PIT: opłaty wjazdowe we Włoszech są drakońskie
Polska Izba Turystyki podjęła działania mające na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom drakońskich opłat wjazdowych stosowanych przez popularne turystycznie włoskie miasta. Opinie zebrane wśród polskich przedsiębiorców zostaną przekazane do Komisji Europejskiej i posłużą jako argumenty w rozmowach z włoskim rządem.
PIT przeprowadziła wśród przedstawicieli branży turystycznej ankietę mającą na celu zdiagnozowanie, w jaki sposób opłaty wjazdowe naliczane przez włoskie miasta wpływają na rynek wyjazdów zorganizowanych do Włoch. Ankieta jest częścią akcji przeprowadzanej przez europejską branżę turystyczną, lobującą w tej sprawie w ramach struktur unijnych.
Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki i wiceprezes Europejskiej Organizacji Związków Biur Podróży (ECTAA), powiedział: „Podjęliśmy konkretne działania mające na celu ukrócenie tej sytuacji. Na wniosek branży, problemem wygórowanych opłat wjazdowych do włoskich miast zajmuje się od 2015 roku Komisja Europejska, która ustaliła, że ingerują one m.in. w wolność ustalania opłaty za usługi transportowej. Za pośrednictwem ECTAA chcemy przekazać Komisji Europejskiej konkretne argumenty, które posłużą do prowadzenia negocjacji. Przeprowadzony przez nas sondaż wśród organizatorów turystyki miał za zadanie pokazać, w jaki sposób opłaty te zaburzają funkcjonowanie rynku i jaki mają wpływ na produkt turystyczny oraz konkurencyjność ofert touroperatorów.”
Odpowiedzi przedstawicieli branży nie pozostawiają wątpliwości – opłaty znacznie wpływają na podwyższenie ceny wyjazdu, co uderza bezpośrednio w turystów. Często jest to powodem ich rezygnacji z konkretnej oferty, ponieważ wysokość dodatkowych kosztów jest dla nich nie do zaakceptowania. Wpływa to na spadek zainteresowania ofertą wyjazdów zorganizowanych do Włoch.
Zdarza się też, że ze względu na wysokie opłaty przewoźnicy unikają konieczności wjazdu do miast. Wpływa to na modyfikację programów i powoduje niepotrzebną stratę czasu na szukanie alternatywnych tańszych opcji dojazdu, takich jak pociąg, statek, komunikacja miejska. W efekcie tracą klienci – ograniczony zostaje program lub zwiększa się koszt imprezy ze względu na konieczność zapewnienia dodatkowego noclegu.
94,74 proc. ankietowanych stwierdziło, że opłaty we Włoszech są wyższe niż w innych miejscach popularnych turystycznie. Wysokość opłat, w zależności od programu wycieczki, niekiedy dochodzi do ok. 1000-1400 euro przy tygodniowym wyjeździe autokarem z silnikiem w kategorii do EURO 4. W przeliczeniu na jednego uczestnika koszt ten może sięgać 10% proc.ceny imprezy turystycznej (do 150 zł). W przeliczeniu na koszty samego przejazdu autokarem, opłaty wjazdowe do miast stanowią ok. 30 proc. kosztu przejazdu Polska – Włochy – Polska.
Wśród najdroższych miast ankietowani wymieniają przede wszystkim: Rzym, Florencję, Sienę, San Gimignano i inne miasta Toskanii, a także Wenecję i Taorminę. Dodanie do programu trzech miast: Rzymu, Florencji i Wenecji wpływa na wzrost kosztów imprezy o ok. 900 euro, co w przeliczeniu na jedną osobę wynosi ok. 100 zł (przy 40-osobowej grupie).
Touroperatorzy twierdzą też, że opłaty nie idą w parze z poprawą jakości dróg czy rozwojem alternatywnych dojazdów. Zaznaczają, że mimo pobierania wysokich opłat wjazdowych, włoskie miasta nie zapewniają dostatecznej informacji o parkingach i wolnych miejscach parkingowych. Opłaty parkingowe również zaliczane są do wysokich i uciążliwych.
Brakuje również stref postojowych „kiss and ride” dla grup uprzywilejowanych, takich jak np. niepełnosprawni, czy grupy dzieci. Część miast nie przewiduje dla takich grup taryfy specjalnej, w innych jej uzyskanie jest bardzo ciężkie.
Ponadto przedstawiciele branży wskazują, że w niektórych włoskich miastach nie są honorowane certyfikaty dotyczące spełniania przez autokar norm emisji spalin, jeśli nie jest to wpisane do dowodu rejestracyjnego. Prowadzi to do kuriozalnych sytuacji. Bywa tak, że roczny autokar z silnikiem EURO 6 bez adnotacji w dowodzie rejestracyjnym płaci za wjazd np do Florencji 600 euro, podobnie jak te, które mają silniki EURO 1 lub 2. Problemem jest brak spójnych systemów rejestracji pojazdów. Aby uzyskać niższą stawkę z tytułu normy EURO, pojazd musi być zarejestrowany w systemie konkretnego miasta.
Paweł Niewiadomski dodał: „Odpowiedzi udzielane przez polskich touroperatorów są dla nas cenne, ponieważ dostarczają konkretnej wiedzy, na której można oprzeć argumentację podczas negocjacji z Włochami. Wyniki ankiety przedstawiają w praktyce efekty polityki stosowanej przez część włoskich miast. Jest to przykład problemu, który mamy szansę rozwiązać działając wspólnie na arenie międzynarodowej. Nie może być tak, że na terenie wspólnoty wprowadzane są samowolnie warunki handlowe uniemożliwiające pewien rodzaj działalności i wprowadzające nierówność konkurencji. Instytucje unijne istnieją właśnie po to, by rozwiązywać tego typu problemy.”
Ankietę na polskim rynku przeprowadza Polska Izba Turystyki.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty