Biura podróży – wszystkie kierunki dużo tańsze

KG

Najbardziej potaniały wycieczki na Wyspy Kanaryjskie – średnia cena była o 352 złote niższa niż w analogicznym okresie 2016 roku.

Analiza cen impres turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się m.in. gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień października, czyli 2-8 października 2017 roku.

Obecna różnica średnich cen wobec tego samego okresu była po raz drugi w tym sezonie ujemna i wyniosła minus 150 złotych, czyli była o 305 złotych mniejsza niż przy takim samym wyprzedzeniu wobec dat wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia, gdy wyniosła + 155 złotych. W tym samym okresie w ubiegłym sezonie różnica średnich cen była dodatnia i wyniosła + 128 złotych.
Niższe niż przed rokiem ceny mogą być efektem nałożenia się dwóch czynników, a mianowicie wydłużenia sezonu przez część touroperatorów na niektórych kierunkach i znacząco większej w tym roku oferty tanich linii (LCC), co ma szczególnie wyraźny wpływ po zakończeniu wysokiego sezonu, gdy konkurencja wyjazdów organizowanych przez turystów samodzielnie w oparciu o przeloty tanimi liniami (LCC) jest relatywnie silniejsza.
Brak jest natomiast w tym okresie oddziaływania czynników o charakterze kosztotwórczym , które również wpływają na ceny wycieczek. Działają one teraz w rozbieżnych kierunkach, ale ich wpływ wzajemnie się znosi. Ceny paliwa lotniczego wynosiły 2,30 zł/litr wobec 2,09 zł/litr przed rokiem, czyli wzrastały o 9,1 procent, podczas gdy jednocześnie złoty w relacji rok do roku umocnił się wobec amerykańskiego dolara i euro o średnio nieco ponad 2 procent. W rezultacie ich wspólny wpływ na zmianę kosztów średnich cen wycieczek w przybliżeniu wzajemnie się równoważył.
Sytuację w zakresie zmian cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka.

Średnie ceny na wszystkich najważniejszych kierunkach wykazały spadek rok do roku, natomiast najmniejsza jego skala wystąpiła w Turcji, gdzie średnie ceny były niższe od ubiegłorocznych o 89 złotych (poprzednio były wyższe o 75, 86, 21 i 64 złote). W adekwatnej sytuacji dla szczytu sezonu różnica ta była zdecydowanie dodatnia i wynosiła aż +465 złotych. Ceny wycieczek do tego kraju już od połowy czerwca wykazywały wyraźną tendencję wzrostową, a od początku lipca kierunek ten był już liderem wzrostów cen wobec poprzedniego sezonu, przy czym czynnikiem wspierającym wzrost cen wycieczek do Turcji i jednocześnie hamującym sprzedaż był utrzymujący się wielotygodniowy niedobór ofert. W tamtym wcześniejszym okresie marże na imprezach do Turcji były szczególnie wysokie, a organizatorzy, którzy postawili w tym sezonie na istotny wzrost oferty do tego kraju (np. Itaka) mogą mieć satysfakcję z trafnego posunięcia biznesowego.

Kolejne miejsce pod względem skali spadków średnich cen rok do roku zajmuje Grecja, w której ceny były niższe o średnio 118 złotych (poprzednio były one niższe o168 złotych, a wcześniej wyższe o 152, 92 i 68 złotych), a w adekwatnej sytuacji dla szczytu sezonu były również niższe, ale tylko o średnio 17 złotych. Największe spadki średnich cen imprez zanotowano na Rodos i Korfu – o 468 i 224 złote, a wzrosły ceny na Krecie, Chalkidiki i Zakintos – o 103, 52 i 17 złotych.

Przedostatnią pozycję na liście zmian cen rok do roku tym razem zajął Egipt, gdzie poziom średnich cen był o 289 złotych niższy niż przed rokiem (poprzednio był niższy o 369, 236, 135 i 163 złote), a w adekwatnej sytuacji dla szczytu sezonu (pierwszy tydzień sierpnia) były one również niższe, ale w znacznie skromniejszej skali, czyli o 30 złotych. Zdecydowanie bardziej korzystne dla turystów ceny Egiptu w tym sezonie nadal są skutkiem konsekwentnie niższych rok do roku średnich cen na największym kierunku egipskim, czyli w Hurghadzie – tym razem było to aż 541 złotych, podczas gdy ujemne różnice cen w Marsa Alam i na Synaju były wyraźnie niższe i wynosiły 179 oraz 4 złote. W najbliższym czasie popytowi na wyjazdy do Egiptu powinno pomóc zakończenie sezonu na głównych kierunkach konkurencyjnych, które może zahamować spadkowe tendencje cenowe występujące w ostatnich tygodniach przy wyjazdach do tego kraju.

Po dużej obniżce cen w ostatnim tygodniu (o średnio 263 złote) pozycję kierunku o największym ich spadku w ujęciu rok do roku objęły Wyspy Kanaryjskie, na których były one o 352 złote niższe (poprzednio ich spadki wyniosły 137 i 67 złotych, a wcześniej notowano tam wzrosty o 27 i 13 złotych), natomiast w adekwatnej sytuacji dla szczytu sezonu były wyższe o 198 złotych. Największy wpływ na ujemną różnicę cen rok do roku wywierały ceny na Fuerteventurze i Gran Canarii , które spadły o 441 i 389 złotych, zaś kierunkiem najmniejszej zniżki była Teneryfa – o 196 złotych.

Z mniej popularnych kierunków największy spadek średnich cen odnotowano na Majorce – o aż 665 złotych, znacznie mniejsze były zniżki w Maroku i na Cyprze – o 70 i 29 złotych, a wzrosły ceny w niezbyt drogiej przed rokiem Portugalii – o średnio 373 złote oraz na Malcie i w Tunezji – o 282 i 135 złotych.

Porównania zmian cen rok do roku u głównych organizatorów turystyki wskazują, że oferty o wyższych obniżkach cen od średniej (obecnie jest to 150 złotych) były – podobnie jak przed tygodniem – przedstawiane przez biura Coral Travel Wezyr, TUI Poland, Exim Tours i Rainbow, w których były one średnio o około 320, 290, 260 i 240 złotych niższe niż przed rokiem. Spadek cen rok do roku nieco mniejszy od średniej prezentują oferty biur Grecos oraz Itaka – o około 110 i 90 złotych, a w pozostałych dużych biurach średnie ceny rosły w skali około 125 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 21 kierunkach (z zestawienia wypadły Bułgaria, Albania i Turcja Egejska) i w trzech kategoriach hoteli, to na pozycji lidera – podobnie jak miało to miejsce przez niemal cały tegoroczny sezon – przebywa biuro Itaka z liczbą 26 najbardziej atrakcyjnych ofert (poprzednio 22 takie oferty) wyprzedzając w ostatnim tygodniu biura Exim Eours (18 ofert) i TUI Poland (16 ofert).
Wśród mniejszych organizatorów dość wysoką liczbę atrakcyjnych cenowo propozycji na analizowany okres oferują biura Net Holiday i Sun & Fun z liczbą po 7 takich ofert.