a już w roku 2040 – ponad 40 mln osób. CPK ma być ważnym hubem pasażerskim i węzłem cargo. Otwarcie nowego portu lotniczego poprzedzone zostanie okresem wzrostu ruchu na Mazowszu dzięki modernizacji Lotniska Chopina i Lotniska Warszawa-Modlin. Takie są wnioski z najnowszej prognozy IATA na lata 2024-2060 dla portów lotniczych w województwie mazowieckim.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wraz z postępem projektu zaktualizowała prognozy ruchu lotniczego. W środę zaprezentowała najnowszą prognozę, która na zlecenie CPK została opracowana przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).
Prognoza 2024 powstała na potrzeby aktualizacji biznesplanu i master planu Lotniska CPK, a także uaktualnienia przez Ministerstwo Infrastruktury Polityki Rozwoju Lotnictwa Cywilnego. Opracowanie uwzględnia najnowsze uwarunkowania, m.in. aktualną datę uruchomienia nowego lotniska w 2032 r. oraz aktualizację harmonogramów kolejowych CPK.
„Prognozy potwierdzają przyjęte przez nas założenia. Każda inwestycja powinna być oparta na dobrych podstawach, czyli na liczbach i na nich będziemy, w przypadku CPK, bazować. Wyniki najnowszej prognozy ruchu dla portów lotniczych w województwie mazowieckim są jednoznacznie pozytywne i wskazują na duży potencjał wzrostu liczby podróżnych” – mówi wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Inwestycja w rozwój ruchu dalekodystansowego
Na Lotnisku CPK będą obsługiwane wszystkie kategorie ruchu lotniczego, przy czym największy nacisk położony jest na ruch dalekodystansowy zasilany przez pasażerów transferowych. Dla zabezpieczenia rentowności nowego lotniska po jego otwarciu cały ruch komercyjny zostanie przeniesiony z Lotniska Chopina na CPK (a jeśli taka będzie decyzja przewoźników – także do innych portów lotniczych). Nie zostało za to przesądzone przeniesienie ruchu wojskowego, rządowego i sanitarnego.
IATA przyjęła założenia, że obecna przepustowość Lotniska Chopina to maksymalnie ok. 23,5 mln pasażerów z elastycznością +10 proc. – do ok. 26 mln pasażerów rocznie. Wynika to m.in. z coraz bardziej równomiernego rozkładania się ruchu w ciągu doby i na przestrzeni roku, z wykorzystania coraz większych samolotów i z większego wskaźnika wypełnienia samolotów. IATA przewiduje, że w 2030 r. – czyli dwa lata przed planowanym uruchomieniem CPK – na Lotnisku Chopina będzie popyt na ok. 29,5 mln pasażerów, a w 2032 r. – 31,4 mln pasażerów rocznie.
„Obsłużenie takiej liczby pasażerów jest możliwe tylko po modernizacji Lotniska Chopina, co po przeniesieniu ruchu przełoży się na mocny punkt startowy dla CPK. Bez przemyślanych inwestycji na Chopinie mielibyśmy stagnację rozwoju ruchu hubowego do 2032 r. To przełożyłoby się na mniejszą siatkę połączeń, ograniczenie rozwoju Polskich Linii Lotniczych LOT oraz osłabiony rozwój gospodarczy” – mówi Maciej Lasek.
To dlatego Polskie Porty Lotnicze (PPL) planują uruchomienie na Chopinie – latem 2029 r. – rozbudowanej infrastruktury, a dzięki temu zwiększenie przepustowości do ok. 30 mln pasażerów rocznie (z elastycznością +10 proc., czyli do ok. 33 mln pasażerów).
Zgodnie z przyjętymi w prognozie założeniami, w latach 2025-2028 PPL planują zwiększenie limitu dobowego o łącznie ok. 20 operacji lotniczych (startów i lądowań) z ok. 600-620 operacji obecnie – w zależności od wielkości samolotów i emitowanego przez nie hałasu. Od lata 2029 r., czyli po zakładanym oddaniu rozbudowanej infrastruktury, prognoza zakłada podnoszenie dziennego limitu – do maksymalnie ok. 800 operacji dobowo (przy jednoczesnym braku zmian dla limitu nocnego, czyli zakazu startów i lądowań w godz. 23:30-5:30).
