ECTAA: priorytetami są prawo i podatki
Zmiany w statucie Europejskiej Organizacji Związków Biur Podróży (ECTAA) umożliwiły wyłonienie prezesa i zarządu w wyborach bezpośrednich. O tym, jakie wyzwania stoją przed organizacją i przed nim rozmawiamy z nowo wybranym prezesem ECTAA, Pawłem Niewiadomskim.
Co spowodowało zmianę trybu wyboru prezesa ECTAA? Co organizacja chce dzięki temu osiągnąć?
Niektórzy członkowie ECTAA chcą bardziej zaangażować się w prace organizacji. Aby to umożliwić, Walne Zgromadzenie ECTAA zmieniło statut tak, aby większy ciężar operacyjny i nadzorczy spoczywał na siedmioosobowym zarządzie. Dlatego po raz pierwszy prezesa, a także wiceprezesa, skarbnika i czterech członków zarządu wybierano w wyborach bezpośrednich. Dotychczas obowiązywał system rotacyjny według nazw krajów w kolejności alfabetycznej w języku francuskim. Wbrew pozorom Polska nie była inicjatorem tych zmian.
Czy prezes ECTAA będzie mógł być wybrany kolejny raz z rzędu?
Według statutu organizacji dwuletnia kadencja prezesa ECTAA może być odnowiona raz.
Jakie są według Pana priorytety na tę kadencję, które problemy wymagają największej uwagi?
Priorytetem pozostaje wdrożenie dyrektywy unijnej w poszczególnych krajach, a następnie rewizja tego wdrożenia przez Komisję Europejską oraz sprawdzenie, czy sposób transpozycji dyrektywy zapewnił równe zasady konkurencji we wszystkich krajach. Dla ECTAA będzie to szansa na wyjaśnienie wątpliwości i dostosowanie niejednoznacznych zapisów do wymogów rynku i branży.
Ale problemów czekających na rozwiązanie jest dużo więcej. Chodzi np. o regulacje dotyczące transportu lotniczego, które mogą znacząco wpłynąć na sytuację agentów turystycznych i ich konkurencyjność wobec linii lotniczych.
Kwestią szczególnie istotną dla polskiej (ale i europejskiej) branży jest zajęcie się sprawami podatkowymi. 7 czerwca przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości odbędzie się pierwsza rozprawa w sprawie opodatkowania VAT-em zaliczek w procedurze VAT marża. Chodzi o skargę na sposób opodatkowania zaliczek na imprezy turystyczne podatkiem VAT zgłoszoną przez biuro Skarpa Travel. Polska Izba Turystyki prowadzi odrębne postępowanie w tej sprawie (obecnie w NSA), wspieramy Skarpę, ponieważ dla branży jest to kluczowa kwestia.
Ważne jest też, aby ECTAA była obecna na każdym etapie prac w Unii dotyczących turystyki.
Jaki ma Pan pomysł na zwiększenie efektywności działań organizacji i zwiększenia wpływów branży touroperatorów i agentów we władzach UE?
Dzięki ECTAA organizacje branżowe mają większe możliwości oddziaływania na decydentów unijnych, od których zależy w dużej mierze kształt prawa regulującego rynek turystyczny. Należy pamiętać, że sama ECTAA działa efektywnie dzięki komisjom problemowym: do spraw transportu lotniczego, spraw prawnych, do spraw podatkowych, organizatorów turystyki, do spraw destynacji i zrównoważonego rozwoju. Im większe zaangażowanie organizacji zrzeszonych w ECTAA w prace komisji, tym skuteczniejsza jest sama ECTAA.
Cieszy więc aktywny udział przedstawicieli PIT we wszystkich komisjach. Można powiedzieć, że mój wybór na prezesa ECTAA był w dużej mierze docenieniem wkładu tych osób, które dzięki swej pracy w komisjach zbudowały wizerunek PIT jako profesjonalnej organizacji branżowej. Trzeba wyraźnie powiedzieć, że ECTAA to silna organizacja lobbingowa w instytucjach europejskich, ale także w relacjach z dostawcami usług turystycznych dla naszego środowiska.
W jakim stopniu prezes ECTAA ma wolną rękę w działaniu, a w jakim jest zobowiązany do realizacji planu przyjętego przez walne zgromadzenie? Na ile będzie Pan w stanie wywrzeć swój osobisty wpływ na politykę i działania organizacji?
To pierwsza kadencja prezesa ECTAA wybieranego w wyborach bezpośrednich. Z pewnością będzie to nowe wyzwanie dla mnie, ale także dla członków nowego zarządu i całej organizacji. Wypracowaniu nowych zasad funkcjonowania będzie miało służyć pierwsze posiedzenie siedmioosobowego zarządu, które odbędzie się 14 czerwca w Warszawie.
Poparcie koleżanek i kolegów z zarządu zyskały pierwsze moje propozycje, dotyczące m.in. przepływu informacji wewnątrz organizacji i sposobów komunikacji członków zarządu. Z całą pewnością będzie realizowana zapowiadana przeze mnie przed wyborami polityka wyważonej reprezentacji naszego środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorców funkcjonujących na wspólnym rynku unijnym.
Jakie są szanse na zwiększenie liczby członków organizacji?
Jednym z warunków przystąpienia do ECTAA jest wymóg, aby organizacja była reprezentatywna dla konkretnego kraju. W tej chwili w jej skład wchodzą samorządy gospodarcze z 30 krajów europejskich. To w sumie 36 organizacji zrzeszonych w ECTAA, reprezentujących ok. 70 tys. podmiotów, zatrudniających w sumie blisko 500 tys. pracowników. To jest licząca się siła.
Koncepcja funkcjonowania ECTAA zakłada reprezentację agentów turystycznych i organizatorów turystyki na szczeblu unijnym za pośrednictwem reprezentatywnych organizacji samorządu gospodarczego krajów członkowskich. Dlatego zwiększenie liczby członków organizacji mogłoby nastąpić poprzez przystąpienie Luksemburga, gdyż jest to jedyny kraj UE w tej chwili w ECTAA niereprezentowany.
Z całą pewnością chciałbym jeszcze bardziej upowszechniać wiedzę o działalności ECTAA wśród branży turystycznej i decydentów w krajach UE, a także w krajach oficjalnie uznanych za kandydatów do Unii Europejskiej, gdyż organizacje z tych pięciu krajów mogłyby zasilić ECTAA (dotychczas z tej grupy krajów jedynie Czarnogóra jest naszym członkiem).
rozmawiała Marzena Markowska
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty