Biura podróży – we wrześniu sprzedaż ruszyła z kopyta

AG

W tym roku jeszcze tak dobrze nie było – dużo więcej klientów niż rok temu odwiedza biura podróży. Już czwarty tydzień z rzędu Tunezja znajduje się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych krajów wśród klientów biur podróży.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 16,5 proc., zaś liczba klientów – o 16,3 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 92,9 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 1,7 proc. a autokarowe – 4,7 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 43,8 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 14,3 proc., zaś liczba samolotówek – o 15 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to w pierwszej dziesiątce czwarty tydzień utrzymuje się Tunezja, wypadła z niej zaś Bułgaria. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Turcja, Egipt, Włochy, Tunezja, Cypr, Portugalia, Albania i Chorwacja. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa hiszpańskie a na podium znajdują się Antalya, Rodos i Heraklion. Najmniej kosztują imprezy w Antalyi (1 981 zł) i w Hurghadzie (2 076zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (2 876 zł) i na Teneryfie (2 829 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 14 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych wzrosła o 13,3 proc., imprez z dojazdem własnym – o 24,5 proc., zaś autokarówek – o 19,9 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 3,9 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 86,2 proc. wszystkich imprez.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 7 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+40 proc.), Bułgaria (+37 proc.), Turcja (minus 60 proc.), Włochy (+50 proc.), Egipt (minus 68 proc.), Chorwacja (+80 proc.), Portugalia (+23 proc.), Albania (brak danych) i Cypr (+6 proc.). Na dziewiętnnastej pozycji znajdują się Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 107 proc., na pozycji jedenastej – Polska ze wzrostem wynoszącym 107 proc. i na pozycji dwunastej – Austria (+112 proc.).