Biura podróży – Grecja wyraźnym liderem sprzedaży

AG

Końcówka wakacji to malejąca liczna klientów biurach podróży. Czołówka ulubionych wśród klientów kierunków również się nie zmienia, w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych, aż sześć lotnisk greckich.

W ostatnim tygodniu w biurach podróży liczba rezerwacji w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku zmalała o minus 7,1 proc.., zaś liczba klientów – o minus 7,7 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 91,1 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 2,5 proc. a autokarowe – 6,3 proc. W ostatnim tygodniu, w, porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 27,5 proc., imprez z dojazdem własnym – o 21,5 proc., liczba samolotówek zmalała zaś o minus 10,1 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem, trzydziesty pierwszy tydzień z rzędu, była Grecja, na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce znalazły się: Turcja, Hiszpania, Bułgaria, Egipt, Włochy, Portugalia, Chorwacja ,Cypr Francja. Zwraca utrzymujący się od kilku już tygodni w pierwszej dziesiątce Cypr.
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to w pierwszej dziesiątce znalazło się sześć greckich i trzy tureckie. Pierwsza trójka to Antalya, Heraklion i Rodos.

Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Burgas (1 850 zł) i w Antalyi (2 078 zł). Najdrożej jest w Chanii (2 659 zł) i na Rodos (2 515 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w maju, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2015 w ostatnich czterech tygodniach spadła o minus 1,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego . Sprzedaż wycieczek autokarowych wzrosła o 32,2 proc., imprez z dojazdem własnym o 28,5 proc., zaś samolotówek zmalała o minus 3,5 proc. Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2015 liczba klientów wzrosła o 3,7 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 87,4 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza dziesiątka pozostała bez zmian. Na dwudziestym miejscu (po raz dziesiąty w pierwszej dwudziestce) – znalazła się Polska (wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem o 57,1 proc.), zaś na miejscu trzynastym – Albania (+66). Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja( w porównaniu z ubiegłym rokiem ( +17,1 proc.). Dalej zaś: Turcja (+6,5 proc.), Hiszpania (+ 12,6 proc.), Egipt (minus 13,1 proc.), Bułgaria (+10,1 proc.), Włochy (+30,1 proc.), Tunezja (minus 56,9 proc.), Portugalia (+ 16 proc.), Chorwacja (minus 6,3 proc.) i Cypr (+8,8 proc.).