Biura podróży- first minute tańsze niż przed rokiem

AG

Średnio o niecałe sto złotych taniej można kupić oferty first minute. W ubiegłym roku sytuacja była przeciwna – first minute były droższe od tych, sprzed dwunastu miesięcy.

Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje okres wysokiego sezonu lata czyli pierwszy tydzień sierpnia.

Zestawienie bazuje na cenach dla wylotów w okresie 1-7 sierpnia 2016 roku zebranych w dniu 27 listopada. Ponieważ jesteśmy w dalszym ciągu we wczesnym okresie sprzedaży sezonu letniego 2016 roku, to ceny dużej części wycieczek są jeszcze relatywnie stabilne i w okresie ostatniego tygodnia ich zmiany były nieznaczne. Średnie ceny wzrosły o 6 złotych (poprzednio spadły o 7 złotych), a jedynym kierunkiem, na którym wzrost był znaczący to Chalkidiki – o 254 złote. Był on ważną przyczyną 24- złotowej zwyżki średniej ceny Grecji. Zmiany cen pozostałych kierunków miały wymiar jednocyfrowy, a średnie ceny imprez na mniejszych kierunkach lub pojedynczych wyspach rosły lub spadały najwyżej o kilkanaście złotych z wyjątkiem Maroka, gdzie spadły one o 31 złotych.
Badanie różnicy obecnej średniej ceny first minute lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje na jej spadek o 72 złote (poprzednio notowano spadek o 91 złotych). Jest to odmienna sytuacja niż w tym samym okresie roku ubiegłego, bowiem wówczas średnia cena (lata 2015) przewyższała cenę z wcześniejszego sezonu (lato 2014) o około 85 złotych.

Spośród dużych kierunków nadal pozycję lidera spadków utrzymują Wyspy Kanaryjskie, które są średnio o 181 złotych tańsze niż przed rokiem (poprzednio o 211 złotych), ale trzeba przypomnieć, że zeszłej jesieni kierunek ten był wiceliderem zwyżek, a dodatnia różnica cen wobec sezonu lato 2014 wyniosła wtedy średnio blisko 120 złotych. Istotny wpływ na spadek średniej ceny Kanarów na starcie tego sezonu mają niższe ceny zastosowane przez tradycyjnego lidera tego kierunku, czyli Itakę, ale też przez przeceniające w tym roku ceny wycieczek biuro TUI Poland. Największą redukcję średnich cen wobec ubiegłego roku zanotowano na razie na dość drogiej przed rokiem wyspie Lanzarote – o 298 złotych, a znacznie mniejsze na Fuerteventurze – o 103 złotych i na cieszącej się teraz bardzo dużym wzięciem Teneryfie – o 100 złotych. Nadal sporo tańsze niż przed rokiem są też średnie ceny wycieczek w Bułgarii – o 114 złotych (poprzednio tańsze również o 114 złotych) oraz na kierunki tureckie – o 113 złotych (poprzednio były tańsze o 133 złote).

Natomiast coraz bardziej kosztowne w relacji z rokiem ubiegłym stają się popularne od początku sprzedaży first minute kierunki greckie – średnio o 52 złote ( w poprzednim zestawieniu były droższe o 19 złotych), wśród których prym w zwyżkach wiodą Chalkidiki i Korfu – średnio o ponad 470 i 140 złotych, a nadal nieco tańsze pozostają jeszcze Kos i Kreta – o 69 i 33 złote. Drugim dużym kierunkiem, na którym średnie ceny wzrosły wobec ubiegłego roku jest Egipt – o średnio 33 złote (w poprzednim zestawieniu był droższy o 48 złotych), w tym zwłaszcza Hurghada i Synaj – o prawie 100 i 35 złotych. Egipt drożeje drugi sezon z rzędu – w poprzednim było to średnio 185 złotych – a liderem wzrostów był wtedy Synaj – droższy wówczas aż o ponad 260 złotych, ale wobec podwyższonego ryzyka wakacji na tym półwyspie sytuacja ta, mimo coraz droższego dolara, może niebawem ulec odmianie.
Z mniejszych kierunków znacznie tańsza niż w ubiegłym roku jest teraz Portugalia – o 260 złotych (poprzednio była tańsza o 263 złote) oraz Tunezja – średnio o 258 złotych(poprzednio o 226złotych). Nieco tańsza niż rok temu jest obecnie Majorka – o 51 złotych (poprzednio o 101 złotych), a nadal nieco droższe pozostaje Maroko – o 25 złotych (poprzednio o 77 złotych).

Sporo tańsze wobec cen sprzed roku Kanary mogą się okazać zjawiskiem przejściowym zwłaszcza w kontekście podobnych teraz cen przelotów na tym kierunku w tanich liniach (o czym dalej w tym materiale) oraz wyższych niż przed rokiem cen hoteli oferowanych przez turystyczne portale rezerwacyjne – więcej o zmianach cen tych hoteli w materiale za dwa tygodnie (lato) i za tydzień (zima).
Tej jesieni wśród dużych biur podróży nadal zdecydowanie największą obniżką cen first minute na lato 2016 wobec sezonu poprzedniego wyróżnia się biuro TUI, w którym średnia cena spadła aż o blisko 425 złotych (poprzednio o 400 złotych). Całkiem możliwe, że jest to lokalna wersja często przywoływanej europejskiej strategii koncernu TUI stawiającego na zdecydowanie przyspieszenie tempa ekspansji, w tym także przy pomocy obniżonych cen. Również znacznie taniej niż przed rokiem, bo o średnio około 170 złotych oferuje obecnie wycieczki biuro Sun & Fun, a o około 90 złotych biuro Exim Tours. Na podobnych poziomach jak przed rokiem są teraz średnie ceny imprez u krajowych liderów turystyki wyjazdowej, czyli w biurach Itaka i Rainbow, a na niewiele wyższym w biurach Wezyr i Neckermann – o około 20 i 30 złotych. W większym stopniu, bo o około 90 złotych droższa jest oferta Grecosa, ale wynika to z faktu że sprzedaje prawie wyłącznie kierunki greckie, a te są teraz bardziej kosztowne niż przed rokiem.

W tym, co dla turystów ma największe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli, to zdecydowanym liderem w dalszym ciągu pozostaje biuro Itaka (27 takich ofert) przed stosującym ostatnio mocno obniżone ceny biurem Sun & Fun (22 oferty), a wyróżniają się pod tym względem jeszcze biura TUI i Rainbow (po 16 ofert). Wśród małych organizatorów stosunkowo dużą liczbę niedrogich propozycji nadal oferuje biuro Net Holiday (10 ofert).

Andrzej Betlej z TravelData.pl podkreślił: „Sytuacja w zakresie kształtowania się cen oferowanych przez touroperatorów zdaje się wskazywać na to, że rynkowi liderzy są nadal zdeterminowani ugruntowywać swoje pozycje również przy pomocy atrakcyjnych ofert w istotnym dla ogólnej sprzedaży okresie first minute. Taka strategia w przeszłości przynosiła całkiem dobre wyniki, a więc powinna być skuteczna również teraz, zwłaszcza gdy część klientów w tym mniej spokojnym dla turystyki okresie będzie skłonna preferować wyjazdy wakacyjne na kierunki bardziej bezpieczne oraz z dużymi i stabilnymi organizatorami.”