Brak pieniędzy a nie terroryści to główny powód obaw polskich turystów

AG

Travelplanet.pl wprowadził w czerwcu jako pierwszy w branży możliwość zakupu wycieczki na raty zero procent.

Według wyników badania ARC Rynek i Opinia, przeprowadzonego dla Liberty Direct, aż 44 proc. polskich turystów boi się przekroczenia limitu wydatków na wakacjach. 42 proc. respondentów ma problem z całkowitym sfinansowaniem wyjazdu na wakacje – to wniosek z badania pozyczkaportal.pl i Aasa Polska. Według tego ostatniego sondażu 20 proc. z powodu chwilowego braku gotówki rozważa zrezygnowanie z wyjazdu, ale aż 37 proc. chce pożyczyć pieniądze na wakacje.

Według danych rezerwacyjnych Travelplanet.pl, średni koszt wyjazdu na zagraniczne wakacje wzrósł w ostatniej dekadzie tylko o 14 proc. Jednak płynność finansowa dotycząca wydatków na wypoczynek wciąż stanowi problem.
Z innych statystyk Travelplanet.pl wynika, że skłonność do wyjazdów z biurami podróży nie maleje. Wakacje na to lato zarezerwowało ok. 10 proc. turystów więcej niż na lato 2015. Tymczasem według raportów Polskiego Związku Organizatorów Turystyki tegoroczna sprzedaż ofert biur podróży wciąż utrzymuje się na poziomie niższym niż w ubiegłym roku. Co prawda te dane opierają się na tylko na jednym systemie rezerwacyjnym, ale w pewnym stopniu odzwierciedlają obawy polskich turystów, które pokazują sondaże.
Skąd więc wzrosty w statystykach największego polskiego multiagenta, będących swoistym papierkiem lakmusowym rynku turystyki?
Dane Travelplanet.pl pokazują sprzedaż niemal wszystkich największych biur podróży, które są partnerami multiagenta a nie tylko dane sprzedażowe jednego systemu rezerwacyjnego. Nie sposób jednak nie zauważyć, że duży wpływ mają na nie rozwiązania, które wyeliminowały zagrożenia, powstrzymujące turystów przed zakupem wakacji.

Travelplanet.pl wprowadził w czerwcu jako pierwszy w branży możliwość zakupu wycieczki na raty zero procent. Spłaca się ją nie przed wyjazdem ale dopiero po powrocie, w pięciu równych ratach odpowiadających cenie wyjazdu. Dane dotyczące rezerwacji w czerwcu pokazują, że trafiono w oczekiwania turystów. Efekt wzmacnia inne pionierskie rozwiązanie: bezpłatne ubezpieczenie od ewentualnej upadłości touroperatora.
Z opublikowanych właśnie badań TNS Polska dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta wynika, że aż 28 proc. Polaków obawia się zainwestowania często kilkunastu tysięcy złotych w wakacje, które mogą nie dojść do skutku.
Bezpłatne ubezpieczenie eliminuje i to zagrożenie. Sprawdziło się pod koniec ubiegłego lata, gdy zbankrutowało biuro Alfa Star, jeden z największych graczy na rynku turystycznym. Turyści, którzy kupili wakacje w tym biurze za pośrednictwem Travelplanet.pl, skorzystali z możliwości ekwiwalentnego wypoczynku. Inni klienci Alfa Star muszą czekać do połowy września 2016 na zakończenie procedury zgłaszania roszczeń wobec tego biura. Po fali bankructw touroperatorów w 2012 roku procedury wypłaty pieniędzy trwały od półtora roku do dwóch lat a wysokość zwrotów sięgała co najwyżej 70 proc. kwot zapłaconych za wycieczki.