„Cookies” nie tworzą powiązanych usług turystycznych
Ustawa obowiązująca od 1 lipca nie obejmuje biur podróży, które proponują na swoich stronach internetowych oferty innych usługodawców generowane automatycznie na podstawie plików cookies.
W związku z przyjęciem Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych wielu przedsiębiorców zastanawia się, w których sytuacjach ich działalność doprowadza do powstania tzw. powiązanych usług turystycznych. Definicja tych usług jest na tyle zawiła i niejasna, że prowadzi do powstawania wielu wątpliwości interpretacyjnych. Na przykład w momencie, gdy biuro podróży zamieszcza na swojej stronie ogłoszenia innych usługodawców, wykorzystujących dane o tzw. ciasteczkach do personalizowania ofert.
Czym jest sposób ukierunkowany
Zgodnie z ustawą, powiązane usługi turystyczne to:
„niestanowiące imprezy turystycznej połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych nabytych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji, objęte odrębnymi umowami z dostawcami poszczególnych usług turystycznych, spełniające warunki, o których mowa w art. 6 ust. 1”.
Kluczem do interpretacji jest zawarte w owym ustępie 1 stwierdzenie, że – jeśli do sprzedaży nie dochodzi w jednym punkcie – to owo ułatwienie nabywania musi się odbyć „w sposób ukierunkowany”. Pojęcie to miało, w założeniu, pomóc w wykluczeniu z zakresu Ustawy i Dyrektywy 2302/2015 takie transakcje, które są co prawda dokonywane online, ale zaproponowanie klientowi oferty odbywa się w sposób automatyczny. W motywach dyrektywy czytamy, że:
„należy odróżniać powiązane usługi turystyczne od usług turystycznych, które podróżni rezerwują niezależnie, często w różnym czasie – nawet jeżeli są one rezerwowane na potrzeby tej samej podróży lub tych samych wakacji. Należy ponadto odróżnić powiązane usługi turystyczne oferowane online od powiązanych stron internetowych, których celem nie jest zawarcie umowy z podróżnym, oraz od linków, za pośrednictwem których podróżni są jedynie w ogólny sposób informowani o dalszych usługach turystycznych, na przykład, gdy hotel lub organizator wydarzenia udostępnia na swojej stronie internetowej – niezależnie od dokonania jakiejkolwiek rezerwacji – wykaz wszystkich podmiotów oferujących usługi transportowe do miejsca, w którym się znajdują oraz od plików cookies albo metadanych, które używane są do umieszczania ogłoszeń na stronach internetowych.”
Czy Google to PUNPUT?
O to, jak w praktyce należy odróżniać powiązane usługi turystyczne od innego typu transakcji, dokonywanych za pomocą internetowych narzędzi, zapytaliśmy urzędników Ministerstwa Sportu i Turystyki. Zadaliśmy pytanie, czy np. internetowy gigant Google powinien być, w świetle nowych przepisów, traktowany jako przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych (PUNPUT).
„MSIT przypomina, że w zakresie działalności na rynku firm turystycznych wiele zależy od przyjętego planu i modelu biznesowego, który każdorazowo firma powinna poddać wewnętrznemu audytowi prawnemu. Jednocześnie zwracamy uwagę, iż instrumenty, narzędzia techniczne, które pozwalają na wyszukiwanie usług turystycznych nie świadczą jednoznacznie o tym, ze jest to prowadzenie działalności w zakresie ułatwiania nabywania powiązanych usług turystycznych. W wielu przypadkach wyszukiwarka stanowi jedynie narzędzie pomocnicze dla potencjalnego turysty” – brzmiała odpowiedź*.
