Biura podróży – udany finał sprzedaży lata 2017

AG

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 43,6 proc., zaś liczba klientów – o 40 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 92,7 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 2,1 proc. a autokarowe – 2,8 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 2,9 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 13,6 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła o 41,8.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2016 do 31 października 2017 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Egipt, Hiszpania, Portugalia, Wyspy Zielonego Przylądka, Cypr, Turcja, Włochy, Zjednoczoen Emiraty Arabskie, Czechy i Maroko. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się trzy egipskie i trzy hiszpańskie. Na podium znajdują się Marsa Alam, Hurghada i Madera.
Najmniej kosztują imprezy w Pafos (1 450 zł) i w Sharm El Sheik (1 740 zł). Najdrożej jest na Sal (3 513 zł) i na Teneryfie (2 708 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 61,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 69,3 proc., autokarowe zmalały o minus 31,8 a wyjazdy z dojazdem – o minus 2,4 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2017 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 17,1 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 86,6 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 7,9 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+1,2 proc.), Bułgaria (+11 proc.), Turcja (+37,5 proc.), Egipt (+111,6 proc.), Włochy (15,7 proc.), Albania (99,6 proc.), Portugalia (10,7 proc.), Chorwacja (minus 1,2 proc.) i Cypr (5,7 proc.). Na siedemnastej pozycji znalazła się Malta (+120,5 proc.). Już na szesnastym miejscu wylądowała Tunezja (+41,1 proc.). Polska znalazła się na pozycji 11. (+20,6 proc.).
Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 31,5 proc. sprzedanych imprez przypadł na Grecję. Hiszpania to 16,5 proc., Bułgaria – 9 proc., Turcja – 7,9 proc., Egipt – 6,6 proc., Włochy – 6,3 proc.