Kongres Turystyki Polskiej – o zarządzaniu promocją
Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej będzie jednym z gości i prelegentów Kongresu Turystyki Polskiej. Jeden z bloków tematycznych Kongresu Turystyki Polskiej podejmie dyskusję nad aktualnym i docelowym modelem zarządzania promocją turystyczną.
Jak podkreślił prezes Bartłomiej Walas: „W pracach przygotowawczych zespół ekspertów sformułował kilka tez, a są nimi:
Promocja turystyki na szczeblu centralnym powinna być prowadzona przez wyspecjalizowaną agencję wzorem wielu krajów jaką jest Narodowa Organizacja Turystyczna (NTO) a w kraju Polska Organizacja Turystyczna. Zadania powiązane z budową marki Polska, prowadzoną przez inne specjalistyczne agencje powinny być jedynie koordynowane na zasadach partnerstwa,Model zarządzania powinien być zdecentralizowany, z dominującym, ale nie wyłącznym, udziałem środków publicznych,
Udział w promocji kraju i miejsc docelowych partnerów/beneficjentów z branż około turystycznych jest znikomy i wymaga stworzenia mechanizmów „wciągnięcia ich” w system promocji i zarządzania produktem turystycznym w regionach,
System partnerstwa publiczno-prywatnego we współorganizacji wydarzeń promocyjnych napotyka na szereg barier prawnych, w tym w zakresie zamówień publicznych, pomocy publicznej, działalności gospodarczej,
Istnieje konieczność poszukiwania systemowych źródeł zasilania promocji turystycznej kraju na szczeblu centralnym lub regionalnym, w miarę możliwości nie cenotwórczych lub opartych o redystrybucję środków pozyskanych z tytułu ruchu turystycznego,
Współczesna komunikacja marketingowa oznacza komercjalizację produktów. Od tego zadania nie mogą się odżegnywać jednostki samorządu terytorialnego.
Jeśli przyjąć powyższe tezy jako niepodważalne to jednak wymagają rozstrzygnięć i zrozumienia w zakresie operacyjnym. Obszarami dyskusji powinny być trzy zjawiska: narzędzia gromadzenia środków finansowych na komunikację marketingową, udział i partnerstwo wszystkich beneficjentów, wsparcie bezpośrednie dla przedsiębiorców oraz podział zadań i kompetencji.
Kanwą do dyskusji podczas Kongresu będą przygotowane prezentacje dotyczące: funkcjonowania i analizy finansowania Narodowych Organizacji Turystycznych, barier prawnych i zarządczych dla prowadzenia przez samorząd terytorialny komunikacji marketingowej, analizy funkcjonowania ROT i LOT (jako odpowiedników DMO i DMC), barier w komercjalizacji produktów czy oceny instrumentów wsparcia w promocji przedsiębiorców.
Ze względu na liczne polemiki dotyczące promocji, wydaje się, że jest niezbędne wypracowanie wreszcie jednego, spójnego kierunku reformowania zarządzania tym obszarem, rozstrzygającego (chociaż w wielu krajach już tego dokonano) następujące dylematy:
Centralizacja czy decentralizacja zarządzania promocją?Czy możliwy jest podział kompetencji np. w zakresie praktykowanych narzędzi promocyjnych, zadań z zakresu polityki turystycznej a może nie jesteśmy „gotowi” do wdrożenia form „governance” w turystyce?
Czy i w jakich formach ma być udzielana pomoc publiczna przedsiębiorstwom turystycznym różnego typu a kiedy występuje partnerstwo publiczno-prywatne?
Czy integracja pozioma lub pionowa może zwiększyć efektywność zarządzania promocją?
Nie są to oczywiście wszystkie powstałe pytania a odpowiedzi na nie pozwolą wypracować także inne, podejmowane grupy tematyczne. Najważniejszym jest, aby udało się nam dyskutować nie z punktu partykularnych interesów grup zawodowych lecz dorobku nowoczesnego zarządzania turystyką. Kongres jest na to duża szansą…”
Jak podkreślił prezes Bartłomiej Walas:
W pracach przygotowawczych zespół ekspertów sformułował kilka tez, a są nimi:
-
Promocja turystyki na szczeblu centralnym powinna być prowadzona przez wyspecjalizowaną agencję wzorem wielu krajów jaką jest Narodowa Organizacja Turystyczna (NTO) a w kraju Polska Organizacja Turystyczna. Zadania powiązane z budową marki Polska, prowadzoną przez inne specjalistyczne agencje powinny być jedynie koordynowane na zasadach partnerstwa,
-
-
Model zarządzania powinien być zdecentralizowany, z dominującym, ale nie wyłącznym, udziałem środków publicznych,
-
-
Udział w promocji kraju i miejsc docelowych partnerów/beneficjentów z branż około turystycznych jest znikomy i wymaga stworzenia mechanizmów „wciągnięcia ich” w system promocji i zarządzania produktem turystycznym w regionach,
-
-
System partnerstwa publiczno-prywatnego we współorganizacji wydarzeń promocyjnych napotyka na szereg barier prawnych, w tym w zakresie zamówień publicznych, pomocy publicznej, działalności gospodarczej,
-
-
Istnieje konieczność poszukiwania systemowych źródeł zasilania promocji turystycznej kraju na szczeblu centralnym lub regionalnym, w miarę możliwości nie cenotwórczych lub opartych o redystrybucję środków pozyskanych z tytułu ruchu turystycznego,
-
-
Współczesna komunikacja marketingowa oznacza komercjalizację produktów. Od tego zadania nie mogą się odżegnywać jednostki samorządu terytorialnego.
