Ponad 16 mln Polaków wyjedzie na wakacje
Według wyników badań planów wakacyjnych opublikowanych przez Mondial Assistance, w tym roku na wypoczynek wybiera się 16 516 324 osób, 4 236 707 osób (26 proc.) wybiera się za granicę, a 12 279 622 (74 proc.) zamierza zorganizować swój wypoczynek w kraju. Na letni wyjazd wakacyjny planów nie ma 44 proc. Polaków.
Liczba osób, które jeszcze nie wiedzą, dokąd wyjadą na wakacje wzrosła w tym roku o 957 tys i wynosi 2 663 006.
Jako główne powody braku wakacyjnych planów wymienione zostały: brak pieniędzy na wyjazd (35 proc.) i inne obowiązki (27 proc.). W roku ubiegłym odsetek rezygnujących z planów wakacyjnych był dużo wyższy i wynosił 46 proc. W tym roku 7 proc. respondentów nigdy nie było na dłuższym wyjeździe urlopowym (w 2016 roku – 8 proc.) a 18 proc. było na takim wyjeździe co najmniej pięć lat temu (w 2016 – 20 proc.).
Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance, skomentował: “Zmalała znacznie grupa nie wyjeżdżających na wakacje z powodu braku pieniędzy. Zatrważające jest dla mnie, że wciąż aż 7 proc. Polaków nie była nigdy na urlopie. Optymizmem zaś napawa wiadomośc, że połowa Polaków wyjeżdża na wakacje rok po roku.”
Prezes Neckermann Podróże, Krzysztof Piątek, dodał: “To bardzo dobry sygnał dla branży turystycznej. Konsument staje się pewniejszy swojej sytuacji, zobaczył jej poprawę, łatwiej mu też podejmować decyzje o wydawaniu pieniędzy.”
Na wakacje 2017 wyjadą przede wszystkim osoby w wieku 18- 39 lat (48 proc.). 63 proc. z nich mieszka w trzyosobowych i większych gospodarstwach domowych a 52 żyje w rodzinie o dochodach netto wyższym niż 3 tys. na osobę.
Pierwsza czwórka najpopularniejszych kierunków nie zmieniła się. Pierwsza jest Hiszpania wraz z Wyspami Kanaryjskimi (14 proc. deklaruje, że tam pojedzie), druga Chorwacja (14 proc.), na dalszych pozycjach wskazywano Grecję (11 proc.) i Włochy (11 proc.). Z pierwszej dziesiątki wypadły Egipt i Turcja.
Krzysztof Piątek powiedział: “Co prawda w biurach podróży sprzedaż oferty greckiej jest dziesięc razy większa niż Chorwacji, ale do tego drugiego kraju przede wszystkim jeździmy samochodem.”
Tomasz Frączek dodał: “W związku z rosnącą liczbą zagrożeń i zła prasą z pierwszej dziesiątki wypadły Egipt i Turcja, ale chodzi tu oczywiście o deklaracje a nie rzeczywiste wykupywanie wycieczek.”
W tym roku średni koszt wyjazdu na jedną osobę na wyjazd krajowy wynosi 1 492 zł (w ubiegłym roku było to 1 490 zł) a na wyjazd zagraniczny – 2 963 zł (w 2016 – 2 922 zł). Liczba osób planujących zorganizować swoje krajowe wakacje po najniższych kosztach, poniżej tysiąca złotych wynosi 30 proc. Kolejne 30 proc. planuje wydatek do 1 500 złotych.
Zwiększyła się za to liczba singli (z 23 do 27 proc.), zmalała zaś liczba rodzin co najmniej 5-osobowych.
Po raz pierwszy w badaniach Mondial Assistance znalazło się pytanie o wpływ programu 500+ na plany wakacyjne rodzin. Co prawda 78 proc. respondentów odpowiedziało, że program 500+ nie miał żadnego wpływu na ich plany wakacyjne, to jednak 7 proc. przyznaje, że dzięki niemu dzieci pojadą na obozy lub kolonie, 4 proc. – że będą to „komercyjne”/ zorganizowane wakacje zamiast pobytu w domu, 4 proc. – że w ogóle zorganizuje wakacje a bez programu 500+ byłoby to niemożliwe.
