Biura podróży – Chorwacja, Cypr i Portugalia sprzedają się bardzo dobrze

AG

W ostatnim tygodniu liczba klientów w biurach podróży była wciąż niższa o 14 proc. niż w tym samym okresie rok temu. W porównaniu do roku ubiegłego dużo więcej chętnych na Bułgharię, Chorwację, Cypr i Portugalię. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży odnotowano spadek liczby rezerwacji o minus 11,5 proc. oraz o minus 14 proc. liczby klientów.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 85,7 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 6,4 proc. a autokarowe – 7,8 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 16,8 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 25,6 proc., zaś liczba samolotówek spadła o minus 17,9 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, choć zwraca uwagę stała już obecność w pierwszej dziesiątce Cypru. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Turcja, Bułgaria, Włochy, Chorwacja, Egipt, Portugalia, Albania i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa hiszpańskie a na podium znajdują się Heraklion, Antalya i Korfu. Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 018 zł) i Antalyi (1 943 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (2 924 zł) i w teneryfie (2 904 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 17 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 21,7 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 27,9 proc., zaś autokarówek wzrosła o 19,6 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 8,9 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 81,7 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem o minus 1 proc.). Dalej zaś: Hiszpania (+53 proc.), Bułgaria (+86 proc.), Włochy (+49 proc.), Turcja (minus 70 proc.), Egipt (minus 73 proc.), Portugalia (+ 60 proc.), Chorwacja (+114 proc.), Cypr (+24 proc.) i Austria (+120 proc.). Zwracają uwagę znajdujące się od kilku tygodni na dziewiętnastej pozycji Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 139 proc oraz na pozycji szesnastej Polska ze wzrostem wynoszącym 174 proc.