Biura podróży – „wielka trójka” ma już połowę rynku

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 w biurach podróży 52,4 proc. sprzedanych ofert stanowią imprezy z Grecji, Turcji i Hiszpanii.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 6,6 proc., zaś liczba klientów – również o 6,6 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 92,8 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 2,9 proc. a autokarowe – 4,2 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 28,2 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 24,5 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 10,6 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Egipt, Albania, Cypr, Tunezja i Chorwacja. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa bułgarskie. Na podium znajdują się Heraklion, Antalya i Rodos. Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (1 732 zł) i w Warnie (1 667 zł). Najdrożej jest w Antalyi (2 332 zł) i na Zakyntos (2 409 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 8,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 12,7 proc., autokarowe zmalały – o minus 17,1 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 32,5 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 23,2 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 85,7 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 15,5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (173,1 proc.), Hiszpania (spadek o minus 24,5 proc.), Egipt (+80,9 proc.), Bułgaria (+14,4 proc.), Włochy (minus 6,6 proc.), Albania (+77,1 proc.), Chorwacja (minus 7,3 proc.), Tunezja (362 proc.) i Cyrp (24,4 proc). Na 13. pozycji Maroko (wzrost o 51,2 proc.), zaś na 15. – Polska (+6,7 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 26,7 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,6 proc., Hiszpanię – 11,1 proc., Egipt – 9,3 proc., Bułgarię – 6,9 proc., Włochy – 5 proc.