Tomasz Frączek skomentował: “Co prawda 78 proc. pytanych odpowiada, że program 500+ nie ma dla nich znaczenia przy planach wakacyjnych, ale warto zauważyć, że dla 22 proc. program ten ma znaczenie. Głównym beneficjentem są oczywiście dzieci.”
Jeśli chodzi o sposób organizacji wyjazdu wakacyjnego to 56 proc. (2 391 134 osoby) chce to zrobić samemu a 44 proc. (1 845 566) skorzysta z oferty wyspecjalizowanych podmiotów. To mniej o 459 tys niż w 2016 roku. Jednak tegoroczne wyniki rezerwacji i sprzedaży w biurach podróży pokazują dwucyfrowy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Tak więc dane te nie pokrywają się z powodu różnej bazy badawczej oraz być może z tego, że sporo ludzi deklaruje samodzielność a i tak decyduje się na biuro podróży. Aż 82 proc. osób decydujących się na wyjazd z biurem podróży wykupi cały pakiet usług, tylko 7 proc. – sam dojazd. Wyjazd z biurem podróży wybieramy na ogół (73 proc.), bo “nie musimy się martwić o formalności i organizację”. 28 proc. Wyjeżdża z biurem, bo “korzystało z usług tego biura/ma zaufanie”.
Krzysztof Piątek skomentował: “Przekaz jest klarowny: coraz więcej turystów usamodzielnia się. I ten trend utrzymuje się. Głównie sprawiają to dwa czynniki. Po pierwsze rosnąca popularność tanich linii lotniczych i ich poszerzająca się sieć połączeń na kierunkach wakacyjnych. Po drugie – rozwój nowych technologii ułatwiających samodzielna rezerwację lotu, noclegu, zwiedzania.”
Z kolei na wybór konkretnego biura podróży największy wpływ ma: opinia znajomych o biurze (45 proc., w 2016 roku – 37 proc.) wiarygodność biura i zaufanie do niego (40 proc., w roku 2016 – 46 proc.), dobre doświadczenie z wcześniejszych wyjazdów z tym biurem (37 proc.), atrakcyjna cena (36 proc.), oraz opinie w internecie (31 proc.). Bezpieczny wyjazd wyjazd z biurem podróży gwarantują: wyjazd z dużym biurem (33 proc.), wyjazd tylko z biurem, z którego usług wcześniej korzystano (29 proc.), wyjazd z lokalnym, ale znanym respondentowi biurem (11 proc.). Minimalne znaczenie mają opinie w internecie (1 proc.).
Krzysztof Piątek zauważył: „Niezmiennie, od lat, na pytanie: z jakim biurem wyjechać na urlop? Odpowiadam: z biurem podróży,z którym macie dobre doświadczenie. Jeśli zaś nie macie doświadczenia – zapytajcie znajomych. I to się właśnie sprawdza – poleganie konsumentów na opiniach znajomych. Wciąż wzrasta świadomość, że wypoczynek warto a nawet trzeba powierzać sprawdzonym, rzetelnym biurom podróży.”
Tomasz Frączek dodał: “Cieszy mnie, że spadło znaczenie opinii czytanych w internecie. Zbyt wiele tam śmiecia, by brać te opinie na poważnie.”
Nieco więcej niż przed rokiem, bo 73 proc. Polaków planujących tegoroczne wakacje zamierza wykupić ubezpieczenie. Wciąż jednak aż 18 proc. nigdy się nie ubezpiecza a 23 proc. z tych, którzy nie planują wykupić ubezpieczenia uważa to za niepotrzebny koszt.
Tomasz Frączek skomentował: “Wciąż nie mogę zrozumieć lekkomyślności tych 18 proc., które w ogóle się nie ubezpiecza. Zwłaszcza, że koszty ubezpieczenia turystycznego są naprawde niskie i stanowią niewielki procent ceny całego wyjazdu.”
