Ćwierć miliona za 2 filmiki Louisa Cole’a
Wynagrodzenie dla kontrowersyjnego Youtubera, który wziął udział w akcji Polskiej Organizacji Turystycznej, wynosiło tyle, co jedna trzecia budżetu całej kampanii.
Jak dowiaduje się portal WaszaTurystyka.pl, vloger Louis Cole, który odwiedził Polskę w ramach współpracy z Polską Organizacją Turystyczną, otrzymał w sumie ponad 265 tys. zł. Dwie faktury wystawione polskiej agendzie rządowej pokrywają koszty biletu lotniczego do Polski oraz wynagrodzenie dla influencera.
Do informacji tej dotarliśmy już po publikacji artykułu o udziale Cole’a w kampanii i pochodzi ona ze źródeł nieoficjalnych.
Poprosiliśmy rzecznika POT o udostępnienie informacji publicznej na temat faktur wystawionych przez Louisa Cole’a. Rzecznik prasowy POT, Grzegorz Cendrowski do tej pory nie odpowiedział nam na pytania.
Nasz pierwszy tekst wywołał burzliwą dyskusję w branży turystycznej i środowisku polskich blogerów turystycznych, zdecydowaliśmy się więc uzupełnić go o tę istotną informację. Uznając, że może to postawić w nowym świetle ocenę sposobu prowadzenia przez POT kampanii na Youtube.
Przypomnijmy, budżet na całą akcję z zagranicznymi influencerami wynosi (wg słów prezesa POT) 800 tys. złotych. Tak więc pozostała szóstka dostała do podziału ok. 536 tys. złotych.
Do dzisiaj oba filmiki Louisa Cole’a obejrzało na Youtube 145 800 osób.
Zapytani przez nas o opinię przedstawiciele zagranicznych ośrodków turystycznych w Polsce, powiedzieli, że suma ćwierć miliona złotych wystarczyłaby na przykład na szeroko zakrojoną kampanię w mediach społecznościowych, generującą ponad pół miliona wejść na konkretną stronę, zaproszenie ok. 10 dziennikarzy z najlepszych tytułów w Polsce na podróż studyjną, lub na porządną kampanię telewizyjną.
„Taka kwota jako wynagrodzenie dla jednego twórcy jest trudne do obronienia. Co prawda nie znamy dokładnie założeń, ani efektów działań, ale można bez wahania stwierdzić, że taką kwotę dało się ulokować zdecydowanie lepiej, skuteczniej” – komentuje Paweł Lipiec, specjalista ds. influencer marketingu.
EDIT: wczoraj, równolegle z naszym artykułem, ukazały się w polskich mediach teksty przypominające niesławną postawę Louisa Cole’a, który swego czasu zachwalał walory turystyczne będącej we władaniu totalitarnego reżimu Korei Pn. O sprawie tej pisały w 2016 roku brytyjskie media. m.in. Vanity Fair:
„[…] to surrealistyczne ekstremum bezmyślności, bezsensownej nowej sympatyczności, które zdominowało większą część YouTube’a. Twórcy treści są tak zdeterminowani, żeby dostarczać pozytywny, przyjazny marce przekaz, że niewygodna prawda o świecie – osobista i polityczna – jest przez nich bezmyślnie ignorowana.
Te klapki na oczach i syntetyczny optymizm, połączony z rosnącym, żenującym poczuciem własnej ważności tej szczególnej grupy vlogerów – przywiązanych do myśli, że mogą naprawiać i zmieniać planetę za pomocą rozgorączkowanych codziennych vlogów i ckliwych, płytkich „inspirujących”, sponsorowanych treści – tworzą klimat, w którym mogą istnieć te niepokojące filmy o Korei Północnej.
Jednak to co irytuje najbardziej, to wysuwane przez Cole’a wazeliniarskie potępienie obrazu tego kraju przedstawianego przez dziennikarzy, tak jakby dopiero on był pierwszym człowiekiem w historii, który zauważył ludzki wymiar i niedoceniane piękno Korei Północnej. Tak jakby odniesienie się do negatywnych aspektów realiów tego kraju, tak jak czynią to budzące w Cole’au lęk „media”, byłoby odmawianiem Korei Pn. ludzkiego wymiaru – gdy w rzeczywistości jest dokładnie odwrotnie. To niespotykanie niedojrzałe, zadufane w sobie, lekkomyślne i po prostu głupie podejście.”
POWIĄZANE WPISY
5 listopada 2024
Turystyczna Organizacja Otwarta: „Pomoc MSiT to fikcja”
Po wrześniowej powodzi, która dotknęła Polskę, Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło…
1 Komentarz7 Minuty
25 lipca 2024
Alicja Wójcik Gołębiowska: umowy Ryanair z partnerami sprzedażowymi w Polsce są w toku. Nadal weryfikujemy, kto i jak sprzedaje nasze bilety
Ryanair zapowiadał otwartość na współpracę z touroperatorami oraz agentami turystycznymi,…
1 Komentarz12 Minuty
1 marca 2024
Europ Assistance Polska podsumowuje ferie zimowe 2024
Ferie zimowe dobiegły już końca. W tym roku mocno zdominowały je zagraniczne kierunki.…
0 Komentarzy3 Minuty
11 grudnia 2023
Silny złoty sprzyja wyjazdom zagranicznym
Końcówka 2023 roku może skłaniać do planowania zagranicznych wyjazdów. Wszystko dlatego,…
0 Komentarzy6 Minuty
4 lipca 2023
Andrzej Gut-Mostowy: chciałbym po wyborach odpowiadać za turystykę. Mam koncepcję, co robić dalej dla branży [WYWIAD]
"Nie jest wcale wykluczone, że po wyborach, w przypadku stworzenia rządu przez…
1 Komentarz20 Minuty
15 maja 2023
Branża czeka na spotkanie z UOKiK. Przepis „turystycznej” ustawy rozwiązuje problem z cenami? [OPINIA PRAWNA]
Branża chciałaby omówić z UOKiK zastrzeżenia do sposobu prezentowania dynamicznych cen w…
0 Komentarzy11 Minuty
7 września 2022
Michael O’Leary: biurom podróży nie wolno sprzedawać naszych biletów. Nie zwrócimy im pieniędzy
Odprzedawanie biletów Ryanair przez pośredników jest niezgodne z regulaminem przewoźnika,…
1 Komentarz14 Minuty
13 stycznia 2022
NSA potwierdza: można odliczać VAT od usług noclegowych kupowanych w celu odsprzedaży
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził wyrok WSA, zgodnie z którym przedsiębiorcy mają…
0 Komentarzy2 Minuty
9 lipca 2021
„Serce polskiego wybrzeża” potrzebuje ruchu poza sezonem. Ma potencjał uzdrowiskowy do wykorzystania
“Serce polskiego wybrzeża” to znane i dobrze wypromowane w Polsce hasło. Gdy zapytać, co…
0 Komentarzy6 Minuty