OSAT: posłowie nie uwzględnili ważnej poprawki
Jak czytamy w komunikacie Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych: Niestety podczas ostatniej komisji posłowie postanowili w innej kwestii zignorować uwagi środowiska agencyjnego i został zaakceptowany zapis, który dopuszcza możliwości odstąpienia przez klienta od umowy z biurem podróży, jeśli została ona zawarta poza jego siedzibą.
Oto treść oświadczenia zarządu OSAT przesłąnego do redakcji portalu WaszaTurystyka.pl
Ustawa, między innymi reguluje kwestię dyskusyjnego pakietowania usług turystycznych i mówi, że jeśli ktoś sprzedaje jednocześnie dwie usługi, takie jak np. przelot i zakwaterowanie w hotelu to z miejsca staje się organizatorem turystyki ze wszystkimi obowiązkami wynikającymi z tego faktu.
Udało się wymóc na komisji sprawę zmiany istotnego zapisu w Art. 53, który powinien mieć teraz brzmienie:
Art. 53. Organizator turystyki, przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych lub agent turystyczny ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą wobec podróżnego za SWOJE (słowo SWOJE dodane do pierwotnego projektu) błędy w rezerwacji, chyba że odpowiedzialność za błąd ponosi podróżny lub błąd ten powstał na skutek nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności.
W poprzedniej wersji nie było jasno wskazanego, że agent odpowiada za tylko za swoje błędy w rezerwacji, co pozostawiało bardzo dużo niejasności.
Niestety podczas ostatniej komisji posłowie postanowili w innej kwestii zignorować uwagi środowiska agencyjnego i został zaakceptowany zapis, który dopuszcza możliwości odstąpienia przez klienta od umowy z biurem podróży, jeśli została ona zawarta poza jego siedzibą:
Konsument, który zawarł umowę o udział w imprezie turystycznej poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, może w terminie 7 dnia od dnia jej zawarcia odstąpić od niej bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów. Przepisy art. 30, art. 31, art. 32 ust. 1 i 2, art. 35, art. 37 i art. 38 pkt 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta stosuje się odpowiednio.
W tej sprawie OSAT przygotował opinie prawną, którą zamieszczamy TUTAJ
Niestety nasza opinia pomimo wcześniejszych zapewnień posłów nie została uwzględniona w projekcie ustawy. Jak przewidujemy, szczególnie niekorzystnie zapis ten wpłynie na agentów obsługujących wyjazdy grupowe, bo jak pokazuje praktyka takie umowy często podpisuje się właśnie w siedzibie klienta.
POWIĄZANE WPISY
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty
28 listopada 2024
Exim Tours podsumował sezon letni: wzrost liczby klientów o 30 proc.
Exim Tours podsumował sezon letni 2024, odnotowując blisko 30 proc. wzrost liczby…
0 Komentarzy4 Minuty
27 listopada 2024
Grzegorz Bosowski sprzedał udziały we Fly.pl inwestorowi spoza branży, pozostaje prezesem
Po 18 latach istnienia internetowe biuro podróży Fly.pl zostało sprzedane prywatnemu…
0 Komentarzy3 Minuty