Biura podróży – pierwsza szóstka kierunków zgarnia trzy czwarte rynku

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2017 imprezy w Grecji, Hiszpanii, Bułgarii, Egipcie, Turcji i Włoszech stanowią 73,5 proc. wszystkich sprzedanych w biurach podróży imprez.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 8,8 proc., zaś liczba klientów – o 11,2 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 80,1 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 15 proc. a autokarowe 4,6 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 12,2 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 327,1 proc., zaś liczba samolotówek zmalała o minus 1,1 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2016 do 31 października 2017 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tym razem następująco: Grecja, Hiszpania, Turcja, Bułgaria, Włochy, Egipt, Chorwacja, Albania, Cypr i Portugalia. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się pięć greckich i po dwa bułgarskie oraz hiszpańskie. Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Burgas. Najmniej kosztują imprezy w Warnie (1 942 zł) i w Burgas (2 009 zł). Najdrożej jest na Teneryfie (3 013 zł) i na Majorce (2 840 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 19,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych wzrosła o 8,3 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 239,3 proc., zaś autokarówek – zmalała o minus 11,5. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2017 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu zeszłej jesieni 2016 roku o 28,9 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 78 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 38 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+6 proc.), Bułgaria (+7 proc.), Egipt (+94 proc.), Turcja (+55 proc.), Włochy (4 proc.), Portugalia (3 proc.), Chorwacja (+11 proc.), Albania (109 proc.) i Kuba (+52 proc.). Na szesnastej pozycji znajduje się Malta (+127 proc.) a na osiemnastej – Tanzania (+107 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 28,6 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Hiszpania to 18 proc., Bułgaria – 7,2 proc., Egipt – 6,1 proc., Turcja – 5,9 proc., Włochy 5,7 proc.