OSAT: posłowie nie uwzględnili ważnej poprawki
Jak czytamy w komunikacie Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych: Niestety podczas ostatniej komisji posłowie postanowili w innej kwestii zignorować uwagi środowiska agencyjnego i został zaakceptowany zapis, który dopuszcza możliwości odstąpienia przez klienta od umowy z biurem podróży, jeśli została ona zawarta poza jego siedzibą.
Oto treść oświadczenia zarządu OSAT przesłąnego do redakcji portalu WaszaTurystyka.pl
Ustawa, między innymi reguluje kwestię dyskusyjnego pakietowania usług turystycznych i mówi, że jeśli ktoś sprzedaje jednocześnie dwie usługi, takie jak np. przelot i zakwaterowanie w hotelu to z miejsca staje się organizatorem turystyki ze wszystkimi obowiązkami wynikającymi z tego faktu.
Udało się wymóc na komisji sprawę zmiany istotnego zapisu w Art. 53, który powinien mieć teraz brzmienie:
Art. 53. Organizator turystyki, przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych lub agent turystyczny ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą wobec podróżnego za SWOJE (słowo SWOJE dodane do pierwotnego projektu) błędy w rezerwacji, chyba że odpowiedzialność za błąd ponosi podróżny lub błąd ten powstał na skutek nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności.
W poprzedniej wersji nie było jasno wskazanego, że agent odpowiada za tylko za swoje błędy w rezerwacji, co pozostawiało bardzo dużo niejasności.
Niestety podczas ostatniej komisji posłowie postanowili w innej kwestii zignorować uwagi środowiska agencyjnego i został zaakceptowany zapis, który dopuszcza możliwości odstąpienia przez klienta od umowy z biurem podróży, jeśli została ona zawarta poza jego siedzibą:
Konsument, który zawarł umowę o udział w imprezie turystycznej poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, może w terminie 7 dnia od dnia jej zawarcia odstąpić od niej bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów. Przepisy art. 30, art. 31, art. 32 ust. 1 i 2, art. 35, art. 37 i art. 38 pkt 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta stosuje się odpowiednio.
W tej sprawie OSAT przygotował opinie prawną, którą zamieszczamy TUTAJ
Niestety nasza opinia pomimo wcześniejszych zapewnień posłów nie została uwzględniona w projekcie ustawy. Jak przewidujemy, szczególnie niekorzystnie zapis ten wpłynie na agentów obsługujących wyjazdy grupowe, bo jak pokazuje praktyka takie umowy często podpisuje się właśnie w siedzibie klienta.
POWIĄZANE WPISY
2 kwietnia 2025
Od muzyki po turystykę, czyli fenomen K-popu i K-dram
Koreańska popkultura od lat zdobywa coraz większą popularność na całym świecie. Jej…
0 Komentarzy3 Minuty
2 kwietnia 2025
Wręczono nagrody Coral Travel Starway World Best Hotels 2024. Maxx Royal Kemer triumfuje
Nagrody Starway World Best Hotels, które co roku przyznaje Coral Travel, zostały wręczone…
0 Komentarzy2 Minuty
2 kwietnia 2025
Travelist.pl: ceny noclegów w górę, ale chętnych nie brakuje
Eksperci portalu Travelist.pl sprawdzili, czy Polacy zamierzają wykorzystać nadchodzące…
0 Komentarzy4 Minuty
1 kwietnia 2025
eSky.pl: Włochy liderem wiosennych city breaków Polaków
Internetowe biuro podróży eSky.pl opublikowało raport na temat wiosennych city breaków w…
0 Komentarzy2 Minuty
28 marca 2025
Stubai: trasy narciarskie będą dostępne do 11 maja
Położony na wysokości ponad 3 000 m n.p.m. lodowiec Stubai oferuje obecnie doskonałe…
0 Komentarzy3 Minuty
8 kwietnia 2025
Resabee Travel Tech Partnerem XVI Forum Promocji Turystycznej
Szesnasta edycja Forum Promocji Turystycznej po raz kolejny zawita do Wrocławia, tym…
0 Komentarzy2 Minuty
8 kwietnia 2025
Itaka nagrodziła w Turcji swoich liderów sprzedaży
Zakończyła się kolejna edycja programu Itaka Lider, jednej z inicjatyw motywacyjnych…
0 Komentarzy3 Minuty
7 kwietnia 2025
Travelplanet.pl: Turcja, Grecja i Egipt na topie. Polacy planują wakacje z wyprzedzeniem
Dane rezerwacyjne Travelplanet.pl wskazują, że liczba zarezerwowanych wyjazdów do końca…
0 Komentarzy3 Minuty
3 kwietnia 2025
İrfan Kiliç nowym dyrektorem produktu w Anex Tour
Do polskiego zespołu Anex Tour dołączył İrfan Kiliç, który objął stanowisko dyrektora…
0 Komentarzy2 Minuty
2 kwietnia 2025
Od muzyki po turystykę, czyli fenomen K-popu i K-dram
Koreańska popkultura od lat zdobywa coraz większą popularność na całym świecie. Jej…
0 Komentarzy3 Minuty
2 kwietnia 2025
Wręczono nagrody Coral Travel Starway World Best Hotels 2024. Maxx Royal Kemer triumfuje
Nagrody Starway World Best Hotels, które co roku przyznaje Coral Travel, zostały wręczone…
0 Komentarzy2 Minuty
2 kwietnia 2025
Travelist.pl: ceny noclegów w górę, ale chętnych nie brakuje
Eksperci portalu Travelist.pl sprawdzili, czy Polacy zamierzają wykorzystać nadchodzące…
0 Komentarzy4 Minuty
1 kwietnia 2025
eSky.pl: Włochy liderem wiosennych city breaków Polaków
Internetowe biuro podróży eSky.pl opublikowało raport na temat wiosennych city breaków w…
0 Komentarzy2 Minuty
28 marca 2025
Stubai: trasy narciarskie będą dostępne do 11 maja
Położony na wysokości ponad 3 000 m n.p.m. lodowiec Stubai oferuje obecnie doskonałe…
0 Komentarzy3 Minuty
8 kwietnia 2025
Resabee Travel Tech Partnerem XVI Forum Promocji Turystycznej
Szesnasta edycja Forum Promocji Turystycznej po raz kolejny zawita do Wrocławia, tym…
0 Komentarzy2 Minuty
8 kwietnia 2025
Itaka nagrodziła w Turcji swoich liderów sprzedaży
Zakończyła się kolejna edycja programu Itaka Lider, jednej z inicjatyw motywacyjnych…
0 Komentarzy3 Minuty
7 kwietnia 2025
Travelplanet.pl: Turcja, Grecja i Egipt na topie. Polacy planują wakacje z wyprzedzeniem
Dane rezerwacyjne Travelplanet.pl wskazują, że liczba zarezerwowanych wyjazdów do końca…
0 Komentarzy3 Minuty
3 kwietnia 2025
İrfan Kiliç nowym dyrektorem produktu w Anex Tour
Do polskiego zespołu Anex Tour dołączył İrfan Kiliç, który objął stanowisko dyrektora…
0 Komentarzy2 Minuty
2 kwietnia 2025
Od muzyki po turystykę, czyli fenomen K-popu i K-dram
Koreańska popkultura od lat zdobywa coraz większą popularność na całym świecie. Jej…
0 Komentarzy3 Minuty