Jeśli przyjąć powyższe tezy jako niepodważalne to jednak wymagają rozstrzygnięć i zrozumienia w zakresie operacyjnym. Obszarami dyskusji powinny być trzy zjawiska: narzędzia gromadzenia środków finansowych na komunikację marketingową, udział i partnerstwo wszystkich beneficjentów, wsparcie bezpośrednie dla przedsiębiorców oraz podział zadań i kompetencji.
Kanwą do dyskusji podczas Kongresu będą przygotowane prezentacje dotyczące: funkcjonowania i analizy finansowania Narodowych Organizacji Turystycznych, barier prawnych i zarządczych dla prowadzenia przez samorząd terytorialny komunikacji marketingowej, analizy funkcjonowania ROT i LOT (jako odpowiedników DMO i DMC), barier w komercjalizacji produktów czy oceny instrumentów wsparcia w promocji przedsiębiorców.
Ze względu na liczne polemiki dotyczące promocji, wydaje się, że jest niezbędne wypracowanie wreszcie jednego, spójnego kierunku reformowania zarządzania tym obszarem, rozstrzygającego (chociaż w wielu krajach już tego dokonano) następujące dylematy:
-
Centralizacja czy decentralizacja zarządzania promocją?
-
-
Czy możliwy jest podział kompetencji np. w zakresie praktykowanych narzędzi promocyjnych, zadań z zakresu polityki turystycznej a może nie jesteśmy „gotowi” do wdrożenia form „governance” w turystyce?
-
-
Czy i w jakich formach ma być udzielana pomoc publiczna przedsiębiorstwom turystycznym różnego typu a kiedy występuje partnerstwo publiczno-prywatne?
-
-
Czy integracja pozioma lub pionowa może zwiększyć efektywność zarządzania promocją?
Nie są to oczywiście wszystkie powstałe pytania a odpowiedzi na nie pozwolą wypracować także inne, podejmowane grupy tematyczne. Najważniejszym jest, aby udało się nam dyskutować nie z punktu partykularnych interesów grup zawodowych lecz dorobku nowoczesnego zarządzania turystyką. Kongres jest na to duża szansą…
Dr Bartłomiej Walas
POWIĄZANE WPISY
2 grudnia 2024
Konkurs na najciekawsze produktu turystyczne Sopotu. Zgłoszenia do 6 grudnia
Konkurs „Sopockie Perły” promuje wyjątkowe miejsca, inicjatywy i projekty, które budują…
0 Komentarzy5 Minuty
29 listopada 2024
37. edycja Meet the Bidder Grand Edition: ponad 1000 spotkań B2B w Warszawie
27 listopada 2024 r. w warszawskim Arche Hotel Krakowska odbyło się największe w tym roku…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Targi turystyczne ITTF Warsaw 2024 – trzy dni spotkań i inspiracji
Już za dwa dni odbędzie się druga edycja Międzynarodowych Targów Turystycznych ITTF…
0 Komentarzy8 Minuty
19 listopada 2024
Festiwal GEOGRAFICA już w ten weekend
W dniach 23–24 listopada br. w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie – Festiwal…
0 Komentarzy1 Minuty
7 listopada 2024
Zdrowy styl życia – jak małe zmiany mogą wpłynąć na Twoje samopoczucie?
Ludzkie ciało pracuje wydajnie, gdy zachowana jest równowaga chemiczna w organizmie.…
0 Komentarzy3 Minuty
6 listopada 2024
Meet the Bidder Grand Edition już 27 listopada w Arche Hotel Krakowska
Meet the Bidder Grand Edition 2024 odbędzie się 27 listopada w warszawskim Arche Hotel…
0 Komentarzy1 Minuty
5 listopada 2024
Innowacje, zrównoważony rozwój, AI – za nami Lubelskie Forum Turystyki
W Lubelskim Centrum Konferencyjnym w Lublinie odbyło się IV Lubelskie Forum Turystyki.…
0 Komentarzy4 Minuty
31 października 2024
Festiwal GEOGRAFICA – dwa dni rozmów o podróżach
Już 23–24 listopada 2024 w Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 października 2024
Konkurs wiedzy i umiejętności turystycznych dla uczniów szkół średnich
Społeczna Akademia Nauk (SAN) we współpracy z Kadryturystyki.pl oraz Green Officer Agata…
0 Komentarzy3 Minuty