Biura podróży – czołówka najpopularniejszych kierunków bez zmian

AG

W ostatnim tygodniu z powody drugiego długiego weekendu majowego, klienci raczej wypoczywali, niż odwiedzali biura podróży. Wciąż dużo chętnych na Bułgarię, Chorwację, Cypr i Portugalię. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży odnotowano spadek liczby rezerwacji o minus 28,2 proc. oraz o minus 30,6 proc. liczby klientów. Trzeba pamietać jednak, na ubiegły tydzień przypadł w tym roku drugi tzw. długi weekend majowy.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 87,5 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 6,3 proc. a autokarowe – 6,1 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 20,5 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 26,7 proc., zaś liczba samolotówek spadła o minus 33,4 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, choć zwraca uwagę stała już obecność w pierwszej dziesiątce Cypru. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Turcja, Bułgaria, Włochy, Chorwacja, Portugalia, Egipt, Albania i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa hiszpańskie a na podium znajdują się Heraklion, Korfu i Antalya. Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 008 zł) i Antalyi (1 987 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (3 240 zł) i na Teneryfie (3 130 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 24,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 27,7 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 22,9 proc., zaś autokarówek zmalała o minus 0,5 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 9,9 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 81,9 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem o minus 3 proc.). Dalej zaś: Hiszpania (+50 proc.), Bułgaria (+78 proc.), Włochy (+49 proc.), Turcja (minus 70 proc.), Egipt (minus 73 proc.), Portugalia (+55 proc.), Chorwacja (+113 proc.), Cypr (+25 proc.) i Austria (+120 proc.). Zwracają uwagę znajdujące się od kilku tygodni na dziewiętnastej pozycji Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 136 proc oraz na pozycji piętnastej Polska ze wzrostem wynoszącym 173 proc.