Biura podróży – czołówka bez zmian

AG

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku w biurach podróży, to i najchętniej kupowanymi imprezami są: wycieczki do Grecji, Turcji i Hiszpanii.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 9,5 proc., zaś liczba klientów – o 9,3 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 83,6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 9 proc. a autokarowe – 7,3 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 0,2 proc., liczba imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 11 proc., zaś liczba samolotówek – o 10,4 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Tunezja, Albania, Chorwacja i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich i po dwa egipskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Heraklion.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 044 zł) i w Hurghadzie (2 222 zł). Najdrożej jest w Chanii (2 918 zł) i w Heraklionie (2 666 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 18,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 20,2 proc., autokarowe zmalały – o minus 0,9 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły- o 22 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 28,5 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 83,9 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 8,2 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (brak danych), Hiszpania (spadek o minus 23,3 proc.), Egipt (+91 proc.), Bułgaria (+28 proc.), Włochy (+3,3 proc.), Albania (+74,6 proc.), Chorwacja (+3,7 proc.), Portugalia (minus 31 proc) i Tunezja (brak danych). Na 15. pozycji znajduje się Maroko (wzrost o 70 proc.), zaś na 19. – Wyspy Zielonego Przylądka (+125,5 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 22,3 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,9 proc., Hiszpanię – 11,1 proc., Egipt – 9,9 proc., Bułgarię – 6,8 proc., Włochy – 5,3 proc.