Wizyta w biurze podróży, a potem zakupy online to nie PUT

Wśród agentów turystycznych pojawia się wiele wątpliwości związanych z pojęciem powiązanych usług turystycznych. Chodzi np. o sytuację, w której klient najpierw kupuje jedną usługę w salonie sprzedaży, a następnie wchodzi na stronę internetową agenta i dokupuje przelot.

Czy jeśli klient zarezerwuje w stacjonarnym biurze agenta turystycznego hotel, a potem wróci do domu i przez stronę internetową tego agenta wybierze przelot i zostanie skierowany na stronę innego usługodawcy, to taki agent turystyczny staje się przedsiębiorcą ułatwiającym nabywanie powiązanych usług turystycznych w myśl nowej Ustawy o imprezach turystyczny i powiązanych usługach turystycznych?

Klient kupuje, a agent o tym nie wie

Może się przecież zdarzyć, że agent turystyczny nie będzie miał świadomości, iż klient, który kupił hotel, wszedł potem na stronę internetową, gdzie znalazł przelot i kupił go u kolejnego usługodawcy? O odpowiedź na to pytanie poprosiliśmy urzędników MSiT. Dowiedzieliśmy się, że:

„odpowiedź na to pytanie możemy odnaleźć w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o ustawach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Zgodnie z tym przepisem do utworzenia powiązanych usług turystycznych dochodzi, jeżeli przedsiębiorca turystyczny ułatwia podróżnym nabywanie usług turystycznych przy okazji jednej wizyty lub kontaktu z jego punktem sprzedaży z możliwością dokonania wyboru i zapłaty odrębnie za każdą usługę turystyczną.

Z zacytowanego przepisu wynika zatem, że do „powiązania” usług dochodzi, jeżeli czynność ta jest wykonywana „przy okazji jednej wizyty lub kontaktu” z punktem sprzedaży przedsiębiorcy turystycznego. W opisanym stanie faktycznym wydaje się, że nie doszło do powiązania usług, gdyż po nabyciu pierwszej z nich klient opuścił miejsce sprzedaży i wybrał inny kanał sprzedaży kolejnej usługi.

Należy ponadto pamiętać, że powiązana usługa turystyczna nie jest tworem abstrakcyjnym i do jej utworzenia nie dochodzi spontanicznie, tylko są to przygotowane modele biznesowe, które zakładają możliwość powstania takiego produktu turystycznego. Jednocześnie zwracamy uwagę, że wszystkie przypadki powinny być rozpatrywane indywidualnie.”*

*MSIT zastrzegło, że przedstawionych przez nie wyjaśnień nie można rozpatrywać w kategorii wiążących interpretacji przepisów prawa, a jedynie jako informacji o obowiązujących regulacjach.