Biura podróży – first minute jak świeże bułeczki

AG

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił pierwszy raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 18,3 proc., zaś liczba klientów – o 18,9 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 83,9 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 10,1 proc. a autokarowe – 6 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 36,5 proc., imprez z dojazdem własnym 0 10,6 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła o 18,9.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Turcja, Grecja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Austria, Portugalia i Malta. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się cztery greckie i po dwa egipskie, hiszpańskie oraz tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Bodrum i Hurghada.
Najmniej kosztują imprezy w Burgas (1 895 zł) i na Korfu (2 139 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (3 343 zł) i na Teneryfie (3 254 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 25,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 22,6 proc., autokarowe – o 68,5 a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły o 24,9 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2017 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 28,3 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 77,1 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (tyle samo sprzedaży co w ubiegłym roku). Dalej zaś: Hiszpania (wzrost o 1,6 proc.), Włochy (16,2 proc.), Egipt (+71,7 proc.), Turcja (tyle samo), Tajlandia (+112,2 proc.), Bułgaria (+61,5 proc.), Austria (13,2 proc.),Tanzania (12 proc.), i Albania (+58,7 proc.). Na dwunastej pozycji znajduje się Malta (+122,1 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo po 13,5 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję i Hiszpanię. Włochy – 8,7 proc., Egipt – 7,3 proc., Turcja – 7,2 proc., Tajlandia – 4 proc.,