Biura podróży – rośnie sprzedaż imprez z dojazdem własnym

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 9,3 proc, wzrosła jedynie sprzedanych imprez z dojazdem własnym – o 5 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży liczba rezerwacji była mniejsza o minus 3,4 proc., zaś liczba klientów spadła o minus 5,6 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 90,9 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 3,7 proc. a autokarowe – 5,2 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 9,7 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 7,3proc., zaś liczba samolotówek spadła o 5,9 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, choć zwraca uwagę stała już obecność w pierwszej dziesiątce Cypru. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Turcja, Włochy, Chorwacja, Albania, Portugalia, Egipt i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa bułgarskie a na podium znajdują się Heraklion, Burgas i Korfu. Najmniej kosztują imprezy w Burgas (1 848 zł) i w Warnie (1 774 zł). Najdrożej jest na Majorce (2 908 zł) i na Kos (2 721 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 9,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 10,75 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 5,6 proc., zaś autokarówek spadła o minus 5,3 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 9,3 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 83,7 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 2 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+42 proc.), Bułgaria (+44 proc.), Włochy (+49 proc.), Turcja (minus 65 proc.), Egipt (minus 74 proc.), Chorwacja (+102 proc.), Portugalia (+30 proc.), Cypr (+17 proc.) i Albania (brak danych). Zwracają uwagę znajdujące się od kilkunastu tygodni na dziewiętnastej pozycji Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 136 proc oraz na pozycji trzynastej Polska ze wzrostem wynoszącym 152 proc.