Biura podróży – wakacje tanieją
Największe zniżki cen w ostatnim tygodniu zanotowano na Gran Canarii – o średnio 238 złotych oraz na Malcie i Teneryfie (poprzednio ceny na obutych kierunkach mocno wzrosły) – o 195 i 140 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki obejmuje pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 6-12 sierpnia 2018 roku.
Analiza oparta na wynikach sieci Wakacje.pl pokazuje, że w minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 6 i 12 sierpnia, średnie ceny po raz kolejny nieznacznie wzrosły.
Jeśli chodzi o poszczególne kierunki i ich udział w rynku, to sytuacja wygląda następująco:
Grecja odnotowała wzrost udziału w rynku o 0,62 proc. To już dziesiąty z rzędu wzrost udziałów rynkowych tego kierunku po 13-tygodniowym trendzie spadkowym trwającym od połowy stycznia do połowy kwietnia. Maj i czerwiec z reguły są bardzo korzystnymi miesiącami dla sprzedaży Grecji niż okresy wcześniejsze, ale w tym sezonie Grecja wyraźniej odzyskuje udziały niż w sezonach wcześniejszych. Jedną z przyczyn mogą być relatywnie korzystniejsze ceny tego kierunku na tle większości kierunków konkurencyjnych. W ostatnim tygodniu sprzedaż Grecji najwięcej zyskiwała w lipcu, mniej w pozostałych miesiącach, a traciła w sierpniu.
Albania – wzrost udziału w rynku o 0,20 proc. Bardzo duża obniżka cen wycieczek do Albanii w przedostatnim tygodniu (o średnio 180 złotych) zgodnie z przewidywaniami zdecydowanie przyspieszyła sprzedaż tego kierunku. Przyspieszenie to jest tym bardziej imponujące, że liczone jest od stosunkowo niedużej bazy, gdyż jest to kierunek ciągle jeszcze średniej wielkości. Z przeliczeń wynika, że w ostatnim tygodniu liczba rezerwacji do Albanii wzrosła o aż około 150 procent. Przykład ten przy okazji pokazuje, jak duża jest w turystyce wyjazdowej tzw. elastyczność cenowa popytu, czyli jak bardzo wrażliwy jest popyt na zmiany cen wycieczek. W minionym tygodniu Albania lekko traciła czerwcu i lipcu, a dość wyraźnie zyskiwała w sierpniu i wrześniu.
Bułgaria odnotowała wzrost udziału o 0,15 proc. i to drugi tydzień wzrostu udziałów rynkowych po 9 tygodniach spadków. W kierunku lepszych pespektyw dla Bułgarii w dużym stopniu działa jednoczesny słabszy okres dla sprzedaży konkurencyjnych wobec niej kierunków jakimi są Turcja i Egipt (o czym poniżej). Bułgaria znacznie zyskiwała w czerwcowych last minute i we wrześniu, a nieco traciła w lipcu i sierpniu.
Egipt – spadek udziału w rynku o 0,35 proc. Piąty kolejny tydzień relatywnie słabej sprzedaży tego kierunku, który we wcześniejszej fazie sprzedaży – od pierwszego tygodnia stycznia do przedostatniego w kwietniu – znacznie zyskiwał na znaczeniu. Obecna sytuacja może mieć związek z częściową utratą przewagi w atrakcyjności cenowej nad kierunkami konkurencyjnymi w tym zwłaszcza z perspektywy porównań z analogiczną sytuacją przed rokiem. W tych porównaniach kierunek ten jest teraz liderem wzrostu cen. W minionym tygodniu Egipt tracił sporo udziałów rynkowych w czerwcu i lipcu, a niewiele zyskiwał w pozostałych miesiącach lata.
Turcja odnotowała spadek udziału w runku o 0,58 proc. Kierunek od końca marca wykazuje bardzo znaczne wahania tempa sprzedaży. Jednym z warunków ponownego bardziej systematycznego zyskiwania udziałów w rynku są atrakcyjniejsze poziomy cen wycieczek do tego kraju, co jednakże zależy od działań organizatorów w zapowiedzianym uzupełnianiu niezbyt ofensywnie zaplanowanych programów czarterowych. W tym procesie mogłoby ewentualnie pomóc obserwowane ostatnio coraz wyraźniejsze spowolnienie sprzedaży kierunków tureckich w Niemczech (wykres w tej kwestii poniżej), które można wiązać z obawami związanymi z wyborami prezydenckimi i parlamentarnymi oraz ostrzeżeniami niemieckiego MSZ przed wyjazdami do Turcji. W ostatnim tygodniu traciła we wszystkim miesiącach pozostałych jeszcze do końca sezonu.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 6 i 12 sierpnia, średnie ceny spadły o 48 złotych. Największe zniżki cen w ostatnim tygodniu zanotowano na Gran Canarii – o średnio 238 złotych oraz na Malcie i Teneryfie (poprzednio ceny na obutych kierunkach mocno wzrosły) – o 195 i 140 złotych. Największe zwyżki średnich cen miały miejsce na Chalkidiki – o średnio 64 złote oraz w Marsa Alam i Bułgarii – o 40 i 15 złotych. W tym samym czasie przed rokiem oraz przed dwoma laty średnie ceny wycieczek umiarkowanie rosły – o odpowiednio 19 i 17 złotych.