Potrzebny jest zamiar
Stowarzyszenie branżowe European Technology and Travel Services Association również zwraca uwagę na ten problem, uważając, że odróżnienie PUT od innego rodzaju transakcji, dokonywanych dzięki tzw. ciasteczkom lub metadanym, wcale nie jest sprawą oczywistą. Aby pomóc przedsiębiorcom, ETTSA przedstawiło własną interpretację tego, czym jest „ułatwianie nabywania w sposób ukierunkowany”:
„Istnieje tylko jedna realna sytuacja, w której przedsiębiorca ułatwia „w sposób ukierunkowany” inną transakcję u innego usługodawcy. Ma ona miejsce wtedy, gdy ten drugi usługodawca otrzymuje informacje o kierunku i terminie podróży klienta tak, aby mógł mu przedstawić prawdziwą, możliwą do zarezerwowania ofertę. Na przykład pokój w hotelu ze specjalną ceną za noc, którą klient ma spędzić w danym miejscu. Spersonalizowane reklamy zamieszczone przez innego usługodawcę na stronie biura podróży nie powinny być objęte zakresem dyrektywy, ponieważ targetowanie odbywa się automatycznie i opiera się na informacjach z tzw. ciasteczek, unikalnych dla danego użytkownika i przechowywanych w jego komputerze. Pierwszy usługodawca nie będzie nawet miał wiedzy o tym, co zawiera taka reklama.”
*MSIT zastrzegło, że przedstawionych przez nie wyjaśnień nie można rozpatrywać w kategorii wiążących interpretacji przepisów prawa, a jedynie jako informacji o obowiązujących regulacjach.
POWIĄZANE WPISY
5 listopada 2024
Turystyczna Organizacja Otwarta: „Pomoc MSiT to fikcja”
Po wrześniowej powodzi, która dotknęła Polskę, Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło…
1 Komentarz7 Minuty
25 lipca 2024
Alicja Wójcik Gołębiowska: umowy Ryanair z partnerami sprzedażowymi w Polsce są w toku. Nadal weryfikujemy, kto i jak sprzedaje nasze bilety
Ryanair zapowiadał otwartość na współpracę z touroperatorami oraz agentami turystycznymi,…
1 Komentarz12 Minuty
1 marca 2024
Europ Assistance Polska podsumowuje ferie zimowe 2024
Ferie zimowe dobiegły już końca. W tym roku mocno zdominowały je zagraniczne kierunki.…
0 Komentarzy3 Minuty
11 grudnia 2023
Silny złoty sprzyja wyjazdom zagranicznym
Końcówka 2023 roku może skłaniać do planowania zagranicznych wyjazdów. Wszystko dlatego,…
0 Komentarzy6 Minuty
4 lipca 2023
Andrzej Gut-Mostowy: chciałbym po wyborach odpowiadać za turystykę. Mam koncepcję, co robić dalej dla branży [WYWIAD]
"Nie jest wcale wykluczone, że po wyborach, w przypadku stworzenia rządu przez…
1 Komentarz20 Minuty
15 maja 2023
Branża czeka na spotkanie z UOKiK. Przepis „turystycznej” ustawy rozwiązuje problem z cenami? [OPINIA PRAWNA]
Branża chciałaby omówić z UOKiK zastrzeżenia do sposobu prezentowania dynamicznych cen w…
0 Komentarzy11 Minuty
7 września 2022
Michael O’Leary: biurom podróży nie wolno sprzedawać naszych biletów. Nie zwrócimy im pieniędzy
Odprzedawanie biletów Ryanair przez pośredników jest niezgodne z regulaminem przewoźnika,…
1 Komentarz14 Minuty
13 stycznia 2022
NSA potwierdza: można odliczać VAT od usług noclegowych kupowanych w celu odsprzedaży
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził wyrok WSA, zgodnie z którym przedsiębiorcy mają…
0 Komentarzy2 Minuty
9 lipca 2021
„Serce polskiego wybrzeża” potrzebuje ruchu poza sezonem. Ma potencjał uzdrowiskowy do wykorzystania
“Serce polskiego wybrzeża” to znane i dobrze wypromowane w Polsce hasło. Gdy zapytać, co…
0 Komentarzy6 Minuty