Polacy coraz chętniej podróżują. Blisko 9 mln turystów pod ochroną TFG

W 2024 roku na zorganizowany wyjazd z biurem podróży wyjechało ponad 8 mln 750 tys. osób. To o ponad 1,1 mln więcej niż rok wcześniej – wynika z danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG). Fundusz informuje o korzystaniu z usług legalnie działających przedsiębiorców turystycznych.
Miniony rok okazał się rekordowy dla organizatorów turystyki działających na polskim rynku. Z ich usług skorzystało niemal 8,7 mln osób. To o ok. milion osób więcej niż w najlepszym do tej pory roku 2019.
„Cieszę się, że w ramach realizacji naszych zadań ustawowych mogliśmy objąć ochroną tak dużą liczbę podróżnych, a dwa fundusze turystyczne są już dzisiaj nieodłącznym elementem krajobrazu polskiej turystyki zorganizowanej” – powiedziała Małgorzata Ślepowrońska, prezes zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). To właśnie UFG posiada osobowość prawną i odpowiada za prowadzenie i administrowanie Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym oraz Turystycznym Funduszem Pomocowym.
Wyraźnym trendem w turystyce jest zmiana kierunków wybieranych przez podróżnych. Jeszcze pięć lat temu (w 2019 roku) więcej osób wybierało wypoczynek w kraju niż zagraniczne wczasy z przelotem czarterem. W ubiegłym roku to te ostatnie okazały się absolutnym numerem jeden – z tej opcji skorzystało ponad 5 mln turystów (to o 24 proc. więcej niż w 2023 roku i o 60 proc. więcej niż w 2019 roku).
Dużą popularnością cieszyły się także wyjazdy zagraniczne z wykorzystaniem innego środka transportu niż czarter (np. autokar lub lot rejsowy). Na taki wyjazd w ubiegłym roku zdecydowało się 1,6 mln osób (o 22 proc. więcej niż w 2023 roku i o 38 proc. więcej niż w 2019 roku). Na zorganizowany wyjazd na terenie Polski bądź do krajów ościennych wybrało się natomiast niespełna 2,1 mln osób (to spadek wobec 2023 roku o 7 proc., zaś w stosunku do 2019 roku o 40 proc.).
Z danych TFG wynika również, że sprzedaż wycieczek rozkłada się coraz bardziej równomiernie na niemal wszystkie miesiące w roku. Oczywiście mowa o dacie zakupu, a nie dacie wyjazdu, która może być nawet kilka miesięcy późniejsza. Oznacza to, że coraz mniej osób czeka na oferty tzw. last minute. Wcześniejsza rezerwacja oznacza większy wybór i niższą ceną. W takiej sytuacji warto jednak wykupić ubezpieczenie na wypadek, gdybyśmy musieli zrezygnować z wyjazdu.
UFG przypomina też, że przed wykupieniem imprezy turystycznej warto sprawdzić jej organizatora. Wystarczy wejść na stronę ewidencja.ufg.pl i wpisać np. nazwę lub NIP firmy. Tylko wyjazd z legalnie działającym biurem podróży gwarantuje ochronę podróżnych na wypadek niewypłacalności organizatora podróży (TFG) albo na wypadek nieprzewidzianych okoliczności (TFP). Na koniec 2024 roku w ewidencji znajdowało się ponad 5 tys. firm.
POWIĄZANE WPISY
16 grudnia 2025
PLL LOT ogłaszają nabór do 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę Dyplomową
PLL LOT zapraszają studentów do udziału w 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Wystartował program Future Professionals dla młodych talentów branży MICE
Wystartował program mentoringowy Future Professionals dla młodych talentów branży MICE. W…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Rankomat: Większość Polaków przywita Nowy Rok w domowym gronie
Większość Polaków planuje powitać Nowy Rok w domowym zaciszu – wynika z badania…
0 Komentarzy3 Minuty
15 grudnia 2025
Polscy turyści na drugim miejscu na Słowacji
Na konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele Slovakia Travel i Tatry Mountain…
0 Komentarzy2 Minuty
15 grudnia 2025
Travelist: Wysokie zainteresowanie feriami 2026. Ceny nieznacznie wzrosły
Rynek wyjazdów na ferie zimowe 2026 pozostaje stabilny – wynika z analizy Travelist.pl.…
0 Komentarzy4 Minuty
15 grudnia 2025
Ryanair przedstawia najpopularniejsze kierunki Polaków w okresie świątecznym
W okresie świąteczno-noworocznym Polacy najchętniej wybierają Włochy, Hiszpanię i Maltę,…
0 Komentarzy3 Minuty
12 grudnia 2025
Polacy wskazali najlepsze ośrodki narciarskie w kraju. Za nami pierwsza edycja rankingu Triverna.pl
Zimowy sezon w Polsce dopiero się rozpoczyna, a krajowe stoki już przyciągają narciarzy i…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
POWER podsumowuje branżę MICE w 2025: relacje ważniejsze niż efekty specjalne
Agencja POWER podsumowała działalność w mijającym roku i przedstawiła prognozy na 2026.…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
Turystyka dostępna dla wszystkich. Akademia Kompetencji TOO zapowiada cykl bezpłatnych szkoleń
Rosnąca liczba podróżnych o zróżnicowanych potrzebach oraz obowiązujące przepisy…
0 Komentarzy2 Minuty