Miniony tydzień przyniósł zdecydowanie wyższe od przeciętnej (czyli od 48 złotych) spadki średnich cen wycieczek na Wyspy Kanaryjskie (o 129 złotych), które przed tygodniem najbardziej wzrosły, bardzo bliskie przeciętnemu do Grecji (spadek o 46 złotych), nieduże spadki cen wyjazdów do Turcji (o 11 złotych), podniosły sie natomiast średnie ceny wycieczek do Egiptu i Bułgarii – o średnio 17 i 15 złotych.
Ceny w Tunezji po ośmiu zwyżkach z rzędu (łącznie o prawie 300 złotych) i sześciotygodniowych wahaniach, spadły tym razem o 32 złote. Pomimo tego nadal relatywnie wysokie ceny na tym kierunku wspierają popyt na innym nabierającym obecnie znaczenia kierunku, którym jest Albania, tym bardziej, że ceny na niej ostatnio bardzo znacznie się obniżyły.
Średnia cena wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu spadła o 79 złotych. Przed rokiem, czyli w czwartym tygodniu czerwca 2017, średnia cena w porównaniu rok do roku była wyższa o 227 złotych.
Po raz kolejny (ósmy) w tym sezonie czynniki o charakterze kosztotwórczym działały w kierunku wzrostu cen wycieczek. Cena paliwa lotniczego w minionym tygodniu była zdecydowanie wyższa niż przed rokiem (2,79 wobec 2,10 zł/litr, czyli o aż o 32,9procent), a jej wpływ dodatkowo wzmacniał tańszy złoty, który osłabł w skali 12 miesięcy dla rozliczeń turystycznych o blisko jeden procent.
Z mniejszych kierunków nadal zdecydowanie wyższe średnie ceny niż przed rokiem notowano na Malcie – o 400 złotych, zbliżone do zeszłorocznych w Maroku (+2 złote), natomiast umiarkowane spadki miały miejsce na Majorce i w Tunezji – o odpowiednio 39 i 42 złote, znaczniejsze na Cyprze – o średnio 104 złote, a zdecydowanie największe w Albanii – o średnio 413 złotych.
W obecnym zestawieniu wśród dużych i średnich organizatorów kolejny raz największą obniżkę średnich cen wobec ubiegłego sezonu wykazuje oferta biura TUI Poland, która jest tańsza o średnio około 450 złotych. W mniejszej skali obniżyły się średnie ceny ofert biur Grecos Holiday, Itaka i Rainbow – o średnio około 160, 110 i 85 złotych, a w jeszcze mniejszej biur Coral Travel Wezyr i Net Holiday – o średnio około 30 i 5 złotych. Oferty pozostałych biur są droższe niż przed rokiem w granicach od 49 do 240 złotych.
W perspektywie tego i poprzedniego sezonów liczonych łącznie spadły średnie ceny w biurze TUI Poland – o średnio 85 złotych, a w najmniejszym stopniu podniosły się ceny w biurze Itaka – o około 10 złotych. W pozostałych biurach tak liczone ceny wzrosły średnio w granicach 165-480 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera nadal zajmuje biuro Itaka (30 takich ofert) wyprzedzając biura TUI Poland (26 ofert) oraz Rainbow (20 takich ofert). Najwięcej ofert z niższych i średnich półek cenowych (3* i 4*) mają teraz biura Itaka, TUI Poland i Rainbow, a w ofercie premium (5*) kolejność jest obecnie taka sama – pozycję lidera zajmuje biuro Itaka, także przed biurami TUI Poland i Rainbow.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponują obecnie Coral Travel Wezyr oraz TUI Poland – 7 i 5 ofert, na kierunkach greckich Itaka (11 ofert), przed biurami Net Holiday i Rainbow (7 i 6 ofert), na kierunkach kanaryjskich TUI Poland (8 ofert) oraz Itaka i Rainbow (6 i 5 ofert), a na tureckich Itaka (4 oferty). W Bułgarii po ostatnich obniżkach cen najwięcej atrakcyjnych ofert (3* i 4*) ma biuro Itaka, a w powracającej na rynek turystyczny Tunezji biura Itaka, TUI Poland, Rainbow oraz Exim Tours – wszystkie po 2 oferty.
POWIĄZANE WPISY
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty
28 listopada 2024
Exim Tours podsumował sezon letni: wzrost liczby klientów o 30 proc.
Exim Tours podsumował sezon letni 2024, odnotowując blisko 30 proc. wzrost liczby…
0 Komentarzy4 Minuty
27 listopada 2024
Grzegorz Bosowski sprzedał udziały we Fly.pl inwestorowi spoza branży, pozostaje prezesem
Po 18 latach istnienia internetowe biuro podróży Fly.pl zostało sprzedane prywatnemu…
0 Komentarzy3 Minuty