Wzrost liczby pasażerów dzięki inwestycjom
W prognozie IATA dla województwa mazowieckiego w latach 2025-2028 następuje spowolnienie rozwoju ruchu spowodowane brakiem przepustowości na lotniskach, a następnie dynamiczny skok i wzrost od 2029 r. – wtedy ukończona będzie rozbudowa Lotniska Chopina i Modlina. Dodatkowa przepustowość i tak może zostać wypełniona już ok. 2032 roku. Tym samym Lotnisko CPK wpisuje się ze swoim otwarciem w okres, kiedy występuje potrzeba uruchomienia nowego lotniska.
„Prognoza IATA 2024 wskazuje na wzrost liczby pasażerów Lotniska CPK w całym badanym okresie względem Prognozy z 2023 r. o ok. 1,5-2 mln pasażerów rocznie. Przekłada się to na ok. 3-5 proc. więcej pasażerów – w zależności od roku. Prognozowany wzrost liczby podróżnych przekłada się też bezpośrednio na wzrost przychodów lotniska w wysokości kilkuset milionów złotych rocznie” – mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK.
IATA w trakcie przygotowania prognozy przeprowadziła konsultacje branżowe, które objęły m.in. Polskie Porty Lotnicze (PPL), Polskie Linie Lotnicze LOT, Port Lotniczy Warszawa-Modlin, głównych przewoźników lotniczych w Polsce, agentów obsługi naziemnej, firmy z branży cargo i biura podróży.
Pasażerowie transferowi i w ruchu docelowym
Prognoza IATA 2024 w całym okresie do 2060 r. wskazuje na wzrost ruchu pasażerów w ruchu „docelowym” (ang. Origin & Destination), którzy zaczynają lub kończą podróż lotniczą na Lotnisku CPK, a dalej korzystają z transportu lądowego.
„Jest to korzystne z punktu widzenia przychodowego lotniska. Tacy pasażerowie mogą w pełni korzystać z oferty komercyjnej w strefie airside i landside, używać parkingów, transportu publicznego, zwiększając obroty z działalności pozalotniczej” – mówi Dariusz Kuś, członek zarządu CPK ds. inwestycji lotniskowych.
W Prognozie 2024 dla CPK udział pasażerów transferowych uległ niewielkiemu obniżeniu względem prognozy z 2023 roku, co jest głównie związane ze zwiększeniem znaczenia pasażerów docelowych. IATA przewiduje w 2035 udział ruchu transferowego na poziomie ok. 37 proc. Długoterminowo obecna prognoza wskazuje ruch transferowy wynoszący ok. 40 proc.
Dla porównania: udział ruchu transferowego na poziomie ok. 36-40 proc. notują np. lotniska Amsterdam-Schiphol czy Monachium, natomiast lotnisko we Frankfurcie obsługuje ok. 50 proc. pasażerów transferowych.
Wyniki analiz ruchu transferowego wskazują na duży potencjał Lotniska CPK do rozwoju ruchu transferowego w relacjach: Europa-Azja, Europa-Ameryka Północna i Ameryka Północna-Azja.
„Analiza pokazuje, że w ciągu następnych kilkunastu lat możliwe jest potrojenie obecnych przewozów transferowych pod warunkiem zapewnienia odpowiedniej przepustowości skupionej na jednym lotnisku, czyli CPK. Dzięki temu skokowo poprawi się wskaźnik łączności lotniczej dla Polski i przewozy cargo lotniczego” – podkreśla Dariusz Kuś z zarządu CPK.
Elastyczne dostosowanie przepustowości CPK
„W założenia procesu projektowania Lotniska CPK wpisana jest modułowość, czyli możliwość fazowania zakresu wyposażenia i infrastruktury. Chodzi o to, żeby realizowany zakres danego etapu inwestycji lotniskowej odpowiadał aktualnym prognozom ruchu, a przepustowość była w sposób elastyczny dopasowana do aktualnych potrzeb” – mówi prezes CPK dr Filip Czernicki.
Dobiegający końca etap projektowania terminala pasażerskiego obejmuje obie fazy: 34 mln i 44 mln pasażerów. Pozwolenie na budowę dla terminala składa się z faz otwarcia i rozbudowy. Istnieją jednak możliwości zwiększenia przepustowości na dzień otwarcia do szacunkowo ok. 38 mln pasażerów rocznie, zanim nastąpi oddanie do użytku pełnej rozbudowy.