Jeśli chodzi o obawy związane z tegorocznymi wyjazdami, to tylko 9 proc. Polaków wyjeżdżających samodzielnie (w 2016 roku – aż 16 proc.) oraz 19 proc. wyjeżdżających z biurem podróży (w 2016 – 23 proc.), obawia się zamachów, zamieszek, strajków i aktów terroru. Uchodźców i problemów z nimi nie obawiają się wyjeżdżający samodzielnie i tylko 6 proc. korzystających z usług biur. Prawie nikt nie obawia się bankructwa biura (w ubiegłym roku było to aż 12 proc. wyjeżdżających za pośrednictwem właśnie firm turystycznych.
Samochód ciągle jest najpopularniejszym środkiem lokomocji podczas wyjazdu na wakacje w kraju. Z własnego pojazdu zamierza skorzystać 70 proc. Wybierając się za granicę, najczęściej wsiadamy do samolotu (57 proc. wskazań) i samochodu (27 proc.). 16 proc. wyjeżdżających za granicę pojedzie w tym roku autokarem (w 2016 0 13 proc.).
Najwięcej osób preferuje wyjazd dłuższy – 11 i więcej dni (44 proc. przy wyjeździe w Polsce i 48 proc. za granicą). Niezmiennie zwiedzanie i wycieczki (70 proc. za granicą, 88 proc. w kraju) oraz wypoczynek na plaży i basenie (69 proc. za granicą, 58 proc. w kraju) będą najpopularniejszymi formami spędzania czasu na wakacyjnym wyjeździe.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Mondial Assistance przez Ipsos Polska w dniach 4-21 maja 2017 za pomocą wywiadów ilościowych techniką CATI (wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny) na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości. Wielkość próby badawczej (N) to 2000.
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2024
Warszawa w oczach zagranicznych dziennikarzy
Wizyty prasowe dla mediów zagranicznych stanowią doskonałą okazję do pokazania atrakcji…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2024
Kampania „Miasto Przygody” triumfuje: 17 mln wyświetleń i osiem międzynarodowych nagród
Wrocław podsumował kampanię „Miasto Przygody”, która w ciągu dwóch lat przyciągnęła uwagę…
0 Komentarzy3 Minuty
16 grudnia 2024
Kolacja z Robertem Makłowiczem będzie do wylicytowania podczas IV Gali Waszej Turystyki
Podczas IV Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 10 stycznia 2025 roku w warszawskim…
0 Komentarzy1 Minuty
12 grudnia 2024
Video Podcast Waszej Turystyki: Mazowsze – region, który zaskakuje na każdym kroku
W trakcie XV Forum Promocji Turystycznej, Izabela Stelmańska, zastępczyni dyrektora…
0 Komentarzy1 Minuty
12 grudnia 2024
W promocji Mazowsza staramy się być o „krok przed”. Punktem odniesienia są najlepsze regiony turystyczne na świecie
Mazowsze z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością wśród turystów, także…
0 Komentarzy9 Minuty
12 grudnia 2024
W tych muzeach Mazowsza dzieci się nie nudzą
Mazowsze to region pełen wyjątkowych atrakcji dla dzieci. To wiele miejsc, gdzie…
0 Komentarzy7 Minuty
11 grudnia 2024
Laboratorium Inicjatyw Turystycznych – świeże spojrzenie na tworzenie produktów turystycznych
Laboratorium Inicjatyw Turystycznych to długofalowy projekt Mazowieckiej Regionalnej…
0 Komentarzy4 Minuty
9 grudnia 2024
10 lat z Modą na Mazowsze
Moda na Mazowsze obchodzi 10 urodziny. W tym czasie projekt realizowany przez MROT…
0 Komentarzy5 Minuty
9 grudnia 2024
Aktywna zima na Mazowszu
Oto trzy wybrane propozycje na aktywne spędzenie zimowych dni w Warszawie i na Mazowszu.
0 Komentarzy3 Minuty