Biura podróży – skończyły się żniwa sprzedażowe

AG

W ostatnim tygodniu w biurach podróży liczba rezerwacji w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku spadła o minus 10 proc., zaś liczba klientów – o minus 13,2 proc.

R

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX , który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 94,5 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 1,7 proc. a autokarowe – 3,8 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 49,5 proc., zmalała liczba imprez z dojazdem własnym – o minus 10,4 proc., liczba samolotówek wzrosła o 21 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem, trzydziesty szósty tydzień z rzędu, była Grecja, na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce znalazły się: Turcja, Hiszpania, Egipt, Cypr, Włochy, Portugalia, Tunezja, Maroko i Czechy Już na dobre w pierwszej dziesiątce , i to na pozycji tym razem piątej, zadomowił się Cypr. Do pierwszej dziesiątki wróciła Tunezja idzie powoli w górę.
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to w pierwszej dziesiątce znalazło się pięć greckich i po dwa tureckie i hiszpańskie. Pierwsza trójka to Kos, Heraklion i Antalya.

Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Rodos (1 880zł) i na Kos (1 713 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze ( 3 080) i na Teneryfie (2 750 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2015 w wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 14,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych wzrosła o 13 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 28,1 proc., zaś autokarówek wzrosła o 43,1 proc. Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2015 liczba klientów wzrosła o 4,1 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 87,9 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza dziesiątka pozostała bez zmian. Na dwudziestym miejscu (po raz trzynasty w pierwszej dwudziestce) – znalazła się Polska (wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem o 55,9 proc.), zaś na miejscu trzynastym – Albania (+65,9). Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja( w porównaniu z ubiegłym rokiem ( +19,1 proc.). Dalej zaś: Turcja (+7,3 proc.), Hiszpania (+ 13 proc.), Egipt (minus 15,6 proc.), Bułgaria (+9,5 proc.), Włochy (+32,6 proc.), Tunezja (minus 60,7 proc.), Portugalia (+ 20,7 proc.).Chorwacja (minus 4,4 proc.), Cypr (+12 proc.).