Hala główna terminala CPK powstanie od początku w kubaturze uwzględniającej rozbudowę, jednak z założeniem fazowanego wykończenia i wyposażenia. Możliwe jest zwiększenie przepustowości poprzez odpowiednie wyposażenie terminala m.in. w stanowiska check-in, kontroli bezpieczeństwa, kontroli dokumentów, taśmociągi do odbioru bagażu, system obsługi bagażu. Wyposażenie częściowo będzie mogło zostać przeniesione z modernizowanego Lotniska Chopina, co nie wiąże się z dodatkowymi kosztami zakupu sprzętu. Ponadto terminal jest dostosowany do realizacji kolejnych pirsów ze stanowiskami postojowymi.
Szybka kolej, PKB i demografia
IATA uwzględniła w swojej prognozie aktualne założenia i harmonogramy inwestycji kolejowych CPK. Zakładają one uruchomienie Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, Lotniskiem CPK i Łodzią do końca 2032 r., czyli jednocześnie z otwarciem portu lotniczego.
Do 2035 r. linia Y ma zostać przedłużona z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania. Na potrzeby prognozy IATA założyła, że do 2040 r. zostanie uruchomiony odcinek CMK Północ do Trójmiasta, a do 2050 r. m.in. linia przez Radom do Rzeszowa, chociaż te kwestie rozstrzygną się ostatecznie po zakończeniu trwających analiz w ramach Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK).
Prognoza 2024 oparta jest w dużej mierze na projekcjach PKB dla Polski od firmy S&P Global. Prognoza uwzględnia zakładany spadek ludności Polski do poziomu ok. 33 mln w 2050 r. Istotne jest jednak, że aglomeracja warszawska, która jest największym generatorem ruchu w województwie mazowieckim, ma według prognoz nieco zwiększać swoją ludność.
Wyniki analiz wskazują, że regulacje środowiskowe będą miały negatywny wpływ na prognozę ruchu, szczególnie w latach 30. tego wieku. Według IATA wpłyną one maksymalnie na około 7-procentowy spadek ruchu względem scenariusza bez nowych regulacji. W długim horyzoncie spodziewany jest postęp technologiczny w konstrukcji samolotów i spadek cen paliwa zrównoważonego SAF, dzięki czemu negatywny wpływ będzie relatywnie maleć.
POWIĄZANE WPISY
23 stycznia 2025
Costa Cruises: pierwszy statek wycieczkowy z LNG zatankował w Dubaju
Na początku stycznia Costa Smeralda pomyślnie ukończył pierwsze tankowanie skroplonego…
0 Komentarzy3 Minuty
23 stycznia 2025
Letnia oferta Ryanair z Gdańska. 42 kierunki i Bratysława wśród nowości
Ryanair poinformował dziś (23 stycznia) o rozkładzie lotów na lato 2025 z lotniska w…
0 Komentarzy2 Minuty
22 stycznia 2025
Rekordowy rok Wizz Air: 62,8 mln pasażerów w 2024 roku
Wizz Air poinformował o rekordowym roku 2024. Linia przewiozła liczbę 62,8 mln pasażerów…
0 Komentarzy3 Minuty
21 stycznia 2025
Ryanair oferuje 20 mln miejsc z Polski w 2025 roku
Ryanair ogłosił rekordowy letni rozkład oferując ponad 20 mln miejsc na ponad 300 trasach…
0 Komentarzy2 Minuty
21 stycznia 2025
Ryanair połączy Katowice z Dubrownikiem
Ryanair uruchomi nowe połączenie z katowickiego lotniska – od 31 marca 2025 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
20 stycznia 2025
PLL LOT wprowadzają nowe rozwiązania dla podróżnych
Polskie Linie Lotnicze LOT wprowadzają nowe udogodnienia, które ułatwią planowanie…
0 Komentarzy4 Minuty
20 stycznia 2025
Enter Air otwiera bazę techniczną w Katowice Airport
Enter Air Services, spółka zależna największego polskiego przewoźnika czarterowego,…
0 Komentarzy4 Minuty
20 stycznia 2025
Rekordowy rok na lotnisku w Jasionce. Ponad 1,1 mln pasażerów obsłużonych w 2024
Dokładnie 1 145 257 pasażerów obsłużyło w 2024 roku lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce.…
0 Komentarzy2 Minuty
20 stycznia 2025
Podróżuj teraz, zapłać później. LOT wprowadza płatności odroczone z PayPo
Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczęły współpracę z PayPo. Od teraz podróżujący mogą…
0 Komentarzy3 Minuty